Nordiska Kyl & Värme Experten AB

Välkommen till 20 grader / Nordiska Kyl & Värme Experten!

Idag går det mesta att handla bekvämt och smidigt via internet, så varför inte värmepumpar? 20grader.se är den mest nytänkande webshoppen för värmepumpar i Sverige idag. Vi håller låga priser och vill alltid leverera lite extra, vilket ibland glöms bort vid internethandel.

Vår kunniga och tillgängliga support finns för att skapa trygghet före, under och efter köpet och genom att vi har ett stort nätverk av värmepumpsinstallatörer knutna till oss kan vi installera och serva din värmepump oavsett var i Sverige du bor!

Processen är enkel: 1) Välj en värmepump som passar dina behov 2) Välj installationstyp, beroende på din tidigare värmelösning 3) Boka en tid då installatören kan leverera och montera din värmepump 4) Installationen sker 5) Njut av ett behagligt varmt hem!

Välkommen!

Läs vad 343 kunder tycker om Nordiska Kyl & Värme Experten AB

• 2019-11-26

Anders L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Köpte en panasonic värmepump via webben
    och allt fungerade perfekt inklusive installationen. Läs mer
  • George B

2019-11-23

George B skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Fakturerar tilltänkta kunder för offertgivning - mycket oseriöst. Välj annan leverantör. Läs mer
    2019-11-25 Erik T svarar George B
    Hej George!

Det är tråkigt att du uppfattar oss som oseriösa.
    I vanliga fall tar vi 1500 kr för att göra ett platsbesök men valde i ditt fall att bjuda på det.

Vi tar dock betalat för vår arbetstid om du inte finns på plats vid besöket eller avbokar med för kort varsel. I ditt fall vid 2 olika tillfällen!

• 2019-11-17

Gunno M skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Allt var bra.

GunnoMattsson Läs mer
  • 2019-11-16

Kjell N skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Installation av luftvärmepump.
    Bra bemötande.
    Bra installation. Fixade det som blev mindre bra utan diskussion.

Har inga problem med att anlita deras tjänster i framtiden. Läs mer
  • 2019-11-15

Maria J skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Vi beställde en luftvärmepump Panasonic. Allt flöt på bra, beställningen, monteringen. Vi är nöjda rakt igenom. Läs mer

Evert B skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Montör ok. Hade dålig kunskap om handhavande. Köpte en luftvärmepump från Panasonic. Bra kontakt med säljare och montageföretag med tider m.m. Har fungerat tillfredsställande. En nackdel är att Panasonics app kräver nytt lösenord alldeles för ofta. Läs mer

Esko L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    luftvärmepump
    Mycket bra bemötande
    Alla förväntningar levdes upp
    Mycket trevlig servicekille som var här och monterade. Utförde arbetet utmärkt. Läs mer

Stefan L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Inga konstigheter, lätta att beställa. Leverans på utsatt tid. Trevligt bemötande då jag gjort en felbeställning som jag returnerade och fick krediterad utan problem. Läs mer

Bengt Åke K skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Luft luft värmepump, installationen blev ej ok, läckte ut gas men det åtgärdades vid återbesök.Facktura skickades men anulerades efter samtal.Trevligt bemötande,fel kan alla göra.Bengt Åke Läs mer

Ahmed N skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Proffesionellt arbete och väldigt trevliga personal. Läs mer

Nima P skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Jag köpte två luftvärmepumpen, jag är nöjd med dom snabbt o snyggt jobb dom gjorde Läs mer

Peter C skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Köpte luftvärmepump med installation.

De var jättetrevliga och hjälpsamma, från beställning, installation och faktura. Jag var tvungen att byta installationstid och det gick jättebra. Installatören som installerade den var både kunning och hjälpful.

Jag kan verkligen rekommendera dem. Läs mer

Björn H skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Beställde en luft/luftvärmepump via 20grader.se och allt fungerade väldigt smidigt. Från första kontakterna med kundtjänst, till följd av att det var en ersättningsinstallation med lite lurig placering, till upprättad kontakt med deras lokala installatör på plats. Kommer definitivt vara ett alternativt den dagen det blir dags att byta igen. Läs mer
  • 2019-11-13

Christer L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Luft Luft Värmepump

Bara bra +++++++++++++++++++++++++++++++++++ Läs mer
  • 2019-11-13

Bert E skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Luftvärmepump
    mkt bra bemötande
    snabbare lev. och montage än jag trodde
    Den första pumpen var transportskadad men det kom en ny pump snabbt. Läs mer
  • Mats B

2019-11-13

Mats B skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    För att få fullt hade jag velat att installatören även kunde och installerade Wi-Fi enheten Läs mer
  • 2019-11-12

Michael L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Företaget skulle installera vår nya luft/luftvärmepump, vi trodde att detta skulle vara en smidig övning, men... (var beredd på en lång historia)

Första installatören kunde inte installera (det är ju fine om man har den insikten och säger det), så installatörens chef skulle återkomma till mig samma dag. (jag hade tagit ledigt för detta) Dagen går och ingen återkommer, det tar en vecka innan en kontakt togs (vi hade inte heller fått något telefonnummer som vi kunde nå dem på). När kontakten väl tas, så bokar vi en ny tid för installation och jag tar en halvdag ledigt. När jag väl kommit hem kontaktar installatören mig med meddelandet "det har kört ihop sig, vi kan inte komma idag" Installatören lovar att komma på morgonen dagen efter. Ingen dyker upp. Däremot dyker de upp dagen ytterligare en dag efter, som tur var så skulle jag åka in senare till jobbet just den dagen - annars hade ingen varit hemma eftersom kommunikationen var = noll.
    Ja till slut får vi denna pump installerad. I avtalet skulle den gamla pumpen forslas bort, detta skedde aldrig, det fick vi göra på egen hand.
    Sedan, som grädde på moset, får vi en faktura för BOMKÖRNING på 3000 spänn, vi kräver att få denna annulerad och får det som tur är. Vi har begärt kompensation för den bristfälliga kommunikationen och de dagar som jag varit ledig från jobbet, men har inte ens fått ett svar rörande detta från företaget.

Under All Kritik. Läs mer
    2019-11-12 Erik T svarar Michael L
    Hej Michael!

Det du beskriver är mycket allvarligt och det verkar som att vi inte fått all information av våra installationspartner på din ort. Vi kommer definitivt att utvärdera denna parter och ser om det är någon vi ska fortsätta med, baserat på det du skriver så ska vi inte det....

Bortforsling av gammal pump är inte en tjänst vi erbjuder men om det är något du kommit överens med montören om borde det såklart utförts.

Jag har redan koll på detta ärendet och ser till att våra kontaktperson Göran kontaktar er gällande detta!

Jan B skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Jag köpte luftvärmepumpar (2 st). Jag blev väl bemött både vid försäljningen och installation. Fick snabba svar på mina frågor.

Installationen gick smidigt och resultatet bra. Man lyssnade på mina önskemål och behov. Läs mer

Suzanne C skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Installationen av luftvärmepumpen gjordes bra. Däremot gick det inte att få kontakt med installatören efter trots att det var diskussioner om fel på pumpen. Han debiterade saker vi inte beställt vilket också gjorde oss arga och orsakade merarbete för oss. Kan därför inte rekommendera honom.
    Plus i kanten var att en annan medarbetare ringde upp efter att vi krävt det av 20grader, den personen var trevlig och hjälpsam. Läs mer

Kent W skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Kom inte på utsatt tid och har inte leverera den kompensation som blev utlovad på grund av detta. Läs mer
  • Andreas C

2019-11-11

Andreas C skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Luftvärmepump inkl.montering.Allt lät så bra vid beställningen mensedan så visade det sig att man hade o göra med en ytterst oseriös firma i Luleå.Uppgjorda tider för montering var ej registrerade.det datum som sedan gjordes upp kolingen.Efter mycket tjafs o telefonsamtal skulle jag kompenseras o ny tid för montering gjordes upp.Till slut kom det två grabbar som verkade helt slutkörda av för långa arbetsdagar.Efter ett tag for dom för att hämta ett verktyg.Kom tillbaks efter 4 timmar o meddelade att dom avbryter för att åka hem o sova.Sedan kom ingen o slutförde jobbet förrän några dagar senare.Bara att få svar från Sebastian i Luleå var svårt nog,inga besked från honom när man ställde frågor på mail.Får inte gå till så här från en s.k seriös firma. Läs mer
    2019-11-13 Erik T svarar Andreas C
    Hej Andreas!

Tack för din feedback, den är väldigt värdefull för oss!
    Vi ska se över vad det är som hänt och begära en förklaring från installatören. Denna firman utför en hel del installationer åt oss och i de flesta fall går det jättebra.
    Men så dom du beskriver att det gått till är inte okej.

Du är mer än välkommen att höra av dig till oss om du vill diskutera ärendet vidare!

Ulrika D skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Service av luftpymp. Bestod av rengöring. Den kunde jag ju gjort själv.
    De var trevliga att prata med men jag ville haft en grundligare service. Läs mer

John H skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Installation av luftvärmepump Fungerade bra, liten miss med leveransen som inte kom när den skulle. Läs mer

Patrik H skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Kort tid från beställning till installation av min nya värmepump!

Flexibel och smidigt utförd installation. Läs mer

Margareta D skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Beställde en panasonic hz25uke luftvärmepump. Allt gick smidigt och snabbt. Mycket nöjd. Läs mer

Jan-erik D skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Den beställda värmepumpen installerades snabbt
    av en mycket kompetent installatör.
    Vi är mycket nöjda.
    Jan-erik Läs mer

Anders S skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Installation av Toshiba luftvärmepump. Blir uppringd av företaget, där vi gick igenom hur huset såg ut och med den information skulle det räcka enligt dom för att dom skulle veta var och hur luftvärmepumpen skulle monteras. När montören kommer har han en helt annan uppfattning om var och ur den ska placeras. Detta gör att det blir en hel del diskussioner om placering. Vilket gör att montörens tidsschema spricker totalt vilket gör att montaget blir lidande på detta. Vilket i sin tur gör att vi inte hinner diskutera om var och hur vissa delarna ska placeras. Det borde göras en bedömning på plats om bästa placering. Då hade både jag och montör varit nöjda. Därför kan jag inte rekommendera detta företag. Läs mer

Jonas F skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Produkterna va mycket bra, installationen fick jag tyvärr göra om då den anlitade firma hade mer att önska... Läs mer

Åsa K skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Bra service och trevligt bemötande Läs mer

Johan P skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Vi köpte en luftvärmepump inklusive installation till vårt fritidshus i Västerbotten. Kontakten med företaget var bra. Men deras underleverantör (installatören) har varit under all kritik. Först glömde de ta med själva värmepumpen. Två veckor senare kom de (20 september), men hade då glömt tak till ytterdelen, sms-styrningsenheten, hög stege samt rörinfästning. Taket och styrenheten har fortfarande inte kommit. Innepumpen sitter så lågt (pga brist på stege och att vinkeln blev fel pga glömd rörinfästning?) så att dörren slår i lamellerna om vi inte har lamellerna i högt läge. När vi kommunicerar med Nordiska Kyl&Värme tar de visserligen kontakt med installatören, men sedan hör installatören av sig och kommer med konstiga bortförklaringar. Vi vill inte kommunicera med dem utan med Nordiska Kyl&Värme. Det är ju med dem vi slutit avtal. Installatören är deras ansvar. Nu ska vi en sista gång försöka få rätsida på det, sedan blir det reklamation. Läs mer
  • 2019-11-08

Madeleine S skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Vi fick det vi förväntade oss, snabb leverans och installation Läs mer

Karl O skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Köpte en luftvärmepump via 30 grader vilken installerades av er. Allt blev perfekt, montören var mycket trevlig, duktig och utförde ett perfekt jobb helt enligt plan. Ringde innan på rätt dag och meddelade att han var på väg. Läs mer

Flamur K skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Mycket nöjd med allting.
    Väldigt tacksam för den goda service jag fick från Magnus som tålmodigt gick igenom med mig alla typer av funderingar jag hade.
    Allt gick bra, från start till slut! Läs mer

Jehoshua K skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Luftvärmare.
    Trevligt bemött.
    Bra service. Läs mer

Arne E skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Trevlig och kunnig personal.
    Bra rådgivning och installation Läs mer

Johnny M skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Hej! Köpt en Mitsubishi MSZ-HR35VF Luftvärmepump. Gjorde beställningen/betalade 21/8-19 och fick den inkopplad 4/11-19 vilken är en lång väntan (kass).Leveransen av maskin skedde till dörr som jag beställt men bara Utomhusdel och Inomhusdel!
    Tråg och värmekabel fick jag åka och hämta på ett utlämningsställe i butik några vecor senare!? Installation av värmetråget och värmekabeln ingick inte i installationen enligt montören så det fick jag göra själv (framgår inte i beställningen att installationen inte är komplett enligt beställning (dåligt).
    Fick meddelande från skatteverket att skattereduktion ROTarbete skett 2019-08-30 och då har inte arbetet utförts ännu!?
    Inget protokoll från installationen överlämnades från montören?
    mvh Johnny Läs mer
    2019-11-07 Erik T svarar Johnny M
    Hej Johnny!

Tack för din feedback, den är mycket värdefull för oss!

Jag har svårt att se varför väntetiden blivit så lång i ditt fall, måste varit något speciellt då våra montörer normalt har haft en väntetid på ca. 3 veckor från sommarn tills nu...
    Vi har nyligen förtydligat att om du väljer "hemleverans" så kan försändelsen delas upp i flera då vi beställer direkt från respektive leverantör, vi förstod att detta inte framgick tidigare!

Att installation av tillbehör inte ingår är vi dock tydliga med. Detta står både på produktsidan, på installationssidan och på köpvillkor-sidan. Vi tar mer än gärna emot tips på vart du skulle vilja att det stod så att vi kan bli bättre!

Vad gäller ROT-avdraget så söks det automatiskt i ekonomisystemet när betalningen görs. Då skatteverket går på betalningsdatum så är det den rutinen som finns. Så om du betalar med KORT eller betalar innan din installation så kan själva ansökan göras i förväg. Vi jobbar på en lösning där systemet tar både betalningen och leverans/installationsdagen i beaktning men det finns ingen sådan koppling idag :/

Hör gärna av dig till oss om du vill diskutera ditt ärende mer!

20grader.se

Johan H skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Snabb, smidig och enkel hantering i samband med installation av luftvärmepump ! Läs mer

Daniel J skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Jag tycker allt gick enligt plan!
    Väl bemött av företaget och dom kom och installerade enligt uppgjort
    Inget negativt att säga! Läs mer

Tomas S skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Köpte luftvärmepump.
    Fick den installerad på rekordfart, och när det var transportskada på leveransen så löste dom det väldigt fort. Läs mer
  • 2019-11-05

Lennart B skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Tycker det fungerade bra med allt Läs mer

Adam S skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Mycket nöjd!
    Jag fick bra support vid beställning av min luft/luft värmepump då jag hade lite bökiga omständigheter att ta hänsyn till.
    installationen gick riktigt smidigt ser proffsigt ut. Läs mer

Hans V skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Allt fungera bra! Montören va i tid.
    Installationen gick smärtfritt, snyggt å prydligt. Läs mer

Anna L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Beställde en luftvärmepump från Panasonic i slutet på juni. pratade med en super trevlig kille som informerade mig om att det kunde ta upp till 5 veckor för leverans. Perfekt tänkte jag, då får vi den under semestern när vi är på plats i vårt fritidshus. En dag innan leverans, som var 7 veckor senare, fick jag sms från montören att pumpen inte levererats till dom. Ytterligare 4 veckor senare så fick vi äntligen den monterad. Vi är jätte nöjda med produkten men inte helt nöjda med vägen dit. Kommunikationen mellan er och era partners och leverantörer verkar inte funka så det ni lovar kan ni inte hålla. Och självklart kan alla göra misstag men då måste man informera om det. Läs mer
    2019-11-04 Erik T svarar Anna L
    Hej Anna!

Tack för din feedback! Jag ska försöka reda ut vad som hänt i ditt ärende och varför det inte funkat bättre.
    Med största sannolikhet är det någon hos oss eller hos våra montörer som gjort fel och missat rapportera eller beställa ut produkterna... ska inte kunna hända men vi är alla människor.

Om du känner att du vill diskutera det mera eller att vi inte tagit det ansvar som vi borde gjort får du gärna höra av dig till oss!

Vi brukar säga att vi nog gör lika mycket fel som alla andra men vi gör vårt bästa och försöker åtminstone alltid ta ansvar för det!

Mats N skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Totalpriset med installation var konkurrens kraftigt. Installation skedde dock senare än utlovat. Läs mer

John M skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Man skickade en helt okunnig installatör som efter 13 timmars arbete lämnade utan att installationen fungerade. Efter att jag fått hit en elektriker visade det sig att det var felinstallerad och när man nu har varit här med en ny installatör kunde han bara göra en temporär lösning. Jag får återigen själv bekosta en elektriker som får lösa problemet. Jag kan inte på något sätt rekommendera Nordiska kyl&värme exoerten. Läs mer
    2019-11-04 Erik T svarar John M
    Hej John!

Det du skriver låter väldigt allvarligt och jag skulle väldigt gärna vilja gå till botten med vad som hänt!
    Vill du kontakta oss på kundtjanst@20grader.se med ditt ordernummer så kontaktar jag dig gärna och försöker reda ut det?

Jan B skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Snabb kontakt o trevlig, bra o noga montör. Läs mer

Jan L skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Service/felsökning av Panasonic luftvärmepump.

Förväntade mig en snabbare hantering. Nu drog ärendet ut på tiden i flera veckor och slutsatsen från felsökningen känns fortfarande osäker. Är det fel eller inte? Läs mer
    2019-11-04 Erik T svarar Jan L
    Hej Jan!

Tack för din feedback, den är viktig för oss.
    Jag skulle väldigt gärna få lite mer info och gräva lite i vad som hänt. Om du beställt en felsökning så ska du ju självklart få svar på om det är fel eller inte.
    Det kan vara så att teknikern väntar på svar från tillverkaren, dom är inte alltid så snabba...

Hör gärna av dig till oss så tittar vi självklart på det!

Stig E skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Installation av värmepump.

De kom enligt avtalad tid, utförde arbetet professionellt och snabbt.

Jag är fullt tillfredsställd med deras arbete Läs mer

Rolf H skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    Nöjd
    🤗 Läs mer
  • 2019-11-02

Per H skrev om Nordiska Kyl & Värme Experten AB
    På plats blev installationen snabbt avklarad när montörerna val accepterade den gamla rördragningen. Läs mer