Gondolen

Stadsgården 6, 116 45 Stockholm — Visa karta

Mellan himmel och hav med hänförande utsikt över Mälaren och Saltsjön svävar Gondolen, ett kulinariskt tempel innefattandes Matsalen, Köket, Baren, Kungarummet, Redarsalen och sommarhalvåret Grillbaren på takterrassen.
Västra Järnvägsgatan 11, 11164, STOCKHOLM
Restaurang Clou
Helene D:
Vi åt en jättegod 6-rättersmeny där allt var perfekt. Lagom stora portioner, snyggt upplagt och trevlig presentation av alla rätter. Vinpake...

Restauranger nära Gondolen:

Hornsgatan 1, Stockholm
Vi erbjuder hjälp kring serveringstillstånd, utbildning i livsmedelshantering, f... Läs mer ›
Rickard K:
Mycket tydlig och lättåtkomlig utbildning. Enkelt att logga in och starta pluggandet via hemsidan när tillfälle gavs. Det formella Provet kl...

Stora Nygatan 43, Stockholm
Medeltida julbord med levande musik Ett riktigt traditionellt julbord på annorl... Läs mer ›
Linda H:
En annorlunda men god matupplevelse i supermysig miljö. Musiken, miljön och personalens medeltidsklädsel gör att man skruvar tillbaka kloc...

Österlånggatan 17, Stockholm
Hos Österlånggatan 17 i charmiga Gamla Stan skapas en behaglig upplevelse med fö... Läs mer ›
Ulrika H:
Trevligt bemötande Gott vin Ojämn mat upplevelse - några bra , andra mindre bra en del rätter ej prisvärda

Brunnsgränd 4, STOCKHOLM
På Le Rouge står råvarorna lax och entrecote i fokus i kombination med hög servi... Läs mer ›
Johan P:
Vi hade en kanonkväll! Bra service och mycket god mat.

Läs vad 18 kunder tycker om Gondolen

• Johan l
    Johan l skrev om Gondolen
    Var på Gondolen 12/12-2014 för julbord och var taggad som tusan med tanke på ryktet. Men oj så besviken jag blev. Service långsam och i princip obefintlig, smaklösa rätter på julbordet men droppen var nog när de ställde fram smutsiga kaffekoppar och te muggar, vi sa till och de bytte mot lite mindre smutsiga koppar. Det enda positiva var utsikten. Undvik detta ställe. Själv föredrar jag Grinda värdshus för julbord. Jag kommer inte sätta min fot på Gondolen igen och varnar alla andra för att gå hit.
  • Mattias
    Mattias skrev om Gondolen
    Jag hade bokat det bästa bordet för två här. Jättebra mat käkade oxfile och vaniljglass med varm hjortronsylt. Sylten gjorde att jag fick minnen tillbaks till min mormor hemgjorda hjortronsylt. Proffsiga servitörer och utsikten helt magiskt. Kan varmt rekommendera detta ställe. Man går hitt för att äta bra mat och det kostar lite grann.
  • Stefan B
    Stefan B skrev om Gondolen
    Inte värt pengarna, men otroligt bra service!
  • Magnus W
    Magnus W skrev om Gondolen
    Något överpris, men klart värt det om du ska imponera på en dam vid första dejten :)
  • sara a
    sara a skrev om Gondolen
    Jag känner mig alltid som välkommen gäst. alltid bästa service och bemötande. jag kan alltid räkna med att min drink blir perfekt blandad. Man får känslan av att personalen älskar att jobba där.
  • Jennifer H
    Jennifer H skrev om Gondolen
    Stärkta vita dukar, proffsig och uppmärksam personal, supergott bröd och en trevlig utsikt över vår vackra Hufvudstad. What´s not to like?!
  • Christina P
    Christina P skrev om Gondolen
    En klassisk restaurang med utsikt att bli ännu bättre. Känns tryggt att njuta av maten där. Mycket trevlig atmosfär och fantastisk mat. Har ni aldrig varit där så är det dags att besöka dem.
  • Henrik I
    Henrik I skrev om Gondolen
    Förra veckans besök på Gondolen var inte det första, och definitivt inte det sista.

Vi hade i sista stund bokat bord för två som "högtflygande alternativ" till den vedervärdiga upplevelse som Ballongflyg Upp & Ner bjudit på. Vi avbokade ballongflygningen och valde alltså Gondolen, något vi inte ångrar.

På grund av den sena bokningen hade vi blivit placerade i matsalen och inte ute i själva gondolen. Lite synd, men när vi kom till restaurangen frågade hovmästaren omgående om vi hellre ville sitta ute i gondolen. Ja tack!

Avsmakningsmenyn med vinpaket blev det för oss båda och det var en helt fantastisk smakupplevelse som vi fortfarande känner smaken av. Faktiskt magiskt bra och jag är nog lite överraskad att Gondolen fortfarande kan prestera på absolut topp en vanlig onsdag.

Vår servitör Linda var en orsak till att vi är så enormt nöjda med helheten. Hon hittade snabbt rätt ton och underhöll med små medel under hela middagen.

Stort tack till Erik, Linda och resten av personalen på Eriks Gondolen. Utsökt upplevelse på allt; mat, service och utsikt.

PS. Hit borde nog VDn på tidigare nämnda ballongföretag gå och studera kundservice. DS.
    Nikke L gillar detta
  • Niklas A
    Niklas A skrev om Gondolen
    Utsikten nästa lika bra som när jag flög ballong över Stockholm. Maten bra och personalen har hög servicenivå. Kul att ha varit här men vet inte om det blir en gång till.
  • Karen F
    Karen F skrev om Gondolen
    Blev verkligen besviken, hade så stora förväntningar på denna restaurang. Maten var som vilken kvarterskrog som helst. Bemötandet var helt ok, men inte mer. Kan förstå att turister går hit. För utsikten är helt fantastisk.
  • Björn L
    Björn L skrev om Gondolen
    Ja detta ställe har ändrats en del sedan Konsums lunchrestaurang lade ned och Erik flyttade in. När Konsum hade stället var det ett sunkigt ställe nu så är det lyxigt men alla känner sig välkomna. Rätt bra mat.
  • Jonas N
    Jonas N skrev om Gondolen
    Rent spontant är ju självklart läget och utsikten det man lägger märke till. Maten är bra, varken mer eller mindre. Servicen har även den, då jag besökt Gondolen, varit bra. Oftast minst ett vegetariskt alternativ, och i annat fall alltid möjligt att be kocken slänga ihop något.
  • Joel J
    Joel J skrev om Gondolen
    På Gondolen är maten och de goda drinkarna halva upplevelsen. Utsikten är den andra halvan.
    Vill man köra turisttricket tar man Katarinahissen upp till toppen. Då hamnar man på taket och det som numera är Gondolens Grill. Här serveras framförallt grillrätter under bar himmel och med en sagolik utsikt.

En trappa ner så kommer man in i själva kärnan. Restaurang Gondolen, som varit i Erik Lallerstedts ägo sedan 1994, ligger 33 meter upp i luften och har ett fritt öst-västligt läge. Här dinerar man flott, eller så tar man bara en drink i den välsorterade baren och stirrar ut över Mälaren och Saltsjön.

Tycker man att matpriserna är i saftigaste laget så söker man sig inåt lokalen till köksdelen som serverar klart överkomliga säsongsmenyer.

Vi konstaterar något förvånat att rätterna är tämligen mastiga, vilken rimmar illa med den slanke Lallerstedts egen mat- filosofi om att njuta, fast med måtta. Förklaringen är förmodligen att den filosofin ännu inte har anammats av de representationsätare som dominerar publiken.
  • Petter S
    Petter S skrev om Gondolen
    Ahlala, detta är orginalet (& krogen "Och himlem därtill" som ligger uppe i skatteskraoan är kopian). Fantastisk utsikt över Stockholm, fantastisk mat & finfina drinkar gör att Gondolen är stället dit man ska gå åtminstone någon gång vart femte år. Passa dessutom på innan Slussen börjar byggas om och istället blir en enorm byggarbetsplats.
    Janne J, Annika T gillar detta
  • Jenny A
    Jenny A skrev om Gondolen
    Grymt trevligt att glida in i baren, ta en cocktail och spana på folk och ut över stan.. sen kan man ge sig ut i vekligheten igen :)
    Peter gillar detta
  • Christian M
    Christian M skrev om Gondolen
    Åt även jag tre rätter, först drink i baren, därefter en sen sittning. Serveringen var ganska orutinerad, inte speciellt trevlig. Maten ganska tråkig. För två personer landade fördrink+3 rätter+ en flaska vin+ kaffe på ca 1950 kr ink dricks. Inte helt prisvärt med andra ord. Utsikten kompenserar en del, men håller med föregående kommentatorer- besök baren, skippa maten.
  • Emma K
    Emma K skrev om Gondolen
    Tog en 3 rätters en fredagskväll, fantastiskt utsikt javisst men maten var nog något av det tröttaste jag ätit. Vet inte om kniven var väldigt slö eller ankan väldigt seg förmodligen båda delarna. Vinet som rekommenderades var rätt blaskigt. Ska man äta gott skulle jag rekommendera nåt annat, vill man har utsikten är baren däremot en svårslagen höjdare.
  • Mats L
    Mats L skrev om Gondolen
    Stan´s bästa lunchdeal. Förförisk utsikt (försök sitta i baren, eller gondoldelen), vällagad mat, personal med behaglig attityd
    och allt detta för 130:- ink. Loka. Jag tror inte det kan bli mycket bättre.
    Peter, Mikael S, Jonas F, Tobias B gillar detta

Stadsgården 6, 116 45 Stockholm