19 Glas, sid 2

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm — Visa karta

Välkommen till 19 Glas!

Hos oss finner du en omnämnd och hyllad restaurang, mitt i Gamla Stan i Stockholm. Vi erbjuder maträtter som är tillagade kärleksfullt med fina råvaror och ett stort utbud av goda viner. En bar och matsal i ett som alltid vill att du ska känna dig hjärtligt välkommen. Kontakta oss för bordsbokning eller kom förbi på ett glas!

Nominerade i barklassen till DN På Stans pris Gulddraken 2011 - "19 Glas är en ljuvlig liten kvarterskrog med stora ambitioner. Förutom ett strålande restaurangkök med fasta menyer finns en vinlista i absolut världsklass."

Läs vad 227 kunder tycker om 19 Glas

• Mats W
    Mats W skrev om 19 Glas
    19 Glas är min absoluta favoritrestaurang i Gamla Stan. Fantastiska luncher och ett stort urval goda drycker. Kunnig och trevlig personal. Spännande middagsmenyer och bra arrangemang med vinproducenter. Missa inte ärtsoppan på torsdagar! Läs mer
  • Eva A
    Eva A skrev om 19 Glas
    Fantastiskt värdskap. De bästa råvarorna med omtanke om djur, miljö och människor. Innovativ och fantastist god mat.excellenta drycker. Läs mer
  • Tomas B
    Tomas B skrev om 19 Glas
    New Tork-känsla i Gamla stan. Utmärkt mat, högklassiga viner och charm. Läs mer
  • Erik F
    Erik F skrev om 19 Glas
    Jättebra service, gott vin. Inte så privata sittplatser (om man föredrar lite avskilt.). Fick dock trevliga bordskamrater där vi satt. Förrätt och efterrätt var bra, men huvudrätten var aningen smaklös och livlös. Fick kyckling istället för lamm. Helt okej helt enkelt. Läs mer
  • Isabella J
    Isabella J skrev om 19 Glas
    Mycket bra, både mat vin och service. Läs mer
  • Henrik B
    Henrik B skrev om 19 Glas
    Fantastisk liten restaurang som verkligen har fantastiska viner och kockar av yppersta klass!!
    Galet nöjda efter en fantastisk kväll Läs mer
  • Ylva P
    Ylva P skrev om 19 Glas
    En mycket trevlig upplevelse med maten i fokus, och personligt bemötande. Läs mer
  • Kristin H
    Kristin H skrev om 19 Glas
    Stor mat- og vinopplevelse - for tredje gang på tre år. Mat og vin utenom det vanlige. Overraskende kombinasjoner av råvarer. Liker at det er de enkle råvarene som dominerer: kål, myse, vanlig matfisk. Nydelige naturviner. Service og tilstedeværelse på topp. 19 glass er rustikk i form og ren nytelse i innhold. De fem rettene kommer i perfekt tempo. Stemningen i lokalet er passe travel. Tiden flyr, selv om vi sitter i 2,5 timer. Dette er blitt vårt faste matsted når vi er i Stockholm, og vi kommer garantert igjen. Läs mer
  • Ingemar N
    Ingemar N skrev om 19 Glas
    Ett av mina totala favorit restauranger i Stockholm. God mat och fantastiska vinkunskaper. Gillar dessutom att personalen på 19 Glas gärna inleder sig i samtal med sina kunder! Läs mer
  • Albin G
    Albin G skrev om 19 Glas
    Alltid underbart att besöka 19 Glas, oavsett om det är lunch eller middag. Läs mer
  • Carolina V
    Carolina V skrev om 19 Glas
    God mat och överraskande smaker. Lite trångt, känns som man satt i knät på bordsgrannen. Servicen ok. En intressant upplevelse. Läs mer
  • Christina T
    Christina T skrev om 19 Glas
    Menyn såg tråkig ut. Kålrot, rödbeta, surdeg, lardo ... Men vi beställde hela middagsmenyn, 6 rätter, och hoppades på det bästa. Första rätten kom in - ett vitkålsblad med omogen jordgubbe och en liten underlig klick. Suck , det var väl bara att stå ut, sa vi och stoppade tveksamt in bladet i munnen.

Men vid första tuggan hände det magiska. Det smakade fantastiskt - och denna upplevelse höll i sig i varenda rätt som serverades. Dessa enkla råvaror som så raffinerat kombinerades så att de olika smakerna - salt, sött, surt, beskt - gifte sig i munnen ledde till en matupplevelse vi aldrig varit med om tidigare. Vi inledde måltiden med största tvekan och avslutade den i eufori. Läs mer
  • Christina I
    Christina I skrev om 19 Glas
    Mycket tillmötesgående för önskemål. Bra känsla.Bra kunskap. Gott vin. Maten god. Önskar lite matigare barmeny. Läs mer
  • Sebastian S
    Sebastian S skrev om 19 Glas
    Trevlig och personlig service, god mat och fantastiskt gott vin. Läs mer
  • J. B. R
    J. B. R skrev om 19 Glas
    I have had the pleasure of dining with 19 Glas several times, due to my association with a nearby company who eats their fairly frequently. I have always had an excellent experience there. My wife and I dined there alone in 2017 and thoroughly enjoyed the visit. The staff there treat us very well, recommend good wine, offer very good food, and generally provide a welcoming atmosphere. We make a point of going there at least once during our trips to Stockholm. Läs mer
  • Anders N
    Anders N skrev om 19 Glas
    En intim restaurang som drivs med mycket glädje och matintresse. Har återkommit år efter år, och blir aldrig besviken. Läs mer
  • Jonas E
    Jonas E skrev om 19 Glas
    En riktigt fin restaurang som jag brukar lägga lunchmöten på. God och originell mat, trevlig personal, fin miljö. Läs mer
  • Eva B
    Eva B skrev om 19 Glas
    Vänligt bemötande, god mat, professionella och kan svara på alla frågor om rätterna Läs mer
  • Richard B
    Richard B skrev om 19 Glas
    Trevlig, kunnig och tillmötesgående servering!
    Utmärkt och prisvärt koncept för lunch! Läs mer
  • Christina S
    Christina S skrev om 19 Glas
    19 glas är en ovanlig restaurang med förstklassig mat, franskinspirerad och med viner därtill som är mycket välvalda. Visserligen är lokalen liten men jag väljer att gå dit ändå eftersom den utmärkta maten är förhållandevis billig och bemötandet är så personligt, hjärtligt och roligt. Det känns som i positiv bemärkelse en utländsk restaurang med mycket atmosfär och kunnande. Jag har gått dit när jag fyllde 70 år, när gamle svärfar fyllde jämnt och vid olika tillfällen. Jag återkommer ofta dit för att få en bra och positiv upplevelse. Läs mer
  • Bengt J
    Bengt J skrev om 19 Glas
    Ett kreativt kök som både är trendigt och traditionellt på ett spännande sätt. Personlig och professionell personal gör helheten till en höjdare! Läs mer
  • Lars E
    Lars E skrev om 19 Glas
    Stockholms mest intressanta viner. God mat och personligt bemötande. Mat av hög kvalitet men som kanske inte alltid passar alla smaker. Lokalen nja, men bra läge. Läs mer
  • Joakim C
    Joakim C skrev om 19 Glas
    19 glas är en av mina absoluta favoritrestauranger. Jag går dit både för de fantastiska vinerna men också för maten. Sedan är både personal och lokal magiska Läs mer
  • Karin L
    Karin L skrev om 19 Glas
    Toppen!!! Superbra service och god mat! Läs mer
  • Martin S
    Martin S skrev om 19 Glas
    Burdust kundmottagande tycks vara en del av brandet. Om man inte har för avsikt att bli stammis så föredrar man nog mer avslappnad vänlighet! Läs mer
  • Jens B
    Jens B skrev om 19 Glas
    Har ätit lunch där vid ett par tillfällen och det är topplklass. Genuin mat, toppenservice. Ägaren bryr verkligen om vad han håller på med. Rekommenderas! Läs mer
  • Ingalena B
    Ingalena B skrev om 19 Glas
    God vällagad mat till ett mycket förmånligt pris. Uppmärksam och bra service. Läs mer
  • Johan H
    Johan H skrev om 19 Glas
    Mycket trevligt bemötande, extra kul att kockarna är ute bland gästerna vilket ger en go känsla. God mat och deras vilja att engagera sig extra för att välja ut ett riktigt bra och intressant vin även till lunchen är outstanding Läs mer
  • Lars L
    Lars L skrev om 19 Glas
    Alltid god mat och bra service! Läs mer
  • Minna T
    Minna T skrev om 19 Glas
    Mysigt och väldigt fin service! Duktiga på dryck och maten är absolut mer än godkänd. Det här är ett av de få ställen i Gamla stan som faktiskt inte är en klassisk ”turistfällla”. Väl värt ett besök! Läs mer
  • Olov A
    Olov A skrev om 19 Glas
    När man gör saker på riktigt så blir jag glad. 19-glas tar mat och dryck på allvar utan att bli överdrivet pretentiösa. Riktigt bra hantverk i köket, med omsorg om råvaror, tillagning och presentation kombinerat med ett fantastiskt (högsta nivå!) vinkunnande gör ett besök till en riktigt härlig upplevelse. Dessutom är priserna på rätt nivå. Suverän gastronomisk och oinologisk kombination till priser som gör att många känner sig varmt välkomna. Suveränt! Läs mer
  • Jonathan R
    Jonathan R skrev om 19 Glas
    God vin och god mat. Alla var nöjd! Läs mer
  • Per-erik E
    Per-erik E skrev om 19 Glas
    Riktigt trevligt bemötande och alltid en spännande och vällagad meny. Läs mer
  • Johan Z
    Johan Z skrev om 19 Glas
    Personligt, bästa vinbaren i Stockholm och ett gudomligt bra kök.
    Älskar 19 Glas. Läs mer
  • Henrik P
    Henrik P skrev om 19 Glas
    Min absoluta favorit. Litet tight ställe med superb mat, suverän personal och vettiga priser. Mycket bra! Läs mer
  • Erik W
    Erik W skrev om 19 Glas
    Fantastiskt god och trevlig lunch med överraskande smaker i trivsam miljö och välkomnande beötande. Läs mer
  • Malin V
    Malin V skrev om 19 Glas
    Alltid superbra mat. Senaste besöket blev dock väldigt konstigt bemötande. Efter mer än 30 min var det uppenbart att vår lunchbeställning hade missats. När vi påtalade det låtsades man om som att det inte var så trots att alla andra som kommit senare fått mat av samma sort som vi beställt. Både servitören och ägaren slirade på sanningen på ett pinsamt och faktiskt obehagligt sätt. Hade varit så lätt att be om ursäkt och bjuda på en kaffe eller något istället för att visa på lyhördhet och ödmjukhet. Oväntat beteende och tråkigt sådant. Läs mer
  • Anders E
    Anders E skrev om 19 Glas
    Bra bemötande, service, mat - trevlig atmosfär. Kunnig personal. Rekommenderas. Läs mer
  • Christian E
    Christian E skrev om 19 Glas
    Bra service och hög kvalitet! Unik och god mat med personlig touch. Läs mer
  • Anders P
    Anders P skrev om 19 Glas
    Intimt, god mat o framförallt goda viner.
    En totalupplevelse Läs mer
  • Emil R
    Emil R skrev om 19 Glas
    + Fantastisk mat till ett vettigt pris. Extremt bra viner på glas till överkomliga priser. Sjukt gott bröd. Trevlig personal.

- Toaletten kunde få sig en uppfräschning. Läs mer
  • Jean-Pascal m
    Jean-Pascal m skrev om 19 Glas
    Otroligt god mat. Otroligt goda viner. Otroligt trevlig personal. Intimt och trevligt placerad i gamla stan.

Supernöjd! Läs mer
  • Anna N
    Anna N skrev om 19 Glas
    En mkt trevlig kväll i juni,jättebra service av personalen,jättebra mat,trevligt när kocken presenterar maten vid bordet! Läs mer
  • Johanna H
    Johanna H skrev om 19 Glas
    Fantastiskt mat och dryck! Oslagbar service och kunnig personal. Det är en upplevelse att besöka 19 Glas. Håller hög kvalité vid varje besök. Läs mer
  • Jan K
    Jan K skrev om 19 Glas
    Härlig spännande vinlista, med mat som matchar kvaliteten på vinerna. Personlig och trevlig service. Läs mer
  • Björn L
    Björn L skrev om 19 Glas
    19 glas är inte bara unikt kunniga på viner, de vill verkligen ge dig en kombination av vin och därtill passande slow food och de gör det på ett oefterhärmligt funky och hjärtligt sätt. Läs mer
  • Lars-gunnar L
    Lars-gunnar L skrev om 19 Glas
    Enkel bokning. Trevligt bemötande vid ankomst. Aningen trångt runt bordet. Flera olika servitörer, samtliga förekommande men för många. Maten hyfsad. Inte toppen för det priset men ok. Läs mer
  • John M
    John M skrev om 19 Glas
    Skön stämning, bra bemötande och fantastisk mat. Bra utbud på vin och kunskap. Läs mer
  • Laura B
    Laura B skrev om 19 Glas
    Supertrevlig restaurang med utsökt mat. Bra priser och alltid trevligt bemötande. Läs mer
  • Angelica S
    Angelica S skrev om 19 Glas
    Bemötandet från det att vi kom och till att vi gick var mycket trevligt. Maten var OK men vi var inte imponerande. Menyn inte så spännande. Dagens vegetariska var en besvikelse. Läs mer

Stora Nygatan 19, 111 27 Stockholm