GRIZEL R

Rekommendationer

2019-05-03

Instplanet bryter mot GDPR & Sekretesslagen
Instplanet bryter mot GDPR, Sekretesslagen och tryckfrihetsförordningen, speciellt för personer med sekretessmarkerade personuppgifter.

Dem saknar även ett hållbart system för personer med skyddade personuppgifter då deras enda sätt att tilldela deras kunder "detaljerad köp bekräftelse" på en försäkring som Instplanet förmedlar, är med bankID via deras egen hemsida vilket bryter mot samtliga lagar inom GDRP och hur sekretessmarkerade personuppgifter får lov att hanteras, då bakID inte är ett alternativ för personer med sekretess markerade personuppgifter.

Instplanet följer inte heller upp eventuella missar eller problem som kan har förekommit vid tecknandet utav en försäkring hos dem, dem avskriver även sig allt ansvar om något skulle gå snett i samband med att man tecknar en försäkring via dem.

Instplanet sparar också inspelade samtal utan att informera deras användare detta i enlighet med dataskyddsförordningen. Dem sparade även samtal med dem som har sekretessmarkerade personuppgifter vilket även strider mot tryckfrihetsförordningen och GDPR om hur särskilda personuppgifter får hanteras.

Att använda sig utav Insplanet är bara ett onödigt extra steg till en trygg försäkring. Jag skulle hellre råda klara besked, villkor och relevant information direkt ifrån försäkringsbolagen, istället för att få missledande information och krångliga villkor ifrån Instplanet!

Ju fler kockar desto sämre soppa, helt enkelt! Läs mer
Grizel R gillar detta

2019-02-26

Jag gillar Tradera på många vis, men tyvärr är deras kundtjänst usel.

Det förekommer mycket bedrägerier på tradera som tradera själva inte gör något åt. Jag själv som deras användare har råkat ut för bedrägeri via tradera vid flera tillfällen, och vid dessa tillfällen ber tradera en att polisanmäla bedrägeriet, men därefter händer det inte så mycket mer än så.

Polisen har fullt upp med dessa bedrägeri ärenden att dem inte har resurser nog far att tackla av dessa innan nya anmälningar strömmar in.

Ska man handla på tradera så måste man ha klart för sig att man ska undvika banköverföring som betalsätt då dessa köp är helt oskyddade. När bedragarna är igång kan dem komma åt flera hundra tusen kronor inom loppet på ett par dagar.

Enligt mina egna undersökningar om hur bedragarna utnyttjar tradera, så misstänker jag att bedragarna köper upp datorer, mobiler och enheter som kan innehålla spårbar data om tidigare användare. Med den data dem finner i dessa sålda enheter lyckas bedragarna sedan komma över lösenord, personuppgifter och annan känslig data som ger dem möjligheten att "kapa" andras användares tradera konton där dem sedan ändrar betaluppgifter och kontaktuppgifter mot krypterade mail (scryptmail) och bankkonton med "målvakter" hos SEB. Dem byter även ut telefonnummer mot "0000000000" vilket tradera konstigt nog tillåter.

Annonserna som bedragarna sätter ut är oftast dyrare produkter till "bra deal" priser, ca 20-30% billigare än vad det egentligen skulle kostat och på så vis slåss nästan traderas användare om att få köpa dessa produkter i god tro till att de dem köper är en säker affär då det sker via tradera, vilket är helt fel! Det är inte säkert!

Och på tal om säkerhet så är traderas säkerhet för deras användare urusel. Dem lämnar ut lämnar ut känsliga kontaktuppgifter offentligt till vem som helst då alla annonser som sätts ut sparas i 120 dagar enligt tradera, och dessa hamnar sedan på nätet helt oskyddat och tillgängligt för vem som helst att komma åt, lika så gäller traderas "vinnarmail" som går rak in till händerna på vem som helst som köper eller vinner något du sålt via tradera.

Tradera kan motverka MYCKET UTAV den bedrägeri som sker på deras plattform, men dem väljer att inte göra så, och detta har fått mig att tänka att det kanske i slutändan är tradera själva som "skådespelar" dessa "bedragare" då tradera inte utökar säkerheten trots att dessa bedrägeri sker frekvent (dag till dag) på tradera!

Jag kan därför inte ge tradera gott omdöme och jag hoppas att jag kan få alla er som läser detta lite bättre insyn om hur osäkert tradera egentligen är.

Med vänlig hälsning
Grizel Von Jolie Läs mer
Ann-Cristin S , Git M gillar detta

2019-02-26

Försäkringsnummer: SE1239283
Ansvarig handläggare: "Elias" på kundtjänst.

Detta bolag utlovar falska försäkringsvillkor. Enligt dem villkor dem säljer i försäkringen som omfattar "Assistans 15 PLUS", så påstår dem att försäkringstagaren inte behöver göra några egna ekonomiska utlägg under processen från att bilen bärgas till verkstad tills att bilen blir upphämtad, men detta stämmer alltså inte och är bara falsk marknadsföring.

Citat ifrån deras försäkringsbrev:
"Vi hjälper dig i hela processen utan att du behöver göra egna ekonomiska utlägg och alltid med 0kr i självrisk".

Deras försäkring gäller alltså för:
#Reparation på plats
#Hotell
#Transport till hemort
#Hämtning av fordon
#Alltid 0 kr i självrisk

Men jag som tidigare kund hos dem kan idag säga att deras villkor inte stämmer. Dem bärgade min bil till en verkstad först efter mycket tjafs och detta var det enda jag fick hjälp med.Nu står jag här med min bil på verkstad långt ifrån min hemort och trots att Assistansbolaget sagt att dem skulle hjälpa till med upphämtning utav fordonet, så vägrar dem nu detta.

När jag bad om att få tala med deras chef "Victor Lange" så satt Lange tydligen i ett möte och kunde inte återkomma. Och när jag bad om att få kontaktuppgifter till deras VD Lukas Fryklund, så fick inte Elias på kundtjänst lämna ut dessa kontaktuppgifter.

Så, detta bolag rekommenderas alltså inte!! Läs mer
Grizel R gillar detta

2019-02-15

Skadenummer: C 370035
Skadedatum: 2017-09-13

Uselt bolag, dålig service, kundbemötande och usla villkor!
Trots att jag föll offer i trafiken utav en annan trafikant som vållade olyckan som dessutom var försäkrad och täckte kostnaden för händelsen. Så blev min bil varken reparerad, kompenserad eller ersatt. Min bil har nu sedan olyckan bara blivit ståendes och går längre inte att bruka. Läs mer

2019-02-15

Skadenummer: C 370035
Skadedatum: 2017-09-13

Uselt bolag, dålig service, kundbemötande och usla villkor!

2019-02-13

Jag försäkrade min Porsche hos ICAs försäkringar med en helförsäkring och ”fria mil” för snart ett år sedan där jag även betalde in hela försäkringsbeloppet på drygt 8.000kr på en gång.

Nu i vintras den 9:e februari (lördag) 2019 körde jag fast påväg till affären tillsammans med min 8 åriga dotter på landsväg (353) mellan Örträsk och Bjurholm mellan klockslag 18:00-20:30 vilket kan kontrolleras via Lykselses kommun att denna vägen inte var plogad under större delen utav den kvällen, det låg uppskattningsvis omkring 15-25cm lössnö på vägbanan.

I ett par diverse försök med att köra loss bilen ur snön på den oplogade vägbanan, så slutade det med att bilen gick varm troligtvis då motorutrymmet, hjulhusen, samt fälgarna var helt tilltäppta utav snö som hade tryckts in och fastnat vilket tillslut senare fick bilen att helt stanna och längre inte gick att strata.

Jag och min dotter gick då båda två ut och hjälpes åt att plockade bort all snö som hade fastnat runt och i alla fälgarna, hjulhusen och under bilen så gott som vi kunde med hjälp utav en isskrapa som fanns i bilen, men när vi klev in i bilen igen och skulle starta bilen så small det till ifrån ifrån motorn och flertalet varningslampor började lysa på instrumentbrädan.

Jag ringde då till bärgaren via en separat tilläggsförsäkring jag har hos Assistans Bolaget som senare den kvällen tog bilen till Porsche Center i Umeå där dem två dagar senare konstaterade efter en felsökning som jag själv dessutom fick bekosta på (1200kr), att felet på bilen var en brusten drivrem.

Jag ringde därefter ICAs försäkringar och skulle förklarar händelsen, men innan jag ens hann varken säga mitt namn eller vad försäkringsärendet avsåg, så sa kvinnan jag talades vid med, Att dem inte täcker kostnader för maskinskador på bilen då den passerat över 10.000mil och enligt ICAs bedömning (innan att ens tagit del utav varken orsak och händelse) anser i förväg att bilen därför gått sönder pga ”förslitningsskada” och att dem ”tyvärr” inte kan hjälpa mig med detta.

Så till alla er som har en bil som passerat över 10 tusen mil och som har en helförsäkring hos ICA, ni bör definitivt överväga att byta försäkringsbolag.

Hälsning
Grizelda. R Läs mer

2019-02-11

Inet har hyfsade priser men usel leveranstid, service, support och kundbemötande.

Dem sålde mig defekta och ej kompletta varor vilket tog dem över en vecka att hantera hos deras serviceteam efter inskicad reklamation.

Därefter uppgav Inet sig för att kunna byta ut dem defekta varorna som dem sålt mig vilket i slutändan ändå slutade med återköp och att den skickade mig tillbaka samma varor i brist på utbytesenheter.

Jag är mycket missnöjd med deras hantering och dem slösade bara bort min tid till ingen nytta alls och helt utan kompensation för deras eget misstag. Läs mer

Tjänsteföretag lever på sitt goda rykte