19 Glas, sid 2

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 246 kunder tycker om 19 Glas

• Carmen F skrev om 19 Glas
    • Oj, jag minns inte alla goda rätter (det var ett tag sedan jag var på 19 glas.). Menen fantastisk smakupplevelse.
    • Bemötandet var supertrevligt, så där som man vill bli bemött.
    • Jag hade höga förväntningar eftersom jag hört att det ska vara bra.
    • Jag kommer tillbaka :) Läs mer
  • Sören M skrev om 19 Glas
    Underbar mat och dryck serverad av engagerad personal som tagit till sig den Republikanskt Jamtländska touchen Läs mer
  • Peter S
    Peter S skrev om 19 Glas
    Jag har ätit här ett antal gånger under åren, men har aldrig blivit positivt överraskad av deras mat. Vinerna är bra men alldeles för dyra.
    Senaste gången jag var där, efter att ha läst recensioner om att det skulle vara bra, blev jag så besviken på maten att jag lämnade hälften, gick inte att äta. Här behöver man göra något. Ingen kompensation heller.

Peter Ström Läs mer
  • Kerstin B skrev om 19 Glas
    Jag har bokat bord till mina kollegor, köpt presentkort till vänner, samt träffat vänner för några glas vin.
    Alltid trevligt bemötande, härlig atmosfär. Goda viner.
    Jag rekommenderar 19 Glas till alla som passerar Gamla Stan Läs mer
  • Pelle A
    Pelle A skrev om 19 Glas
    Älskar 19 glas. Läs mer
  • Magnus L skrev om 19 Glas
    Trevligt bemötande.
    Vi åt lunch med lite öl och vin.
    Charmig och rustik lokal.
    Segt att få betala när man var klar. Läs mer
  • Christer J skrev om 19 Glas
    19 Glas erbjuder en mycket gemytlig restaurangupplevelse. Allt är mycket professionellt och vänligt, om än med betydande bohemiska inslag. Maten är innovativ och mycket välsmakande. Lokalen är enkel men med charm. Servicen är mycket bra. Läs mer
  • Elias K skrev om 19 Glas
    Fantastisk service och unik matupplevelse i trevlig lokal. 19 Glas levererar som vanligt högt över förväntningarna! Läs mer
  • Louise H
    Louise H skrev om 19 Glas
    Jag har ätit lunch massor av gångar på 19 Glas och firade mina 40 år med middag med min familj. Altid en fantastiskt upplevelse - maten, servicen, atmosfären :-). 19 Glas levar definitivt upp till mina (höga) förvätningar. Mvh Louise Läs mer
  • Pernilla U skrev om 19 Glas
    Mycket bra bemötande! Jag gillar att de tog stor hänsyn till att en i sällskapet var glutenintolerant och verkligen serverade alternativ även till brödet vi fick innan maten. Dryckesmenyn passade utmärkt till maten. Toppenmåndag med besöket! Läs mer
  • Ann-sofie L skrev om 19 Glas
    Lätt att boka bord, trevligt och personligt bemötande och god vällagad mat. Läs mer
  • Agneta A skrev om 19 Glas
    Lunchbesök - den förträffliga ärtsoppan med saffranspannkaka.
    Den är alltid väldigt god och prisvärd.
    Jag har rekommenderat denna upplevelse till ett antal personer som varit där och är väldigt nöjda.

Trevligt bemötande och väldigt gott.
    Det enda som är lite rådigt är toaletten - för mörkt och känns inte helt fräsch, tyvärr.

Annars bästa bästa :) Läs mer
  • Katarina E skrev om 19 Glas
    Stor upplevelse, lite show och som en upptäcktsresa bland ekologiska viner och det oförglömliga röda bubblet Läs mer
  • Peter S skrev om 19 Glas
    Kunskap och passion vad gäller vin och mat. Bra matchning vin/mat. Lite ovanliga viner ibland. Mycket gott bemötande. Läs mer
  • Elisabeth K skrev om 19 Glas
    Allt var toppen vad gäller service och matupplevelse. Läs mer
  • Lisa skrev om 19 Glas
    Trevlig och kunnig personal som kombinerar ihop naturviner med mat på ett härligt vis. Läs mer
  • Eleonor S skrev om 19 Glas
    Maten var fantastisk. God och spännande. Även bra på att anpassa vid allergier.

Det hade dock varit önskvärt att få fler frågor och information om vin, då jag var där med utländska leverantörer som har detta som ett stort intresse. Det var en av anledningarna till varför jag valt just detta ställe. Upplevde att det kändes svårt att föra en sådan kommunikation.

Gästerna var även de mycket nöjda med maten. Men mindre nöjda med vinvalen. Läs mer
  • Monica L skrev om 19 Glas
    Fantastisk service, välutbildad personal.Och en underbar smakupplevelse i form av mat och dryck i kombination!!! Läs mer
  • Jan L skrev om 19 Glas
    Alltid fint bemött ! Intressanta menyer - bra förslag . Stark på vin erbjudande. Läs mer
  • Mats W
    Mats W skrev om 19 Glas
    19 Glas är min absoluta favoritrestaurang i Gamla Stan. Fantastiska luncher och ett stort urval goda drycker. Kunnig och trevlig personal. Spännande middagsmenyer och bra arrangemang med vinproducenter. Missa inte ärtsoppan på torsdagar! Läs mer
  • Eva A skrev om 19 Glas
    Fantastiskt värdskap. De bästa råvarorna med omtanke om djur, miljö och människor. Innovativ och fantastist god mat.excellenta drycker. Läs mer
  • Tomas B skrev om 19 Glas
    New Tork-känsla i Gamla stan. Utmärkt mat, högklassiga viner och charm. Läs mer
  • Erik F skrev om 19 Glas
    Jättebra service, gott vin. Inte så privata sittplatser (om man föredrar lite avskilt.). Fick dock trevliga bordskamrater där vi satt. Förrätt och efterrätt var bra, men huvudrätten var aningen smaklös och livlös. Fick kyckling istället för lamm. Helt okej helt enkelt. Läs mer
  • Isabella J skrev om 19 Glas
    Mycket bra, både mat vin och service. Läs mer
  • Henrik B
    Henrik B skrev om 19 Glas
    Fantastisk liten restaurang som verkligen har fantastiska viner och kockar av yppersta klass!!
    Galet nöjda efter en fantastisk kväll Läs mer
  • Ylva P skrev om 19 Glas
    En mycket trevlig upplevelse med maten i fokus, och personligt bemötande. Läs mer
  • Kristin H skrev om 19 Glas
    Stor mat- og vinopplevelse - for tredje gang på tre år. Mat og vin utenom det vanlige. Overraskende kombinasjoner av råvarer. Liker at det er de enkle råvarene som dominerer: kål, myse, vanlig matfisk. Nydelige naturviner. Service og tilstedeværelse på topp. 19 glass er rustikk i form og ren nytelse i innhold. De fem rettene kommer i perfekt tempo. Stemningen i lokalet er passe travel. Tiden flyr, selv om vi sitter i 2,5 timer. Dette er blitt vårt faste matsted når vi er i Stockholm, og vi kommer garantert igjen. Läs mer
  • Ingemar N skrev om 19 Glas
    Ett av mina totala favorit restauranger i Stockholm. God mat och fantastiska vinkunskaper. Gillar dessutom att personalen på 19 Glas gärna inleder sig i samtal med sina kunder! Läs mer
  • Albin G skrev om 19 Glas
    Alltid underbart att besöka 19 Glas, oavsett om det är lunch eller middag. Läs mer
  • Carolina V skrev om 19 Glas
    God mat och överraskande smaker. Lite trångt, känns som man satt i knät på bordsgrannen. Servicen ok. En intressant upplevelse. Läs mer
  • Christina T skrev om 19 Glas
    Menyn såg tråkig ut. Kålrot, rödbeta, surdeg, lardo ... Men vi beställde hela middagsmenyn, 6 rätter, och hoppades på det bästa. Första rätten kom in - ett vitkålsblad med omogen jordgubbe och en liten underlig klick. Suck , det var väl bara att stå ut, sa vi och stoppade tveksamt in bladet i munnen.

Men vid första tuggan hände det magiska. Det smakade fantastiskt - och denna upplevelse höll i sig i varenda rätt som serverades. Dessa enkla råvaror som så raffinerat kombinerades så att de olika smakerna - salt, sött, surt, beskt - gifte sig i munnen ledde till en matupplevelse vi aldrig varit med om tidigare. Vi inledde måltiden med största tvekan och avslutade den i eufori. Läs mer
  • Christina I skrev om 19 Glas
    Mycket tillmötesgående för önskemål. Bra känsla.Bra kunskap. Gott vin. Maten god. Önskar lite matigare barmeny. Läs mer
  • Sebastian S skrev om 19 Glas
    Trevlig och personlig service, god mat och fantastiskt gott vin. Läs mer
  • J. B. R skrev om 19 Glas
    I have had the pleasure of dining with 19 Glas several times, due to my association with a nearby company who eats their fairly frequently. I have always had an excellent experience there. My wife and I dined there alone in 2017 and thoroughly enjoyed the visit. The staff there treat us very well, recommend good wine, offer very good food, and generally provide a welcoming atmosphere. We make a point of going there at least once during our trips to Stockholm. Läs mer
  • Anders N skrev om 19 Glas
    En intim restaurang som drivs med mycket glädje och matintresse. Har återkommit år efter år, och blir aldrig besviken. Läs mer
  • Jonas E skrev om 19 Glas
    En riktigt fin restaurang som jag brukar lägga lunchmöten på. God och originell mat, trevlig personal, fin miljö. Läs mer
  • Eva B skrev om 19 Glas
    Vänligt bemötande, god mat, professionella och kan svara på alla frågor om rätterna Läs mer
  • Richard B skrev om 19 Glas
    Trevlig, kunnig och tillmötesgående servering!
    Utmärkt och prisvärt koncept för lunch! Läs mer
  • Christina S skrev om 19 Glas
    19 glas är en ovanlig restaurang med förstklassig mat, franskinspirerad och med viner därtill som är mycket välvalda. Visserligen är lokalen liten men jag väljer att gå dit ändå eftersom den utmärkta maten är förhållandevis billig och bemötandet är så personligt, hjärtligt och roligt. Det känns som i positiv bemärkelse en utländsk restaurang med mycket atmosfär och kunnande. Jag har gått dit när jag fyllde 70 år, när gamle svärfar fyllde jämnt och vid olika tillfällen. Jag återkommer ofta dit för att få en bra och positiv upplevelse. Läs mer
  • Bengt J skrev om 19 Glas
    Ett kreativt kök som både är trendigt och traditionellt på ett spännande sätt. Personlig och professionell personal gör helheten till en höjdare! Läs mer
  • Lars E skrev om 19 Glas
    Stockholms mest intressanta viner. God mat och personligt bemötande. Mat av hög kvalitet men som kanske inte alltid passar alla smaker. Lokalen nja, men bra läge. Läs mer
  • Joakim C skrev om 19 Glas
    19 glas är en av mina absoluta favoritrestauranger. Jag går dit både för de fantastiska vinerna men också för maten. Sedan är både personal och lokal magiska Läs mer
  • Karin L skrev om 19 Glas
    Toppen!!! Superbra service och god mat! Läs mer
  • Martin S skrev om 19 Glas
    Burdust kundmottagande tycks vara en del av brandet. Om man inte har för avsikt att bli stammis så föredrar man nog mer avslappnad vänlighet! Läs mer
  • Jens B skrev om 19 Glas
    Har ätit lunch där vid ett par tillfällen och det är topplklass. Genuin mat, toppenservice. Ägaren bryr verkligen om vad han håller på med. Rekommenderas! Läs mer
  • Ingalena B skrev om 19 Glas
    God vällagad mat till ett mycket förmånligt pris. Uppmärksam och bra service. Läs mer
  • Johan H skrev om 19 Glas
    Mycket trevligt bemötande, extra kul att kockarna är ute bland gästerna vilket ger en go känsla. God mat och deras vilja att engagera sig extra för att välja ut ett riktigt bra och intressant vin även till lunchen är outstanding Läs mer
  • Lars L skrev om 19 Glas
    Alltid god mat och bra service! Läs mer
  • Minna T skrev om 19 Glas
    Mysigt och väldigt fin service! Duktiga på dryck och maten är absolut mer än godkänd. Det här är ett av de få ställen i Gamla stan som faktiskt inte är en klassisk ”turistfällla”. Väl värt ett besök! Läs mer
  • Olov A skrev om 19 Glas
    När man gör saker på riktigt så blir jag glad. 19-glas tar mat och dryck på allvar utan att bli överdrivet pretentiösa. Riktigt bra hantverk i köket, med omsorg om råvaror, tillagning och presentation kombinerat med ett fantastiskt (högsta nivå!) vinkunnande gör ett besök till en riktigt härlig upplevelse. Dessutom är priserna på rätt nivå. Suverän gastronomisk och oinologisk kombination till priser som gör att många känner sig varmt välkomna. Suveränt! Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm