Halit K

Rekommendationer

2019-05-07

Halit K skrev om Boo Energi
Boo energi är en total leverantör för elen. Jag tycker att fasta avgifter är onödig, både nätet och el leveransen borde vara fastavgiftfria. Läs mer
2019-05-21 Maria H svarar Halit K
Hej Halit,

Tack för dina synpunkter. Det känns såklart inte kul med fasta avgifter då man inte kan påverka dessa. Vi ska ge dig så bra svar som möjligt till varför vi har fasta avgifter.

Elnätavgiften består till stor del av en fast avgift samt att man har en låg rörlig avgift. Fördelningen är på detta sätt då Elnätbolagets uppgift är att utveckla, underhålla och säkerställa att all el kommer fram på bästa möjliga sätt till respektive fastighet. Därmed måste man veta intäkterna på ett mer stabilt sätt än vad intäkterna kan bli om man endast har en rörlig avgift. Boo Energis elnätavgifter är bland landets lägsta nätavgifter.

Elkostnaden för elleveransen är olika från elleverantör till elleverantör. Här tänker olika bolag olika och tar ut den marginal som krävs för sin verksamhet på olika sätt. Därför är det viktigt att jämföra hela elkostnaden vid jämförelser bolag emellan. Det vill säga den fasta avgiften, elkostnad, elcertifikatsavgift och påslag. Boo Energi har en låg till medelnivå på fasta kostnaden samt ett lågt rörligt påslag för elkostnaden. Ett exempel är att om en lägenhetskund som gör av med 3 000 kWh/år och vi har ett påslag på 1,5 öre/kWh innebär det 45 kronor som ska räcka till alla hantering av kunden (fakturautskick, kundservice, systemkostnader, löner, kontorslokaler osv). Därför måste vi ta en fast avgift för att säkerställa att vi kan bedriva vår verksamhet.

Vi rekommenderar följande tre länkar för att ge dig mer information om Boo Energis verksamhet.
https://www.booenergi.se/boo-studion - Här visar vi olika intressanta filmer kopplat till el.
https://www.booenergi.se/varfor-boo-energi - Här kan du kortfattat läsa om Boo Energi och våra tjänster
https://www.booenergi.se/trana-ner-din-elrakning - Här kan du läsa om hur vi omvandlar dina kalorier till kWh för att sedan räkna av dessa på din elräkning.

Hoppas du är nöjd med den återkoppling vi ger dig även om de fasta avgifterna finns kvar.

Du är välkommen att ringa eller besöka oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig till lägre elkostnader.

Bästa hälsningar
Boo Energi