Alla kategorier Kollektivtrafik Dalarna Borlänge Dalatrafik

Bangårdsgatan 11, 781 71 Borlänge — Visa karta

Läs vad 1 kund tycker om Dalatrafik

• GOGO T
    GOGO T skrev om Dalatrafik
    Efter ett par minuter kommer bussen, jag kliver på och ber att få köpa en biljett till Avesta. Svaret jag möts av är att ”det går inte”, samtidigt som busschauffören stänger dörren bakom mig. I samma sekund känner jag medpassagerarnas blickar, som ofrivilligt följer händelseförloppet. Som förklaring av att det inte går är att ”jag skulle ha haft med mig högst 100 kronor om jag ville köpa en biljett”, precis som en förälder tillrättavisar sitt barn. Under tiden jag tänker på informationen om hundralappen, fortsätter busschaufförens att ge en hypotetisk hotbild av vad han egentligen skulle ha beordrat mig att göra på stående fot, nämligen att ”gå av bussen, växla min 500 -lapp och därefter vackert invänta nästa buss”. Och som att det inte skulle vara nog blir jag ytterligare tillrättavisad genom att jag ska ”lära mig av detta”, ödesdigra misstag.

I detta fall blev jag som kund bemött av kollektivtrafiken genom konststycket av att i ett och samma slag, både bli förlöjligad, få en hypotetisk alternativ hotbild på mig och inte minst bli förminskad och allt framför en publik i form av medpassagerare på bussen som ofrivilligt upplever händelseförloppet. När jag till slut med en smula osäkerhet, sätter mig på bussen utan biljett bestämmer jag mig för, efter resans slutdestination, att påpeka att jag inte uppskattade bemötande jag fick. Och när jag påpekar får jag ett minst sagt förvånande svar tillmötes som övergår till en fråga över hur han skulle ha bemött mig. Om han nu var så osäker på hur han istället skulle kunna ha bemött mig som kund, hur kunde han då vara så säker på utföra konststycket att både förlöjliga, alternativt hota, förminska och skapa en osäkerhet i ett och samma trollslag framför publik.

När jag sitter på bussen informeras det inte om ”hundralappen” utan mer om 7 stycken, som man som ”resenär måste betala om inte ett giltigt färdbevis kan uppvisas vid kontroll”. Frågan jag ställer mig när jag möter denna information är hur jag skulle bli bemött om det hade visat sig att jag nu bara hade 500 kronor, och inte kunde uppvisa ett giltigt färdbevis för att busschauffören inte hade växel. Skulle jag återigen få en tillrättavisning av kontrollanten om att kliva ur bussen för att ta ut mer pengar, just för att man ska ha med sig minst 700 kronor när man åker buss, i fall man inte kan uppvisa biljett, som man inte kan få köpa om man inte har mindre än 100 kronor.
    Nikke L gillar detta

Bangårdsgatan 11, 781 71 Borlänge