Fejkade Rekommendationer på Råsunda Flytt

PUBLICERAD: 3:e november 2016 kl 09:25

Fejkade Rekommendationer på Råsunda Flytt

Reco värnar om mänskligt samarbete, nytänkande och informationsfrihet. Vi är Sveriges största oberoende rekommendationssajt, en levande tjänst som finns till för att människor ska kunna utvärdera företag de varit kunder hos. På reco.se finns alla Sveriges företag med där vem som helst kan gå in och skriva en rekommendation om ett företag man varit kund till.

Det händer att det dyker upp fall då företag skriver rekommendationer om sig själva för att framställa sig i bättre dager. Detta är givetvis inte tillåtet då det endast är kunder till företagen som får skriva en rekommendation. På reco.se får man heller inte skriva anonyma rekommendationer, detta möjliggör granskning av rekommendationer som misstänks vara fejkade. Vår granskningsavdelning säkerställer att rekommendationerna som skrivs håller sig till våra villkor. Nedan följer ett exempel.

Detta har hänt:

Från det att Råsunda Flytt grundas 2012 fram till den 25 maj 2016 har Råsunda Flytt endast mottagit fem rekommendationer. Samtliga rekommendationer innan 26 maj har betyget ett (1:a) och är märkbart missnöjda med Råsunda Flytt.

Den 26 maj, 2016, skriver Råsunda Flytt två rekommendationer om det egna företaget, som de själva påstår skrevs åt kundens räkning.

Reco raderar rekommendationerna då det strider mot vår policy att skriva en rekommendation om sitt eget företag.

Kort därefter börjar det skrivas rekommendationer om Råsunda Flytt:
  • Samtliga rekommendationer utan ett korrekt namn eller trovärdig mejladress.
  • 17 rekommendationer skrivs inom tre veckor, alla med betyget 4 eller 5.
  • Inte mindre än 10 rekommendationer med helt olika avsändare (namn) skrivs från samma dator.
  • Fem av rekommendationerna som skrevs med namnen; Andi, Anna, Bile, Marie och Jocke skrevs från samma dator som skrev "åt kunders räkning".
  • Dessa rekommendationer bekräftades mejl-ledes med företagsmejlen info [at] rasundaflytt.com

För att följa vår policy har Recos granskningsavdelning kontaktat personerna bakom rekommendationerna för att be om ett underlag. Ingen av de 38 kontaktade personerna svarar med något underlag varpå rekommendationerna raderas.

Det är bortom all tvivel att någon har fabricerat falska rekommendationer för att missleda presumtiva kunder till att tro att Råsunda Flytt faktiskt är bättre än vad deras riktiga kunder anser.

Läs våra fullständiga villkor här.

Intresserad av Reco?

Bli rekommenderad