Rekommendationer

2014-03-29

Vi käkade "hamburgare". Köttet var segt, kompakt och knappt brynt. Obegripligt hur man lyckas få köttfärs till den konsistensen. Pommesen lätt rå. Urk. Läs mer

2014-01-24

Bra utbud lokala varor som chark och bröd. Eget stort bageri som tillverkar en annan god brödbit, men oftast samma industritillverkade smörja som finns i påsbröd; margarin, tillsatser och kemikalier. Trots stort utbud av lokal chark är det mycket tillsatser och industritillverkat. T ex omöjligt att få tag på riktigt rökt sidfläsk. Undermålig färdigmat precis som på många andra ställen. Ok frukt- och grönsaksdisk, men med mycket sura frukter, finns ibland lokala välsmakande äpplen.

Sammantaget ok butik som kunde ha större ambitioner vad gäller mat utan tillsatser, speciellt lokal mat. Läs mer

2014-01-24

Små, för tjock botten, för mycket fyllning på för liten yta, trist utseende, kladdiga och ibland inte tillräckligt gräddade, dyrt. Ganska ok smak. Sammantaget något bättre än fryspizza, men inget mer. Svårt att förstå vad som skulle vara lyxigt med dessa pizzor. Läs mer

2013-10-25

Snabb service när man väl är där, viss väntetid innan man får tid. Mats Riesel är väl en smula ... speciell, men jag gillar raka besked och inte massa snicksnack av dryga typer med inlärd vänlighet. Känns skönt besked som "bromsbelägg något slitna, bör bytas vid nästa service" istället för att halva bilen byts för att tjäna pengar. Läs mer

2013-10-25

Fredrik Sandberg blev till utsedd till skiftesman i dödsboet efter min far. Som skiftesman skall man eftersträva att ena dödsbodelägarna. Och dödsbodelägarna var överens om allt utom värderingen på en fastighet som jag skulle ta över.

Det började med att advokat Sandberg struntade i att kalla till ett skriftligt och utlovat möte som skulle ske omedelbart, och där han avsåg att utröna om det gick att nå en överenskommelse mellan dödsbodelägarna. Istället skrev han brev på brev till delägarna där han i princip kopierade parternas skrivelser. Detta ledde naturligtvis ingenstans och tillslut fick jag fråga vad som hade hänt med det utlovade sammanträdet. Inget svar från advokat Sandberg. Jag frågade igen, inget svar, men nu kallade Sandberg till ett sammanträde mer än ett halvår efter det tidigare utlovade.

På mötet kom dödsbodelägarna omedelbart överens. Handlingar över skiftet upprättades av advokat Sandberg med flera uppenbara fel, trots att jag skriftligen förklarat vad som gällde. Dessutom hade Sandberg smugit in sitt arvode på 20 000 kr helt ostyrkt. Jag krävde en specifikation på arvodet, och fick då något som gav stark misstanke om påhittade tider. När jag krävde att Sandberg förklarade sig erkände han att han hade "räknat fel" och sänkte arvodet, men vägrade fortfarande att förklara vad han egentligen hade gjort under de tider han debiterade för.

Jag krävde då ytterligare förklaringar. Då började han hota med tvångsskifte om jag inte omedelbart skrev under skifteshandlingen och godkände hans arvode, detta alltså trots att skifteshandlingen hade flera uppenbara fel. Jag skrev ett mycket argt brev till honom varpå han tystnade helt under flera månader. Inget tvångsskifte skedde naturligtvis.

Efter påminnelse från mig fick jag ett goddag yxskaft-brev och en ny skifteshandling med samma fel som förut. Nytt krav från mig att han skulle förklara vad han hade gjort under de debiterade timmarna. Detta gav nya hot om tvångsskifte i retur. Jag vägrade ge med mig och skickade ett nytt brev där jag krävde att han skulle visa vad han hade gjort. Advokat Sandberg tystnade då igen i flera månader. Inget tvångsskifte skedde naturligtvis.

Efter mer än ett halvår ringer plötsligt advokat Fredrik Sandberg och undrar underdånigt hur jag ville lösa allt. Jag sa att om han inte vill visa vad han har gjort får han debitera någon annan. Och det gjorde han. Han påförde den andra dödsbodelägaren hela arvodet och skickade över en ny skifteshandling med ny betalningsansvarig för arvodet, men i övrigt exakt samma fel som förut. Nu hade det gått över ett år sedan Fredrik Sandberg hade fått ärendet på sitt bord.

Dock var det nu försent. På grund av Fredrik Sandbergs senfärdighet och underlåtenhet att svara så var jag tvungen att flytta till annan ort. Detta förklarade jag för Fredrik Sandberg, samt att den andra dödsbodelägaren gärna fick sälja fastigheten om hon även stod för allt arbete och alla kostnaderna. Fredrik Sandberg återkom snart med detta var ok att vi skulle kontakta mäklare. Jag frågade då skriftligen om han verkligen hade framfört villkoren till den andra dödsbodelägaren. Inget svar från Fredrik Sandberg under flera månader. Efter påminnelse återkommer advokat Sandberg med att den andra dödsbodelägaren inte alls hade accepterat villkoren för försäljningen.

Efter en skriftlig fråga om hur det kunde komma sig att motparten först accepterade villkoren och sedan inte alls accepterade dem, tystnade advokat Fredrik Sandberg igen och hörde inte av sig på flera månader.

Ny påminnelse från mig. Inget svar från advokaten på flera månader. Därefter tvångsskiftade Fredrik Sandberg och skickade mig tvångsskifteshandligen. Fortfarande med samma fel som de tidigare skifteshandlingarna hade. Jag förklarade då för advokat Fredrik Sandberg att om han inte redde ut detta så avsåg jag driva det till tingsrätten och då ta upp att han inte ens klarade av att upprätta ett tvångsskifte som var korrekt, samt att han gärna kom med inadekvata hot bara för att få igenom sitt arvode.

Då blev det fart på advokat Fredrik Sandberg. På endast något dygn fick jag ett fjäskigt svar från honom. Och då var han betydligt mer samarbetsvillig. Man anar att han inte var så sugen på att behöva förklara sitt uppträdande inför tinget. Tillslut löste sig hela skiftet efter tre år, trots (!) att advokat Fredrik Sandberg var ansvarig.

Sammantaget är Fredrik Sandberg en advokat som inte klarar av att läsa innantill och upprätta korrekta handlingar. Han vägrar styrka vad han har gjort, och när man kräver förklaringar struntar han i att svara eller hotar med juridiska åtgärder som helt saknar grund i svensk rätt. Att han inte ens har vett att kalla till sammanträden där man kan diskutera med varandra säger väl allt.

Det finns flera öknamn för sådana som Fredrik Sandberg. Ett är "arvodkat" - en advokat som inte klarar att sköta någonting förutom att skicka räkningar. Läs mer
Carina M gillar detta

2013-09-02

Fantastiskt ölutbud och trevlig personal. Men maten är svindyr och motsvarar på inget sätt priset, smakar bättre lunch, inte mer. Läs mer

2013-07-31

Har Telia mobilt bredband kontant på landet eftersom jag trodde att Telia hade bäst täckning. Trots att man enligt täckningskartan skulle få full och fantastisk 4G-täckning är hastigheten och täckningen undermålig. Testade med Tele2 och det är ungefär samma täckning. Därtill kommer att Telia har datamängdstak som på sin höjd fungerade för 5 år sedan. Att ta 399 kr/mån med ett tak på 10 GB är en fräckhet när Tele2 tar 349 kr för 80 GB. 10 GB, fattar inte Telia hur lite det är i dagens läge?! Jovisst, man kan fylla på 10 GB för ... 690 kr. 690 kr för 10 GB data är provocerande och stötande.

Dessutom hade Telia förr ett 6 månaders kontantbredband med 2 GB per månad för 599 kr. När alla andra höjer datamängden passade Telia på att sänka den till sammanlagt 10 GB på 6 månader. Smart, Telia. Läs mer
Kristoffer T gillar detta

2013-07-30

Äntligen! Djupfryst mat har ständigt misshandlats av svenska producenter som år efter år har producerat undermålig mat och stoppat den i frysdisken. Och så kommer Picard och ger mig croissanter som smakar fantastiskt, mogen (!) fryst mango, efterrätter med riktigt smör och råsocker, färdigrätter som smakar riktig mat, risotto som inte smakar papp.

Picard visar att djupfryst mat faktiskt går att äta. Känns annorlunda att förvänta sig att den frysta maten faktiskt skall smaka bra efter att svenska producenter har misshandlat fryst mat i årtioenden. Läs mer

2013-07-30

Gång på gång slås jag av hur dålig Dagens Nyheter har blivit. Artiklarna genomlyser aldrig ett ämne ordentligt, allt är kort och illa genomgånget, researchen är obefintlig och inget är objektivt. Tidningen är smockfull av reklam och ibland finns bara en kort artikel i ett hörn på varje sida. Stora nyheter får ett helt uppslag där 75 % är en stor bild. Till det kommer att vissa skribenter tycks använda tidningen till att torgföra sina högst subjektiva åsikter om hur världen skall vara. Det är t ex onekligen konstigt för en rikstidning av rang att Maria Sveland får bre ut sig på sida efter sida utan "en enda jävla motfråga" som Janne Josefsson sa på Gräv 2013.

Det är inte underligt att journalister är en av de samhällsgrupper som har lägst förtroende. Dagens Nyheter har förvandlats till Grönköpings Veckoblad. Läs mer

2013-07-28

1 2 3 4 5 6   Nästa