Kunder väljer att gå hit på grund av digitala rekommendationer

PUBLICERAD: 17:e augusti 2016 kl 10:59

Kunder väljer att gå hit på grund av digitala rekommendationer

Salong Majo är en frisörsalong på Frejgatan i Stockholm som drivs av de varma, glada och duktiga frisörerna Marika och Josefine. Salongen utstrålar en känsla av att man kommer hem till ett trevligt vardagsrum där man ska dricka kaffe och slappna av med sina vänner. Tjejerna har fått över 200 rekommendationer sedan juni 2015 och landar på det otroliga helhetsbetyget 4,9 av 5.

Jag har träffat Marika för att försöka förstå vad Salong Majo har gjort rätt och för att se om vi kan få några sköna tips att ta med oss inför framtiden. Marika blev färdigutbildad frisör 1995 och har sedan dess nästan alltid drivit egen salong. Redan från starten har hon fått sina kunder på rekommendationer från tidigare kunder, genom så kallad word-of-mouth.

I Juni 2014 startade hon och Josefine Salong Majo, en salong där de erbjuder allt från herr- och damklippningar och färgning till fransförlängning och make up. Marika pratar om trenden att man idag ska finnas och synas i sociala medier, men att man lätt försvinner i bruset. Hon berättar att de har följare på sitt instagramkonto från Afrika, Sydamerika och USA, men att de sällan åker över Atlanten för att klippa sig. Sedan Juni 2015 arbetar Salong Majo med tredjeparts sajten Reco.se som hjälper företaget att samla in rekommendationer från sina tidigare kunder.

Reco har gjort att word-of-mouth går snabbare än vad det tidigare gjort

Marika och hennes kollegor satsar på att verkligen göra ett genuint och bra jobb där man ger kunderna det där lite extra. Hon hämtar inspiration från kassörskan på den lokala matbutiken som öppnar upp matkassen åt sina kunder, eller servitrisen som tar en hel beställning utan att skriva ner någonting, och ändå lyckas med det. Marika vill erbjuda sina kunder någonting som de inte förväntat sig. Vissa klippningar kan kräva att de använder tre olika saxar och då delar hon med glädje med sig om varför, samma sak gäller med de produkter de använder. De ser alltid vilken individ som sitter i stolen framför dom och anpassar sig efter situationen.

Jag vet inte hur många frisörer jag gått till, men Marika är den första som verkligen förstått mitt hår och mina önskemål. Hon är sympatisk, varm och väldigt kunnig. Jag kände mig hemma på en gång och kommer definitivt inte byta frisör igen! :)My U skrev om Marika Nylén en del av Salong Majo

Marika och hennes kollegor ber aldrig sina kunder gå in och skriva rekommendationer om salongen. De tror på att låta sina kunder skriva på eget bevåg. Sedan de började använda sig av tredjeparts sajten Reco.se i Juni 2015, har de samlat in 217 rekommendationer utan att själva behöva be kunderna skriva något. Flera av de kunder som hittar till salongen idag har blivit tipsade om den av någon bekant och sedan läst rekommendationerna som finns på Reco.se, då blir det enkelt att välja Salong Majo framför någon annan salong menar Marika.

Jag klippte och färgade ljusa slingor hos Marika. Jag har ALDRIG förut träffat en frisörska som varit så noga, både i konsultationen om hur man vill ha det, samt i själva utförandet. Mycket professionellt och trevligt med ett kanonbra resultat. När jag letade frisör läste jag på recos rekommendationer, och jag blev verkligen inte besviken. Jag kommer absolut gå tillbaka. Karin A skrev om Marika Nylén en del av Salong Majo

En sak som skiljer Salong Majo från andra salonger är att de är väldigt erfarna när det kommer till att klippa små barn. Marikas teori är att eftersom att de tycker att det är roligt att klippa barnen, tycker också barnen att det känns bra att bli klippta hos Salong Majo. Många har hemska upplevelser sidan tidigare av barn som skriker och gnäller när det kommer till frisören, men det är någonting Marika ser som väldigt sällsynt.

Min son är 5 år och han kände sig jättesnygg och cool efter klippningen! Mycket bra service. Som förälder kunde jag sitta och njuta av en tidning medan Marika tog väl hand om Noah. Noa N skrev om Marika Nylén en del av Salong Majo

Marika och Josefine älskar att läsa rekommendationerna som skrivs om dem, inte minst för att ta emot feedback och kunna utveckla sig efter det som skrivs. Vill du också lära dig mer om hur du kan använda dig av digitala rekommendationer kan du be om en demo, vi kommer med glädje ut och berättar mer och svarar på de frågor ni har.

Intresserad av Reco?

Bli rekommenderad