Martina S

Rekommendationer

2015-04-19

Jag var hos gynekolog Charlotte Ullberg för det framfall jag drabbades av när jag födde min dotter. Läkaren bemötte mig ovänligt och oprofessionellt och hennes bristande kunskaper var tydliga. Hon uttalade sig t o m som specialist inom idrottsvetenskap för att hon "joggar ibland". (Enligt henne är löpning inte en high-impact-sport!) Hon tyckte också att jag slösade med hennes tid för att mitt framfall var så milt att "hon knappt kunde se det". Innan mitt besök (och självklart även efter, eftersom jag inte fick någon hjälp) undvek jag länge all slags fysiskt aktivitet inklusiv promenader eftersom det var så pass obehagligt. Det var hemskt knäckande att blir bemött av attityden "har du fött barn får du acceptera att bli invalid för resten av livet", för det var precis så Dr Ullberg fick mig att känna även om jag inte kommer ihåg exakt vilka ord hon använde.
Lyckligtvis blev jag så småningom hjälpt av annan gynekolog, som konstaterade att mitt framfall var kraftigt och att det var skandal att jag inte fått hjälp tidigare. Inte kommer jag kunna springa igen, men nu kan jag iallafall gå utan obehag.
Varning för denna oseriösa gynekolog! Det är tillräckligt tungt att behöva ge upp det som tidigare gett livet mening utan att dessutom bli nertryckt och förnedrad av en okunnig läkare! Läs mer
Hannah K , Mary, Saga A gillar detta

2015-04-19

Efter att ha gått hos tandläkarna på City Dental i många år har jag slutligen gett upp: ALLA behandlingar jag fått där har behövt göras om hos annan tandläkare. En rotfyllning som tydligen inte borde ha gjorts alls (!) orsakade en infektion och fick göras om hos specialist; alla lagningar ramlade bort inom några månader och ibland inom några dagar (en av dem gjordes om på City Dental 4 gånger på en månad innan jag gav upp och fick den fixad hos annan tandläkare), men droppen var när jag kom för en ordentlig undersökning och tandläkaren gjorde ett hastjobb för att han blivit försenad med patienten innan. Efter några minuter påstod han att han undersökt och att jag inte hade några hål. Jag hade svårt att tro det och sa att det verkligen kändes som jag hade ett hål i en specifik tand. Assistenten/tandsköterskan blev ganska ovänlig och föste ut mig. En månad senare var jag hos en annan tandläkare för en behandling och han påpekade att jag hade flera hål, varav minst ett riktigt stort och akut. Han lagade det hålet och eftersom jag inte litade alls på den undersökning jag fått hos CIty Dental bokade jag in en ny undersökning en månad senare. Mycket riktigt hade jag flera hål och ett (det jag hade pekat ut för tandläkaren hos City Dental) hade nästan gått igenom hela tanden. Hade jag som tandläkaren på City Dental sagt till mig att "komma tillbaka för ny undersökning om ett år" hade jag förlorat två tänder.
Jag har tidigare rekommenderat City Dental till många tack vare det vänliga bemötandet och den relativt ärliga faktureringen, men deras egna patientnämnd brydde sig inte om att utreda fallet och relativt ärlig fakturering blir meningslös när man måste göra om alla behandlingar någon annanstans - ofta till ett betydligt högre pris än om man gjort dem där från början. Läs mer

2014-08-19

Jag har gått hos Dr Åberg Carlsson på Lill-Jans Husläkarmottagning i flera år och är otroligt tacksam över att ha en sådan kunnig och sympatisk husläkare. Oavsett vad jag haft för besvär har jag alltid mått bättre när jag gått därifrån, och det har aldrig varit genom onödiga läkemedelsförskrivningar. Jag önskar att jag hamnat hos henne långt tidigare! Läs mer

2014-08-19

Jag var hos Kerstin Bengtson-Nyström på Brahekliniken för att ersätta en fyllning som annan tandläkare gjort och som ramlat bort. Blev chockad över kostnaden (2295 kr) och när jag påpekade att kvittot innehöll fler åtgärder än vad som gjorts fick jag svaret "ja, men du var här inne nästan en timme". Utöver att ta betalt för full undersökning och kontroll som jag tackat nej till (eftersom jag hade haft en fullständig kontroll någon vecka tidigare), blev jag debiterad för fyllningar på två ytor (trots att det bara var en yta som fylldes, och inte ens den så komplett som hade gjorts tidigare av annan tandläkare) och 425 kr för "information", dvs att tandläkaren sa att man ska använda sig av gnuggmetoden som man lärde sig redan i grundskolan. Man känner sig verkligen maktlös inför sådana här oetiska tandläkare som utnyttjar Försäkringskassans system för att godtyckligt bestämma priset på den vård man får utan att man som patient varken kan förutse eller påverka vad man ska betala.
Som tandläkare är Kerstin Bengtson-Nyström kanske duktig, för det kan hända att det inte var en enkel åtgärd och hon lyckades iallafall ersätta fyllningen utan att tandköttet började blöda alltför mycket. Lika snyggt som hos förra tandläkaren blev det inte och inte heller lika komplett eftersom hon bara ersatte en liten del av fyllningen. Svårt att rengöra resten av tanden blir det också, eftersom det nu är kvar gropar där den tidigare fyllningen satt. Nu hoppas jag bara att den nya lilla fyllningen kommer att sitta kvar! Läs mer