Peter Dahlberg
Registrerad mäklare sedan 2008
Aktiv på Reco.se sedan 2013
2017-12 - 2018-11
Att sälja sin bostad är en av de största affärer man gör. Då ska man kunna lita på sin mäklare. Mitt mål är att ge trygghet och smidighet genom bostads-försäljningens samtliga steg, för både säljare och köpare. Nöjda kunder är min största belöning.

Jag är född och uppvuxen i söderförort. Jag började min karriär i Älvsjö 1978 så jag har sett Älvsjös centrala delar både växa och ändra skepnad. Nu har jag efter att ha arbetat på tre andra mäklarföretag fått möjlighet att arbeta på Svenska Mäklarhuset i Älvsjö, vars starka varumärke ger de bästa förutsättningarna till en trygg och smidig bostadsförsäljning. Läs mer

Läs vad 46 kunder tycker om Peter Dahlberg

• Anders P
    Peter sålde vårt hus. Han gjorde en utmärkt presentation av sina tjänster och lyssnade in våra önskemål. (Att vara tydlig med beskrivning av området och fastigheten , dessutom att bilder presenteras i logisk ordning.) Peter deltog i besiktning och fotografering. Han höll kontakt med oss under hela processen och beskrev vilka förarbeten han gjorde bland annat för att förbereda inför visning. Peter verkar gediget intresserad av sälja hus och att allt är korrekt för alla parter och berättar gärna om strategier och förklarar gärna. vad som kommer att hända. Det är helt klart att han vill att både säljare och köpare skall vara nöjda.
    Det var tex. inga problem att ändra datum trots att det ledde till merarbete.
    När sälj processen rullat i gång så kändes det bra och tryggt med Peters lägesrapporter och när det var dags för avslut så var Peter tydlig med att förklara vad alla steg innebar. Vi är helnöjda med Peters engagemang i vår säljprocess och kan med stor glädje rekommendera honom som en seriös och effektiv partner i säljprocess. Läs mer
  • Jag och min fru anlitade Peter inför försäljningen av vårt villa. Peter skötte allt mycket proffsigt. Vi kände oss trygga genom hela resan. Vi rekommenderar verkligen Peter. Hans erfarenhet gör skillnaden. Läs mer
  • Ulf S skrev om Peter Dahlberg en del av Svenska Mäklarhuset Älvsjö & Bandhagen
    Sålt villa i Herrängen
    Trevlig, sympatisk och duktig.
    Vida bättre än på konkurrerande mäklarföretag, som inte ens orkade ringa tillbaka. Läs mer
  • Köpte ett hus där Peter var mäklare. Huset var besiktat av säljaren med en besiktningsman hänvisad av Peter. Vi gjorde vår egen besiktning. Rena och uppenbara felaktigheter uppdagades vid vår besiktning. Bland annat, i ett nygjort badrum hade mäklarens besiktningsman ingen anmärkning. Vår besiktningsman såg genast flera uppenbara fel. Rörgenomföring i vägg i duschzon 1. Upphöjt golv i duschzon utan golvbrunn utanför. Rörgenomföring i golv. Från lut på golvet i hela badrummet utan golvbrunn. Vår besiktningsman menade att man inte omedvetet kan missa dessa grova felaktigheter. Enligt vår besiktningsman skulle det bli svårt/omöjligt att försäkringen skulle gälla om vattenskada skulle uppstå pga detta badrum. Det slutade med att vi hävde köpet. Jag uppmanade Peter att inte använda denna besiktningsman, men en tid efter såg jag att han gjorde det igen. Jag påtalade då detta för Peter och han blev då upprörd.

I övrigt har han ett vänligt bemötande, är anträffbar och beskriver köp processen på ett tydligt sätt.

Men, jag skulle vilja påstå att denna händelse beskriver en oseriös mäklare. Om du nu ändå ska sälja eller köpa ett hus genom honom, ANLITA DIN EGEN BESIKTNINGSMAN!!

Lycka till! Läs mer
    2018-07-30 Peter D svarar Johan W
    Först av allt vill jag verkligen beklaga att Johan inte fick sitt drömhus.
    Jag kommer ihåg händelsen mycket väl, den inträffade mars 2016. Johan var på en privatvisning enbart för sig och sin familj före de planerade visningarna och gick vidare och köpte detta trevliga 20-talshus på en stor friköpt tomt i ”rätt” väderstreck. Jag har full förståelse att besvikelsen är stor då husets skick inte uppfyller allt det man uppfattat innan och i samband med kontraktsskrivningen.

Badrummet i fråga renoverades av ägaren fyra år (2012) tidigare och ägaren valde då att inte bygga om allt för mycket utan lät de flesta rörgenomföringar m.m. fortsätta vara på det sätt de var innan renoveringen. Johan anser att det fanns grova missar i besiktningsutlåtandet. Johan hade kanske inte haft samma uppfattning om besiktningsmannen fått fullfölja sitt uppdrag gentemot Johan, med en genomgång av huset under några timmar, på plats. Duschrummet fanns upptaget under riskanalysen. Det ska också nämnas att det inte var konstaterad någon skada i badrummet. Efter avhoppet så gjorde besiktningsmannen en ny besiktning av duschrummet och reviderade utlåtandet så att inga missförstånd skulle uppstå med ny presumtiv köpare.

Varje husägare som står i begrepp att sälja har sin fria vilja att välja vilken besiktningsman som helst om husägaren väljer att besiktiga sitt hus, vilket jag starkt rekommenderar. Överlåter husägaren valet till mig så förslår jag bl.a. denna besiktningsman.
    Genom åren har jag haft samarbete med flera besiktningsföretag, bl.a. det Johan använde. Vi är noga med att besiktningsmannen är auktoriserad, har ansvarsförsäkring etc. Min uppfattning är att besiktningsmannakåren generellt besitter goda kunskaper om hus och byggnadsteknik. De uttrycker sig dock vanligtvis lite olika om samma saker.
    Det har lett till att vi rekommenderar att par företag som vi uppfattar gör ett gott arbete. Den besiktningsman som utförde säljarbesiktning på denna fastighet har jag stort förtroende för och utlåtandena upplever jag är mycket pedagogiska med förklaringar. De flesta som nyttjat hans tjänster upplever jag har varit mycket nöjda. (Besiktningsmannen har bl.a. varit med och bildat det bolag som Johan använde och var VD där under många år. Det är ett av landets största besiktningsföretag och har goda referenser.)
    Johan uppmanade mig att inte använda besiktningsmannen igen. Som jag hoppas att Johan förstår så tar vi alla synpunkter på största allvar men min erfarenhet är att jag inte kan ta endast en missnöjd spekulants råd och följa det.

Själva återgången gjordes så skyndsamt som möjligt utan några skadeståndskrav, dvs utan någon som helst kostnad till varken säljare eller mäklare för Johan. Hela handpenningen betalades således tillbaka.

Jag vill än en gång beklaga att Johans drömhus inte motsvarade Johans förväntningar men jag gör allt så gott jag kan för att intressenterna ska ha så mycket information som möjligt som underlag för sina beslut. Den som köper ett hus genom mig upplyses alltid om sin undersökningsplikt enligt Jordabalken med rekommendationen att göra en egen besiktning, besiktningsgenomgång eller något annat som passar köparen.

För övrigt såldes fastigheten någon dag senare (annan förhandsvisning) för samma pris som Johan erbjudits och de nya ägarna är enligt uppgift mycket nöjda med huset.
  • Bra bemötande, i formation nöjd Läs mer
  • Peter skötte försäljningen av vårt hus med full belåtenhet. Läs mer
  • Peter Dahlberg är i sin roll som mäklare, erfaren, lyssnande och med tydlig och lugn återkoppling i ärendet! Vi är mycket nöjda med hans agerande och har mot den bakgrunden kunnat rekommendera honom till andra försäljningar i området!
    Hans och Marianne Östergren Läs mer
  • Trevligt bemötande, kunnig och bra information under säljprocessen. Läs mer
  • Björn H
    Vi har verkligen haft stöd och nytta av de kunskaper som Peter har. Han har stått ut med våra eviga frågor och varit en fast klippa i vårt kaotiska försäljning och flytt.

Så här efteråt inser vi att han vid flera tillfällen pushat oss omärkligt i rätt riktning och agerande.

En just kille! Läs mer
  • Jan B
    Jan B skrev om Peter Dahlberg en del av Svenska Mäklarhuset Älvsjö & Bandhagen
    Vi är mycket nöjda med den hjälp vi har fått av Peter Dahlberg vid försäljningen av vår villa. Han agerade mycket professionellt och visade stort intresse för uppdraget. Vi kan varmt rekommendera honom! Läs mer

Senaste försäljningarna

Bedaröbacken