Rekommendationer

2018-02-18

Inget större fel på tvätten, men bilen var olåst när jag hämtade den och personalen var helt oförstående till att detta skulle vara något problem eftersom inget enligt egen utsago "hade hänt på 10 år". En tjuv behöver förstås inte många sekunder på sig för att öppna en olåst bil och länsa den på värdesaker eller försöka stjäla den. När jag hämtade bilen såg jag inte en enda människa i personalen.

På grund av att bilen var olåst och den nonchalanta inställningen hos personalen kommer jag aldrig mer våga använda denna biltvätt. Läs mer

2010-11-23

Kristoffer L skrev om Zomna
Zomna är ett företag som säljer ergonomiska kuddar och madrasser. Zomna är också ett blufföretag som ingen någonsin bör handla från. Jag ska förklara varför.

Jag beställde deras kuddpaket med tre olika ergonomiska kuddar för 678 kr, inkl. frakt. Jag fick hem dem och började använda dem, och fann tyvärr snart att sovkudden inte alls höll måttet. Den var väldigt låg och sjönk ihop när man sov på den, jag fick inget stöd för nacken överhuvudtaget. En av anledningarna till att jag valde att beställa kuddarna från Zomna är att de pratar vitt och brett om sin "unika 30 dagars nöjd-kund-garanti". Är man inte nöjd kan man skicka tillbaka kuddarna och få full återbetalning.

Jag mailade nu till Zomna och förklarade att jag ville åberopa denna garanti. Jag fick kuddarna den 20 oktober och skickade mailet den 7 november. Ingen hörde av sig så jag ringde dem på torsdagen den 11 november på deras kundtjänstnummer. Jag får då prata med en mycket kolerisk man:

Kristoffer: Hej. Jag skickade ett mail till er i söndags om att jag vill returnera några kuddar i enlighet med er 30-dagarsgaranti. Jag har inte fått något svar så jag tänkte höra om ni har fått mitt mail?

Zomnamannen: Jaha, det var ju inte så lång tid.

K: Vad menar du?

Z: Saker och ting går olika snabbt, ibland får man vänta lite. Vi tar säkert tag i det där när vi hinner.

K: Okej, men nu pratar jag ju med dig så du kanske kan kolla om du har fått mailet?

Z: Jag förstår inte vad du vill att jag ska göra? Tids nog tar vi väl en titt på det där.

K: Så jag ska bara avvakta?

Z: Hör du inte vad jag säger? Vad vill du att jag ska göra?

K: Ok.

Sedan lade jag på luren.

En dag senare fick jag en returfraktsedel från Zomna. Jag tänkte att mitt samtal kanske tog skruv ändå. Det stod dock att jag endast (dubbelt understruket) fick lämna in paketet på ett Schenkerkontor, inte ett Schenkerombud. I Stockholm finns det endast ett kontor, det ligger i Spånga. Jag bor på Södermalm och har ingen bil. Företaget Zomna ligger i Bromma, några kilometer från Spånga. Känns lite parodiskt.

Jag ringer Schenker och lyckas boka en upphämtning från mitt jobb i stan istället, så då behöver jag bara ta med paketet dit. Perfekt.

Idag, den 23 november, söker jag på sändningsnumret på Schenkers webbplats och ser då att mottagaren aviserades den 17 november men att Zomna ännu inte har hämtat ut paketet. Dags för ett nytt samtal till koleriske mannen:

K: Hej. Jag skickade tillbaka några kuddar till er via Schenker den 17 november men när jag ringer dem säger de att de inte kan få tag på er, att ni inte svarar när de ringer eller sms:ar.

Z: Vad vill du att jag ska göra åt det? [Uppenbarligen hans standardsvar. /Kristoffer]

K: Har ni fått telefonsamtalet eller sms:et?

Z: Vi har kontakt med Schenker var och varannan dag och ingen har hört av sig. Jag förstår inte vad du vill att jag ska göra?! [Hans tonläge och volym stegras hela tiden under samtalets gång. /Kristoffer]

K: Okej, men du kanske kan ta sändningsnumret och ringa Schenker eftersom de inte får tag på er. De kanske har fel telefonnummer. [Telefonnumret hade Zomna själva skrivit på sin egen returfraktsedel ... /Kristoffer]

Z: Jag kan väl för fan inte hålla på och ringa runt till en massa folk hela tiden. Det är inte mitt jobb.

K: Men snälla nån ... Hur ska vi göra då? Paketet ligger bara hos Schenker i 15 dagar, sedan skickas det tillbaka.

Z: Men snälla nån! [Han upprepar det jag säger med ett barnsligt tonfall. /Kristoffer] Det är väl inte mitt problem! De får väl ringa om de vill något! [Nu skriker han rakt ut i luren. /Kristoffer]

K: Vad ska jag göra, då?

Z: Det vet väl fan inte jag!

K: Du är en mycket märklig människa.

Sedan lägger jag på luren, medan jag hör hur han tar sats för ytterligare koleriska utbrott.

Jag ringer Schenker och hör att de har ett mobilnummer till Zomna som de försöker ringa på. Uppenbarligen ett felaktigt sådant. Jag ger dem numret till Koleriska Zomnamannen istället. De skriver upp det och lovar att försöka där istället.

För mig är det helt uppenbart att Zomna gör allt för att man som kund inte ska använda deras 30-dagarsgaranti, att de försvårar så mycket som möjligt. Utöver detta har de en så kallad kundtjänst som består av en sinnesförvirrad, kolerisk man som inte kan stava till ordet service. Ja, och så är deras produkter kass också, i alla fall mina kuddar.

Jag kan därför råda alla som läser detta att aldrig någonsin, på något sätt, beställa något från Zomna; om ni inte vill förlora pengar och hamna i The Twilight Zone. Läs mer
Pentti H , Johan K, Josefine G gillar detta

2010-11-11

Det här är en mycket speciell person, herr Baggus Jag köpte ett presentkort till en olivoljeprovning hos denna man. Jag gick in på webbplatsen och bokade en dag och tid, utifrån schemat där. Han svarade via mail och det tog några mail fram och tillbaka innan bokningen var genomförd, då han inte riktigt verkade förstå vad jag skrev (vanlig svenska).

När dagen kom gick vi dit. Dörren var lite på glänt, men det var helt mörkt i trappan ned i källaren, där provningen skulle äga rum. Allt var tyst. Vi tvekade lite, undrade om vi skulle gå ner eller inte. Då kommer den här mannen ut genom en sidodörr och säger "Hello there", eller något liknande på engelska. Vi svarar på svenska att vi skulle på provning nu. Men någon sådan finns inte. Han förklarar att den har blivit inställd eftersom ett företag har abonnerat källaren för en vinprovning samma kväll. Fick vi inte mailet?

Nej, vi hade inte fått något sådant mail. Saker han sa och sättet han uppförde sig på tydde också på att något sådant mail aldrig hade skickats ut, att han bara kom med bortförklaringar. Vi skulle återkomma en annan gång, för en ny provning.

Några månader senare var vi där igen och nu var det provning, dock endast med oss två och ett annat par, och så denna märkliga man. Det blev en konstig provning då mannen ifråga visade sig vara världens rådande expert på precis allt; choklad, olivolja, vin, o s v. Han hade t ex gått ur styrelsen för Svenska Chokladakademien eftersom "de andra i styrelsen inte kunde något".

Han visste också allt som är värt att veta om whisky. Mannen i det andra paret berättade om hur han hade varit på whiskyprovning i Skottland, men herr Baggus hävdade att skottarna hade helt fel på flera viktiga saker angående whisky och att det var herr Baggus som visste rätt. Det blev en rätt konstig stämning och både det andra paret och vi gav upp i att försöka konversera eller säga emot, för herr Baggus visste ju precis hur det var.

Olivoljeprovningen blev okej, ändå. Vi fick smaka på olika sorter och lära oss en del (enligt läroplanen i Baggusskolan), men vi kommer aldrig sätta vår fot i hans lokaler igen. Förstås. Läs mer