Mekonomen gör succé med transparens

PUBLICERAD: 7:e september 2016 kl 10:59

Mekonomen gör succé med transparens

Att finnas och verka i en bransch där kundernas missnöje är stort är inte alltid lätt. Mekonomen är övertygade om att total öppenhet är det som fungerar för att öka kundnöjdheten, och det har visat sig fungera.

Tyvärr toppar bilbranschen idag konsumentverkets lista över branscher där kunderna har mycket problem. Verkstadstjänsten utmärker sig dessutom lite extra. Bland de drygt 10 000 verkstäder som finns i Sverige är det många skojarföretag som drar ner det totala intrycket för branschen. Är man då ett seriöst företag som verkar i branschen finns det många både fördelar och nackdelar.

Den största nackdelen är att det är en utmaning att få kundernas förtroende, däremot får man en mängd trogna kunder när man väl lyckats fånga förtroendet. Mekonomen är med om detta vardagligen.

Mekonomen har tiotusentals kunder varje månad och arbetar aktivt med att följa upp kvalitén i verkstadsbesöken.

- Vi vet om att vi har många nöjda kunder, men också att vi verkar i en bransch som inte ses som helt ren. Precis som det är bland hantverkare finns det aktörer som försämrar bilden i branschen och gör kunderna mer osäkra, säger Martin Engberg, Chief Digital Officer hos Mekonomen till Dagens Industri i en artikel.

Förtroendeproblematiken branschen dras med har bidragit till att Mekonomen varit tvungna att tänka till, och nu har de hittat ett framgångsrecept. De vet om att de har nöjda kunder, och genom att låta deras nöjda kunder berätta för omvärlden visar man fler människor att Mekonomen är ett varumärke man kan lita på. På detta sätt hjälper de även till att göra hela branschen mer transparent.

Genom att använda tredjepartssajten Reco.se möjliggör det för vem som helst att gå in och sätta betyg på deras verkstäder. Idag har de samlat in över 4 300 rekommendationer där de fått ett snittbetyg på 4,3 av 5. Eftersom Mekonomen är en franchisekedja fanns det utmaningar med att lämna ifrån sig kontrollen över omdömena till externa aktörer och därmed gå ut offentligt med kvalitetssäkringsarbetet. Men efter att Mekonomen testat konceptet med Reco under en längre tid ser Mekonomen mest fördelar.

Väldigt smidigt, både bokning och genomförande av servicen. På toppen av det så fick jag ett bra bemötande både via telefon och på plats..Peter V skrev om Mekonomen BilLivet Haninge

Framförallt vill Mekonomen vara en ledande aktör inom branschen, vilket de blir av att använda en tredjepartslösning för att dra in uppriktiga omdömen från tidigare kunder. Dessutom sätter det press på verkstäderna att verkligen leverera ett bra resultat då varje jobb bedöms offentligt på Reco.se.

Vill du också börja samla in digitala rekommendationer till ditt företag? Vi kommer gärna ut och berättar med om hur ni kan attrahera rekommendationer från tidigare kunder - och hur ni kan använda er av dem.

Jag är mycket nöjd med Mekonomen i Täby. Trevligt bemötande och mycket serviceinriktat. Just nu har jag problem med en WV Passat som "gnisslar". Jag har pratat med många bilfirmor om detta, men ingen tycks veta vad problemet är. Det blir en utmaning för Mekonomen, som de säkert fixar. Allt annat som jag lämnat in bilen för har de fixat, dessutom till ett bra pris.Per M skrev om Mekonomen BilLivet Täby

Källa: Dagens Industri

Intresserad av Reco?