feedback company

Ring företaget
Monetar Pensionsförvaltning

Strandvägen 5 B 114 51 STOCKHOLM

www.monetar.se

Monetar har sedan starten 2003 förvaltat premiepensionen åt hundratusentals svenskar. Vi har snabbt växt till en av de största premiepensionsförvaltarna i Sverige och vi är dessutom det företag inom branschen som funnits längst.

Mer funktioner

Vad tycker du om Monetar Pensionsförvaltning

Läs vad Recos användare tycker om Monetar Pensionsförvaltning

skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag fick ett samtal av en telefonförsäljare som presenterade Montar till mig. Jag förstod inte riktigt vad som killen menade men tog mig senare hjälp av www.pensionia.se/monetar-monyx/ där jag kunde läsa mer och förstod bättre
    Bemötandet var bra Stämningen bra I övrigt ingen åsikt
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Det var längesen men bemötandet var väl helt OK. Man kan dock känna sig som överkörd då pengar som man tjänat in under ett helt liv ska ut på marknaden hos hugade spekulanter som enbart har ett eget vinstintresse. Jag tror inte Monetar skiljer sig från övriga bolag utan har som största mål att tjäna så mycket pengar som kan anses moraliskt inom ramarna. Sen tycker jag att det aldrig går att uppdatera värdet "inom ett dygn" så ta bort det eller gör som ni lovar. Det skulle vara intressant att få veta vad folk tjänar på att förvalta andras pengar.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Hör sällan av dom. Har inte fått nån större utdelning av min insats. Funderar på att byta.

Monetar Pensionsförvaltning svarar Thomas J:

Hej Thomas J,

Tack för att du hörde av dig här på Reco.se. Vi vill gärna ha en bra kontakt med dig och vårt månatliga nyhetsbrev som vi skickar är en del av vår kommunikation med våra kunder. Om du inte får det kan det hända att vi inte har din aktuella mailadress. Hör gärna av dig till mina kollegor på kundtjänst på telefon 08-509 00 700 eller skicka ett mail till info@monetar.se och stäm av din mailadress. Vår kundtjänst kan också hjälpa till att göra en ny behovsanalys. Vi erbjuder sex strategier med olika risknivå och placeringsinriktning. Det är enkelt att byta placering om man inte är nöjd med den valda strategin.

Vänliga hälsningar Monetar Marcus Attefors Kundansvarig

- Mvh Ylva K 2013-11-14
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag är nöjd med Era tjänster som jag får och uppskattar den arbetet Ni gör
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag har inget annat än att tycka att det är en bra möjlighet att förvalta sina pensionspengar.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Ingen riktig uppfattning. Helt OK så här långt.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Har förtroende för dom. Bra på information.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Skönt att kunna lägga ut hanteringen av premiepensionspengarna till de som kan det bäst. För att de ska kunna växa. Då kan man ägna den tiden till annat som är roligare.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag är nöjd med den hjälp jag får och den kontakt vi har.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Ok att själv slippa fundera !!
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag tycker att det känns som ett enkelt och pålitligt alternativ.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    De har lyckats förvalta pengarna hittills. Svårt att beräkna om de har slagit index + sina avgifter, men de har inte nollat iallafall.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Hur bra förvaltningen är svårt att bedöma. PPM vill göra alla till börs handlare som inte är en medfödd egenskap och nöje. Monetar kan vara en metod om den är bättre än en blind gjort det
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Vet inget om hur det går för dom kontaktar mig inte och informerar.

Monetar Pensionsförvaltning svarar Ingemar H:

Hej Ingemar,

Tack för ditt inlägg här på Reco, vi är glada att höra dina åsikter. Som kund hos oss på Monetar får du varje månad ett nyhetsbrev via e-post med nyheter samt förvaltarnas kommentarer kring marknaden och utvecklingen. Om det inte har kommit fram kan det ha fastnat i ett filter i din dator.

Våra medarbetare på kundtjänst ringer upp en gång om året för att stämma av kundernas placeringsstrategi och gör då också en ny behovsanalys. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor på telefon 08-509 00 700 eller info@monetar.se.

Vänliga hälsningar Monetar Pensionsförvaltning Marcus Attefors Kundansvarig

- Mvh Ylva K 2013-08-14
    Ingemar H svarar Monetar Pensionsförvaltning:

Jag har aldrig blivit uppringd av er och vad det gäller era mail så säger det inte nått mitt pensionsparande.

skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Agerar som ett riktigt bra bolag för att ta hand om mina pensionspengar, men helt ärligt så har jag själv lyckats betydligt bättre med mitt privata pensionssparande. Borde kunna betydligt bättre med tanke på att det är proffs som sitter där! Funderar allvarligt på att avsluta mitt sparande hos dom.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    De levererar precis vad de lovar. Bra utveckling, relativt, på deras fonder.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag har tycker det har fungerat bra alla år som jag har varit med.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag har inte haft så mycket kontakt med monetar...men jag hoppas och tror att de gör sitt bästa för mig.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Bra med svar men ej enl frågan dvs jag fick svar på det jag sökte men inte hur jag hittar det på deras (min) sida på Monetars webb, men lång tid tills jag fick svar
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Tycker att monetar är ett bra alternativ för personer som inte är insatta i att pensionssparande. Om det är pga tidsfrist, ointresse el ngt annat spelar mindre roll. Jag är i à f nöjd
  • Status: 5
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Aktivförvlatning? i era egna fonder ja. Efterlevnadsskydd? snälla nån det är bara pensionsmydigheten som kan ge ut ett sånt. det är en grupplivföräskring ni har inte ett efterlevnadskydd. Om någon är så trög att man vill ha placeringar hos er så är det bara att söka på Monyx så kan man placera i dom själv utan att pröjsa 500-600. Sen kan jag säga att det finns fonder som 100 ggr bättre en monetars fonder. avgiftsmässigt och avkastningsmässigt.

Ex Handelsbanken Brasilienfond Didner & Gerge Småbolag Länsförsäkringar Fastighetsfond Didner & Gerge Aktiefond Sverige
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag har jobbat på detta skojarföretag och sett allting från insidan. Vi hade en bra chef på vårt kontor i Östersund som värnade om såväl kunder som personal. Dessutom var han väldigt noga med att vara ärlig mot kunden och att det går att sälja samtidigt som man är respektfull och ärlig mot kunden. Jag vet inte riktigt vad som hände sedan, men jag antar att han blev utmanövrerad uppifrån. Helt plötsligt kommer två pojkspolingar från Göteborg (på direktiv uppifrån antar jag) och förändrar allt. Helt plötsligt handlar allt om att sälja så mycket som möjligt och ingenting annat spelar någon roll. Dessutom hade dom inte ens grundläggande koll på vare sig regler/lagar eller sunt förnuft. Detta slutade med att den bra chefen slutade och att dessa "pojkar" styrde och ställde precis som dom ville. Föga smickrande för dom var dessutom att dom öppet gick och pratade illa om den förra chefen på kontoret. Blir inte ett dugg förvånad över att i efterhand läsa att Monetar uppfattas på detta vis. Man skiter fullständigt i kunden och kundens pengar. Det enda som spelar roll är att göra sig själv en hacka. Att man gör det genom att spela på visioner av en rik pension och dåligt samvete för sina barns skull är ju bara äckligt.

Bojkott!!

Monetar Pensionsförvaltning svarar Zona O:

Hej Tomas,

Kontoret i Östersund stängdes för drygt fyra år sedan och mycket har hänt sedan dess. Vi har under en period använt oss av externa säljkontor men bedömt att de inte alltid kan hålla den kvalité på försäljningen som vi vill ha. Kontoret du nämner i Göteborg arbetar vi inte med sedan ca tre år tillbaks. Vi har nu sedan mer än ett år tillbaks återgått till att enbart använda oss av våra egna säljkontor med säljare direkt anställda av oss. På så sätt kan vi alltid följa upp kvalitén i samtalen och garantera att samtliga säljare får en bra utbildning i våra produkter och hur de fungerar, samt om branschen överlag.

När det gäller kundernas pengar kunde du inte ha mer fel. Vi har ett förvaltningsteam på för närvarande tio personer som dagligen arbetar hårt med att förvalta våra kunders pengar och som har visat ett bra förvaltningsresultat.

Vi är glada att du som tidigare anställd har kvar ditt engagemang för våra kunder, och du kan känna dig trygg med att vi alltid arbetar för att ge våra kunder en bra och relevant service. Lycka till i framtiden Tomas.

- Mvh Marcus A 2012-12-06
    Zona O svarar Monetar Pensionsförvaltning:

Hej Marcus! Är det i enlighet med företagets policy att (försöka) hänga ut f.d anställda med namn på ett publikt forum? Med tanke på era omdömmen här och på rejta.se, hur tycker du att det går med att upprätthålla kvaliten på försäljningen? Era kunder är missnöjda med: avkastning, bemötande och service. Vad är er konkreta åtgärdsplan för det? Dessutom känner många sig lurade och helt enkelt blåsta på pengar. Varför tar ni betalt INNAN ni faktiskt förjar förvalta kundernas pengar? Borde det inte vore ett mer ärligt förfarande att helt enkelt ta betalt då kunden lämnat in sin PPM-kod (det är ju först då ni kan börja arbeta). Skulle vara intressant att se siffror på hur många som faktiskt är betalande kunder utan att få ngn förvaltning. Varnar finansinspektionen för Monetar helt utan grund menar du? http://www.nyhetsdatabasen.se/artikel/127141/finansinspektionen-varnar-for-monetar-och-capinordic.htm

"Skit snack ni placerar pengarna i eran egna fond MONYX"
    03-08 11:06
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Min mamma blev uppringd av en man från Monetar i Sveg och jag har aldrig hört talas om något värre än detta. När hon sade nej till det här skällde han ut henne och anklagade henne för att inte älska sina 3 barn som nu stod där utan efterlevnadsskydd om hon gick bort. Detta till skillnad från Marianne som han nyss pratat med som minsann älskade sina döttrar fullt ut...

Jag har aldrig sett min mor lika upprörd och illa berörd av ett samtal och jag hoppas att Plus eller någon annan instans sprider ordet och visar upp vilket skämtföretag det här egentligen är.

Son utbildad ekonom blir jag ännu mer förolämpad över de metoder som dessa försäljare tar till. Att spela på människors rädslor och okunskaper inför beslut som dessa är lågt, och rent ut sagt pinsamt för branschen. Dessutom är det obefogat, då många förvaltare och placerare (likt monetar) lyckas sämre än det passiva alternativet.

Håll er borta från Monetar!

Monetar Pensionsförvaltning svarar Lina K:

Hej Lina,

Vi beklagar verkligen att din mamma blev illa behandlad av en av våra säljare. Ingen ska behöva höra sådana saker, framför allt inte av en okänd säljare. Vi ber om din hjälp för att komma tillrätta med det här och vidta åtgärder mot säljaren. Ring oss gärna på 08-50900700 så att vi med din hjälp kan hitta vilken säljare som ringde din mamma. Ange ärendenummer 220.

- Mvh Marcus A 2012-10-04
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag har precis råkat ut för samma sak som Daniel H. Jag har haft Monetar som pensionsförvaltare sedan 2007. Redan tidig vår 2010 försökte jag att säga upp detta. I juni 2011 fick jag ändå en faktura på 575 kr. Jag ringe och sa upp detta ytterligare en gång. Människan jag pratade med då sa att hon skulle göra en anteckning om detta, men att jag var tvungen att betala fakturan eftersom det var för sent att säga upp detta. Vad hände nu i år tror ni? Jo, en 'Påminnelsefaktura' kom för 2012!!! Jag har precis ringt och pratat med dom och sagt upp detta ytterligare en gång! Svaret jag fick var precis det samma som förra året: 'Nej, jag kan inte se några anteckningar här att du sagt upp detta. En muntlig uppsägning ska räcka, men eftersom det inte finns antecknat här så kan jag bara ta bort påminnelseavgiften på 50:-. Det är dessvärre för sent att säga upp detta nu, eftersom förnyelsefakturan redan är utskriven.' Vilka chanser har man egentligen? Hur ska man veta att ens uppsägning har registrerats? Man får veta att det INTE har fungerat när man får förnyelsefaktua, och då är det ändå redan för sent eftersom den blivit utskriven!!! Enda sättet är tydligen att skicka uppsägningen med rek och mottagningsbevis. Jag tror att det är kvalificerat skitsnack! Jag kan inte se någon vettig förklaring till varför man inte skulle kunna avsluta denna tjänst, även om förnyelsefakturan är utskriven. Nej, det är på detta sätt de tjänar pengar. Jag får känslan av lite 'sektvarning'... har man en gång gått med så är det i det närmaste omöjligt att gå ur! Så jag rekommenderar all att INTE anlita Monetar utan hitta någon annan pensionsförvaltare i stället.

Monetar Pensionsförvaltning svarar Birgitta P:

Hej Birgitta,

Vi beklagar verkligen att du haft problem vid uppsägningen av vår tjänst. Det är vår fulla avsikt att det ska vara enkelt att både bli kund och avsluta tjänsten om man känner att den inte passar.

Man kan säga upp tjänsten hos oss via telefon, brev, e-post eller fax, så att göra det via telefon som du beskriver ska alltså räcka. Men ibland så blir det fel. För att det ska ske så sällan som möjligt skickar vi alltid ut en bekräftelse på uppsägningen. Det gör vi per e-post till de som har angett sin mailadress till oss, och annars per brev. Har du kvar den? Har man inte fått en bekräftelse inom en vecka bör man höra av sig till oss igen.

Du skriver att du har fått en påminnelsefaktura. En påminnelse skickas först efter att din första faktura för förnyelse av tjänsten har gått ut. Får man en förnyelsefaktura innebär det att tjänsten fortfarande är aktiv. I förnyelsefaktura framgår det tydligt att du måste kontakta oss innan förfallodag för att avsluta tjänsten. Man har 30 dagar på sig från vi skickar fakturan till den förfaller och med andra ord 30 dagar på sig att säga upp tjänsten, gör man inte det förnyas den automatiskt. Om man inte betalar fakturan eller hör av sig kommer en Påminnelsefaktura. Fick du inte en förnyelsefaktura innan du fick påminnelsen? Kontakta gärna vår kundservice på 08-50900700 så de får möjlighet att lösa problemet, ange ärendenummer 217.

- Mvh Marcus A 2012-10-04
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    En säljare från Monetar ringer till mig och undrar om jag är nöjd med tjänsten (jag hade Monetars premiepensionstjänst), jag säger att att jag vill säga upp tjänsten och ber henne avsluta mitt sparande/konto. Där tror jag det är frid och fröjd. Men det kommer givetvis hem en räkning ändå! När jag ringer för att kolla upp det hela är det givetvis för sent att säga upp tjänsten. Men mycket riktigt finns det en kommentar från säljaren att jag vill säga upp abonnemanget, men hon har även skrivit till kommentaren att jag ska skicka en en uppsägning (vilket inte var min uppfattning). Givetvis har säljaren högre trovärdighet än kunden, så det blir att betala för ytterligare ett år! Men mina pengar får dom inte leka med längre. Jag avslutade givetvis abonnemanget även om jag får betala för ett år helt i onödan... Det verkar inte finnas någon heder hos dessa bolag! Man skiter högaktningsfullt i om man får nöjda kunder, det handlar bara om att suga ur de sista slantarna. Mitt tips är att välja ett annat bolag!!

Monetar Pensionsförvaltning svarar Daniel H:

Hej Daniel, Det var tråkigt att det blivit ett missförstånd mellan dig och säljaren. Tyvärr har säljarna som ringer inte möjlighet att avsluta våra kunders tjänster, den funktionen finns inte i deras system utan det kan endast kundservice göra. Här borde hon absolut ha varit tydligare med att du behövde kontakta kundservice. När man får sin förnyelsefaktura från oss har man 30 dagar på sig att avsluta tjänsten, vilket tydligt står skrivet i brevet. Vår policy är självklart att både nya och gamla kunder ska vara nöjda och att sådana här missförstånd inte ska inträffa. Kontakta gärna vår kundservice för att hitta en lösning på det här problemet, ange ärendenummer 216. Vänliga hälsningar, Monetar

- Mvh Marcus A 2012-10-03
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag blev övertalad trots att jag absolut inte ville gå med dem.Sa i från flera ggr under de samtal som ringdes från olika säljare. Var sjuk och är sjuk och orken är väldigt låg hos mig att försvara mig någon längre stund. -Nu undrar jag hur mycket man måste betala för att gå ur? -Jag har inte sett röken av räkningarna på 50 kr i månaden, men det kan bero på att andra sköter min ekonomi så jag ska prata med dem när jag väl kommer i håg att göra så. Skyller inte i från mig och ska göra rätt saker= skaffa en godman som får ta itu med alla påpressande prånglare. Har gått med i nixregistret, men det gäller tyvärr inte dem som redan har ens adress sedan innan man gick med där. -Betalar man bara 1 gång/år? -Eller dras avgiften på pengarna från pension senare? Fattar nada , som sagt var och ville heller inte.:-(

Monetar Pensionsförvaltning svarar Ann-Christine L:

Hej Ann-Christine! När det gäller telefonnummer köper man dem i ”buntar” och använder eftersom. Efter att ett företag har köpt telefonnummer får de använda dem i 3 månader, vilket innebär att det ibland händer att någon som nyss NIX:at sig blir uppringd. Det kan man läsa mer om på NIX.nu. Väljer man att bli fakturakund får man en faktura per år. Väljer man att bli Autogirokund dras avgiften istället månadsvis (då måste man fylla i ett autogiromedgivande och skicka till oss). När det gäller din fråga om hur man säger upp sig så gör man det enkelt genom att ringa kundservice. Men man kan säga upp tjänsten precis när man vill under året, men är alltid betalningsskyldig ett år åt gången. Vänliga hälsningar, Monetar.

- Mvh Malin I 2012-04-02
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Monetar är i princip lika dåliga som 7:ap fonden, så att betala för denna tjänsten är samma sak som att kasta pengarna i sjön. Då 7:ap fonden är visserligen kass men den är gratis till skillnad från monetar.

Monetar har minus resultat mellan 2008-2011.

Monetar Pensionsförvaltning svarar Stig A:

Hej Stig, Tråkigt att du är missnöjd med resultatet. Som du vet går börsen upp och ner i perioder och just 2008 var ett väldigt dåligt år då Stockholmsbörsen sjönk med nästan 42%. På Monetar har vi fem olika strategier med olika risknivå, vilket innebär att de följer börsens svängningar i olika grad. Vi har ett stort och erfaret förvaltningsteam som dagligen arbetar med att analysera innehållet i våra strategier för att nå ett så bra resultat som möjligt. Jag vet inte vilken strategi du ligger placerad i, men om du känner att du inte vill ta risken att dina premiepensionspengar sjunker i perioder är det lämpligt att välja någon av våra tryggaste strategier. Att göra en direkt jämförelse med AP7 är missvisande eftersom de har en annan risknivå och inriktning på sina fonder. Kontakta gärna vår kundservice på 08-509 00 700 om du har några frågor! Hälsningar, Monetar

- Mvh Malin I 2012-03-23
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Ännu ett dåligt pensions företag man är väldigt till mötes gående när man tecknar ett avtal men om man ska säga upp eller förändra då kommer problemen .

Monetar Pensionsförvaltning svarar Per W:

Hej Per,

Vi beklagar att du upplevt problem med våran kundservice. Vi har väldigt tydliga regler just för uppsägning; man kan säga upp tjänsten precis när man vill, men har man inte sagt upp tjänsten innan förnyelsefakturans förfallodatum blir man betalningsskyldig för ett år av tjänsten. Vad gäller förändringar vet jag förstås inte vad du syftar på och kan därför inte besvara kritiken. Men vi arbetar alltid för att hålla hög nivå och vara tillmötesgående och hjälpsamma mot våra kunder. Kontakta oss gärna igen på 08-509 00 700 så att vi får möjlighet att lösa problemet eller förklara varför det inte är möjligt.

Hälsningar, Malin

- Mvh Malin I 2012-03-05
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Kontaktade mej per telefon. Dum som man var sa jag ja. Ångrade mej dock några dagar försent. Fick ett otrevligt svar när jag vill säja upp den. Efter 10 månader kommer PPM koder flera dagar i rad som Monetar har begärt. Nu i dagarna kom en förnyelsefaktura med påminnelseavgift. När jag kollar upp min pengar på PPM så har dom inte rört en krona. Jag vill absolute inte vara kund hos dom. En av dom sämsta företagen jag har haft med å gör. Nu får jag tydligen dras med dom ett helt år till. Jag ska absolute byta PPM kod. Dom ska inte få rör mon pengar precis om dom har gjort året innan!! Hoppas att det kommer en bättre lag mot sådana sjuka avtal!

Monetar Pensionsförvaltning svarar Pierre:

Hej Pierre!

Om en kund hos oss inte har en giltig personlig PIN-kod informerar vi kunden om detta via mail, sms och brev, vi har även möjlighet att beställa en ny kod om det behövs. Om det beställts flera koder tätt intill varann är det något som har gått fel, vilket vi gärna vill reda ut med dig för att se vad som hänt. Det kan bero på att vi och någon av våra konkurrenter beställer koder samtidigt, om du har tackat ja till en liknande tjänst hos någon annan. Vad gäller förvaltningen så har det enligt tidigare förvaltningsmodell endast varit möjligt för oss att förvalta din premiepension om vi har din korrekta personliga PIN-kod. Vi har inte legat stilla i någon av våra strategier under året som gått, så om inga byten har gjorts är den enda förklaring att vi saknat din personliga PIN-kod. Som i alla avtal man ingår är våra kunder betalningsskyldiga om man inte avslutar tjänsten inom ångertiden/förnyelsetiden (ca en månad för förnyelse). Men man kan givetvis välja att avsluta tjänsten precis när man vill och inte utnyttja året man betalat för. Kontakta oss gärna på 08-509 00 700 så att vi kan reda ut vad som har hänt med PIN-koden, be att få prata med klagomålsansvarig.

- Mvh Malin I 2012-01-17
  • Status: 3
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag försökte säga upp skiten över telefon, men de hävdade att man att man måste göra det skriftligen!, även fast jag inte skulle hinna skicka in brevet innan avtalet skulle automatiskt förlängas. Detta förfarande är inte tillåtet enligt finansinspektionen fick jag just veta då jag lyssnade på ett progam på P1, där man granskade oseriösa ppm-rådgivningsföretag. Det här är ett företag som utnyttjar folks okunskap om det finstilta...hade varit på medeltiden så hade dom rullats i tjära och fjädrar och kastats ut ur byn, en tradition som borde återupptas tycker jag

Monetar Pensionsförvaltning svarar Mikael J:

Hej Mikael,

Det du beskriver stämmer inte alls överens med våra policys och hur vi arbetar. Det framgår tydligt i våra villkor att man kan säga upp tjänsten muntligen eller skriftligen (t.ex. telefon, e-post eller brev), vi har alltså ingen formalia för hur man säger upp tjänsten, förutom att det självklart är personen som har tjänsten som måste avsluta den (dvs. man kan t.ex. inte säga upp tjänsten åt sin fru). Om någon på vår kundservice har informerat dig på det sättet så ser vi mycket allvarligt på det. Vi loggar samtliga samtal som ringer in till oss och skulle kunna se vem du pratat med. Vi vill gärna komma i kontakt med dig för att kunna reda ut vad som hänt och för att kunna åtgärda problemet. Du kan nå oss på 08-509 00 700 och be att få prata med klagomålsansvarig.

- Mvh Marcus A 2011-12-19
    Mikael J svarar Monetar Pensionsförvaltning:

Det här var 4-5 månader sedan, och eftrsom jag trodde att de hade rätt att begära en skriftlig uppsägning så accepterade jag läget, och tog ingen notis om vem på monetar jag pratade med. Kan ni spåra det inspelade samtalet via mina kunduppgifter, så kommer jag att lämna dem till er gladeligen.

Monetar Pensionsförvaltning svarar Mikael J:

Hej Mikael,

Vi loggar alla samtal (men spelar inte in), dvs det syns i vårat system vem du har talat med. Om du kontaktar oss och ber att få prata med vår klagomålsansvarige kan vi reda ut situationen och se vem som tog ditt samtal. Vi vill självklart ställa allt till rätta och beklagar verkligen att du inte blivit bemött på ett korrekt sätt!

- Mvh Marcus A 2011-12-23
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Monetar har på eget bevåg beställt en pinkod ? som kom till min epost idag? Detta är riktigt skumt EFTERSOM jag inte haft någon kontakt med detta företag.

Jag kollade då upp vad monetar var för något. En av länkarna gick hit och när jag ser på monetars betyg... så förstår jag hur det hänger ihop.... Monetar försöker få hand om min pensionsförvaltning....

Jag blir rent förskräckt, detta är snudd på kriminellt beteende! Det är lika upprörande att de beställer en kod bakom ryggen på mig, som det vore om jag fann dem petande och pillrande på min post i min postlåda... *fy, SKÄMS PÅ ER!*
    "när jag läser brevet från monetar en gång till.... så ser jag att de har givit mig ett kundnummer! *SÅ FRÄCKA DE ÄR!*"
    09-20 18:09
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Måster tyvärr hålla med alla i tråden nedan att Monetar är ett oseriöst företag som inte vill bygga långvariga relationer med sina kunder. Jag gick på telefonförsäljarsnacket o tänkte pröva. Eftersom de gått dåligt i jämförelse med andra fondförvaltare ringde jag ett år senare för att säga upp tjänsten. Tyvärr var det 1 månad för sent. Ringde igen efter 6 månader och sa upp tjänsten och ändrade PPM-kod. Fakturan kom iaf i maj. Ringde för att klaga o se, de hade ingen uppsägan o nu var det för sent. Igen! Bestred såklart men det kom 2 påminnelsefakturor! Ringde igen o ifrågasatte. Med jodå, det var rätt fr deras sida! Nu är ärendet hos Inkasso och jag bestrider ärendet till fullo. Pratade just med Monetar, de kan tänka sig dra tillbaka Inkasso men jag måste betala fakturan för en tjänst jag inte nyttjar. Jag godtar inte o kommer att fortsätta bestrida. Vill verkligen varna alla för detta bolag. Spreed the word!
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Tyvärr trodde jag att detta skulle bli en bra hjälp med mina pensionspengar då jag inte är aktiv själv. Utgör sig för att hjälpa men i mitt fall blev det tvärt emot, visst har jag en del i det själv då jag tog högrisk men vad jag blev informerad om skulle de gå in och ändra om det blev en kraftig värdeminskning men i mitt fall gjorde de absolut inget, då undrade jag vad ska jag med dom till då? När värdet hade minskat med 13000kr på 45dagar fick jag själv gå in och ändra för att bromsa nederlaget tog mitt tålamod slut efter någon månad, har sagt upp avtalet med omedelbar verkan. Jäkla skojare.

Monetar Pensionsförvaltning svarar stefan s:

Hej Stefan. Att du valde en högriskportfölj innebär att det kan förekomma stora svängningar och tyvärr blev du kund i samband med en nedgång. Våra förvaltare använder avancerade analysverktyg och med hjälp av dem bedömer de om de behöver göra förändringar i portföljerna. Om det handlar om en nedåtgående trend så flyttas delar eller alla pengarna från aktiefonder till räntefonder, men i det här fallet har förvaltarna bedömt att det inte handlar om en trend utan en tillfällig dipp (kortsiktig nedgång) vilket man vanligtvis förlorar på att reagera på. Sett över tid har det historiskt varit lönsammare att ta hög risk och vi rekommenderar att man ligger kvar i portföljen i minst 6 år, för att undvika att förlora pengar i samband med dippar. Hoppas att det ger en förklaring på varför vi agerat som vi gjort. Har du några frågor är du välkommen att ringa oss på telefonnummer 08 509 00 700. Vänliga hälsningar, Malin, Monetar Pensionsförvaltning

- Mvh Malin I 2011-05-17
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Det ni alla härunder har skrivit får mig att småle.

För det första hade en säljare aldrig varit otrevlig mot er om inte ni först hade varit otrevliga mot denne. Det säger ju sig självt, en säljare vill tjäna pengar, varför skulle han/hon vara otrevlig?

För det andra, vad gäller avtal: För att som säljare få skicka hem papper till någon måste man göra ett s.k muntligt avtal. I detta muntliga avtal måste en text finnas där det framgår att det är ett avtal som kunden ingår i. T.ex "Detta muntliga avtal har samma giltighet som ett skriftligt. Du behöver inte skriva under något avtal för att godkänna överenskommelsen." För att papperna ska skickas och avtalet ska vara giltigt måste ni ha svarat ja på alla dessa frågor. Enkelt.

Sen att ni anklagar säljarna för att ha varit otrevliga (för att ni själva först varit otrevliga), påstår att ni har blivit lurade att ingå avtal (för att ni själva har glömt ringa tillbaka inom 14 dagar (Distansavtalslagen)) visar hur patetiska ni är. Det visar också att ni är arroganta och inte lyssnar på säljaren för alla samtal spelas in för att, i detta fallet, Monetar vill ju givetvis inte ha säljare som ljuger och lurar kunder heller.

Bli mer uppmärksamma och skyll inte över era misstag på andra! Tack och hej.
    "Man får intrycket av att du själv är involverad i företaget snarare än kund hos dem."
    01-25 12:33
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Har idag blivit uppringd av Monetar från Sveg. Jag har ALDRIG blivit så dåligt bemött av någon i hela mitt liv.

Han var stöddig och undrade varför alla Stockholmare är så ointresserade av PPM, varför alla Stockholmare är så otrevliga. Jag förklarade för honom att jag inte alls är Stockholmare, men det lyssnade han inte på.

Han var arrogant och nedlåtande, det slutade med att jag lade på luren i örat på honom. Jag har aldrig någonsin tidigare lagt på luren i örat på någon som har ringt, jag är alltid trevlig och vill gärna avsluta på ett vänligt sätt. Idag gick det inte avsluta, då han blev mer och mer aggressiv...... Jag vill verkligen inte rekommendera Monetar till någon.

Jag har även sökt lite kommentarer på nätet om detta företag och det är många andra som också tycker att det är ett mycket oseriöst företag. Hoppas att ingen blir lurad av dessa otrevliga, obehagliga......

Monetar Pensionsförvaltning svarar Maria H:

Hej Maria. Vi beklagar verkligen att du blivit så dåligt behandlad av en av våra säljare! Målet för oss är självklart att alla som blir uppringda ska bli bemötta på ett bra sätt, oavsett om de väljer att bli kund eller inte. Vi som företag har ju inte något att vinna på att personer känner sig dåligt behandlade! Vi arbetar alltid för att hålla en hög nivå på säljare genom att ge dem tydliga instruktioner och utbildningar. För att kunna följa upp detta ärende och åtgärda problemet får du gärna ringa oss på telefonnummer 08 509 00 700 eller maila oss på info@monetar.se, och ange ärendenummer 0010. Vänliga hälsningar, Malin, Monetar Pensionsförvaltning

- Mvh Malin I 2011-05-17
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Fick just ett samtal från en säljare som började prata med mig om PPM och deras tjänster. Jag var trevlig och lyssnade på svadan av information och den lätt nedlåtande tonen över att jag inte skötte mina fonder ordentligt själv. Säljaren sa att de skulle ta 50:- i avgift varje månad för att sköta mina fonder och att jag då fick en efterlevnadsförsäkring på köpet, jaha svarade jag och säljaren började prata om olika aktieportföljer och vilken som skulle passa mig. Jag fick svara på tre frågor och hon räknade då ut att jag skulle bli erbjuden en vida världen fondportfölj, jaha sa jag igen, därefter började hon att kontrollera min adress och sa till mig att det enda jag behövde göra var att skicka in min ppmkod till deras kundtjänst och att den skulle komma inom ett par dagar på posten. Då först fattar jag att hon håller på att lura mig att gå med på ett avtal som jag inte sagt ja till alls men som hon säkert kan "tolka" som att jag gjort det. Jag säger då genast att "jag vill inte gå med på det här, jag vill inte betala 50:- för något som jag kan sköta själv om jag vill". Säljaren blir då för första gången tyst i luren och ger mig svaret "men hur kan du tacka nej till något som du faktiskt behöver?". Jag förklarar att jag inte behöver någon som tar hand om mina fonder utan att jag kan fixa det själv. Säljaren frågar mig då om jag ärligt talat tror på att "det kommer hända så mycket med dina fonder under 10 år". Alltså jävla skojar företag dels för att : 1, Försöket att skriva ett avtal med mig via telefon utan att jag aktivt sagt ja till tjänsten. Och 2, Den yttersta otrevliga och nedlåtande ton säljaren hade under hela samtalet. Så jävla dåligt!!

Monetar Pensionsförvaltning svarar Ana:

Hej Ana. Vi beklagar att den säljare som du pratat med inte har skött sig. Vårt mål är att alla som blir uppringda ska bli bemötta på ett korrekt och trevligt sätt, oavsett om de väljer att bli kund eller inte. Det samtal som du beskriver är inte korrekt genomfört och följer inte de riktlinjer som vi har för ett samtal. Ringa oss gärna på telefonnummer 08 509 00 700 eller maila oss på info@monetar.se, och ange ärendenummer 0011, så att vi kan se vem som har ringt upp dig och säkerställa att denna person inte gör fel igen. Vänliga hälsningar, Malin, Monetar Pensionsförvaltning

- Mvh Malin I 2011-05-18
    Zeljka S gillar detta.
    "Håller med, dom är väldigt otrevliga, jag vill aldrig ha något med Monetar att göra. Hoppas att ingen blir lurad av dessa skojare."
    10-29 12:32
    "Jag blev lurad av dem och jag hoppas att ingn mer blir det.Väldigt otrevliga"
    01-21 11:34
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag blev uppringd i veckan av ”den trevlige säljaren” från Monetar Pensionsförvaltning AB. Han pratade på och presenterade sitt upplägg utan att man fick en syl i vädret. Han talade om för mig hur dåligt jag skötte min premiepensionsförvaltning, som bara lät denna ligga i träda och inte byta fonder aktivt. Hur bra allt skulle bli om jag lät Monetar förvalta denna tjänsten för endast 50 kronor per månad. Jag bad honom återkomma för jag var lite upptagen just för tillfället och ville kolla upp lite fakta själv först, vilket jag gjorde. Dagen därpå ringde han och med öppna sinnen ställde jag ett antal frågor om varför Monetars fondförvaltning 2009 hade som exempel visat på följande resultat ”Portfölj Trend +13,8%, Portfölj Flexibel +15,9% som exempel och Portfölj Flexibel 40 som endast ökat +7,5% under uppgången 2009. Allt medan mina egna tidigare val på Swedbank Robur Sverigefond hade ökat +57% och Folksam LO Sverige ökat +54%, (trots att jag inte varit aktiv under det senaste året) men då brast han ut vad dåligt detta var, själv hade hans egna val ökat med +80%, ursäkta men jag ställde bara en fråga om detta och fick då höra hur dåligt val jag gjort, även om mina val var bättre än Monetars.

Monetars portföljer förvaltas av systerbolaget Capinordic Asset Management AB och sker enligt de riktlinjer som finns i bolagets placeringspolicy, hur den nu lyder. Nu har man dessutom fått ny styrelseordförande i bolaget, dansken Peter Reedtz, som även verkar sitta i styrelsen i systerbolaget Capinordic Bank A/S, som hade stora problem i våras. Förutom den svenska bankfilialen har banken också två systerbolag i Sverige. Capinordic Asset Management AB och Monetar Pensionsförvaltning AB. Känns även lite osäkert eftersom bolaget är under utredning av skattemyndigheterna nu, se länkar nedan.

Jag sa flera gånger att jag inte var intresserad, men bristen på respekt från denna person att man vägrade lyssna på motparten, gjorde att jag blev mer och mer avogt inställd. Jag avslutade till sist med att jag vill utföra detta själv. Då svarade han abrupt och nonchalant ”Skyll dig själv då och hej då” För vissa kan säkert Monetars förvaltning vara helt OK, men inte för mig, när man inte kan visa värdighet och respekt för motparten. Att dessutom komma med halvsanningar under samtalets gång gör inte att min trovärdighet ökar precis. Tips på länkar, att läsa mer om Monetar och Capinordic Bank A/S http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/40_Skrivelser/2010/fos_capinordic_1feb10_kl13.doc http://www.affarsvarlden.se/affarsjuridik/article725131.ece http://www.capinordic.dk/en/Om_Capinordic/Ledelse/Pages/Bestyrelsen.aspx http://www.realtid.se/ArticlePages/201008/02/20100802092217_Realtid416/20100802092217_Realtid416.dbp.asp
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Blev precis uppringd av en säljare från Monetar. Han var väldigt snackig först. Körde på att han var "den trevliga norrlänningen" som ringde till Stockholm. När jag avböjde blev han direkt otrevlig och sa "Tänk på att du sk ha råd att äta när du blir 65 också. Men då är det väl vi skattebetalare utanför Stockholm som ska betala din pension. Känns väldigt oseriöst!
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Tyvärr kan jag inte rekommendera Monetar Pensionsförvaltning AB.

Det ringde en tjej och berättade hur mycket bättre det skulle vara att låta dem förvalta mina PPM-pengar än låta dem ligga i 7:e AP-fonden. Att det var "bortkastat" att inte aktivt väja en professionell förvaltare. Det framgick inte att de placerar pengarna i fonder som drivs av deras eget moderbolag i Danmark.

Jag ville ha information postad till mig för att läsa igenom i lugn och ro. Det går inte till så, de jobbar smartare, de får dig att acceptera ett avtal per telefon, så kommer info hem och du har två veckors ångerrätt enligt lag.

Så jag gick med på ett muntligt distansavtal. Tänkte fundera på saken och ta reda på mer fakta innan jag hörde av mig till dem för att bekräfta beställningen.

Då jag sedan meddelade att jag ville ångra avtalet visade det sig, enligt deras noteringar, att jag skulle hört av mig senast dagen före då min ångerrätt löpte ut. Man hänvisade till postens normala distributionstid för brev osv. Jag var en dag för sen, nu fick jag stå mitt kast! Killen på kundtjänsten började läsa avtalstexten i luren. Det kändes inte seriöst. De vill till varje pris ha in sina 600 kr NU, att bygga en långsiktig relation och förtroende verkar helt ointressant.

Har nu förstått, dels att Monetar presterat väldigt dåligt i jämförelse med liknande företag, dels att andra företag tar mycket mindre betalt för samma sorts tjänster.

Mitt misstag kostar mig nu 600kr, men jag tänker inte göra misstaget att ge dem min PPM-kod så att i värsta fall de gör så mina pensionsslantar förlorar i värde, även jämfört med den placering jag har idag.

Trots att "man vet" hur dessa påstridiga telefonsäljare kör med en så kan man trilla dit om man är lite slö en kväll när telefonen ringer.

Gör inte det du också!
    Zeljka S gillar detta.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Jag kan inte annat än att le. Har just haft en flera månader lång dispyt med Monetar på samma ämne.

De hänvisar till sina gedigna register som anses innehålla information om vem som varit i kontakt med mig, när och varför. Passande nog innehöll detta register ingen information om att den person som skulle återkomma till mig hade ringt upp. Det enda var en notering om att en person varit inloggad på mitt ärende. Passande nog fanns heller ingen information om att personen som sålde det till mig hade varit i kontakt med mig ytterligare en gång. Istället var diskussionen i det närmaste ett förhör där jag som kund mellan raderna ansågs ljuga för dem.

Efter flera månader hade jag en lång telefondiskussion med ansvarig handläggare på den så kallade kundtjänsten (på mitt eget initiativ naturligtvis). Jag sade då i slutet av samtalet att det här är inte lönt. Jag betalar nu gärna in pengarna för att slippa diskutera mer. Hon erbjöd sig då att återkomma med en lösning - vilket kom flera veckor senare i form av ett långt mail med ytterligare anklagelser och lögner - och erinran om att min betalning ändå ska inkomma - med inkassoavgifter och allt. TROTS att det gick till Inkasso för att MONETAR inte återkommit till MIG!

När jag svarade med min syn inkom inget svar överhuvudtaget. Dessutom hann det inkassobolag som Monetar använder under väntetiden ta ytterligare en kreditupplysning på mig - som kommer att belasta mig i två år framöver.

Det värsta är inte att behöva betala pengarna, det är kränkningen. Jag känner mig inte bara blåst utan även idiotförklarad av Monetar. Ser GÄRNA att de dyker upp hos Sverker.

Det är också intressant att de betonar i mailet att de är ett seriöst företag. Hur många företag gör det? Borde det inte vara något man istället visar i handling?

Att man är så här mån om några hundralappar tyder enligt min syn på att de antingen har en ledning som är totalt inkompetenta gällande kundservice, eller att de har likviditetsproblem.
    skrev om Monetar Pensionsförvaltning:
    Min åsikt är att Monetar är ett oseriöst företag.

Här är min historia:

Jag blev uppringd av någon från Monetar för en tid sedan och han erbjöd deras tjänster. Jag var tveksam eftersom jag kan få liknande tjänster via ett företag som min arbetsgivare har avtal med. Han hävdade då att jag kunde säga ”ja” till erbjudandet nu, och sedan bestämma mig när jag kollat upp vad som var mest fördelaktigt för mig (glömde han lägga till ”inom de obligatoriska ångerveckorna” möjligen?). Ingen tjänst kunde utföras eller betalning krävas förrän jag lämnade min PPM-kod till Monetar försäkrade han. I det muntliga avtalet var det förstås andra ord som användes, men jag hade två skrikiga, hungriga ungar på halsen och var inte tillräckligt uppmärksam, jag litade helt enkelt på det som sagts tidigare i samtalet. Mitt misstag! Jag lämnade dock aldrig min PPM-kod, ändå har det kommit faktura på faktura, som till slut gått vidare till inkasso.

Jag ringde även under denna tid och pratade med andra personer på Monetar (efter ångerveckorna dock, det var först då som jag insett att jag blivit lurad), som skulle hitta rätt person att ringa tillbaka till mig så att vi kunde reda ut saken. Detta hände naturligtvis aldrig.

Det mest sjuka är att de fortfarande inte har uträttat någon tjänst för mig, ändå vill de ha betalt! De hänvisar till avtalet och vill inte ta på sin någon skuld eller ens visa goodwill i det här fallet. Jag blir inte överraskad om de dyker upp som ett fall hos Sverker inom kort.

ANLITA INTE Monetar är min rekommendation.

"Jag har också blivit lurad av Monetar!! Akta er för detta företag riktiga svindlare!!"
    03-30 17:43
    "MONETAR!! bedrägeri och fuskeri!! förstår inte hur dessa människor kan sova gott om nätterna."
    04-09 12:55