Alla kategorier Övrigt Västra Götaland Göteborg Positiv Pension

Positiv Pension

Vädursgatan 5, 412 50 Göteborg — Visa karta

Vi rekommenderar våra medlemmar att placera sin premiepension i fonden Positiv Pension Aktiv Global, valbar hos pensionsmyndigheten. Vi erbjuder samtliga våra medlemmar ett efterlevandeskydd där du som medlem själv bestämmer vem som skall vara förmånstagare utav ditt premiepensionskapital. Vi ger dig även placeringsrekommendationer för din avtalspension och kommer inom kort att kunna erbjuda dig möjligheten att placera även din tjänstepension enligt vår förvaltningsstrategi. Att vara medlem hos oss skall vara enkelt och tryggt. Därför står vår kunniga kundtjänst till ditt förfogande.

Läs vad 46 kunder tycker om Positiv Pension

• Jerker G
    Jerker G skrev om Positiv Pension
    De har 135 anmälningar hos konsumentverket! Tycker jag säger en del om ett företags seriösitet.

Var dum nog att betala 12mån i förskott. Fick ett par råd i början sen helt knäpptyst i 10mån. Därefter ett samtal där de ville sälja nån luddig livförsäkring. Jag avböjde och ville ha tillbaks pengar för utebliven rådgivning. istället fick jag en ny faktura och därefter skickad till deras inkasso företag Gothia Finans.
  • Göran K
    Göran K skrev om Positiv Pension
    Jag tycker det är svårt med bedömning när man inte kan jämföra med andra men det har blivit markant ökning på min pension. (PPM) Det har kommit ett samtal om en liknande tjänst men hur vet jag vem som är bäst. De säger att de är bäst och det kan man läsa på en internet sida.
    Om jag tar kontakt med er... då får jag nog höra att ni är bäst. Hur ska jag få veta vem som är bäst,

Jag ser ju en ökning, om jag byter till de andra blir ökningen större?
    Nu har jag varit svår emot de andra och nu verkar de ha gett upp att få över mig från er till dem.

Byter jag så kanske ökningen minskar men hur vet jag att det inte skulle ha minskat i alla fall.

Man kan ju inte dela 50-50 så att man har två halvor att jämföra med, det skulle ju vara mest ärliga att kunna få se hur olika pensions förvaltare arbetar och lyckas med att öka min pension.

Ni har lyckas bra med det ni har gjort men finns det ett bättre allternativ?
  • Gunilla G
    Gunilla G skrev om Positiv Pension
    Känner mig trygg med positiv pension o tänker inte så mycket på det.
  • Oskar E
    Oskar E skrev om Positiv Pension
    Riktigt smidigt! Jag är väldigt nöjd med deras arbete.
  • Gunilla N
    Gunilla N skrev om Positiv Pension
    Bra att ha någon som kan och vet och håller koll på vad som går bra när man inte har varken tid eller ork själv.
  • Robert K
    Robert K skrev om Positiv Pension
    Märkligt, jag är tydligen inte ensam om att bli lurad hela vägen in i ett medlemsskap. De ringde till mig och försökte pracka på mig deras tjänst, jag ber om att få hem papper så jag kan läsa i lugn och ro. Papper kommer hem och då jag inte var så intresserad så kastade jag dom, nån vecka senare kommer en påminnelse från Gothia.

Jag ringer positiv pension, blir runtskickad ett antal veckor. De påstår även att de har en inspelning av ett muntligt kontrakt med mig som jag fortfarande inte sett röken av, en månad senare. Jag har mailat och ringt men får ingen hjälp, utan bara känslan av att de försöker trötta ut mig.

Det sämsta företaget i mannaminne. Har aldrig varit så missnöjd med något av mina köp eller tjänster i hela mitt liv, om man nu kan kalla det ett köp. Hur kan det vara möjligt, enligt svensk lag, att folk får skicka hem papper till en, som om man inte tackar nej till att betala, automatiskt blir tvungen att betala, fantastiskt.

Och om Emma som svarar så käckt på alla andra missnöjda själar på nätet ser detta, bekymra dig inte ens, jag har redan pratat med dig och du står för precis allt det ovanstående.
  • Mikael L
    Mikael L skrev om Positiv Pension
    P.P. förvaltar mina premiepensions pengar bra.
    2013-05-08 Emma H svarar Mikael L
    Hej Mikael L,

Vad roligt att se att du är nöjd!

• Maria A
    Maria A skrev om Positiv Pension
    Praktiskt och bra, verkar tillförlitligt
    2013-05-08 Emma H svarar Maria A
    Hej Maria A,

Javisst är det härligt att själv slippa tänka på att byta fonder och göra aktiva val? Just nu står fonden på nästan 14% för 2013.

• Kjell W
    Kjell W skrev om Positiv Pension
    Positiv Pension hade jag väntat mig mera av, deras samarbets partner Gothia... var och är en mindre katastrof
    2013-05-08 Emma H svarar Kjell W
    Hej Kjell W,

Så synd att höra att du inte är fullt nöjd. Ring gärna till oss på kundservice så att vi får reda på varför, så ska vi se vad vi kan göra för dig!

2013-05-08 Kjell W svarar Emma H
    Jag har mejlat och sagt mina åsikter om er och varför jag vill avsluta mitt medlemskap PGA upprepade feldebiteringar med krav från er trots att jag betalat via autogiro inte roligt att få ca: 6-7 krav från er under 1 år
  • Kristina O
    Kristina O skrev om Positiv Pension
    Jättebra rådgivning, vad jag har förstått är fonden uppe i över 11% bara i år. Lätt att komma fram till kundtjänst, alltid trevligt bemötande.
    2013-05-08 Emma H svarar Kristina O
    Hej Kristina O,

Tack för din rekommendation. Vad roligt att läsa att du är så nöjd!

• håkan l
    håkan l skrev om Positiv Pension
    tycker att det funkat bra första året hette det att man skulle slippa bet. något för kommande år om de inte gjorde så att mina pengar förökades bäst, de höll det löftet så jag är ff kvar o tycker att de gör ett bra jobb.
    2013-05-08 Emma H svarar håkan l
    Hej Håkan L,

Tack för din rekommendation! Gissar att du är fortsatt nöjd med tanke på den värdeutveckling som fonden genererar.

• Leif L
    Leif L skrev om Positiv Pension
    VÄÄÄLDIGT BRA!!. Känns tryggt att kunna lägga PPM-förvaltningen ifrån sig och lita på att denna förvaltas aktivt.
    2013-05-08 Emma H svarar Leif L
    Hej Leif L,

Tack för din rekommendation! Visst är det härligt att kunna vara en "soffliggare" men ändå få den värdeökning som man förtjänar!

• Jonas A
    Jonas A skrev om Positiv Pension
    Bra med månadsbrev, dock svårt att veta om man bytt fonder eller inte.
    Jag ska vara anmäld som att byta automatisk men när jag får mailen ser det inte så ut, det förvirar
    2013-05-08 Emma H svarar Jonas A
    Hej Jonas A,

Om din premiepension är placerad i fonden Positiv Pension Aktiv Global så sker alla byten via automatik.

Är du osäker så är du välkommen att ringa till kundservice på nummer 0200-58 00 58.

• Karin S
    Karin S skrev om Positiv Pension
    Bra alternativ.
    Hela tiden bemött på ett förklarande sätt.
    2013-05-08 Emma H svarar Karin S
    Hej Karin S,

Tack för din rekommendation!

Som du säkert sett så står nu fonden på +13,7% hittills i år så jag hoppas att du är fortsatt nöjd.

• Fredrik A
    Fredrik A skrev om Positiv Pension
    Det är lite konstigt att ni sålde in ert koncept med fondbyten när ni sedan startar en egen f ond som vi ligger kvar i. Det är ju dessutom rätt höga avgifter för fonden förutom årsavgiften som man redan betalt i förskott. Sen att fonden gått bra är ju annan sak,men vilken annan vettig fond har inte gjort det.
    2013-02-25 Emma H svarar Fredrik A
    Hej Fredrik A,

Tack för din rekommendation.

Det ingår så mycket mer än just rådgivning i ditt medlemskap i Positiv Pension. Om du är osäker på exakt vad som ingår eller vill veta mer så är du välkommen att kontakta kundservice på nummer 0200-58 00 58.

• Göran H
    Göran H skrev om Positiv Pension
    Haft lite kontakt men det har varit bra de gånger jag behövt.
    2013-02-25 Emma H svarar Göran H
    Hej Göran H,

Tack för din rekommendation.

Inom kort lanserar vi ytterligare nyheter, så håll koll på mailen.

• Gudni V
    Gudni V skrev om Positiv Pension
    Jag har haft Positiv Pension i ganska många år nu och har haft en mycket bra utveckling på mitt PPM kapital.

MEN jag har haft frågor vid två tillfällen och de två gångerna har det tagit 10 respektive 14 dagar för dem att svara. Vore det inte för det skulle de få högre betyg.

Jag blev uppringd idag av Svensk Fondservice AB. de påstod att de har en bättre utveckling av PPM än PP samt att PP inte har licens från Finansinspektionen.
    De verkar rätt bra, sa att de har en större klientbas än PP, trots att de hållit på kortare tid.

En annan gång ringde en kille från ett annat bolag (minns inte vilket) och sa att en av grundarna till PP har hoppat av i protest mot att PP köpts upp av ett större bolag. En av grundarna har mycket riktigt slutat, men jag vet inte hur det gick till.

Alla telefonmarketingföretag är ganska aggressiva, de får inga sälj annars.
    Om du hatar dem som ringer kan du lägga på och tänk på att de som ringer kanske skulle gå arbetslösa annars. Det är deras jobb att vara närgående, vill du inte prata med dem, lägg på!
    2013-02-20 Emma H svarar Gudni V
    Hej Gudni V,

Tack för din rekommendation.

Jag beklagar givetvis att handläggningstiden för dina ärenden varit så långa, vanligtvis har vi maxtid på 12 timmar.

Positiv Pension har inget tillstånd från Finansinspektionen idag, men behöver det heller inte. Anledningen är att det är Scientia Fund Management som förvaltar fonden Positiv Pension Aktiv Global, som vi rekommenderar våra medlemmar att placera i just nu.

Göte Nilsson, grundare av Positiv Pension, är fortfarande rådgivningsansvarig i bolaget.

• Kerstin R
    Kerstin R skrev om Positiv Pension
    Har varit medlem i 1 år, helt ok.Då jag tackade ja till 1 år, sa ingen något om att allt bara löper på.
    Det är när man ska ta sig ur som det blir omöjligt. I ett svar här nedan sägs det att PP skickar ut ett mail om att medlemskap kommer att förnyas, ca 2 mån före fakturadatum. Jag fick absolut inget sådant mail och allt bygger på att man inte ska läsa det finstilta som någonstans tydligen säger att allt löper årsvis med så mycket krångel att det tar ett par år att ta sig ur! När jag fick min nya faktura kom den lika sent som fakturadatumet var satt, dessutom var fakturadatumet mycket tidigare i år jämfört med förra året, jag får en stark känsla av att allt görs med tanke att man inte ska komma ur detta medlemskap. Jag skriver till kundtjänst att jag vill avsluta mitt medlemskap i tron att jag är ute i god tid,eftersom jag tittar på förra årets förfallodatum som var någon gång i mitten av mars, och får till svar att ja, det går bra - till nästa år och att jag måste betala in 995 kr innan dess! Jag tappar hakan och ringer till kundtjänst, det måste vara något fel men får samma besked.
    Nu känner jag mig otroligt lurad och förödmjukad att behöva bli så här blåst, och hoppas att så många som möjligt läser detta för att inte bli medlem i Positiv Pension, ett medlemskap som bygger på att "vanligt folk" inte riktigt förstår alla turer, utan är naiva nog att tro att när jag får min faktura har jag rätt att tacka nej till vidare medlemskap.
    Hade tänkt rekommendera PP till mina vänner som känner sig osäkra på PPM, men nu får det bli en varning istället.
    Tänker också ta kontakt med Konsumentverket, läste i Råd och Rön att de haft en del med företaget att göra men att de bättrat sig vad det gällde försäljning. Kanske dags att ta tag i det här med löpande 1-årsavtal? Kerstin R
    2013-02-08 Emma H svarar Kerstin R
    Hej Kerstin R,

Tack för din kommentar.

Kontakta mig på emma@positivpension.se så hjälper jag dig! Vi vill givetvis inte att någon ska känna sig felaktigt ha blivit kund.

Syftet är att öka värdet på din pension, men den hjälpen är självklart frivillig.

2013-03-11 Kerstin R svarar Emma H
    Efter mitt inlägg svarade Emma H, kundtjänstchef, på mitt inlägg och jag tog kontakt med henne. Hon var mycket trevlig och jag blev genast löst från mitt kontrakt. Om alla blir behandlade på det viset är det mycket positivt. Sedan föreslog jag att de t ex ska skicka en påminnelse på fakturan om det här med årsbasis och att det kommer i god tid, då kan ingen sedan klaga. Nu kan eventuell påminnelse per mail lättare komma bort, som det gjorde för mig. Bra gjort Positiv pension.
  • Staffan W
    Staffan W skrev om Positiv Pension
    Håller med Ronny B. Samma sak hände mig att jag sa ja till mer skriftlig information. Då informationen inte innehöll det som sas i samtalet och jag inte heller kunde hitta positiv företagsrekomendation lät jag brevet ligga. Därefter kom valet att betala medlemskapet via autogiro eller faktura och kundtjänst som ringer för att "hjälpa till med PPM valet".
    Efter mailklagan och begäran att få tfnsamtalet översändt, fick jag efter 1-2 veckor beskedet att jag inte skulle "forceras in som medlem". Min åsikt att jag inte sagt ja till att bli medlem hade accepterats.
    Rekomendation: säg inte ordet JA i tfnsamtalet. PPM-råd kan man få på nätet eller i tidningar, efterlevandeskydd ser man över med sina försäkringsval och får oftast bäst villkor/premie genom att samla de i samma bank eller förs.bolag.
    Positiv pension måste förbättra sin första kundkontakt avsevärt.
    2013-02-08 Emma H svarar Staffan W
    Hej Staffan W,

Tack för din kommentar.

Vi eftersträvar god kvalité, och om inte kraven uppfylls enligt vår policy så ser vi till kundens önskemål.

• Hasse A
    Hasse A skrev om Positiv Pension
    Efter det första året var jag lite tveksam då jag inte tyckte att de levde upp till det som jag förväntade mig. Sedan 6 månader tillbaka är jag dock väldigt nöjd med deras arbete och känner ett allt större förtroende.
    2013-02-08 Emma H svarar Hasse A
    Hej Hasse A,

Tack för din rekommendation.

Jag kan nästan lova att du får en trevlig överraskning om du loggar in på ditt PPM-konto och ser årets ökning.

• ronny b
    ronny b skrev om Positiv Pension
    Agressiv försäljning!

Lägg på luren direkt om de ringer -läs på själv och välj förvaltare. Om du begär mer information av försäljaren så blir du kund (negativ avtalsbindning) Har blivit pålurad denna tjänst trots att jag bestridit fakturan flera ggr. Inte värt att gå till tingsrätten.
    2013-01-31 Emma H svarar ronny b
    Hej Ronny B,

Om du känner att du felaktigt blivit kund kommer vi självklart att ta bort ditt medlemskap. Vänligen kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig!

2013-02-16 ronny b svarar Emma H
    Ja, ni har redan fått betalt så det är klart att ni är tillmötesgående nu..
    2013-02-20 Emma H svarar ronny b
    Hej igen,

Om det är så att du känner att du inte vill vara kund så ber jag dig åter igen att kontakta kundtjänst för att få hjälp.

• Staffan L
    Staffan L skrev om Positiv Pension
    Jag förstår inte varför man längre ska vara medlem i Positiv Pension och betala för det? Numera gör dom alla investeringar genom fonden Positiv Pension Aktiv Global som man själv enkelt kan välja på Pensionsmyndighetens hemsida utan att betala ett öre för det.
    Tidigare gav dom råd om vilka fonder man skulle byta till då och då, och till ett rimligare pris också. Men nu finns ingen anledning längre att vara medlem där.
    2013-03-08 Emma H svarar Staffan L
    Hej Staffan L,

Som medlem i Positiv Pension ingår det ett efterlevandeskydd om 4 prisbasbelopp för sina anhörigas trygghet (bland de högsta på marknaden), månadsrapport, fondanalyser och aktietips. Inom kort kommer även tjänsten att utvecklas ännu mer, ring gärna till kundtjänst på nummer 0200-58 00 58 så berättar vi mer!

• Bertil J
    Bertil J skrev om Positiv Pension
    Har varit med i PP snart ett år. Känner inte att jag lurades med. Jag gick med av egen fri vilja. Har nu fått ett månadsbrev med "positiva" nyheter om fondens utveckling. Det jag vill veta är ju hur det gått i jämförelse med andra. Var hittar jag snabbt och enkelt en sådan jämförelse? Det måste ju ligga i PPs intresse eftersom de är bäst.
    2013-01-21 Emma H svarar Bertil J
    Hej Bertil J,

Tack för din rekommendation.

Du är välkommen att kontakta kundtjänst på nummer 0200-58 00 58, där finns alla jämförelser år för år och totalt sett sedan Positiv Pension grundades, baserat på alla aktörers officiella siffror.

• Anna-karin N
    Anna-karin N skrev om Positiv Pension
    värvning var mycket positiv sen har jag inte tittat så mycket på det
    2013-01-21 Emma H svarar Anna-karin N
    Hej Anna-Karin N,

Tack för din rekommendation. Om du loggar in på ditt pensionskonto så kan jag garantera att du känner dig väldigt nöjd med ditt val.

• Anders K
    Anders K skrev om Positiv Pension
    Ett bra och enkelt och trovärdigt sätt att få hjälp med sina pensionsplaceringar
    2013-01-21 Emma H svarar Anders K
    Hej Anders K,

Tack för din rekommendation!

• Anna E
    Anna E skrev om Positiv Pension
    Jag tycker att positiv pension fungerar bra, både med och utan fondbytaren. Än så länge upplever jag inte att jag kan se hur väl Positiv pension står sig jämfört med min tidigare pensionsförvaltare.
    2013-01-09 Emma H svarar Anna E
    Hej Anna E,

Tack för din rekomendation!

Hittills år 2013 har Positiv Pension Aktiv Global redan ökat med över 3% och jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd.

• Bo L
    Bo L skrev om Positiv Pension
    Har inte haft det "fantastiska" som utlovades.
    2013-01-09 Emma H svarar Bo L
    Hej Bo L,

Kontakta gärna kundtjänst på nummer 0200-58 00 58 om du känner att du saknar något i ditt medlemskap.

• Stefan J
    Stefan J skrev om Positiv Pension
    - Bra och tydliga informationsbrev.
    - Lätt att byta fonder
    - Dock marginell värdeökning senaste året
    2013-01-09 Emma H svarar Stefan J
    Hej Stefan J,

Tack för din rekommendation.

Sedan fondstart i augusti 2012 ser utsikterna riktigt bra ut, och bara hittills i år har fonden ökat med över 3%.

Ha en trevlig dag!

• jenny k
    jenny k skrev om Positiv Pension
    Varning varning varning!
    LÄGG PÅ LUREN NÄR DOM RINGER
    Detta bluff företag lurar dig gång på gång!!!
    Bråkade med dom förra året, och fick motvilligt betala en faktura på något vi inte beställt!
    Avbeställde SJÄLVKLART det nu vi skulle ha beställt och sa åt dom att ALDRIG mera höra av sig till oss och radera allt som har med oss att göra.
    1år går och nu får vi en faktura direkt ifrån inkasso!!!
    Nu påstår dom att vi inte har avbeställt tjänsten och MÅSTE betala ett år till.
    Det förbannat roliga är ju att dom tom har registrerat ALLA våra
    Missnöjda samtal av både mig och min sambo förra året och fortfarande påstår att vi inte sagt upp tjänsten vi aldrig beställt!!
    Vi ska självklart anmäla den här gången. Lura mig 1gång men fan inte 2.
    Dom svarar aldrig på kundtjänst mail så försök inte med det!
    RING annars får du aldrig något svar.
    Jag försökte med 5mail utan något svar!!

Alla ni andra som också blivit lurade, ANMÄL PÅ EN GÅNG!
    Önskar jag hade gjort det redan förra gången.
    Om vi alla anmäler borde vi kunna stoppa dom tillslut!

/Jenny
    2013-01-09 Emma H svarar jenny k
    Hej Jenny,

Jag beklagar om du känner att ditt medlemskap förlängts felaktigt, och du är givetvis välkommen att kontakta kundtjänst på både mail och telefon så hjälper vi dig.
    Har du mailat under julledigheten så är det av den anledningen som vårt svar dröjt, då har du med största sannolikhet nu fått dina mail besvarade.

• Andreas B
    Andreas B skrev om Positiv Pension
    VARNING!!! RIKTIGT BLUFFFÖRETAG!!!

Skulle jag ge det minusbetyg skulle de fått det! Det började förra året när en kvinna ringde mig och påstod att hon inte var någon försäljare utan bara skulle informera mig. Jag fick info om att det inte skulle kosta något men sen fick jag en inkassofaktura från gothia. Jag var tvungen att betala den eftersom jag inte ville ha någon betlningsanmarkning. I höstas ringde en kvinna och undrade hur det gått och jag sa som det var att jag kände mig lurad och fick bilden att hon skulle avsluta mitt konto. Men nu när jag ringde fick jag vet att jag köpt ett nytt år och trots att jag inte fått något avtal hem så stod allt i nåt mail eller på deras hemsida! Jag ville inte ha tjänsten från början, har aldrig använt den och nu är de omöjligt att ta sig ur!!! Om de ringer till dig så se till att slänga på luren direkt innan du får en faktura!! De har dessutom en föga smickrande plats på Konsumentverkets top 10-lista mest anmälda företag!!!
    2013-01-09 Emma H svarar Andreas B
    Hej Andreas B,

Jag beklagar om du känner att ditt medlemskap förlängts felaktigt. Medlemskapet är löpande och förlängs årsvis eftersom det ingår en livförsäkring.

Kontakta kundtjänst på nummer 0200-58 00 58 så hjälper vi dig!

2013-01-18 Andreas B svarar Emma H
    Jag har ringt kundtjänst och försökt prata med ansvarig som skulle ringa mig efter semestern men hittills inget svar. Tack Emma för din hjälp! Det var seriöst och schysst
  • Magnus A
    Magnus A skrev om Positiv Pension
    En väldigt bra tjänst! Är nöjd och har aldrig haft några problem. Skönt att bli av ett stressmoment i vardagen då jag själv inte är så insatt.
    2013-01-09 Emma H svarar Magnus A
    Hej Magnus A,

Tack för din rekommendation.

Det gläder oss att du är en av de som gjort ett aktivt val för din pension.

• Birgitta B
    Birgitta B skrev om Positiv Pension
    Min sambo blev uppringd och fick en provapå period på två veckor. Det skulle inte vara något problem att inte fortsätta, men så kommer ett papper där han ombeds att skicka in sitt kontonummer för autogiro ?! Om det inte kommer in dom uppgifterna så ska han betala runt 900:- ist för månadsvis Ringer kundtjänst och får till svar att han är medlem i ett år och när han säger att han redan har en som förvaltar pensionen får han till svar att....ja jag ser att du har xxxxx. Varför ens ringa när ni vet att an redan har tjänsten och varför säga att han inte behöver fortsätta med eran fast han redan tydligen bundit upp sig. Riktigt dåligt!! Vill inte betala in pengarna men är väl så illa tvungen......eller??
    2013-01-09 Emma H svarar Birgitta B
    Hej Birgitta B,

Jag beklagar om du anser att din sambo blivit medlem på ett felaktigt vis.

Att göra ett aktivt val för sin pension är viktigt, och det är bra att din sambo gjort ett tidigare också. Viktigast av allt är att öka värdet maximalt på pensionen och därför är det bra att se över sina val då och då.

Be din sambo att kontakta kundtjänst på nummer 0200-58 00 58 så hjälper vi honom.

2013-02-05 Birgitta B svarar Emma H
    Vi ringde kundtjänst, men inte blev det bättre. Han måste fortfarande vara medlem ett år och betala in pengarna. Tråkigt! Hoppas verkligen vi slipper detta i framtiden.....
  • Sebastian A
    Sebastian A skrev om Positiv Pension
    Bästa rådgivningstjänsten jag någonsin använt. Fått ökning på 1 procent senaste veckorna bara. Bästa ökningen sen 2005 och det märks!
    2013-01-09 Emma H svarar Sebastian A
    Hej Sebastian A,

Tack för din rekommendation.

Om du loggar in på ditt PPM-konto nu så kommer du garanterat vara nöjd med hur mycket din pension ökat hittills i år.

• Dan S
    Dan S skrev om Positiv Pension
    Lite förvånad att läsa så mycket negativt, själv är jag bara nöjd, har äntligen hittat ett sätt där ens pensionspengar inte bara försvinner! Trevlig kundtjänst som hjälpt till snabbt och effektivt när en räkning blev fel, inget att klaga på, rekommenderar dom som inte har koll på pensionsspar att lösa det med Positiv Pension! Häls Dan
    2013-01-09 Emma H svarar Dan S
    Hej Dan S,

Tack för din rekommendation.

Om du loggar in på ditt pensionskonto nu så kommer du att se en rejäl ökning sedan årsskiftet.

• Marie B
    Marie B skrev om Positiv Pension
    Fick faktura från Gothia inkasso idag,,Positiv pension som påstår att man sagt ja,,,ringde upp dom men fick bara skit svar från dom,,,mailat dom att vi vill dom ska riva denna räkning och aldrig mera kontakta oss,,,annars blir det en polisanmälan
    2012-12-13 Emma H svarar Marie B
    Hej Marie B,

Om du blivit informerad om att fakturan kvarstår så har du tecknat ett avtal. Man har givetvis 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen.

Syftet är att hjälpa dig att öka värdet på din pension, så om du vill ha hjälp med att komma igång är du välkommen att ringa.
  • Zinta C
    Zinta C skrev om Positiv Pension
    När de ringde första gången sade jag att jag inte ville bli deras kund utan dom fick skicka gem informationsmaterial så att jag kunde titta och bestämma mig senare.
    Läste och bestämde att det var inget för mig. På lappen stod det att om man ville byta fonder skulle man antingen kontakta deras kundtjänst eller lämna personnummer och koden på deras hemsida eller byta på pensionsmyndigheten. Gjorde inget av det.
    Sedan fick jag ett sms att jag skulle svara med ppm-koden om jag ville byta fonder. Det ville jag inte så jag svarade inte.
    Idag ringer de och säger att jag är deras kund och snart skall jag få en faktura. Säga upp skulle man kunna göra om ett år. Dom bad om min e-post "för att kunna veta att jag var jag" och försäkrade att det inte betydde något annat. Jag sade att jag hade aldrig accepterat att bli deras kund och inte vill ha nåt med dem att göra.

Fan vad jag ångrar mig att jag pratade med dem överhuvudtaget. Jag försökte medvetet undvika ordet "JA" i samtalet för att de inte skulle klippa ihop ljudfilet så att det framstod att jag hade accepterat deras "medlemskap". Men jag var ju tvungen att svara ja när de frågade om jag hette si och så.

PRATA INTE MED DOM ALLS om du inte vill gå in i deras fälla.
    2012-12-13 Emma H svarar Zinta C
    Hej Zinta C,

Jag beklagar givetvis om du känner dig vilseledd, men som bekant avslutades även ditt medlemskap då vi inte vill forcera in någon i ett medlemskap den inte vill ha.

2012-12-13 Zinta C svarar Emma H
    Var inte det du själv Emma som först svarade mig att det var inget att göra och jag fick snällt betala fakturan.
    Som med andra ord betyder att ni vill visst lura folk i någonting de inte vill ha.

Sedan (som bekant) backade ni. Men det var först efter jag hade anmält er till olika tillsynsorganisationer, skrivit här på reco och gjort några andra saker som Konsumentverket hade rekommenderat mig. Gissar att ni kanske blev lite rädda för negativ publicitet och det skulle ni verkligen fått om ni skulle fortsatt att driva med mig.

Och som du Emma själv ser här på reco.se är jag varken den första eller enda vilseledda "kund". Likadana historier finns på Flashback och jag gissar att det finns också massa oskrivna fall.

Så även om jag fick rätt till slut tycker jag fortfarande att ni jobbar med oärliga metoder och hoppas att det blir en ändring i framtiden.

God Jul och Gott Nytt År till dig Emma, era "duktiga" säljare, din rike boss och alla människor på jorden...
  • Eva O
    Eva O skrev om Positiv Pension
    VARNING!!

Riktigt ful telefonförsäljning där försäljaren inte vill ta ett nej. I efterhand visar det sig att man binder sig på ett helt år!
    2012-12-13 Emma H svarar Eva O
    Hej Eva O,

Ett nej ska givetvis vara ett nej.

Anser du dig inte vara kund så ska du givetvis kontakta kundtjänst, så hjälper vi dig!

• Jens E
    Jens E skrev om Positiv Pension
    OBS! Du binder dig till ett år!
    Telefonförsäljaren lurar dig att du enkelt kan avsluta tjänsten men det visar sig att du är bunden till avtalsperiodens slut vilket är ETT ÅR!
    2012-12-13 Emma H svarar Jens E
    Hej Jens E,

Enligt Distansköplagen har man alltid 14 dagars ångerrätt, utnyttjar man inte ångerrätten så är avtalstiden mycket riktigt 1 år. Det informeras man om när man tecknar avtal, känner du att du inte fick den informationen så har ett fel skett. Kontakta i sådana fall oss så hjälper vi dig!

• Fredrik T
    Fredrik T skrev om Positiv Pension
    Uppdatering: Efter mailkontakt med Positiv Pension så har de nu beslutat att riva fakturan, då ett avtal inte har ingåtts på rätt sätt. Kanske är de seriösa trots allt=

Original:
    Min fru blev uppringd av en försäljare hos Positiv Pension och gick med på - vad hon uppfattade som - ett konstadsfritt medlemskap. Efter ett antal veckor (lagom till att ångerrätten gått ut) ringer en person upp och berättar att de nu skickar en faktura. Svarar ej på mail och har en otrevlig attityd i telefon.
    2012-12-13 Emma H svarar Fredrik T
    Hej Fredrik T,

Ja, har en säljare frångått vår policy så tas givetvis medlemskapet bort.

Ångrar ni er så vet ni vart vi finns!

• Kristina L
    Kristina L skrev om Positiv Pension
    Har testat att vara kund hos Positiv Pension under 1 år. När jag nu ville avsluta mitt medlemsskap visar det sig att det i avtalet finns ett krav på uppsägning inom viss tid (givetvis lite innan deras faktura dyker upp) annars förlängs avtalet med automatik med 1 år. Känns inte som seriösa avtalsvillkor. Har inte heller haft någon imponerande utveckling på Penisonspengarna, har minskat med typ 4 % under senaste året. Inte mycket att belata för. Skaffa ett konto i JAK-banken och spara pengarna som deras tjänst kostar.
    2012-12-13 Emma H svarar Kristina L
    Hej Kristina L,

Ca två månader innan nästkommande fakturadatum skickas ett mail som informerar dig om att ditt medlemskap kommer att förnyas.

Jag kan glädja dig med att sedan vi lanserade fonden Positiv Pension Aktiv Global i augusti så har den ökat med över 5%.

• kersti n
    kersti n skrev om Positiv Pension
    Har haft stora problem med positiv pension. Jag betalade min faktura för sent men med förseningsavgift.Det gick till inkasso, jag har haft c:a fem samtal med positiv pension där de gång på gång sagt att jag inte skall betala ytterligare. Men nu sitter jag med en kostnad på 800 kr i inkassoskuld och är hotad av stämning. Jag tycker dessutom att jag blev övertalad till den här tjänsten som jag inte har någon nytta av utan kostar mer än vad den ger. Att ett företag kan bete sig så här mot sina kunder är verkligen botten. Anlita inte positiv pension de ger bara sömnlösa nätter och tom plånbok.
    2012-12-13 Emma H svarar kersti n
    Hej Kersti N,

Om du känner att du felaktigt fått en inkassoskuld så rekommenderar jag dig att kontakta oss.

Syftet med tjänsten är att öka värdet på din pension, och sedan fonden lanserades i augusti har den ökat med över 5%.

• inese n
    inese n skrev om Positiv Pension
    jag täknade inte avtal med Positiv pansion, som kund, fick faktura, när jag ringde de, de så att de skickade avtal. som jag som kund inte sätt, eller under täcknade, efter en månad fick inkasso!!! jag ska anmälla de som bluff företag. också polisanmällan!! Man raggar inte kunnder via- bluff avtal som exsisterar inte
    2012-12-13 Emma H svarar inese n
    Hej Inese N,

Jag beklagar om det har skett ett missförstånd, men för att få faktura så måste man teckna avtal och medlemskap. Om du anser att detta inte skett så ber jag dig att kontakta kundtjänst så undersöker vi vad som skett.

• Erik S
    Erik S skrev om Positiv Pension
    Jag blev uppringd av positivpension igårkväll och jag fick tala med en jättetrevlig tjej som förklarade vad tjänsten gick ut på. Jag blev positiv överraskad och nu har jag äntligen blivit av med ett dåligt samvete som jag länge burit på mina axlar.

Nu får vi hoppas att dom lyckas nå upp till lika goda resultat som de sju senaste åren!
    2012-12-13 Emma H svarar Erik S
    Hej Erik S,

Vad roligt att höra!

Jag misstänker att du är riktigt nöjd med resultatet som Positiv Pension Aktiv Global presterat sedan fondstart!

• Henrik T
    Henrik T skrev om Positiv Pension
    EDIT: Då jag för andra gången på samma dag blivit uppringd av samma företag halkar mitt betyg 3 ner till 2 för positiv pension. SLUT EDIT.

Jag blev nyss uppringd av en väldigt trevlig kvinna från Positiv Pension. Eftersom jag inte var intresserad av att använda mig av deras rådgivning
    avslutades samtalet vänligt och hon bad mig gå in på deras hemsida när jag kände att det var dags att ta tag i pensionsfrågorna. Jag blev inte ombedd att uppge någon e-post adress och känner just nu att företaget gav ett seriöst intryck.
    Om jag mot förmodan skulle få en räkning eller liknade så kommer naturligtvis mitt omdömme ändras drastiskt men just nu är det helt ok.
    2012-12-13 Emma H svarar Henrik T
    Hej Henrik T,

Räkning får man bara om man valt att betala via faktura, i annat fall kan man betala via autogiro. Det här är dock ett val man gör efter att man köpt ett medlemskap - vilket jag förstod som att du inte gjort. Därför kommer heller ingen faktura..

Beklagar att du blev uppringd igen trots att du tydligt tackat nej!

• Per L
    Per L skrev om Positiv Pension
    Det här företaget bedriver en mycket ful försäljningstaktik genom att ringa upp och påstå att man inte säljer något, och sedan ska man skicka ett mejl med information, vilket aldrig kommer fram, och efter en tid ringer en annan säljare och hävdar att man har godkännt affären eftersom man inte svarat på mejlet!
    Jag uppmanar personen att stryka alla uppgifter om mig som så kallad kund, eftersom jag aldrig accepterat dem! Jag ifrågasätter om det ens kan var juridiskt bindande med ett tvivelaktigt mejl som bevisligen inte kommer fram, som man ska svara på om man inte är intresserad.
    Jag har bestridit kravet från dem, och kommer att gå vidare med polisanmälan om de vidhåller sitt krav!
    Förutom att de vilselett mig i telefon genom att hävda att de inte säljer något, har de även trotsat att jag är ansluten till NIX telefon!
    2012-12-13 Emma H svarar Per L
    Hej Per L,

Annette J gillar detta
  • Maria H
    Maria H skrev om Positiv Pension
    Det här företaget ringer till dig och börjar med att säga "jag är ingen försäljare" och sedan ber de om en e-postadress för att skicka information om sin tjänst. Uppger man sin e-postadress har man dock köpt deras tjänst för 750kr/år. Sedan har man två veckor på sig att ångra sig, något de kallar en "kostnadsfri period" men det är först efter de två veckorna man får del av deras rådgivning. Jag hade dock inga problem att maila en uppsägning, fick bekräftelse dagen därpå. Men deras säljmetoder är fula. Jättefula.
    2012-12-13 Emma H svarar Maria H
    Hej Maria H,

Om du anser att du felaktigt blivit medlem så rekommenderar jag dig att kontakta kundtjänst. Att uppge sin mailadress är inget som binder dig till ett medlemskap.

Och som du skriver, så har man alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt vid distans- och telefonförsäljning, vilken du också valt att utnyttja.

Hoppas att du återkommer längre fram!

Vädursgatan 5, 412 50 Göteborg