Alla kategorier Butik Västra Götaland Göteborg Boomerang Solutions AB

Övre Fogelbergsgatan 3, 411 28 Göteborg — Visa karta

Läs vad 5 kunder tycker om Boomerang Solutions AB

• Kjell P
    Kjell P skrev om Boomerang Solutions AB
    Varning! Boomerang Solutions AB är moderföretaget och dotterföretagen är: Svensk brandsäkerhet, Svensk kortsäkerhet och Företagshjälpen, den sistnämna drabbades jag av nyligen. Alla har adress Vallgatan 22 i Göteborg och inte den som anges i Reco.se
    Det verkar som flera drabbats av deras metoder av recensioner att döma.

Företagshjälpen sålde ett abonnemang på 6000 kr med 594:- per månad för juridisk rådgivning och detta innefattade endast 20 timmars rådgivning visade det sig om man inte hade erforderligt rättskydd via sin företagsförsäkring vilket jag inte hade i min flyttfirma. Jag ansåg mig behöva juridiskt stöd då jag måste koncentrera mig på kärnverksamheten som är flytt och flyttstädning.
    Företagshjälpen fick sitt första uppdrag redan runt mars månad 2015 och mycket snabbt informerade de mig att de endast kan upprätta stämningshandling men utan djupare rättsanalys då jag inte hade försäkring, OK, det godtog jag att jag fick driva det själv. Stämningen upprättas och jag anger adressen på svaranden men får ingen vägledning till vilken tingsrätt jag ska skicka den till vilket visar sig vara oerhört viktigt. Jag skickar den till Stockholms TR då jag är mantalskriven i Stockholm. Tingsrätten svarar att om inte svaranden invänder så kan Stockholm vara rätt Forum men om han inte svarar eller invänder kan inte Tredskodom meddelas. Det var fel forum visade det sig, ärendet var av komplicerad natur då svaranden menade att det var bolaget som beställt flytt och privatpersonen som beställt flyttstäd. Detta hade kunnat undvikas med en van juridisk hand.

Stockholms TR avskrev ärendet och jag blev helt plötsligt skyldig motparten 10 000:- plus 600:- till Kronofogden för dennes advokatkostnader! Företagshjälpen bemötte mig arrogant och sa att jag fick stå mitt kast, de hade inget ansvar att lotsa mig till rätt tingsrätt. Jag fick dock detta inhiberat av Hovrätten som återförvisade ärendet till Stockholms tingsrätt pga att tingsnotarien inte var behörig att döma för summor över ett halvt prisbasbelopp ca 22 000:-
    Nu är ärendet stämt i "rätt tingsrätt" Solna TR medan ärendet ligger kvar i Stockholms TR och jag har betalt avgift två gånger 2800:- vilket jag förmodligen kommer att få tillbaka av Stockholms TR. Då Forumreglerna är ytterst komplicerade menar jag att Företagshjälpen kunde lotsat mig rätt från början då jag betalt för deras tjänst 6000:- och inte bemöta mig arrogant som de gjorde. Det var inledningsvis en kvinnlig jurist som slutade (undrar varför?) och en manlig jurist tog över ärendet. Företagshjälpen verkar således vara ett gäng unga jurister som vänder sig till småfirmor för att tjäna lätta pengar på att hjälpa företag med tvister....istället för att hjälpa så handlar det om att stjälpa och då Göteborgare är förtjusta i ordvitsar har jag döpt om dem till "FÖRETAGSSTJÄLPEN"! Nu kanske jag riskerar stämning själv från dem då företrädare för Företagshjälpen hotade mig med just detta om jag misskrediterade Företagshjälpen inför Kronofogden kan ev rättsliga åtgärder vidtagas. Jag nämde nämligen detta problem i skrivelse till KFM utan att nämna deras namn. Nu har vi dock yttrandefrihet i detta land och man ska kalla vårdslös rådgivning vid dess rätta namn: BEDRÖVLIGT DÅLIG TJÄNST! Varning Företagare!

Kjell Palmberg
    Öst Bemanning AB orgnr 556956-8503
    2016-01-25 Företagshjälpen svarar Kjell P
    1. ”Företagshjälpen fick sitt första uppdrag redan runt mars månad 2015 och mycket snabbt informerade de mig att de endast kan upprätta stämningshandling men utan djupare rättsanalys...”

Svar: Kjell Palmberg tilldelade Företagshjälpen uppdraget att skriva stämningsansökan åt Öst Bemanning. Kjell önskade dock driva målet på egen hand, bl a med hänvisning till att hans son studerade juridik.

2. ”Stämningen upprättas och jag anger adressen på svaranden men får ingen vägledning till vilken tingsrätt jag ska skicka den till…”

Svar: Kjell anger själv i e-post till Företagshjälpen (se punkt 4) att han har frågat Stockholms tingsrätt om korrekt forum - hur Företagshjälpen kan pekas ut som ansvarig för andras rådgivning torde anses svårbegripligt.

3. ”Det var fel forum visade det sig… Detta hade kunnat undvikas med en van juridisk hand.”

Svar: Företagshjälpen uppdrogs att utforma yrkande, grund och omständighet i sak. I e-postmeddelandet till Kjell uppmanas denne att kontrollera uppgifterna. Kjell har därefter själv och utan ytterligare kontakt med Företagshjälpen skrivit in Stockholms Tingsrätt.

4. ”Nu är ärendet stämt i ’rätt tingsrätt’ Solna TR medan ärendet ligger kvar i Stockholms TR och jag har betalt avgift två gånger 2800:- vilket jag förmodligen kommer att få tillbaka av Stockholms TR”

Svar: Innan Kjell valde att lägga ansvaret för de felaktiga uppgifterna på Företagshjälpen så högg han mot svaranden och dennes ombud (e-post till Företagshjälpen 2015-10-14: ”de var smarta nog att använda domsago-frågan...det ska väckas i Uppsala och de ville vara smarta!!! Därför skall han tryckas dit!)”.

Kjell här även valt att ifrågasätta rättsväsendets förfarande (e-post till Stockholms Tingsrätt 2015-10-14: ”Jag menar att jag innan jag betalat 2800:- frågat Stockholms TR om allting är i sin ordning och endast fått en anmodan att betala in pengar till Stockholms tingsrätts postgiro. Jag kan inte förstå att samma organisation inte kan vidarebefordra ärendet till rätt Tingsrätt d.v.s Uppsala Tingsrätt, det verkar helt befängt?”

5. ”Det var inledningsvis en kvinnlig jurist som slutade (undrar varför?) och en manlig jurist tog över ärendet. Företagshjälpen verkar således vara ett gäng unga jurister som vänder sig till småfirmor för att tjäna lätta pengar på att hjälpa företag med tvister...”

Svar: Den kvinnliga juristen gick vidare till statlig verksamhet, hon är 32 år. Den manliga juristen som tog över ärendet är 45 år och har närmare 20 års erfarenhet av processarbete. Alla som är någotsånär insatta i juridiskt arvode vet att 300 kr per timme (6000 kr á 20 timmar) inte är att betrakta som ”lätta pengar” som Kjell skriver, tvärtom är detta närmast att betrakta som pro bono i sammanhanget, i syfte att ge just mindre företag en möjlighet till juridisk rådgivning och hjälp. Att vända detta emot Företagshjälpen är högst oetiskt.

6. ”Företagshjälpen bemötte mig arrogant…”

Svar: De mejlkonversationer och telefonsamtal som finns att tillgå ger inget sådant vid handen, utan påvisar sakliga svar på oskäligt aggressiva ifrågasättanden och anklagelser ifrån Kjell.

7. ”Nu har vi dock yttrandefrihet i detta land och man ska kalla vårdslös rådgivning vid dess rätta namn…”

Svar: Yttrandefrihet innebär inte att man som företagare har rätt att komma med oriktiga påståenden om ett annat företag. Om ett sådant förfarande leder till ekonomiskt skada/förlust för det drabbade företaget har man rätt att begära skadestånd. Företagshjälpen gör inte alltid rätt, definitivt inte. Vi är som alla företag beroende av vår personal, och personal gör fel emellanåt. Vi vågar dock påstå att vi är mycket självkritiska och att vi hela tiden arbetar med att förbättra oss. I det arbetet är vi beroende av våra kunder och deras åsikter. Vi välkomnar därför feedback, allra helst givetvis i form av
    konstruktiv kritik, men även osakliga klagomål måste tas i beaktande. Dock ser vi det som i det närmaste absurt att behöva försvara oss mot de anklagelser som Kjell Palmberg riktar mot Företagshjälpen; de rör nämligen ett uppdrag som aldrig har givits oss. Det är som att anklaga ett fraktbolag för att ha levererat till fel adress, fast att man själv har angivit den felaktiga adressen. Och dessutom valt att leverera varorna på egen hand. Eget ansvar är inte alltid lätt att hantera, det är betydligt enklare att peka på andra (motpart, motparts ombud, tingsrätt, eget ombud). Problemet i en juridisk kontext är att om man gör detta allt för ofta och allt för mycket, så finns det en risk att det som vid en första anblick kan se ut som rättspatos i själva verket rör sig om rättshaveri. I det här fallet gör Kjell själv jobbet åt oss genom att på egen hand omkullkasta hela sitt resonemang i ett mejl till Företagshjälpen 2015-11-20: ”Får jag bara fråga om detta var det enda jag kunde göra när det visade sig att jag stämt i fel tingsrätt? Nu har jag tagit fan i båten och måste ron i land.”

Tydligare än så går det knappast att uttrycka det.
    2016-04-03 Kjell P svarar Företagshjälpen
    Med all respekt: Titta på alla anmärkningar från andra än jag själv och se med vilken "furiositet och frenesi" Boomerang solutions eller Företagshjälpen försvarar sig med. Jag har egentligen Regressrätt mot bolaget men kommer inte att driva detta då det tar för mycket av min värdefulla tid. Jag säger bara till andra: TAG VARNING och lägg på luren när Företagshjälpen ringer. Det kan spara er pengar och annat...
    Läs mer genom att expandera tråden +
  • Kalle R
    Kalle R skrev om Boomerang Solutions AB
    försökte sälja släckare och brandvarnare. som sagt kan ej ta ett nej! Ringde upp dom och ´frågade om det låg nån beställning på mitt företag. gjorde det inte. hon sa att dom absolut inte skickar ut falska fakturor. SPELADE IN SAMTALET PÅ TELEFONEN.=) Hon bekräftade att det var boomerang solutions och mitt företag ej lagt någon order.
    nu har man bevis i alla fall ifall faktura dyker upp. SÄG BESTÄMT NEJ OCH LÄGG PÅ !!!!
  • Fredrik J
    Fredrik J skrev om Boomerang Solutions AB
    Är sannerligen ett bluff företag som på telefon kallade sig Svensk Brandsäkerhet. Säljare som inte accepterar ett nej, verkar just nu inrikta sig på småföretagare då dessa ej har ångerrätt.
  • Daniel L
    Daniel L skrev om Boomerang Solutions AB
    Min sambo blev nyss påtvingad ett abonnemang av bommerang. Allt sköttes via telefonen och hon ville bara bli fri dom. När hon senare försöker säga upp det innan hon betalt då hon ångrat sig då säljaren inte sa något om att det var bindande så vägrar de säga upp det. Ingen stor summa men fy fan vilken stil. De säger hon ljuger så vad ni än gör anlita inte dessa skojjare. Oseriösa. Jag hade också kontakt med dom och de bara luktar bluff och jakt efter pengar. Hur kul kan det vara med missnöjda kunder?
  • Susanne H
    Susanne H skrev om Boomerang Solutions AB