Luftvärmepump som bl.a. läkt gas, som låter väldigt högt, inte ger värme och som höjt elförbrukningen med flera tusen/månad. Obrukbar sedan början av december. Servicetekniker kom efter ca 2 månader och många telefonsamtal - mycket oprofessionella servicetekniker (ventilationsfixarna.se / luftia.se via Nordiska Kyl & Värme experten AB / 20grader.se mfl...) som rotade runt i huset, öppnade stängda dörrar och pratade skit då sambon åkte för att hämta verktyg åt dom/då dom trodde att ingen var hemma. Riktigt obehaglig upplevelse.
Kallaste årstiden. Minst 20 samtal. Helt omöjligt och tungrott. Företaget håller inte alls vad dom lovar på hemsidan.
Vi är hänvisade att lösa detta själva via Fujitsu Siemens. Mycket dålig service.
Kan tillägga att det även från början var klantiga installatörer som inte ens lyckades följa våra anvisningar/önskningar om placering/så att kabeln skulle räcka till eluttaget.
Vi har varit i kontakt med konsumentvägledare och kommer att bli tvungna att ta in externt företag och ta till rättsliga åtgärder för att få en lösning så som det ser ut nu. Inne på tredje månaden utan luftvärmepump, 26- idag.
Läs mer
2019-02-07
Erik T
svarar Marika Pettersson
Hej Marika!
Det är tråkigt att läsa att du upplever vår hantering av ärendet på detta sättet.
Vi har, som många andra, haft lite problem med några installatörer uppe i er del av landet. När ni först felanmälde i mitten av december kontaktade vi installatören som gjort jobbet.
Tyvärr har den montören valt att gå under jorden och efter flera påtryckningar valde vi att låta en annan firma åka ut, totalt ca. 2 arbetsveckor efter er första felanmälan 13 december (med tanke på jul och nyår).
Vi försökte kontakta er från den 10 januari och boka tid men ni ville inte acceptera en tid av vår montör då ni var fullt inställda på att häva köpet på varan istället.
Efter att vi fick komma ut och felsöka kunde vi inte hitta något fel. Värmepumpen gav värme men då all värme hade varit avstängd och inomhustemperaturen väldigt låg kunde vi inte dra någon slutsats.
När ni ringde in några dagar efter och förklarade att pumpen fortfarande gav väldigt lite värme, trots att ni hade fått upp värmen vände jag mig till Fujitsu Sverige.
Fujitsu Sverige erbjöd sig att själva ta över ärendet (då dom tekniskt sätt står för garantin) och hade en egen tekniker ganska nära. Detta förklarade jag för din sambo som tyckte att detta lät som en bra idé.
Jag vill tillägga att jag alltid försökt ringa upp er när ni sökt mig och vad jag vet har jag inte missat någon gång!
Med vänlig hälsning
Erik
gillar detta