Carl-Johan E

Rekommendationer

2018-06-29

Haft ett fönsterbyte i lägenheten som genomfördes 14 dec 2017 med Svea Fönster som var anlitad.

Hade en samtidig köksrenovering och ett sprillans nytt och dyrt kylskåp stående i hallen i väntan på att kunna ställas in i köket. Svea Fönsters montörer krockade fönstermaterial med kylskåpsdörren som fick bucklor.

Det var då. 14 dec 2017. I skrivande stund – 29 juni 2018 – med 6 1/2 månads väntetid, har Svea Fönster ännu inte ordnat en lösning för dörrbyte till kylskåpet trots mängder med påminnelser och mycket dialog. Så här lång tid skall det inte ta. Ingen aning om när detta blir löst. Men minst ett halvår har det alltså tagit trots att dom själva vetat om denna skada sedan Dag 1.

Blev även utlovad att få ett så kallat "bättringskit" i januari 2018 för att själv kunna snygga till skönhetsfel, men detta har ännu inte kommit.

Plåtarbetet på utsidan av fönstren är jag inte nöjd med. Det är snett/skevt och vasst och inte särskilt snygg finish. Ser verkligen amatörmässigt ut.

Nya balkongdörren från Svea Fönster är "trög" och viss tröghet kan man väl acceptera men detta känns för mycket. Uppstår även knakande i golvet när dörren öppnas.

Jag vill sätta 1,5 av 5 i betyg men det går inte så det får bli 1 av 5.

Mitt råd till er som ska anlita en firma som byter fönster – välj inte Svea Fönster, för den firman verkar inte sköta skador dom lämnat efter sig på ett snabbt, snyggt och smidigt sätt. Välj någon annan fönsterbytarfirma som tar ansvar för eventuella skador som uppstår på personlig egendom. Läs mer
2018-07-03 Mats N svarar Carl-Johan E
Hej Carl-Johan.

Snarast efter att vi fått kännedom om din skadade kylskåpsdörr har vår direkta intention varit att åtgärda detta.

På grund av uppkomna meningsskiljaktigheter kring skadans omfattning har tyvärr ärendet dragit ut på tiden.
Då vi kom överens om att byta ut din skadade dörr, har kylskåpsleverantören försökt att nå dig vid ett flertal tillfällen. Detta med syfte att byta ut din skadade kylskåpsdörr till en ny.

Hör av dig till hos så hjälper vi dig att få kontakt med leverantören så att vi kan få detta åtgärdat.
Beträffande övriga punkter så kommer dessa att gås igenom vid slutbesiktning.

Med vänlig hälsning,
Mats Nyberg
Försäljningschef
2018-08-06 Carl-Johan E svarar Mats N
Hej Mats

Tack för svar.

"På grund av uppkomna meningsskiljaktigheter kring skadans omfattning har tyvärr ärendet dragit ut på tiden" --- Mats, så här är det: det är en person (dec 17–feb 18) och annan person (feb 18–???) som har segat med ärendet så att det tagit nästan 7 månader.

Skulle du, Mats Nyberg, kunna ta över mitt kylskåpsärende från Ann J så att det blir löst? Tredje gången gillt brukar det heta...

Övriga punkter: När kommer slutbesiktningen att äga rum? När ungefär kommer småsaker att rättas till?

-----

Fyller på med information löpande nedan, så att nyfikna kan ta del av statusen via uppdateringar...

2018-08-05 (söndag): nu har semesterveckorna passerat och det har ännu inte kommit någon lösning till mig. Om några få dagar är det den 14:e augusti vilket innebär att det har gått 8 (!) månader sedan skadan på kylskåpet. Har dessutom ännu inte fått mina fönster åtgärdade efter de brister som trots allt fortfarande finns kvar. Under dessa nästan 8 månader har Svea Fönster knappast "lagt på lite mer krut" för att se till att det blir färdigt. Så här får det bara inte gå till.

Ni läsare som sonderar terrängen för att välja en fönsterbytarfirma bör gärna tänka på hur jag har blivit hanterad - vill ni också bli likadant hanterade (av Svea Fönster / 3 Fönster)? Vill ni att det ska ta - MINST - 8 månader för att eventuella skador på inredning skall fixas och att brister för fönstermonteringen skall rättas till? För när det tar så här orimligt lång tid att rätta till saker för Svea Fönster så går det inte att klassa det som en engångsföreteelse eller "otur" eller "hej och hå". Jag har kontaktat personalen på Svea Fönster massor med gånger med en god/trevlig ton för att fråga hur det går och så vidare för att visa att jag vill att det skall bli löst, men det blir ÄNDÅ INTE LÖST. Svea Fönster verkar sorgligt nog inte förstå allvaret i detta. Svea Fönster har haft så många chanser på sig att speeda upp processorn och "lägga i turbo-växeln" men det har tyvärr aldrig skett. Jag är så djupt besviken.

Varför, Svea Fönster? Varför????

Denna Mats Nyberg har INTE hört av sig till mig någon gång - på något sätt alls - sedan hans publicering här på Reco den 3:e juli 2018. Över en månad har gått sedan dess. Semestertider ja, men när Mats Nyberg ändå vet hur situationen ser ut (läs: ser inte särskilt bra ut) så borde det kunna finnas åtminstone något uns av intresse ifrån hans sida (då han bär ett visst ansvar för Svea Fönsters anseende) att göra något åt detta ärende för att lösa det hela. Tiden går och går. Veckorna rusar iväg. Allt längre tid har gått sedan skadan inträffade och ju mer tiden går desto mer sjunker såklart Svea Fönsters aktier i min värld - aktien har varit på skräpstatusnivå sedan länge nu, men aktien bara fortsätter ner.

När Svea Fönster har misskött detta ärende enligt redovisat kan jag verkligen inte begripa att ingen på Svea Fönster verkar göra något för min skull även fast det är semesterveckor. Ett mail från Ann J den 19:e juli – ja, men det var inte på eget initiativ utan det var ett svar efter att jag hade mailat den 16:e juli. Och detta svarsmail – vad ska man säga? Det var inget vidare till svarsmail. Kändes inte som att Ann J verkligen har försökt att göra något åt ärendet.

Svea Fönster KUNDE ha köpt ett helt nytt skåp redan innan julhelgen 2017 för cirka 10 tusen kr ex moms (kaffepengar i sammanhanget) och sedan hade detta med skåpet varit löst (på 8 dagar - istället för 8+ månader) och jag hade varit nöjd - men då kvarstod ju även brister med fönstermonteringen som ännu inte är löst. Dessa brister BORDE Svea Fönster ha löst i god tid. En del brister rättades till och vissa var innan jul (om jag minns rätt) och någon enstaka brist strax efter nyår - men trots detta kvarstår en del brister. Och knappast så att Svea Fönsters representanter frågar mig om ett hembesök där man kan kolla på bristerna och prata igenom detta och snacka ihop en lösning. Det borde ligga i Svea Fönsters eget intresse att kunder ska kunna känna sig nöjda och dessutom lita på firman.

Allt detta är verkligen otroligt respektlöst från Svea Fönster. På grund av detta har jag tvingats lägga ner så otroligt mycket tid på att kontakta detta Svea Fönster med alla dessa olika mail och sms och hela klabbet. PLUS dessa enorma väntetider på svar. Jag ska inte behöva lägga ner så vansinnigt mycket tid på detta. Ni berövar mig på massor av min tid - samtidigt som ni får ut lön från Svea Fönster genom att sega med detta ärende och sätta mig på pottkanten och jag får såklart ingenting för detta kämpande. Det är ingen trevlig balans detta får jag lov att påstå.

Ska jag verkligen behöva bli behandlad så här, Mats Nyberg, Patrik H, Ann J och Thomas S (alla ni fyra som är och varit inblandade i detta)?
Läs mer genom att expandera tråden +