Bloggen | Reco

Mina personliga tips på att jobba med digital marknadsföring - genom organisk tillväxt

Skriven av Johanna Ahlberg | 2024-apr-10 08:45:37

Nu har det snart gått sex månader sedan jag klev innanför dörren på Reco i rollen som marknadschef. Innan Reco jobbade jag på en digital byrå med att hjälpa företag med sin digitala tillväxt. Vad jag inte visste då, var hur slagkraftig effekten av att jobba med kundomdömen är och nyttan av att använda Reco som omdömessajt.

 

Mina största upptäckter

Jag vet att det är många företag som försöker stärka sin digitala närvaro och lägger massor med kostnader på det. Därför vill jag passa på att dela med mig av mina största upptäckter i tre handfasta tips hur du bland annat kan komma undan höga annonskostnader i dessa tuffa tider och fokusera på den organiska tillväxten samt ökad konvertering på hemsidan - med hjälp av kundomdömen.
 
 
 

1. Skippa dyra annonskostnader

Att jobba med digitala recensioner eller omdömen (kärt barn har många namn) är ett väldigt effektivt sätt öka organisk synlighet på Google. Google anser nämligen att personliga rekommendationer har hög trovärdighet, vilket hjälper dig att indexera (läsa in) flera bra "träffar" i resultatlistan när en potentiell kund granskar ditt företag på Google. Dessutom ett otroligt kostnadseffektivt sätt att driva marknadsföring på som dessutom snabbt ökar synligheten.
 

2. Fokusera på ditt hantverk och låt dina kunder hjälpa dig att växa

Att samla in recensioner själv är självklart ett alternativ, dock väldigt ineffektivt, då det äter mycket tid i form av administration. Det jag själv inte hade koll på för sex månader sedan (innan jag började på Reco), är att en tredjepartswebbplats ger betydligt mycket högre trovärdighet enligt Google – såsom en omdömessajt som Reco. Det betyder alltså att dina omdömen på exempelvis Reco kommer ranka högre på sökträffarna på ditt företag när någon söker specifikt på din bransch eller ditt företag.

Exempel från en av våra partners

 
 
 

3. När fattar dina potentiella kunder beslut?

När dina besökare hittat in på hemsidan, är placering av innehållet avgörande. Av mina egna erfarenheter och mina branschkollegor, kommer du långt med att lyfta upp dina kundomdömen, gärna så högt upp på startsidan som möjligt. Du har dina besökares fulla uppmärksamhet max 1 min och det är första intrycket som maxar socialt inflytande, ett vanligt psykologiskt fenomen som betyder att du tar efter dina medmänniskors beteende i ett försök att göra det rätta, eller i att ta ett beslut.

En Reco widget som du kan placera enkelt på hemsidan som dessutom länkar direkt in på din unika profil

 

Hoppas att mina tips kan hjälpa dig och ditt företag inför 2023!

Är du nyfiken på att veta mer och framförallt få själv testa effekten av kundomdömen? Då kan du alltid börja med att testa Reco helt kostnadsfritt

Har du frågor om hur du kan jobba effektivt med omdömen för att stärka din position och ditt varumärke är du varmt välkommen att boka ett introduktionsmöte.

Väl mött!

Johanna Ahlberg