Alla kategorier Färja Stockholms län Stockholm Östermalm Gärdet Tallink Silja

Södra Hamnvägen 50A, 115 41 Stockholm — Visa karta

Läs vad 21 kunder tycker om Tallink Silja

• Morten K
    Morten K skrev om Tallink Silja
    så ser svaren ut från talink
    Hej! Du pratar nu med Ivonne
    Vi hjälper dig om ett ögonblick.
    Du sa: då väntar jag
    Ivonne: hur gamla är barnen? och vilken hyttkategori vill ni ha?
    Du sa: vilka barn?
    Ivonne: förlåt läste fel
    Du sa: billigaste hyt med wc duch
    Ivonne: vart vill du åka till?
    Du sa: spelar inte så stor roll båt och underhållning är viktigare
    Ivonne: till Helsingfors så kostar det 12050 inkl frukost, brunsh och middag
    Ivonne: med B-hytt
    Du sa: vilken båt och underhållning?
    Du sa: är det inte julbord den 24 dec?
    Ivonne: ja det är det, det är serenad
    Du sa: är det julbord den 24/12?
    Du sa: som är av manerstien vet inte hans stavning
    Ivonne: ja det är julbord
    Du sa: vi är 5 har vi två hytter?
    Ivonne: då blir det 2 hytter
    Ivonne: hur vill ni bo?
    Du sa: 2 3
    Ivonne: ok
    Ivonne: vänta
    Du sa: ok
    Ivonne: då blir priset 14150
    Du sa: i er annons står det " Helsingforskryssning Med julbord - pris från 495:- Ingår: båtresa, del i B4-hytt, julbord inkl dryck." vilket blir 2475:- vad är det som påverkar priset så mycket?
    Du sa: och detta är er rubrik "Julbordskryssning 15 nov - 26 dec "
    Ivonne: det gäller per person.....
    Du sa: ja 495 * 5 blir 2475:-
    Ivonne: men det också från priser
    Du sa: vad ingår mer i det du offererat
    Ivonne: det ingår frukost, brunsh och middag
    Du sa: och dessa måltider skulle då kosta 11675:- ?
    Ivonne: ni är 5 perosner
    Ivonne: jag kan titta vad det kostar för en perosn
    Du sa: ja 11675 / 5 är 2335:-
    Du sa: så om v i enbart beställer enligt annons blir priset 495:- per person
    Ivonne: då gäller det den 24/12 till Helsingfors
    Ivonne: för en perosn
    Ivonne: i en B hytt
    Du sa: så om v i enbart beställer enligt annons blir priset 495:- per person vi är 5 personer vilket blir 2475:-
    Ivonne: när jag tittar på min bokning så blir priset för en perosn 4210:-
    Ivonne: i en Bhytt
    Du sa: är annonsen fel då? "finns på er sida http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/julbord"
    Ivonne: jag gick in och tittade på vår hemsida och jag fick samma pris
    Du sa: konstigt för i rubriken står det "Julbordskryssning 15 nov - 26 dec " och under i annonsen står det "Helsingforskryssning Med julbord - pris från 495:- Ingår: båtresa, del i B4-hytt, julbord inkl dryck." vi vill åka den 24 dec vilket stämmer med er rubrik och julbord hytt mm är ok för oss, så vad är det som påverkar priset?
    Ivonne: eftresom ni är 5 perosner som åker, så måste den 5 personen betala för hela den hytten (för 4 perosner) därför kostar det så mycket.....men om ni var 4 personer så skulle det kosta 7840 delat på 4 blir det 4910:- per person
    Ivonne: förlåt 490:-
    Ivonne: per person
    Du sa: vänta nu
    Ivonne: sorry igen det blir 1960:_
    Du sa: du skriver att vi betallar 490:- per person för fyra vilket blir 1960:- det stämmer men då borde vi kunna boka för 8 till en kostnad av 3920
    Ivonne: för 8 personer blir det samma kostaden, 1960 per person
    Ivonne: det blir 15680
    Du sa: hur kan 490:- * 8 bli 15680:-?
    Ivonne: som sagt det är "från priser"
    Du sa: ja och vi nöjer oss med det lägsta prisförslaget
    Du sa: har ni inga resor för utlovat pris skriv det
    Ivonne: det har vi men sånna priser tar slut nästan direkt, som sagt det är från priser och beroende på vilken hytt man vill ha, de billigaste hytterna har tagit slut och det är C-hytter
    Du sa: men i annonsen ingår b-hytt
    Ivonne: är det något annat jag ska hjälpa dig med
    Ivonne: Då du ej har skrivit någonting på fem minuter avslutas chattsessionen. Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss på nytt.
    Ivonne lämnade chatten. Tack för att du kontaktade oss!
  • Efrahim f
    Efrahim f skrev om Tallink Silja
    Riktigt uselt Rederi som ej bryr sig om passagerarna.
    Det sups och festas loss i hytterna så andra ej får sova på nätterna.
    Ingenting händer om man klagar hos Infon ombord heller.
    Det måste även gå dåligt för detta rederi när det börgar rota i resenärers väskor efter livsmedel.
    Tänk att det faktiskt finns folk som köper lokala delikatesser med sig hem.
    Dessa ska mao få slänga detta.. Nä sågar detta rederi och reser med Viking
    Eller flyger över. Då blir man väl behandlad och får köpa vad man vill med sig.
  • sirpa i
    sirpa i skrev om Tallink Silja
    Tallink Silja har blivit sämre sedan Tallink köpte fartygen. Vår familj har bytt till Viking Line.
    Extra Varning för Galaxy om man inte vill supa och vråla natten lång. Där måste man ha extra dyr hytt om man vill sova något. Hytterna är skitiga och luktar illa.
    Under Siljas tid ordnades trevliga gruppresor som vi ofta deltog i. Tallink verkar vilja vara party, party,party för ungdomar. Vi som är 50+ och vill ha lungt och värdigt får söka andra alternativ.Tallink gör ett stort misstag, tror jag, som nonchalerar oss äldre som har tid och pengar att resa och älskar god mat och dryck.
    Hur länge går det att bara satsa hårt på öl och sprit-drickande ungdomar, det är frågan?
    Peter gillar detta
  • John M
    John M skrev om Tallink Silja
    "Handla hemma istället"! Ärligt mannen, hur räknar du? Vi tar Blå Absolut tex. Bolaget: 239 kr flaskan; Silja: 215 kr flaskan. MEN! Bolaget har 70 cl flaskor medan Silja kör med literflaskor. Alltså: Bolaget 341.42 kr/liter och Silja som sagt 215 kr/liter. Skillnad: 126 spänn eller 37%!!!! Fortsätt för all del att sponsra Systemet om du nu tycker att du gör en så bra affär, men till alla andra som åker båt eller annars åker på charter el dylikt: Köp ALLTID hem ett rör eller 2 från Arlanda eller båten eller motsvande, eftersom förtjänsten ligger i priset i allmänhet och i flaskstorleken i synnerhet!
  • Henrik J
    Henrik J skrev om Tallink Silja
    Uppdatering 2010-09-21

Jag känner att jag behöver komplettera mitt omdöme lite.

Jag vet att jag skrev att det var första och sista gången jag åkte med Tallink Silja i mitt ursprungliga omdöme. Tro det eller ej, men vi gav dem faktiskt en ny chans. Vi åkte på Tallinnkryssning med Baltic Queen. Vilken skillnad! Mycket fräschare och trevligare. Visst, båtarna vi åkte med förra gången är ca 20 år gamla, och Baltic Queen är inte ens ett år gammal, men jag måste säga att det gör stor skillnad för trivselfaktorn och helhetsbilden. Hytten var ljus och fräsch, och det var bekvämt att sova. Inte alls samma oljud som på de gamla båtarna. Mycket mindre vibrationer också. Tycker även att restaurangerna var bättre på Baltic Queen. Fortfarande dyrt, men mer prisvärt på något sätt. På kvällen tillbaka från Stockholm hade vi en väldigt trevlig servitör till middagen. Ska ni åka med Tallink Silja, åk med Baltic Queen, och inte med deras gamla båtar!

Ursprungligt omdöme:

Första och sista gången jag åker med Silja. Jag och min flickvän åkte till Helsingfors med bil. Silja Serenade på vägen dit och Symphony på vägen hem. Båda dessa båtar är väldigt gamla och slitna och i allmänt dåligt skick. Vi hade C hytt. På Serenade var hytten så äcklig att vi nästan inte kunde vara i den. Inredning från tidigt 90-tal som aldrig ser ut att ha renoverats på något sätt. Toaletten gick att använda, men duschen var så äcklig att vi inte ens övervägde att använda den, varken på vägen dit eller tillbaka. Papperskorgen var inte tömd, och hytten var bara allmänt äcklig. Hela C-däcket luktade sjö och kiss (på Serenade). Symphony var något bättre, men i stort sett samma. Allt är väldigt, väldigt slitet och smutsigt. Tycker nästan synd om de som städar C-hytterna. Sen är det en annan sak - priserna. Själva biljetten var dyr nog, tror vi betalade ca 3800 kr totalt (2 personer, C hytt, med en bil). Sen är allt annat på båten jättedyrt också. Undermålig frukostbuffé för 10 euro per person. Torra mackor för 4 euro. Äckligt kaffe för 2 euro. Man känner sig helt rånad när man tittar på sitt kontoutdrag och ser vilja otroliga överpriser de tar för precis allting. Visst, Euron är nog en bidragande orsak, men ändå. Tax free:n är bra, men ärligt talat kan du lika gärna handla hemma istället, för så mycket billigare är det inte. Jag lyckades få några timmars sömn på vägen tillbaka, bara för att bli väckt kl 4 av ett fasansfullt oljud när båten stannade i Mariehamn. Det lät verkligen som om någonting höll på att gå sönder totalt, väldigt obehagligt när man ligger i en liten och allmänt ogästvänlig C-hytt, under vattnet. Detta oljud höll på i säkert en halvtimme. Min flickvän blev väldigt rädd av detta. En annan sak som jag bara måste nämna är hur "slappt" allt kändes vid incheckning etc. Det enda dom kollar när du kör på är din biljett. Ingen ID-kontroll (min flickvän är t.ex. inte svensk medborgare - borde inte hon behöva visa upp sitt pass?). Ingen kontroll av ditt separata boardingkort för bilen - varför ha det då? Sen när du kör av så är det heller ingen kontroll av någonting överhuvudtaget. Ingen kollar vem du är, ingen kollar hur mycket sprit/tobak du har med dig. Du kör rakt in i landet utan några som helst förhinder. Visst, bekvämt, men märkligt. Allt var inte dåligt dock. Personalen var ganska trevlig, och det gick bra att prata svenska med alla. När vi bokade resan fick vi ingen returresa av någon skum anledning, men det fixades snabbt på telefon av deras kundtjänst. En liten fördel med Silja mot Viking Line är att Silja är mer "familjevänligt", dvs inte alls lika mycket berusade människor och stök. Nästa gång jag åker till Finland så tar jag flyget, inget snack om saken.
  • Peter
    Peter skrev om Tallink Silja
    Man skall nog skilja på Silja och Tallinks färjor. På Silja är det mesta perfekt som mat, service, trevlig personal etc. Har åkt många gånger så jag vet. Vill man ha det lugnare åker man må-tor....fest Fre-Sön.
    Är mycket nöjd med mina resor.
  • Emil W
    Emil W skrev om Tallink Silja
    Aldrig i mitt liv har jag känt sådan förnedring som när vakterna beslagtog vår mat innan vi fick kliva på båten. De tog bröd, pålägg, sallad, godis, läsk, juice och annat till ett sammanlagt värde av drygt 400 kronor och vi fick ingen möjlighet att återfå det efter det att resan var slut. Om regeln om att man inte fick ta med mat på båten var utannonserad någonstans i deras bokningssystem så var det väl dolt, för det låg ett berg (!) av mat på golvet som andra passagerare tvingats lämna ifrån sig. När vi frågade vakterna om varför vi inte fick ta med oss vår mat ombord så mumlade de svepskäl om hygien, men det är alltför uppenbart att det bara rör sig om att de vill sälja mer på båten. För oss yngre människor med sämre ekonomi så är det inte en hållbar lösning att köpa bufféer för drygt 200 kr per person och tillfälle samt taxfree-mat och snacks till överpriser, så vi tvingades tillbringa hela resan utan mat.

Om informationen var tydligare hade jag inte reagerat lika kraftigt. Som det är nu så kommer jag aldrig mer att åka med Silja och jag tänker sprida min historia till så många som möjligt.
    Nikke L gillar detta
  • Willemo L
    Willemo L skrev om Tallink Silja
    Skrämmande taffligt .. och de där mackorna.. sitter fortfarande som en klump i halsen på mig. Hur kan man stänga ner alla butiker och alla restauranger mellan klockan tio och halv fyra på dagen?? Jag höll på att svälta ihjäl... därav den där torra ostmackan från gårdagen eller förra veckan... aldrig, aldrig mer!!!
  • Jeppe A
    Jeppe A skrev om Tallink Silja
    Har åkt några resor med Tallink Silja.
    Tyvärr skiljer sig Tallink och Silja fartygen ganska mycket. Silja har bättre service än Tallink. Men alla fartygen är mycket fräscha och inget spring i korridorerna nattetid. Priserna ligger lite för högt. Men kan ändå rekommendera en resa med TallinkSilja.
  • Jan A
    Jan A skrev om Tallink Silja
    Tallink (vet inget om silja) är USLA på kundservice.
    Vi bokade en konferens och blev riktigt dåligt bemötta och personalen ljög om vad de personligen tidigare lovat.
    Anneli W gillar detta
  • Anneli W
    Anneli W skrev om Tallink Silja
    Att service och bemötande på Tallinks båtar är under all kritik är väl knappast nyheter för någon. Men det mest skrämmande är besättningens bristande språkkunskaper. Inte ens i informationen talas eller förstås engelska, än mindre svenska. Vad händer vid ett haveri då endast de estniska/lettiska passagerarna förstår besättningens instruktioner? Skrämmande tanke!!
  • ellen f
    ellen f skrev om Tallink Silja
    tallink silja är pinsamt dålig. Det såg inte ut som att någon hade städat på några månader. Hytternas dörrar var insparkade i hörnen, maten var dålig, personalen bedrövlig (fanns vissa undantag). Det som kallades "karibean theme" var en lettisk tjej utan några som helst språkkunskaper som stod i en sambaliknande klänning och drog lotter som ingen ville köpa.
    sjuka priser jämfört med vilken skit man fick. torra mackor med en kasslerbit (?!)i kostade 59 spänn!!! Helt otroligt!
    Blev slagsmål under kvällen. 5-6 killar sparkade ner varandra och en lämnades medvetslös och blodig på golvet. inte en vakt så långt ögat kunde nå. jag menar det var inte mycket folk på båten. Då känner man ju ändå att vakterna kanske ska försöka hålla sig lite centralt - men icke...! Först efter 6-7 min kom det 3 vakter gående långsamt och brydde sig inte direkt om mannen som låg på marken och blödde. På kvällen stod "misshandlarna" utanför våra hytter och jag som tjej kände direkt att det här går åt helvete. Dom började taffsa och jag sa ifrån och skyndade mig in i min hytt. Där stannade jag resten av kvällen. Jag vågade inte gå ut därifrån och jag sov nästan ingenting de två nätter som vi spenderade på Regina Baltica. VILKEN SKIT!
    Anneli W gillar detta
  • Anna R
    Anna R skrev om Tallink Silja
    Åkte ToR till Riga, tackolov var det ingen nöjestripp utan för att jag inte hade råd att flyga. Men med facit i hand är Tallink ALDRIG mer ett alternativ. Märklig personal, öststatskänsla, sämsta maten jag ätit på länge, ockerpriser och Taxfreen under all kritik. Varför betala nästan lika mycket som du gör på Bolaget??
  • CJ L
    CJ L skrev om Tallink Silja
    Resan blir oftast vad man gör den till men förutom ev. glada resekamrater så finns det inte så många plus över till Tallink. Personalen är överlag väldigt otrevliga och nonchalanta, deras s.k. "25h bar" är bedrövlig och det finns knappt någon ätbar mat alls om du inte i förväg beställt buffé. Bättring från Tallinks sida!
  • Karina P
    Karina P skrev om Tallink Silja
    Silja Galaxy har serveringspersonal som stöter på gästerna och ger ut sitt telnr. och ber att de skall ringa upp, så att de kan träffas. Han (servitören) stöter på tonoringar.Så Galaxy är bara äckelpersonal.
    Hälsn.
    Karina & Marie
  • Marjatta S
    Marjatta S skrev om Tallink Silja
    Mötandet på Tallink Silja kundservice är uruselt, och otrevligt. Jag fick ett erbjudande från HSB, en Helsingforskryssning, när jag försökte boka genom onlinebokning lyckades det inte. Kundtjänsten påstod då att jag har redan bokat en resa med samma erbjudande, sedan sa hon att systemet har fastnat och en ny bokning kan inte göras tidgare än om 24 timmar. Jag år också kund hos Club one (en klub för Tallink kunder) och jag har samlat på bonus som man lovar kan bytas mot bonusresor felet är bara att det går aldrig att boka någon sådan resa.
  • Kåge F
    Kåge F skrev om Tallink Silja
    Tallinksilja har tappat all verklighetskontakt. Håller med tidigare insändare om personalen. Usla språkkunskaper, dålig service osv. Nu kostar t.ex. buffén SEK 258,- och då ingår ingen dricka. En kötträtt, hårdstekt lamm = totalförstörd. Torftig buffé i största allmänhet. Hade lyxhytt och då ingick "specialfrukost". Det speciella var att det mesta saknades. Föäljande dag åt vi i vanliga frukostmatsalen som hade en bra utbud. Ingen TAXFREE till Riga!
  • Sandra M
    Sandra M skrev om Tallink Silja
    Siljabåtarna är de bästa på kryssning, dock rekommenderas a-hytt eller bättre. Buffén är jättebra både middag och frukost men undvik restauranng Maxime, där var lång väntetid och ingen bra mat och vinet som rekommenderades var ingen hit.
  • kosmopolit g
    kosmopolit g skrev om Tallink Silja
    tallink är totalskit.
    riktigt DÅLIG SERVICE.
    personalen som är estnisk är oftast sura för dom har en mentalitet som troligtvis härstammar från rysslands tiden.
    (och så jobbar dom väldigt långa arbetspass 1vecka i rad vilket är ansträngande dessutom får dom väldigt dålig lön jämfört mot priserna ombord vilket är skit orättvist och redan där protesterar jag).

Priserna ombord är som sagt skyhöga och det är inte samma drag som på en vikingbåt.
    dessutom är enkelresor grisdyra så de e bättre å ta flyget(synd bara att flyget skitar ner naturen så mycket)

finns inte ens flipperspel å riktiga arkadspel ombord på vissa båtar.

Sen så har dom installerat luftfräschare i tallink båtarna överallt som automatiskt släpper ut skiten hela tiden som dödar nerverna (men ej tar bort lukten på riktigt).
    dessutom ger den bestående hjärnskador.

nä tallink är riktiga "kapitalister" som inte bryr sig om varken personal eller passagerare.

serviceandan från esterna är lika med noll allt ska vara 100% efter regelboken som i ryssland.

och jag fick plats i en hytt där det fan inte gick att sova för det stank av rök gick snällt till receptionen för att påtala detta på ett trevligt sätt.
    hon som var chef var riktigt otrevlig och sa att det inte gick att byta om jag inte betalar extra och anklagade mig för att vilja ha en egen hytt.
    jag sa att hon gärna får komma och lukta på hytten men nej.
    totalbetyg 0 egentligen men för å va snäll en etta.

blir bojkott av hela tallink och silja line tills dom iallafall tar bort luftfräscharna(*luft dödarna)
    och antingen ger normal lön till personalen eller sänker priserna.
  • Emma K
    Emma K skrev om Tallink Silja
    Monday bar har arrangerat stora klubbkryssningar flera år i rad nu och det hade garanterat inte gått om det inte hade varit ett bra sammarbete. När polisen dessutom tyckte det var dags att "presentera siffror" (800 knarkare av 1700 gäster trots att polisen gick igenom alla när vi gick OMBORD -tjena) så ställde Silja personalen upp för oss dansgalningar med sitt stöd. Damerna i buffen som inte diggade med sprang runt med hörselkåpor. Har aldrig varit med om att det är så bra stämning mellan alla på en båt som på de här kryssningarna. Tack silja! :)
  • Elina E
    Elina E skrev om Tallink Silja
    Tallink Silja har enligt mig de bästa kryssningarna. Det är bra drag, god mat och mycket folk. Tyvärr är hytterna i C-kategori väldigt äckliga, men kommer man upp någon prisklass är hytterna riktigt fina. Ett tips är verkligen att hyra en mini-svit, jag lovar att du inte kommer ångra dig. När jag och killen åkte så stod det kall champagne i rummet, vi bjöds på champage-frukost och det fanns drycker i kylskåpet. Hur bra som helst. Åker du någon av de större båtarna måste du prova maten som är riktigt god. Lite dyrare viner bara. Silja åker jag gärna med igen!

Södra Hamnvägen 50A, 115 41 Stockholm