Guide: Förstå duplicate content

PUBLICERAD: 17:e augusti 2016 kl 11:33

Guide: Förstå duplicate content

Idag är begreppet ”duplicate content” ett uttryck som dyker upp både här och var. Men det kan vara svårt att förstå vad det egentligen innebär. Här ska vi försöka förklara vad som egentligen menas med duplicate content och hur ni ska arbeta med innehåll på er sajt för att faktiskt lyckas med att komma högre upp i sökresultaten och öka er trafik.

Duplicate content syftar till delar på din sajt som helt eller delvis matchar något annat innehåll på din egen eller en annan sajt. I vissa fall kan innehållet vara medvetet duplicerat för att manipulera sökmotorerna till att ge en högre ranking eller för att dra mer trafik. När duplicerat innehåll skapas på detta sätt leder det till en sämre användarupplevelse, då besökaren ser i princip samma innehåll överallt. Är man inte insatt kanske man kopierar innehåll från en sida till en annan bara för att man tycker att det passar bra att ha samma information på två ställen, men då gäller det att vara försiktig och istället skriva om texten så att den blir unik.

Google jobbar stenhårt för att indexera sidor som tillhandahåller bra innehåll och information. Skulle din sajt exempelvis ha en vanlig version och en utskriftsversion som inte blockerats med metataggen noindex väljer Google att endast indexera en av sidorna.

Google är väldigt bra på att uppfatta vilka sidor som medvetet skapats med duplicerat innehåll för att manipulera sökmotorerna. I dessa fall kommer Google att göra vissa justeringar i indexeringen. Det kan innebära att din sajt helt försvinner från indexeringen, vilket innebär att du inte längre kommer synas i sökresultaten.

När Googles granskning märkt att du använder fula metoder för att bygga innehåll och din sajt som ett resultat av detta tagits bort från sökresultaten så kan era utvecklare läsa de riktlinjer som finns hos Google för att ta del av mer information om hur problemet ska lösas. När sajten är justerad och ni är övertygade om att den inte längre strider mot Googles villkor kan ni skicka in sajten för att få den omprövad.

Google rekommenderar att inte blockera sökrobotarnas tillgång till sajten, då även detta kan leda till att det sker justeringar i indexeringen. En bättre lösning är att istället låta Google söka igenom hela sajten, men att markera alla dubbletter som finns med exempelvis rel= ”canonical” eller 301-omdirigeringar. Du kan justera hur stor tillgång sökrobotarna ska få i search console.

I sällsynta fall kan Googles algoritm välja att indexera en URL från en extern sajt som värd för ditt innehåll utan att de har fått din tillåtelse. Har du en misstanke om att en annan sajt duplicerar ditt innehåll så kan du kontakta sajtens värd och begära borttagning av innehållet. Du kan också begära att Google tar bort den sidan från sökresultaten genom att lämna in en begäran om detta till Digital Millennium Copyright Act.

Genom att använda er av Reco för att samla in och lyfta rekommendationer från tidigare nöjda kunder skapar ni förutsättningar för att öka er trafik. Vi tillhandahåller våra partners med en widget som fungerar som en förlängning av profilen på Reco.se. Syftet är att med hjälp av den visa upp för era potentiella kunder på er sajt vad tidigare nöjda kunder har skrivit om er. Användarna som hittar till er sajt älskar att ta del av vad tidigare kunder skriver eftersom det hjälper dem att välja er framför något annat företag. Be om en kostnadsfri demo om du vill lära dig mer om hur ni kan använda er av digitala rekommendationer.

Källa

Intresserad av Reco?

Bli rekommenderad

Dela den här artikeln:

Artiklar

Success stories