Göta Energi AB

1.8 / 5 i betyg — 71 rekommendationer

2019-07-17

Varning!

Ett oseriöst företag som har uppenbara problem med sin kommunikation med kunder.
Varning för långa uppsägningstider trots att man har ett rörligt avtal.

Vi bytte elavtal till vattenfall pga att de var mkt billigare, och väntade med bytet tills avtalstiden hade gått ut. En månad efter att bytet gått igenom får jag en faktura på ett avtalsbrott, 760kr (!!!). När jag bestrider denna visar det sig att de även har en uppsägningstid på sitt avtal på 90 dagar, trots att det var ett rörligt avtal. Vi trodde att vi gjort allt rätt men ändå måste vi betala. Något som även vattenfall reagerade på och tyckte var helt fel, då de och inga andra stora elbolag har denna typ av uppsägningstid!

Dessutom;
- Dagen efter att jag bytt till vattenfall ringde en person från Göta energi och efterfrågade varför och gav ett nytt (sämre) erbjudande. VARFÖR kunde inte hon har nämnt att de har 90 dagars uppsägningstid. VARFÖR får man höra detta så lång tid efter att bytet har skett då man ej kan göra något åt bytet? Göta energi skriver själva såhär: ”Väljer man att byta elleverantör utan att meddela oss kan detta tyvärr leda till en avtalsbrottskostnad”, jag hade dock meddelat försäljaren som ringde mig, ÄNDÅ anser de att de har rätt att ta en avbrottsavgift.

- Vi har aldrig valt Göta energi, vi hade Sveriges energi som sedan köptes upp av Göta energi.

- De uppger att de har el till inköpspris så vi trodde att det var billigast, men egentligen är de dyra!

- I fakturan skriver de också att man ska ringa in till dem för att hitta en lösning på avgiften av avtalsbrottet. Jag ringde in och var väldigt trevlig, lösningen var dock att byta tillbaka till Göta energi!!! Känns ju inte troligt efter allt detta!

Göta energi skriver i sin presentation att de vill vara Sveriges mest omtyckta elbolag, good luck with that säger jag bara.

/Missnöjd Läs mer
2019-07-18 Göta Energi AB svarar EMELIE B
Hej Emelie,

Tack för att du tog dig tiden att lämna ett betyg och skriva en sammanfattning. Vi beklagar att du fått en sådan upplevelse.

Om en kund säger upp avtalet med oss får kunden att datum som kunden är fri att byta, alltså ett datum som inte skulle resultera i ett avtalsbrott. Om det stämmer att du sagt upp ditt avtal med oss, fått ett datum som den nya leverantören kan ta över och trots detta blivit debiterad för avtalsbrott är det givetvis inte korrekt. För att undvika detta rekommenderar vi därför att man tar kontakt med oss angående uppsägningen.

Att ditt nya bolag inte tagit hänsyn till din uppsägningstid med oss resulterade därför i ett avtalsbrott. Brytavgiften tas alltså ut för de kostnader och den förlust som Göta Energi förorsakats under avtalets återstående löptid.

Om du skulle ha några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på: 020- 23 15 00

Önskar dig en trevlig dag!

Hälsningar,
Göta Energi