feedback company

Janne J skrev om Destination Gotland AB
Janne J skrev om Destination Gotland
Janne J laddade upp en bild på Destination Gotland
    Janne J skrev om Best Western Arena Hotell :
    Det här är Vänersborgs nyaste hotell, med en nybyggd del och en gammal del. Jag var där på konferens igår. Det konferensrummet vi satt i låg på en etagevåning och hade namnet "Lilla Paris" (som är ett annat namn för Vänersborg, myntad av den gamla skalden Birger Sjöberg). Det fanns även ett större konferensrum bredvid som följaktligen heter "Stora Paris", enligt arenahotell.com ska de även ha ett tredje konferensrum.

Jag vet att det var tänkt som seniorboende (för aktiva seniorer) och jag antar att namnet Hotell Gyllenheim kommer därifrån. Idén om seniorboende skrotades någonstans under vägen och nu är det ett helt vanligt hotell med namnet Arena Hotell och de ingår i Best Westen kedjan. Det långa namnet blir Best Western Arena Hotell (ska kontakta reco om namnbytet så de kan ändra till rätt rubrik.

Nybygget är egentligen det enda jag sett invändigt och det som är nybyggt är lobbyn med reception, restaurangdel och etaget med konferensrummen. Det är den delen som syns mot Edsvägen som är en huvudfartled i Vänersborg. Den delen där hotellrummen finns var tidigare studentboende. I den gamla delen ska det finnas gym och bastu. Trådlöst internet finns så klart.

Hotellrummen har jag alltså inte sett, men jag antar att de håller ordinär hotellstandard. Vårt konferensrum var för ca 10 personer, men vi var bara 5. Det finns bra gratisparkering för hotellgäster. Då jag såg hotellet byggas upp såg det väldigt tråkigt ut utifrån, men jag har fått en bättre känsla av det efter mitt besök. Intrycket är ett trevligt hotell och jag tror det är bra att bo på.

Namnet Arena Hotell kommer sig av att det ligger nära Arena Vänersborg (inomhushallen för bandy). För långväga gäster som vill titta på bandy eller något uppträdande på Arena Vänersborg ligger Arena Hotell väldigt nära. Det är också nära till centrum och tågstationen. Jag har hört att man kan få gräddstuvad pyttipanna och en starköl för 99 kronor på matchdagen, före IFK Vänersborg spelar hemma, fast vet inte om det gäller varje hemmamatch. Om man inte bor på hotellet kan man ta del av frukost frukostbuffé som kostar 65 kronor. frukostbuffén serveras mellan 6:30 - 9:00, när detta skrivs (ett nytt hotell och rutiner, priser och tider kan ändras). Lunchservering finns inte idag. Det har dock funnit, jag vet inte om det finns planer på att införa det igen, men det finns tydligen kvällsbuffér också, kolla hemsidan vad som gäller eller kontakta dem.

Det jag har sett av Best Western Arena Hotell gillar jag.
    2011-12-08
    Janne J skrev om Smulan af Brogyllen AB :
    Ett café med snygg inredning och gott fika vid Antikhallarna i centrala Göteborg, Västra Hamngatan 2 närmare bestämt. De har mycket goda bakelser och mackor/pajer. Kristallkronor och en etagevåning skänker atmosfär. Ganska hög prisnivå, men det är klass på deras fika.

Fast heter stället verkligen “Smulan af Brogyllen” som det står i rubriken? Jag har aldrig hört annat än bara Brogyllen.
    2011-09-09
    Janne J skrev om Guldhedstornets Café :
    Det gamla vattentornet i Guldheden har ett fik upptill och en parkering nertill. Högst upp kan du fika och titta på utsikten och det finns möjlighet att parkera under tornet. Det finns även räkmackor och lite lättare rätter om man vill ha något mera “matigt”. Guldhedstornet är ett annorlunda café ett litet stycke utanför centrala Göteborg som jag rekommenderar. Det kan bli lite trångt en under helger och andra tider då många är lediga. Det finns trådlöst internet där uppe i betongkolossen för den som vill nyttja det. Det finns en rundgående "utebalkong" där man kan lufta sig och blicka ut över Göteborg.

En spiralformad stentrappa leder upp, det finns även en mycket minimal hiss. Stället lämpar sig alltså inte för rullsolsburna och eller de som tänkt ta med sig en barnvagn.

För öppettider med mera kika på hemsidan http://www.guldhedstornet.se/
    2011-09-08
    Karin H gillar detta.
    Kul med vattentorn som fik. Finns lite runt om i landet - borde finnas en sammanställning. "
    09-09 06:03
    Några av dessa uttjänta vattentorn har fått helt nytt liv. I Trollhättan har det gamla vattentornet i city blivit till lägenheter, vet jag. "
    09-09 16:46
    Även Kirsebergstornet i Malmö är bostäder. Fast det är roligare när det blir fik som man kan besöka. "
    09-11 17:58
    Janne J skrev om Ormbergets Fritidsanläggning Restaurang :
    Restaurang Ormberget ligger högst upp på Ormberget med utsikt över Luleå. Det finns gott om fönsterbord och även möjlighet att sitta ute på balkongen. Rakt fram på andra sidan Björkskatafjärden ser man Skogsvallen, där det spelades Allsvensk fotboll säsongen 1971. Domkyrkans torn och Bergnäsbrons bågar syns väl från berget. Vrider man huvudet åt andra hållet ser man Aurorum Science Park och LTU-området.

Utsikten gör restaurangen speciell. Restaurang Ormberget är en bra lunch-restaurang som brukar ha tre lunch-rätter att välja mellan. En välkomponerad och varierad meny varje lunch måndag till fredag. Fisk, kött, soppa och även lokala saker som pitepalt brukar finnas till lunch. Det finns även ala carte eller affärslunch. Vill man ha motion före maten går man upp för backen, för den bilburne finns gott om parkeringsplatser. Catering, fester och firmafester/konferenser är exempel på saker som kan arrangeras, jag har sett att det finns en badtunna utanför. Inomhus ska det dessutom finnas en jacuzzi.

Restaurang Ormberget http://ormberget.com/

Hur ser det ut på Ormberget just nu? http://goo.gl/10u6v
    Janne J skrev om Ica Nära Torgkassen :
    Torgkassen är den enda livsmedelsaffären innanför ringmuren i Visby. ICA-butiken ser liten ut när man står vid ingången, men ytorna är faktiskt rätt stora eftersom lokalen har djup. Butiken ligger vid Stora Torget och har ett bra sortiment. En närbutik som verkligen behövs …
    Janne J skrev om Destination Gotland :
    Destination Gotland - Visby

Från Visby kan du åka med DG-färjan till Oskarshamn eller Nynäshamn. Jag valde Visby-Oskarshamn, efter det passade bättre till min tillbakaresa. Till ön tog jag dock färjan från Nynäshamn.

Jag ser själva båtresorna som ganska likvärdiga, så sett enbart till båtresan så spelar Oskarshamn eller Nynäshamn ingen större roll. Det går även att åka till Visby-Öland (Grankullavik), vilket hade varit en skön resa om jag hade haft mera tid.

DG-kontoret ligger på Korsgatan 2, bara ett stenkast från terminalen, men det är Visbyterminalen på Färjeleden 3 som vi vanligtvis brukar komma i kontakt med.

Efter att varit på Gotland under Medeltidsveckan 2010 skrev jag följande

Janne J skrev om Destination Gotland AB :
    Destination Gotland - Nynäshamn

Om du ska ha med dig bilen till Gotland så är det Destination Gotlands färjor som gäller. Det går naturligtvis att åka över utan bil, men då kan transporten till Nynäshamn bli lite knölig, beroende varifrån man åker.

Alternativet till Nynäshamn-Visby är att utgå från Oskarshamn istället eller flyget till Visby, även från Öland utgår DG-färjor till Visby.

Förra sommaren tog jag färjan Nynäshamn-Visby och väl på Gotland läste jag hur Alex Schulman kritiserade Destination Gotland. Kritiken var i huvudsak att det inte var en håll-igång-båt med mera mat- och drinkmöjligheter. Men jag tycker att man får likna båttrafiken mera med en Europa-väg och få skulle väl uppskatta hålligång på långfärdsbussen till Haparanda. Jag vet att liknelsen haltar, men det ligger ändå en hel del i den. Gotlandstrafiken med Destination Gotland är större delen av året inte rena turist- eller nöjesresor. Det viktiga med Destination Gotland är själva transporten över till Gotland. Jag är öppen för mera nöjesbetonade båtresor också (och det förkommer ibland) men basen ska vara att ta sig till eller från Gotland.

Jag gillar Destination Gotland och deras inriktning och intentioner.

Jag skrev också om Destination Gotland förra året http://www.ciao.se/Destination_Gotland_AB__Recension_75333
    Janne J skrev om Jazzomat ek för :
    Saknad

2011-08-24
    Janne J skrev om Statoil Bredsand :
    Bra läge vid E4:an. Har Statoils standardutbud med kaffe och bullar med mera vilket uppskattas. Sitter och zippar på deras kaffe och surfar, jag har loggat in på mackens/Telias Homerun, vilket fungerar utmärkt. Släpkärror av olika format för uthyrning på gården. De hade mera frukt och grönt än vad jag är van att se på en Statoil-mack. Ett bra ställe att pausa på
    2011-08-18
    Janne J skrev om Pixel Palace :
    Från mitten på 80-talet och fram till 1990 bodde jag på Gröndalsvägen i Gröndal. När jag är i Stockholm så söker jag mig gärna till Gröndal igen. Skillnaden på Gröndal nu och då är stor. Det finns spår och spårvagnstrafik mitt i gatan idag. Pixel Palace är också en del av Gröndal sedan några år tillbaka. Ett café med datorer fanns knappast i någons tankevärld 1990. Det ser inte ut som det Gröndal som jag flyttade ifrån, men jag känner mig hemma då jag sitter på Pixel Palace med en surf och en latte och tittar på tvärbanans spårvagnar. Latte och mac-datorer förknippar jag numera med Gröndal. Jag brukar slinka in på Pixel Palace då tillfälle ges även om det inte är så ofta jag är i krokarna och får tillfället. Deras slogan är "Mera än ett IT-café" men det jag tagit del av är just café-delen. Det dröjer nog inte alltför länge innan jag sitter med en latte och något tilltugg. Deras latte är god och det finns fikabröd som passar till om man vill ha tilltugg.
    2011-08-07
    Det var ingen dålig komplimang. Det värmer och ger oss motivation att fortsätta våran verksamhet. Tack! "
    08-31 22:18
    Vid nästa veckas besök i Gröndal får det bli ett besök efter en sådan reco "
    09-06 03:07
    Janne J skrev om Luleå Kommun, Kulturens Hus :
    Kulturen Hus i Luleå är en nybygd (invigd 2007) och luftig byggnad i centrala Luleå med panoramafönster à la Kulturhuset vid Sergels Torg i Stockholm, bara det att Kulturens Hus i Luleå har en mycket finare utsikt. Här finns bibliotek i tre plan, konsertsalar, konferensrum, utställningsytor, turistbyrå, restaurang och café. Restaurangen har typiska Norrbottensrätter och annan mat. Caféet har även den ett brett sortiment. Den ligger vid gatuplanet och där är det skönt att sitta på sommaren. De har även starköl, perfekt en varm dag på stan. Även restaurangen erbjuder plats att sitta ute på den långsmala balkongen. Jag tycker det är rogivande att bara kika ut över Norra Hamn området från någon av våningsplanen. En fin, praktisk och central byggnad som livar upp statsmiljön.
    2008-02-22
    Janne J skrev om Svenska Rymdaktiebolaget, Rbe :
    Esrange (European Space and sounding rocket RANGE) i Kiruna är Sveriges Cape Canaveral, fast med en mycket mer blygsam anläggning förståss. Från Esrange sköts den första raketen upp redan 1966. I Kiruna finns norrsken att studera, området saknar i stort sett ljusföroreningar och är en idealisk plats för rymdforskning.

AKTUELLT PÅ ESRANGE NU

*Åksjuka fiskar följer i Fuglesangs fotspår* http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=83769&arkiv=False

*Unika fiskar i rymden* http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3239606
    2008-02-21
    Janne J skrev om Konditori Lyran i Stockholm AB :
    HAR DU VARIT PÅ LYRAN NÅN GÅNG? Det sägs att uttrycket ”vara på lyran” kommer härifrån. Myt eller sanning, jag vet inte säkert. Men det är ett mysigt fik i ett riktigt snickrarglädjehus vid Mälaren. Huset är från 1867 och utanför står ett konstverk, en lyra. Huset har haft flera ägare genom åren. De senaste 40 åren har det drivits som ett café. Då jag bodde i Mälarhöjden brukade jag ta en fika här med min mamma då hon kom till huvudstaden. Fiket ligger nära Mälarhöjdsbadet. Du kan sitta inomhus, på den stora balkongen med mälarmiljöutsikt eller sitta ute. Fikabrödet är det hög klass på. Mälarhöjden ligger en bit söder om söder, tio stationer från T-Centralen med tunnelbanas röda linje. Kommer du med tunnelbana så rekommenderar jag att du går Bellmanskällevägen tills du kommer till Bellmans Källa ta där till vänster på Pettersbergsvägen längst vattnet. Efter denna smala väg finns massor av fina äldre hus. Du kommer att passera bryggan Fridhems brygga. I slutet av Pettersbergsvägen finns en trappa upp. Vill du åka mer harmoniskt än tunnelbanan så ta båten till Fridhems brygga (alternativt Mälarhöjdsbadet). Fridhem är för övrigt det gamla namnet på Mälarhöjden. Strömma Kanalbolaget har turbåtar från tidig maj till sen oktober. Stadshusbron – Långholmen – Ekensberg – Stora Essingen –Lindholmen – Fridhem – (Mälarhöjdsbadet) heter några av de bryggorna på den båtlinjen du i så fall tar. Båtarna går inte speciellt många turer per dag, men det kan vara värt att ta båten ... i alla fall en väg.
    2008-02-19
    Janne J skrev om Luleå Hockey :
    Luleå Hockey (LHF) är ett lag som sedan 1984 spelat i högsta serien. Året 1996 blev det serieseger och sedan SM-guld. De senare åren har LHF lyckat ta sig till slutspel, trots att experterna säsong efter säsong tippat dem utanför slutspelet. Ett härligt gäng som jag såg första gången med min pappa i Boden, innan Luleå hade en ishall. Om du vill läsa mera om klubben och vill veta vad jag tycker, så har jag skrivit mera här

2008-02-15
    Janne J skrev om Evripidis Restaurang AB, Svarta Oliver :
    Vill du äta gott i centrala Göteborg (ett stenkast från Avenyn) är den här grekiska restaurangen ett givet alternativ. På jobbet var vi här och gladde våra smaklökar innan vi skulle se stand-up på Lorensbergsteatern. Det grekiska köket är inte dumt. När det är så vällagat som på Svarta Oliver är det något alldeles extra.
    2008-02-15
    Janne J skrev om Grästorps Ishockeyklubb :
    Under det dryga halvåret som jag bodde i Grästorp lärde jag känna samhällets hjärtebröder (spela puck så hjärtat glöder). Laget med ett hjärta i loggan! Jag åkte även med på några bortamatcher på den tiden. Anledningen till hjärtloggan är att föreningen fick in pengar via blodgivning under uppstartsfasenen en gång i tiden. GIK är en bra och levande hockeyklubb, med stort stöd i bygden.
    2008-02-14