24 Rör AB

4.2 / 5 i betyg — 120 rekommendationer

2019-09-13

Sitter i domstol med bluffmakarna just nu. De har debiterat 400% mer för allt material jämfört med Sollentuna kollegorna. Varning för detta företag de hällde dessutom sprit i hela värmesystemet så vi fick anlita annat Sollentuna företag som bara skakade på huvudet åt eländet. Stefan Häge Läs mer
2019-09-20 24 Rör Jour AB svarar Alf Stefan H
Hej Stefan

Vi på 24 Rör Jour AB tycker att det är jättetråkigt att det gått så här långt när vi har försökt serva dig på bästa sätt så som vi servar alla våra kunder.
Vi har tittat på ditt ärende internt med samtliga berörda inne hos oss och vi kan komma fram till att vi inte har brustit i varken utförande eller i kommunikation till er.

Korrespondensen börjar med att en medarbetare på ATRA Fastigheter AB ringer in och berättar att ni köpt en ny fastighet och ni behöver en genomgång av värmesystemet, hur det fungerar.
Er representant från ATRA Fastigheter AB blir informerad om vad det kostar och han godkänner kostnaden. När montören kommer ut och håller i genomgången, faktiskt med dig personligen Stefan, så börjar vi gå igenom värmepumparna. Vi upptäcker att sladdarna mellan kompressorn och mjukstartskortet är utdragna när han tar bort fronten på maskinen. Han påpekar att köldbärarvätskan har en låg nivå samt att växelventilen är trasig. Dessutom är det lågt tryck på värmebärarkretsen. Alla dessa komponenter måste funka för att maskinen ska kunna producera värme. Montören fyllde upp trycket på värmebärarkretsen samtidigt som han upplyste dig Stefan, om att man ska inte tappa trycket där då det är en sluten krets, och att du eventuellt skulle behöva lufta samtliga radiatorer för att få igång värmen.
Montören upplyser dig också om att man måste börja med att åtgärda dessa punkter för att se hur maskinen beter sig för att kunna fortsätta felsöka.
Du var jättenöjd med besöket och beställer ett återbesök där vi ska åtgärda dessa punkter för att vi ska kunna fortsätta felsöka pumparna.
Montören fyller i en servicerapport efter båda besöken som är till grund för faktureringen och juridiska handlingar, dessa har du, respektive en representant från ATRA Fastigheter AB, skrivit under.
Fakturan är på exakt samma belopp som ni har signerat.
Vi på 24 Rör Jour AB jobbar inte med några dolda avgifter och är tydliga med kommunikationen.
Andra besöket som vi har tillsammans med er på ATRA Fastigheter AB, börjar med att montören byter insatsen i växelventilen. Därefter byts växelventilens motor, vi fyller på köldbärarkretsen med Brineol, stoppar tillbaka kablarna till mjuksstartskortet och ändå får montören ett LP-larm. Montören börjar kolla de samtliga åtgärdspunkterna som ett LP-larm kan framkalla och när han mäter på kompressorn så visar det sig att kompressorn är trasig. Detta informeras du om, att man måste byta kompressorn, och därefter skrivs också detta under i servicerapporten av er representant.
Vi är ISO-certifierade och alla våra montörer har gått igenom en kvalitetsutbildning.
Vi har även en fullständig följesedel från grossisten som vi åberopar som bevis för vad vi har hällt i den här värmepumpen.
Att vi ska ta 400 % påslag på installerat materiel är också felaktig information, vi debiterar enl. branschstandard, och i detta fall debiterat enl. bruttoprislista x15 % hanteringspåslag.
Att vi ska ha brustit i detta ärende är felaktigt och därför väljer vi på 24 Rör Jour AB att ta processen vidare. Ni fick ett prisförslag för byte av kompressorn och sen hörde vi inte av er, och vi märker att fakturorna inte blir betalda.

Våra montörer har lång erfarenhet och vi på 24 Rör Jour AB satsar kontinuerligt på nya utbildningar till våra tekniker för att kunna serva våra kunder på rätt sätt.

Med vänlig hälsning
24 Rör Jour AB