Rekommendationer

2020-09-20

Valde mellan cortea vilka vi var nöjde med efter fönsterbyte i vår förra bostad eller att anlita Sveafönster till jobbet i vår nya bostad.
Efter ett bra första intryck Av båda företagen så blev det cortea som fick jobbet.
Tyvärr blev mycket fel sen.
Montaget blev inte på den tiden vi hade blivit lovade ( vilket vi kan förstå)
Det tråkiga var bara att man inte får någon information alls. Efter tjat och nästan hot om att bryta affären så skickas ett arbetslag av folk ut i all hast nästan som om de vore anställdas kompisar.
Huset blev invaderat av folk, det blev kaos.
*Det blev skitigt då de inte skyddade nått.
*Saker i hemmet skadades.
*De röktes runt huset och fimpar i trädgården.
*Skruv från emballage på hela gatan.
*Inga egna verktyg med sig som behövdes.
* Smygar, lister och andra detaljer felsågades och monterades förskräckligt.
Listan kan göras lång!
Arbetet akutstoppades vilket var bra och nytt arbetslag skickades ut.
Dessa människor som kom syntes att de visste vad de gjorde och montaget började närma sig klart.
Dock så stannade allt upp när det bara var lite plåtarbeten kvar,
Veckorna gick och vi hörde inget och var omöjligt att nå ansvarig.
Men plötsligt en dag ringer de å säger vi kommer imorgon!
Till slut blev allt klart,
Ett arbete som skulle ha tagit 5 dagar blev inte klart förns efter 10 VECKOR!
Vissa moment fick göras om både 2 och 3 gånger.
Nu är vi väl hyfsad nöjda med resultatet. Produkten är det inget fel på, men allt annat kring det var katastrof.
Lite kompensation fick vi också som tur var, men vi skulle ha anlitat de andra så här efteråt.
Så tyvärr kan vi bara råda andra att leta annat företag till sitt fönsterbyte.
Till Cortea kan vi bara säga att de främst borde jobba med sin kundkommunikation, inte bara lova saker och sen inte gå att nå.
Sen också att se över sin personals kompetens, de är erat ansiktet utåt.
/J Läs mer

2020-08-17

Behövde hjälp med byte av frånluftfläkt.
Första besöket rengjorde dom fläktkanaler för en dyr peng istället för att titta på det faktiska felet.
När sedan fläkten skulle bytas då utfördes inte jobbet på ett snyggt sätt, det som beskrevs som ett väldigt avancerat arbete var i själva verket ett hafsigt jobb som jag hade gjort bättre själv.
Som pricken på i så svällde fogskum igen hela fläktmotorn som höll på att överhettas å möjligen kunnat leda till brand.
Och just det, sen blev det strul med rotavdraget...!
Jag väljer en annan firma nästa gång. Läs mer
2020-09-19 Aerius Ventilation AB svarar JOHAN B
Hej Johan, tråkigt att du känner så!

Vi rykte ut samma dag och åtgärdade problemet med fogskummen. Motorerna har överhettningsskydd vilket jag förklarade för dig så brandrisken är obefintlig, dessutom som jag nämnde så åkte vi ut samma dag och åtgärdade problemet... vi gör misstag, vi har också en regel att vi rycker ut inom 24 timmar för att åtgärda eventuella misstag eller fel som uppstått till följd av vårat arbete. Det ligger nämligen i vårat intresse att åtgärda misstagen direkt så att vi också inte står still i faktureringen. Angående att du kunde göra jobbet själv tvivlar jag på då monteringen av motorn är avancerad, det är inget man bara klickar på och startar igång. Ett proffs kan få det att se enkelt ut, vår chefstekniker har monterat hundratals takfläktar. Den ska isoleras, den ska fästas ordentligt och man ska koppla in el. När det arbetet är klart gör vi också alltid en injustering av luftflödena inifrån huset och lämnar ett skriftligt protokoll med de nya luftflödena i varje rum, är man inte fackman så kan man inte göra det här. Luftflödena ska justeras utifrån flera parametrar bl a husets storlek, antal personer i huset, husets täthet och en rad andra olika faktorer. Omöjligt som lekman att göra detta om man nu inte har jobbat med ventilation och har erfarenheten att kunna anpassa luftflödena enligt ovan kriterier.

Vidare rengjorde vi kanalerna och gjorde en service för att vi ska kunna avgöra om din fläktmotor klarar av att leverera rätt luftflöden med rena kanaler. Vi gör det för att se ifall vi kan undvika att byta ut motorn så du som kund slipper betala mer än det som behövs om det nu visar sig efter en service att motorn funkar bra och att du har bra luftflöden. Att göra en bedömning innan en rengöring gjorts är bara oseriöst och många firmor brukar döma ut innan de ens gett det hela ett försök för att de vill sälja på en ny motor. Vi har i flera fall lyckats spara kunder flera tusenlappar, i många fall går det ej och då måste man helt enkelt byta motorn. Rena kanaler är oavsett ett måste, ska man byta ut motorn så ska kanalerna vara rensade innan. Annars hamnar den gamla smutsen i den nya motorn och då får man värre problem än det fogskummet som du beskriver "i hela motorn" när verkligheten dock var helt annan, det var ganska lite fogskum som hade fastnat i motorn.

Att det blev "strul" med rotavdraget beror på två saker:
1. Skatteverket har nekat rotavdraget då kunden har uppfyllt sin rotkvot för året
2. Du har angett fel rotuppgifter till oss

Vi hämtar alla rotuppgifter från folkbokföringen och stämmer av med kunderna så att det är rätt.

Vi är medvetna om att vi kan göra misstag men du nämner ingenting om att vi löste problemet extremt fort, förmodligen snabbare än vad någon annan ventilationsfirma hade gjort... med det sagt är ingen perfekt och vi hoppas att du ger oss en andra chans i framtiden. Önskar dig en fin sensommar! /Andreas