Flyttbolaget i Stockholm

4.7 / 5 i betyg — 330 rekommendationer
Alexandra N

2019-03-03

Vi valde Flyttbolaget Stockholm för vi såg att de hade väldigt mycket fina recensioner här på Reco.

Vi bad om en offert för både flytt och städ där vi blev rekommenderade en 40 kbm lastbil med 3 man eftersom vi skulle flytta från 3 våningar utan hiss till ett nytt ställe 500 m bort med hiss. Sedan städ för 60 kvm som var fast pris.

De sa i offerten att de skulle komma 10:00 på morgonen för att lasta in för att de sedan kl 13:00 skulle lossa för vår hisstid skulle börja då fram tills kl 15:00. De skrev även att de skulle äta lunch emellan.

Eftersom det var 995 kr per timma för flytten räknade vi 15 min per resväg för flyttbolaget som de startar ifrån till oss x 2 tor = 30 min + 5 tim mellan 10:00-15:00 (minus lunch 30 min). Så skulle det bli 4975 kr för flytten + städ 2150 kr. Totalt runt 7125 kr. Vi fick en faktura för 10842 kr.

Hur blev det 3692 kr dyrare? Jo, vid inpackning i flyttbilen sa flyttgubbarna att de behövde en extra gubbe och då skulle det gå snabbare och gynna oss + bara gå på 1000 kr. Då tänkte vi att (för vi vill inte att de slita ut sig själva) att ja men de är inte så mkt pengar, visst. Sen blev det ingen lunch, eller de åt faktiskt när vi inte såg för en gubbe va borta när vi kollade + när de var påväg till nya stället så vi betalade tid för deras lunch och en trevlig toa paus på 30 min i vår nya lgh. Sen gick det över hisstiden en timma till 16:00. Sen + restid en timma tor fastän vi bor 15 min från där de åker ifrån. Total tid från 0930-1630 + extra gubbe..

Vi va ju såklart väldigt missnöjda för vi kände att offerten inte alls stämde med hur det blev. Hur ofta flyttar man lixom, man har ingen aning om att de kan bli såhär.. Vi fick ner fakturan till 9183 kr för att flyttgubbarna sa att extragubben skulle kosta en 1000 kr + toabesöket. Sen orkade vi inte tjafsa mer för vi har en liten bebis och vi ville ha en enkel flytt och städ.

Sen städfirman som flyttbolaget använder sig av, som är extern, gjorde hela upplevelsen en jävla mardröm. De städade gamla lägenheten och förstörde träbänkskivan i köket med svarta fläckar + att de försökte skrubba bort fläcken. Sen fick vi hålla kontakt med nya köparen och den otrevliga externa städfirman om att åtgärda fläcken som de sa att vi hade orsakat som vi absolut inte hade gjort. Tillslut efter allt om och men så kom städfirman och åtgärdade fläcken i gamla lägenheten efter att de första gången inte dök upp. Vi hade hyrt en firma för allt och vi kände att vi blev lurade igen. Vi fick säga till Flyttbolaget att vi tyckte de var fel att vi fick hålla kontakten med deras externa flyttfirma och köparen av vår gamla lägenhet. Sen tog de över ansvaret när allt va i princip över..

Vi hade sett fram emot och väntat 1,5 år på att flytta in i vår nya lägenhet och först 1 månad senare har stressen av upplevelsen börjat försvinna. Flyttgubbarna var jättetrevliga så det är så synd att de blev såhär att offerten + städet blev nått helt annat än vad vi trodde.

Vi kommer tyvärr inte rekommendera någon att ta varken flytt eller städ från Flyttbolaget Stockholm. Läs mer
2019-03-04 Flyttbolaget i Stockholm svarar Alexandra N
Hej Alexandra!
Tack för Ditt omdöme, tråkigt att Ni är så missnöjda.
Roligt dock att Ni är nöjda med flyttkillarna, så ska det vara och vi brukar få mycket beröm för alla grabbarna som jobbar här. Vi kör ca 2.000 flyttuppdrag/år och de flesta av våra kunder är väldigt nöjda.

Om vi börjar med tidsåtgången på flyttningen så var Ert bohag ca 40% större än ett normalstort bohag från ca 60 kvm. Flyttbilen på 40 kbm blev i princip helt full vid lastningen. Ett bohag från ca 60 kvm brukar ligga på ca 25 kbm totalt.

När det är 3 trappor utan hiss vid lastningen så påverkar detta givetvis tidsåtgången väldigt mycket och dessutom tar det ju extra tid att stuva hårdare i flyttbilen.

Vi har ju en minidebitering på 4 timmar/uppdrag och Du undrade om det skulle gå så fort vilket jag svarade att jag inte trodde då körtiden t.o.r. åkerikontoret också ingår där. I övrigt har vi inte diskuterat någon tidsåtgång på uppdraget.

Normalt flyttar vi en 2-rumslägenhet på ca 5-6 timmar om det är ca 25 kbm, nu var det ju mycket mer och därför tog flyttningen ca 7 timmar.
Vi har ju dock bara debiterat 6 timmar för grabbarna som var där hela tiden och även sänkt kostnaden för extrakillen som kom dit och hjälpte till.

Vi brukar inte hårdra saker då vill ha nöjda kunder.

När det gäller skadan på bänkskivan som städfirman gjorde så är den ju åtgärdad även om det tog ca 2 veckor. Det kan vara svårt att få fram en bra reparatör snabbare, men vi erbjöd oss att fixa någon annan ifall inte städfirman kunde åtgärda den via sin kontakt.

Vi beklagar att det blev en skada men vi tar ansvar för sådant också då vi står som garant för eventuella missar / skador vid flyttstädningarna trots att det är en extern städfirma som gör jobbet.

Lycka till i er nya bostad!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Göran Winblad