Alla kategorier Restaurang Jämtland Östersund Take Mikado Restaurant

Take Mikado Restaurant

Infanterigatan 12, 831 32 Östersund — Visa karta

Take Mikado, bambu-kejsaren är enligt vissa den bästa japanska restaurangen i världen, utanför Japan. Mikado erbjuder traditionella japanska maträtter, som t.ex. sukiyaki och shabu shabu. Mikado är dock inte restaurangen som ni spontanbesöker, maten måste beställas tre dagar i förväg för att hinna tillredas på sitt alldeles egna sätt.

Läs vad 1 kund tycker om Take Mikado Restaurant

• Tobias B
    Tobias B skrev om Take Mikado Restaurant
    Mikado är idogt haussat av den lokala befolkningen och under helgens visit till Östersund var det äntligen dags att testa den omtalade Japanen. Jag älskar japansk mat och trampade in i Mikados lokaler med höga förväntningar. Personalen var väldigt tillmötesgående och aningen ovetandes av den omfattande hypen som de är med och bär upp.

Vi bad om råd vid dryckesvalet varpå kocken själv rekommenderade lämpligt vin till maten, ganska kort därefter kom förrätten. Sashimin var omsorgsfullt dekorerad och varje fiskbit var en smaksensation, mitt sällskap som inte är någon fiskälskare var nöjd utan att vara särskilt imponerad. Jag var desto piggare, dessutom var vinet alldeles perfekt.

Till varmrätt serverades Shabu-Shabu en form av japansk fondue. Välskurna smala entrecote-skivor läggs ned i en varm tångbuljong tillsammans med grönsaker och shiitakesvamp från Kiruna. Här gäller lite utmattningsprincipen eftersom de första tuggorna är magiskt goda precis som att de sista inte är fullt så banbrytande. Shabu-Shabu är helt klart en social rätt som tar ett tag att äta vilket är supertrevligt.

Mikado är liksom en optimal mix av Japan och Jämtland - svårslaget god mat serverad med norrländsk blygsamhet. I min mening är Mikado väl värt ett besök om man är i Östersund, jag skulle rekommendera att fokusera på fiskrätterna men det är en ytterst personlig åsikt. Överlag en riktigt trevlig och smakrik upplevelse.
    Jakob J, Noel H gillar detta

Infanterigatan 12, 831 32 Östersund