Boo Energi
Boo Energi är indelat i elnät, elhandel, energitjänster och entreprenadtjänster.
Vi har sedan 1920 tagit hand om våra kunder med en nära och genuin service med fokus på miljö och kvalité. Nätområdet täcker Saltsjö-Boo i Nacka samt delar av Vaxholm och Värmdö kommun.
När det kommer till elavtal har vi har alltid prisvärd el med generösa avtalsvillkor och vi klimatkompenserar alltid extra för varje kilowattimme el du köper av oss.
Vi tänker lite extra på vår miljö och ser att energilösningar är en viktig del i uppbyggnaden av ett hållbart samhälle. Hos oss kan du få nyckelfärdiga solpanelslösningar och laddlösningar till villor, företag, bostadsrätts- och samfällighetsföreningar i hela Sverige.
Vi arbetar efter devisen, hållbara energilösningar där innovation möter tradition.
Läs gärna mer på www.booenergi.se
Vi har sedan 1920 tagit hand om våra kunder med en nära och genuin service med fokus på miljö och kvalité. Nätområdet täcker Saltsjö-Boo i Nacka samt delar av Vaxholm och Värmdö kommun.
När det kommer till elavtal har vi har alltid prisvärd el med generösa avtalsvillkor och vi klimatkompenserar alltid extra för varje kilowattimme el du köper av oss.
Vi tänker lite extra på vår miljö och ser att energilösningar är en viktig del i uppbyggnaden av ett hållbart samhälle. Hos oss kan du få nyckelfärdiga solpanelslösningar och laddlösningar till villor, företag, bostadsrätts- och samfällighetsföreningar i hela Sverige.
Vi arbetar efter devisen, hållbara energilösningar där innovation möter tradition.
Läs gärna mer på www.booenergi.se
Utmärkelser
1355 omdömen om Boo Energi
Sedan starten hos Reco 2018
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Jag blev väldigt bra bemött när de skulle byta elmätaren. Det gick snabbt och till all belåtenhet.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Socialt engagerade. Ofta med mycket bra priser.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Jag har alltid fått bra service i kontakt med Boo Energi
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
I en omvärld där viss osäkerhet finns om kontinuerliga elleveranser är jag tacksam att det inte varit några större intermezzon .
När hela landet lider och många av folket försöker dra ner på elkonsumtionen har jag blivit besviken över
1. Elskatten höjdes med 10–11 %
2. Kostnaden i Boo portföljen har under 3 månader varit dubbelt så hög som det rörliga priset o det känns förstås tråkigt När de flesta borde erhålla produktions pris plus litet påslag då det råder kris (skapad av politiker) ssmt krig.
3. Vad är konsumentnyttan med att spekulera likt en roulett på kommande månaders utomhus temp dvs vad tillför Nasdaq till mig som el konsument ? Jag ser deras vänster men inte konsumentens
Jag kan konstatera att en sådan marknadsplats som nordpool ger högst vinster till stat o kapital när det råder brist i leveranser så köparna måste bjuda över varandra .
Att dessutom ha en prisättningsmodell där dyraste leverantör sätter slutpris mot konsument kan bara uppfattas som monopol eller att företagskunder ges andra alternativ under bordet
/
Den kontakt jag har på BE, Maria, har överträffat alla mina förväntningar för nivån jag möter på andra bolag är sällan så hög. -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Det fungerar bra, men Boo-portföljen som ni övertygade mig att välja, har varit ett dyrt alternativ.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Bästa priserna, bra service
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Hej
Det är dåligt att man måste motivera sig med tex
Är ur åldrigt !
Vad är det man vill ha svar på ,
Om före tagen gör vad dom kan för dina kunder
Eller vad är det !
Ha frågor med kryss svar
Hur många orkar med att svara tror ni ?
Mvh -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Litet lokalt elbolag. Allt på samma faktura.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
De gånger jag varit i kontakt med Boo Energi har jag blivit mycket trevligt bemött. Nyhetsbreven är bra och informativa.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Tydlig information och nyhetsbrev
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Tycker jag fått mycket bra bemötande. Bo portföljen blev kanske lite dyrare än jag förväntat mig men det är ju väldigt speciella tider så jag får nog vara nöjd ändå Mvh Christer Eliasson
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Har inte haft några specifika ärenden på senare tid. Men tidigare upplevelser har varit positiva.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Har haft Boo Energi länge och varit nöjd med enkelheten, tydligheten och priset. Uppskattar ert enkla, engagerade och konstruktiva nyhetsbrev.
Ni har hanterat det digitala skiftet ok. Förstår att det varit tungt. Ett nya babbliga nyhetsbrev, nja. Er nya VD tar inte Boo kulturen vidare på ett sätt som jag känner förtroende för. Att verka lågmält, förtroendeingivande och leverera är ett signum. Var rädda om det!
Tack för alla år!Hej Anette,
Privatperson
Tack så mycket för ditt fina betyg och för att du tagit dig tid att skriva några rader.
Vi blir så tacksamma för att få värdefulla tankar och synpunkter från våra kunder.
Har du möjlighet, tid, och lust att utveckla hur du menar? Jag skulle gärna vilja veta mer om hur vi kan bli bättre?
Du får gärna ringa eller mejla Maria och berätta mer, så vi har möjlighet att justera till det bättre.
maria.hultman@booenergi.se eller 070-428 88 85.
Vänliga hälsningar Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Hushållsel lägenhet och villa.Bra bemötande.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
-För många strömavbrott
-För högt pris (Nätavgift)
-Dålig information om hur ni har gjort elinstallationen från början, inga ritningar inga underlag.Hej Mats,
Privatperson
Tack för att du givit oss en recension här på Reco.
Under förra året så hade vi en del störningar på elnätet. Vi hade bland annat ett åsknedslag på sommaren som löste ut halva nätet och gjorde många av våra kunder strömlösa. Ett kabelfel i Tollare löste ut ett större område och i slutet av november hade vi ett kraftigt snöoväder som medförde att flera av våra kunder blev strömlösa för en stund.
Vissa avbrott har vi svårt att påverka och 2022 har varit ett år med fler avbrott än vanligt.
Avbrottsstatistiken för 2022 kommer att publiceras på vår hemsida i april. Under 2021 hade vi en tillgänglighet på 99,99 procent.
När det kommer till elnätsavgiften, så har vi under många år varit ett nätbolag med bland lägsta elnätsavgifterna i Sverige. Vi har de senaste åren blivit tvungna att justera avgiften, bland annat på grund av att vi fått väsentligt höjda avgifter från vår regionnätsleverantör samt kraftigt ökade kostnader för nätförluster. Vi handlar el för nätförluster på samma marknad som övrig el. Utöver det har vi precis som många andra fått ökade kostnader för nödvändiga investeringar i nätet för att upprätthålla säker leverans och möta ökad efterfrågan från bland annat det ständigt ökande antalet kunder som skaffar elbilar, och övriga produkter och tjänster som våra kunder både efterfrågar och förväntar sig att vi kan leverera.
Vi har under många år haft måttliga eller inga prisökningar alls, men behöver nu säkerställa att vi får tillräckliga intäkter, då vår kostnadsmassa har blivit högre samtidigt som våra kunder använder mindre el. Den rörliga avgiften står för en större andel av höjningen, då det även kan motivera våra kunder att spara el.
Förhoppningen från vår sida är att kunna sänka den rörliga elnätsavgiften när marknaden återgår till ett mer normalt läge igen.
Gällande din kommentar kring ritningar har jag svårt att kommentera, då jag gissar att det avser ett enskilt ärende. Jag hoppas du fått hjälp i ärendet och att det löst sig.
Det var tråkigt att du inte är riktigt nöjd med oss, men vi hoppas att vi framåt kan ge dig en bättre upplevelse.
Mvh Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Digitala tjänster har utvecklats till rätt kvalitet tycker jag
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Fantastisk kundtjänst som återkopplar snabbt och sakligt. Många med mig känner nog att företaget inte lyckats så bra med att förklara produkten Boo portföljen. Många trodde att det var ett bra val som en extra ”kudde” vid tider som dessa med höga elpriser men det blev ingen dämpande effekt vilket man inte lovat heller men inte lyckats förklara på ett bra sätt. Frågeställningarna som dyker upp i sociala medier är många bla. varför det skiftar så i pris per kwh när man har Booportföljen. Man har ett jobb kvar att göra för att återfå kundernas förtroende. Den nya appen tycker jag verkar bra.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
alltid bra bemötande. Framåtriktade, miljövänligt elbolag.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
bra bra bra bra bra bra bra bra bra bra
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Bra bemött. Fungerar i möte med kundtjänst
Det som drar ned är boo portföljen. En produkt som är otroligt svår att förstå som enkel privatperson. -
skrev om Boo Energi
Jag blev rekommenderad Boo-portföljen i slutet av 2022. Boo energi skriver och berättar att portföljen varit väldigt uppskattat genom åren. Under januari och februari har den dock varit betydligt dyrare än rörligt Känner mig jättebesviken. Mvh.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Tecknade ett fast avtal till ett förmånligt pris utan krångel. Inte så mycket mer att säga fakturorna kommer som förväntat
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Efter väldigt många år som kund, kommer jag nu lämna. För mig är det ett bedrägligt beteende från deras sida som gör att jag lämnar. Rena ocker priser har dom. Lurat med mig i ett avtal som var svår begripligt för en vanlig person. ALDRIG mer detta bolag. Skulle ALDRIG kunna rekommendera dett till någon. Känner mig helt förd bakom ljuset. och riktigt lurad.
LURAD HAR JAG BLIVIT PÅ DET HELA.
Besviken hälsning,, Håkan IVarssonHej Håkan,
Privatperson
Det är många med dig som hör av sig om Boo-portföljen och vi förstår din besvikelse. Boo-portföljen har under 2 månader i rad haft ett högre elpris än rörligt. Hur det blir i mars är fortfarande osäkert. Därefter ser det ljusare ut för vår helt klart bästa avtalsform genom åren.
Om vi tittar på hur Boo-portföljen levererat sedan starten 2015, så har den över tid varit ett bättre alternativ än rörligt och de som varit med i Boo-portföljen under hela 2022 har gjort ett bra val, även om vi haft några månader då rörligt elpris blivit lägre.
Vi har i vårt senaste nyhetsbrev gjort jämförelser och beskriver mer om hur Boo-portföljen fungerar och hur portföljen kunna bli så mycket dyrare än rörligt elpris i början av 2023.
www.booenergi.se/nyhetsbrev
I och med att energimarknaden blivit så "känslig" och elpriset gått upp, så blir det stora prisskillnader när det inträffar saker som inte går att förutse (milda månader med minskad elanvändning). I Boo-portföljen prissäkrar vi elen upp till 3 år bakåt i tiden och när både januari och februari blev milt + att vi lärt oss att hushålla med elen sjunker efterfrågan och det rörliga elpriset blir lägre, de volymer vi prissäkrat finns däremot fortfarande kvar. Hade vi fått ett kallt januari och februari hade prisbilden sett helt annorlunda ut och de som valt Boo-portföljen hade tvärtom varit stora vinnare.
Du skriver att du varit kund hos oss länge, så om du haft Boo-portföljen under hela 2022 och därför innan, så har du troligtvis fortfarande sparat pengar genom Boo-portföljen. Gå gärna in och kika på tabellen där vi gjort en jämförelse mellan prismodellerna på vår hemsida. www.booenergi.se/i-fokus
Energimarknaden har precis som vädret blivit mer och mer nyckfullt vilket gör att det blir stora prisskillnader som vi inte varit i närheten av tidigare.
Vi kan inte lova att Boo-portföljen kommer vara lägre än rörligt elpris framåt, däremot så har den varit det historiskt och vi tror att den fortfarande kommer vara ett bättre alternativ än rörligt över tid.
Vi vill det bästa för våra kunder och har inte för avsikt att missleda någon.
Mvh
Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Fick rådet att välja Booportföljen som jag tecknade aug 2022. Efter tre senaste fakturorna på totalt 30.000:- inser jag att rådet var kasst.
Hej Bosse,
Privatperson
Det är många med dig som hör av sig om Boo-portföljen och vi förstår din besvikelse. Boo-portföljen har under 2 månader i rad haft ett högre elpris än rörligt. Hur det blir i mars är fortfarande osäkert. Därefter ser det ljusare ut för vår helt klart bästa avtalsform genom åren. Om vi tittar på hur Boo-portföljen levererat sedan starten 2015, så har den över tid varit ett bättre alternativ än rörligt och de som varit med i Boo-portföljen under hela 2022 har gjort ett bra val, även om vi haft några månader då rörligt elpris blivit lägre.
Vi har i vårt senaste nyhetsbrev gjort jämförelser och beskriver mer om hur Boo-portföljen fungerar och hur portföljen kunna bli så mycket dyrare än rörligt elpris i början av 2023.
www.booenergi.se/nyhetsbrev
I och med att energimarknaden blivit så "känslig" och elpriset gått upp, så blir det stora prisskillnader när det inträffar saker som inte går att förutse (milda månader med minskad elanvändning). I Boo-portföljen prissäkrar vi elen upp till 3 år bakåt i tiden och när både januari och februari blev milt + att vi lärt oss att hushålla med elen sjunker efterfrågan och det rörliga elpriset blir lägre, de volymer vi prissäkrat finns däremot fortfarande kvar. Hade vi fått ett kallt januari och februari hade prisbilden sett helt annorlunda ut och de som valt Boo-portföljen hade tvärtom varit stora vinnare.
Du skriver att du anslöt i slutet av sommaren och månaderna augusti, september, och december har Boo-portföljen varit mycket lägre än det rörliga elpriset. Gå gärna in och kika på tabellen där vi gjort en jämförelse på vår hemsida. www.booenergi.se/i-fokus
Energimarknaden har precis som vädret blivit mer och mer nyckfullt vilket gör att det blir stora prisskillnader som vi inte varit i närheten av tidigare.
Vi kan inte lova att Boo-portföljen kommer vara lägre än rörligt elpris framåt, däremot så har den varit det historiskt och vi tror att den fortfarande kommer vara ett bättre alternativ än rörligt över tid.
Mvh
Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Uppskattar informationen om el och elpriser mm. Däremot promotas vindkraft för mycket som ett grönt alternativ när det egentligen finns stora miljöproblem med detta kraftslag som till ex plaster som smutsar ned, exploatering av skog, fåglar och insekter som dör, ljudproblem för boende nära, dyrt att bygga, subventionerat som snedställer konkurrenskraften (konsumenterna får betala kalaset), gör elnätet instabilt. Vid det här laget avskyr jag vindkraft men istället borde jag avsky våra politiker och hemska journalister. Värst av allt är Miljöpartister. Istället är kärnkraft det miljövänliga alternativet som borde framhållas som bästa miljöval. Skandal.
Hej Robert,
Privatperson
Tack för ditt fina betyg, det gör oss glada.
Varifrån vår el som är så eftertraktad ska komma ifrån är komplex. Varje energikälla har någon form av "defekt"".
Vatten förstör vattendrag och för fiskar, vind som du skriver ovan och kärnkraften har även sin problematik.
Människan har funnit revolutionerande lösningar förr och vi får se vad framtiden har att kommer med.
Mvh Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Är väldigt besviken då jag blev rekommenderad Boo-portföljen som har visat sig vara riktigt dåligt där det utlovades trygghet och kunniga inköpare, så att jag som privatperson kunde slappna av....
Jag har nu haft elräkningar på ca 7000 mer varje månad än mina grannar..... vilket känns riktigt dåligt. Inte alls vad ni utlovade!!!Hej Tommy,
Privatperson
Det är många med dig som hör av sig om Boo-portföljen och vi förstår din besvikelse.
Boo-portföljen har under 2 månader i rad haft ett högre elpris än rörligt. Hur det blir i mars är fortfarande osäkert. Därefter ser det ljusare ut för vår helt klart bästa avtalsform genom åren.
Det vi vill vara tydliga med är att inte jämföra månad mot månad, även om det har blivit stor skillnad i början av 2023 ( i december var förhållandet omvänt) . Boo-portföljen skall vara en långsiktigt bra elpris, som är lugnare än rörligt och har varit lägre än rörligt över tid.
Vi gjorde igår ett utskick till våra kunder som anmält e-post adress till oss, där vi försöker beskriva vad som hänt och varför det blivit som det blivit. Vi har även lagt den informationen på vår hemsida www.booenergi.se/nyhetsbrev.
Nu vet inte jag hur länge du varit ansluten till Boo-portföljen, men om du har haft prismodellen länge, så har du trots två dåliga månader sparat pengar över tid (även om det inte känns så precis nu). I och med att energimarknaden blivit så "känslig" och elpriset gått upp, så blir det stora prisskillnader när det inträffar saker som inte går att förutse (milda månader med minskad elanvändning). I Boo-portföljen prissäkrar vi elen upp till 3 år bakåt i tiden och när både januari och februari blev milt + att vi lärt oss att hushålla med elen sjunker efterfrågan och det rörliga elpriset blir lägre, men de volymer vi prissäkrat finns fortfarande kvar. Hade vi fått ett kallt januari och februari hade prisbilden sett helt annorlunda ut och de som valt Boo-portföljen hade istället varit stora vinnare.
Historiskt har Boo-portföljen varit det bästa valet och vi tror (men kan inte lova) att det fortsatt kommer att vara så. Sedan starten 2015, har Boo-portföljens snitt varit lägre än rörligt och 2022 var ett otroligt bra år för Boo-portföljen.
Boo-portföljen har vid några månader blivit dyrare än rörligt, då det hänt något som är svårt att förutse. Pandemiåret till exempel, då var rörligt elpris lägre än Boo-portföljen, då efterfrågan på el sjönk drastiskt.
Kika gärna på vår hemsida www.booenergi.se/i-fokus där beskriver vi varför det blivit som det blivit och där finns även en jämförelse mellan Boo-portföljen och rörligt elpris.
Vänliga hälsningar,
Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Blev mer eller mindre intvingad i Boo-portföljen i januari 2022 trots att jag ville ha fast pris i 3 år. Jag förstår nu att Boo Energi då inte ville ingå fastprisavtal då de var dåliga för dem och att de därför hårdsålde Boo portföljens fördelar. Något som nu under januari/februari 2023 visar sig vara katastrof. Jag förstår att situationen är svår, men som kund så är jag verkligen inte nöjd med utfallet...
Hej Stefan,
Privatperson
Det är många med dig som hör av sig till oss om Boo-portföljen, då Boo-portföljen under 2 månader blivit högre än rörligt. Hur det blir i mars är fortfarande osäkert. Därefter ser det ljusare ut för vår helt klart bästa avtalsform genom åren.
Vi har i vårt nyhetsbrev som gick ut igår och på vår hemsida försökt att förklara vad det är som gör att priset för Boo-portföljen blivit högre än rörligt för årets första månader januari och februari.
Historien vet vi, men tyvärr kan vi inte se framåt i tiden. Vi vet att de flesta av våra kunder har fått lägre elräkningar genom att välja Boo-portföljen, prismodellen som varit sannerligen lyckad sedan starten 2015 har för många varit ett långsiktigt, bra alternativ. Om du haft Boo-portföljen under hela förra året har du fortfarande troligen sparat pengar genom att ha Boo-portföljen (även om det inte känns så).
I och med att energimarknaden blivit så "känslig" och elpriset gått upp, så blir det stora prisskillnader när det inträffar saker som inte går att förutse. I Boo-portföljen prissäkrar vi elen upp till 3 år bakåt i tiden och när både januari och februari blev milt + att vi lärt oss att hushålla med elen sjunker efterfrågan och det rörliga elpriset blir lägre, men de volymer vi prissäkrat finns fortfarande kvar. Hade vi fått ett kallt januari och februari hade prisbilden sett helt annorlunda ut och de som valt Boo-portföljen hade varit stora vinnare.
Jag skickar med en länk till vårt nyhetsbrev som vi skickade igår. Där försöker vi mer gå in på varför det blivit som det blivit och hur det sett ut historiskt. Där finns också länkar till andra sidor på vår hemsida om du vill fördjupa dig. Du kan också ringa till vår kundservice, så kan vi kika på hur just ditt elavtal ser ut.
Energimarknaden är komplex och vi tror fortfarande att prismodellen Boo-portföljen kommer vara ett lyckat val framåt. Vi vill det bästa för våra kunder och har inte för avsikt att missleda någon.
Längst ner på sidan om Boo-portföljen så har vi en tabell där vi redovisar Boo-portföljens pris och Rörligt elpris för de senaste 12 månaderna.
https://www.booenergi.se/boo-portfoljen
Mvh
Boo Energi
post@booenergi.se
08-747 51 70 -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Har varit kund hos Boo Energi sedan år 2000. Boo Energi har alltid levererat perfekt service, och alla deras medarbetare som jag haft kontakt med har alltid varit mycket tillmötesgående och vänliga!
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Bra och transparent företag. Informativa och pålitliga.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Alltid vänligt, proffsigt och lösningsorienterat bemötande. Det känns som det lilla företaget som tar sina kunder på stösta allvar.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
1. Svarar snabbt i telefon väldigt trevliga och hjälpsamma.
2. hade inga speciella förväntningar är positivt överraskad .
3. Beställde ett fast abonnemang.
4. Rekommenderat Boo till bekanta. -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Bra bemött men det känns inte som de har koll på avtalet som jag har tecknat
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Köper el energi av BE, fungerar som det ska
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Bra leverantör , appen kan bli lite bättre
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
företaget bemöter mig som kund på ett bra sätt.
även om jag kommer med missnöjes ärenden.
mina förväntningar har inte uppfylls pga att dem har en tjänst som dem inte ha koll på och marknadsför på ett fel sätt.
det är Boo portföljen.
jag kommer nog avsluta den omgående men är ändå bunden i 3 månader på deras dåliga avtal.
Detta borde göras om i en månads tjänst eftersom dem inte kan förutse /köpa in behovet till bra priser ändå verkar det som. -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Det fungerar bra med Boo Energi. Informationen man får är bra och relevant.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Boo Energi, dyrt och nu en höjning med 27 %, varför, lätt att höja nät avgiften då det är likt en kartell där vi konsumenter inte har rätt att väja nät bolag. Det tog flera månader efter att vi bett om Greenly innan vi var inkopplade.
Hej Lisette,
Privatperson
Vi beklagar att det tagit sån tid att koppla in Greenly, Vi har arbetat med för att få till rutinen tillsammans med Greenly och vår systemleverantör, dock har det skett en hel del missförstånd och det har inte gått som tänkt vilket gjort att det tagit tid för oss. Nu har vi kommit igång, men vi har många fullmakter att hantera och det gör att vi fortfarande har långa handläggningstider. Förhoppningsvis är vi snart i fas. Det hjälper inte dig förstås, men vi vill ändå förklara varför det dröjt.
När det kommer till elnätsavgiften, så har vi blivit tvungna att höja elnätsavgifterna för samtliga abonnenter inom vårt elnätsområde. Detta för att kunna ge våra kunder en fortsatt trygg elleverans och utveckla nätets kapacitet för framtida efterfrågan.
Främsta skälen för vår prisökning är väsentligt höjda avgifter från vår regionnätsleverantör samt kraftigt ökade kostnader för nätförluster, då vi handlar el för nätförluster på samma marknad som övrig el.
Utöver det har vi precis som många andra elnätsbolag fått ökade utgifter för våra nödvändiga investeringar i nätet för att upprätthålla säker leverans och möta ökad efterfrågan från bland annat det ständigt ökande antalet kunder som skaffar elbilar, och övriga produkter och tjänster som våra kunder både efterfrågar och förväntar sig att vi kan leverera.
Vi har under många år haft måttliga eller inga prisökningar alls, men behöver nu säkerställa att vi får tillräckliga intäkter, då vår kostnadsmassa har blivit högre samtidigt som våra kunder använder mindre el. Den rörliga avgiften står för en större andel av höjningen, då det även kan motivera våra kunder att spara el.
Vi är medvetna om att många är oroliga och redan har svårt för att få ihop ekonomin. Tyvärr är höjningen nödvändig för att täcka de ökade kostnaderna från våra leverantörer.
Vår förhoppning är att kunna sänka den rörliga avgiften för elöverföring när marknaden återgår till ett mer normalt läge.
Mvh Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Hej, varit otydligt vad som hänt 2 gånger när jag bytt elbolag. hamnar mellan 3 bolag känns det som.
Hej Victor,
Privatperson
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Det var inte bra att du vid flera gånger hamnat i kläm. Hör gärna av dig till vår kundservice, så kan vi säkert se vad som hänt och varför det inte gått smidigt. Tillsammans kanske vi kan lära av händelsen och se till att det går smidigare nästa gång.
Boo Energi kundservice:
post@booenergi.se eller 08-747 51 70.
Vänliga hälsningar,
Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Jätte dyrt jämfört annan bolaget
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
När ett företag säljer in Boo portföljen som något bra, men det visar sig att familjen i Skåne (elområde 4) betar ca 1,2 kr/kWh rörligt, medan man själv betalar 2,52kr/kwh för samma period (januari 2023).
Hej Jimmy,
Privatperson
Det är många av våra kunder som hört av sig till oss och känner besvikelse.
Något hände, våren 2021. Energipriserna började stiga, först sakta för att sedan öka i snabbare takt. I december 2021 hade vi ett rörligt elpris på 2,45 kr/kWh inkl. moms. Priser vi inte varit i närheten av tidigare. År 2022 nådde decembers rörliga elpris hissnande 3,70 kr/kWh och Boo-portföljen 2,70 kr inkl. moms, då förhållandet var omvänt.
Anledningen till det höga elpriset är flera, men prisökningen startade när Ryssland inför kriget minskade sina gaslager i Europa.
Vi har aldrig sagt att Boo-portföljen ska vara billigare varje månad. Det vi sagt är att historiskt sett har Boo-portföljen haft ett lägre elpris över tid. Det vill säga från starten i november 2015 fram till nu så har det varit det mer prisvärt än rörligt elpris. År 2022 har det varit extra lyckat att köpa elen via Boo-portföljen som under året varit mer än 60 öre lägre än rörligt elpris, inkl. moms.
Över tid har Boo-portföljspriset varit klart mer stabilt och billigare än rörligt. Troligtvis kommer det även ha ett bättre pris än rörligt pris över tid. Dock är det inget vi kan lova förstås, då vi inte kan sia i framtiden.
Nu vet inte jag hur länge du varit ansluten till Boo-portföljen, men om du anslutit i början av 2022 har troligen fortsatt haft ett lägre elpris än rörligt över tid.
De som för närvarande har förlorat på att ansluta till Boo-portföljen är de som anslöt sig i slutet av 2022. Vi tror dock att prismodellen fortsatt kommer att vara bättre alternativ än rörligt över tid, men förstås inget vi kan lova då vi inte kan spå framåt i tiden, men vi vet att det historiskt sett varit så.
När vi i mitten av december hade en riktig köldknäpp under en dryg vecka, fick vi prognoser om att riktpriserna för rörligt elpris skulle fortsätta enligt samma höga prisnivå som första delen av december, även för jan-mars.
Nu slog vädret om strax innan jul och det milda vädret kommer hålla i sig en längre tid. Tron om att de gaslager (prissättande faktor) som finns i Europa räcker till våren samt att vi alla minskat på vår elanvändning. Dessa tre faktorer blev tydligare och därmed prispressande. De prissäkringar som där och då såg ”bra” ut blev genast sämre mot det rörliga elprisets fall. Prissäkringar gör så att toppar och dalar i prisnivån inte blir lika kraftiga som rörligt elpris.
Elmarknaden är komplex och vi har skrivit mer på vår hemsida om hur Boo-portföljen fungerar och vad som hänt i oktober och januari när rörligt elpris blivit lägre. Där finns också jämförelser för hur det sett ut historiskt. Vi beskriver mer ingående på dessa sidor. www.booenergi.se/i-fokus och www.booenergi.se/sa-fungerar-boo-portföljen eller www.booportfoljen.se/boo-portfoljen.
Som vi skrivit tidigare, även om det inte känns så just nu, så tror vi att du kommer få ett lägre elpris om du hänger kvar i portföljen över tid, så som det varit historiskt, men inget vi kan säga med säkerhet förstås.
Du är även välkommen att höra av dig till vår kundservice så kan de kika på hur just ditt avtal ser ut.
post@booenergi.se 08-747 51 70
Vänliga hälsningar,
Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Alltid fått bra bemötande och hjälp!
Roligt att det finns en Stegapp 😊Hej,
Privatperson
Tack för ditt jättefina betyg till oss, det värmer oss extra så här på alla hjärtans dag.
En steg app finns det tyvärr inte längre, vi har bytt ut den till vår Boo-app, som vi istället hoppas kan hjälpa dig minska din elanvändning.
Vi på Boo Energi gillade vår E2E (Energy 2 Energy) app mycket, men nu ha den fått ersättas av något som ligger mer i tiden och som vi hoppas ska kunna ge våra kunder mer och även hjälpa till att skapa en balans i elnätet.
Vänliga hälsningar,
Boo Energi -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Tryggt elbolag som man kan lita på. En fantastiskt trevlig kundservice, man får alltid bra bemötande vid kontakt. Mitt i energikrisen känns det bra att man är kund hos ett stabilt bolag som verkligen bryr sig om sina kunder.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Hade förväntningar om ett bra förvaltande av elpris med boo-portföljen men det har blivit helt tvärtom. Dålig insikt och det känns som ett lotteri eftersom man inte alls vet vilket pris man faktiskt kommer få i slutändan.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Alltid nöjd med boo energi och personalen har bra bemötande
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Har inte varit i behov av kontakt, men tydlig och bra hemsida samt app! Bra pris på Boo-portföljen!
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Alltid hjälpsamma och levererar bra tjänster!
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Är dyrare än konkurrenterna och köper solel med avdrag från spotpris.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Ja det är inte så mycket jag hör från Boo energi förutom fakturan som kommer varje månad.
-
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Informationen som är tillgänglig för en privatperson som konsument och producent med solpaneler är tydlig och transparent.
Boo-portföljen är en utmärkt kombination av rörligt och fast pris -
skrev om Privatperson en del av Boo Energi
Helt okej!
Med vänliga hälsningar
Jan