Nyckelfaktor för trovärdighet

PUBLICERAD: 30:e september 2016 kl 13:28

Nyckelfaktor för trovärdighet

Mgruppen har i en artikel på Dagens Industri konstaterat att det är viktigt att våga vara helt transparent och dela med sig av både positiv och negativ kritik. Därför låter de sina kunder skriva detaljerade omdömen om dem. Det är något både vi och våra kunder vinner på i längden, säger Henrik Ekequist, sälj- och marknadskoordinator hos Mgruppen.

Med 85 år i branschen har Mgruppen verkligen finslipat sina utbildningar gång på gång för att de ska kunna motsvara de förväntningar som finns bland deltagarna. Mgruppen erbjuder förutom de kortare utbildningarna även längre, mer djupgående utbildningar där man som deltagare för praktisera sina kunskaper. Det är en utbildningsform som Mgruppen erbjudit sedan länge och som verkligen uppskattas av deras kunder. Det är någonting som de internt alltid vetat om, men som de av någon anledning har haft svårt att förmedla till allmänheten. För att kunna visa upp de fina omdömen som deras deltagare ville ge började Mgruppen fundera över om de skulle delge dessa via en tredje part eftersom det ger en ökad trovärdighet till det som skrivs.

Proffsigt bemötande och mycket bra kunskap inom området. Utlärningsmetodiken var utmärkt.Jenny L skrev om Retorik för ett effektivare ledarskap en del av Mgruppen

Genom att samarbeta med en oberoende aktör som aktivt hjälper oss att samla in rekommendationer och på ett smidigt och enkelt sätt lyfter dessa blir vi både mer transparenta och mer trovärdiga, vilket är en nyckelfaktor för att nya kunder ska kunna lita på att vi är så bra som vi säger att vi är, menar Ekequist.

2015 började Mgruppen arbeta tillsammans med tredjepartssajten Reco.se, där vem som helst har möjlighet att skriva omdömen om företaget.

Reco hjälper oss att följa upp de kunder vi haft och samla in omdömen från dessa. De är betydligt bättre på det än vad vi är. Om vi själva skulle be våra deltagare att utvärdera oss skulle vi kanske kunna få svar från 5 procent, med Reco får vi svar från hela 25 procent. Men omdömena måste givetvis inte komma den vägen, vem som helst av våra kunder får givetvis fortfarande gå in och lämna betyg på eget bevåg, fortsätter Ekequist.

Väldigt bra bemötande och jag är oerhört glad att jag gick kursen. Den levde upp till alla mina förväntningar och lite till.Sara R skrev om Ny som chef en del av Mgruppen

Från början fick Mgruppen ett helhetsbetyg där alla deras utbildningar betygsattes, men när de började rulla in allt fler rekommendationer ville de snart utöka sina möjligheter och valde då att skapa funktionen för kunderna att kunna sätta betyg på alla enskilda utbildningar.

På så sätt kan vi vara mer transparenta vilket gör det lättare för våra kunder att välja rätt utbildning. Det är dessutom ett klockrent sätt för oss att separat kunna visa upp de fina rekommendationerna vi får på de längre ledarskapsutbildningarna.

Executive Master of Leadership & Management - bred och stimulerande utbildning. Täcker många områden och ger många perspektiv på ledarskap. Bra verktygslåda och goda möjligheter till att utöka sitt nätverk. Mycket positivMarcus N skrev om Executive Master of Leadership & Management en del av Mgruppen

Ekequist poängterar dock att det är viktigt att kunna ta emot både positiv och negativ kritik. Inget företag är perfekt och allt kan inte alltid gå som planerat, ibland kan detta leda till att man får kritik. När man är helt transparent som Mgruppen, visas kritiken för potentiella kunder också och detta kan kännas skrämmande för vissa företag, men Ekequist menar att det är genom att ta emot kritik som de kan utvecklas till det bättre.

Genom att visa upp både positiva och negativa omdömen ökar trovärdigheten, framförallt för Mgruppen, men även för hela utvärderingsprocessen och för Reco. När vi får ett negativt omdöme handlar det oftast om att kunden har haft andra förväntningar på utbildningen och då får vi fundera över hur vi ska bli bättre, säger Ekequist.

Han avslutar med att förklara att de tycker det är jättekul att få svart på vitt vad deras kunder tycker om dem. Det är något som gynnar både Mgruppen och deras kunder.

Källa: Dagens Industri

Intresserad av Reco?