Alla kategorier Övrigt Norrbotten Boden Boden Väktarskolan AB

Kårbacksgränd 1, 961 43 Boden — Visa karta

Läs vad 2 kunder tycker om Väktarskolan AB

• Hayma H
    Hayma H skrev om Väktarskolan AB
    Jag har personligen betalat utbildningarna egenhändigt och utbildat mej hos Väktarskolan och är helnöjd. Har idag heltidsanställning och en bra lön. Utbildningen var värd var enda krona.
  • VillVaraAnonym F
    VillVaraAnonym F skrev om Väktarskolan AB
    Jag känner mig besviken och blåst på pengar hos väktarskolan :(

Jag gjorde en anmälan till steg 2-kursen via internet. Både steg 1 utbildningen samt den praktiska yrkesträningen har jag genom lumpen erhållit år 2005.

När jag kom till första kursdagen sa kursledaren att jag har ett ogiltigt kursintyg pga att FAP'en ändrades året efter jag genomförde utbildningen, dvs 2006. Ändå tog han 5800 kr i betalt som var priset på steg 2. Mitt steg 1 intyg fick jag från PERSONSKYDDSKOLAN via lumpen och såvitt jag vet erbjuder inte försvarsmakten några dåliga utbildningar? Istället för att erjbuda någon komplettering av steg 1 ville väktarskolan att jag skulle göra en totalvakt-utbildning uppe i Boden 6 veckor där alla kurser ingår. Då ska jag betala 9100 kr extra för att få hela paketet. Det finns enligt väktarskolan ingen chans för mig att få tillbaka pengarna pga missförståndet eftersom jag i samband med min kursanmälan skrev på ett bindande avtal där jag skulle veta att man måste ha steg 1 utbildningen. Men vad ska jag tro då om jag har ett kursintyg på att jag har steg 1 och papper på att jag tjänstgjorde som millitärskyddsvakt som skulle utgöra den "praktiska yrkesträningen"?! Varför godtog de ens min ansökan utan att kontrollera att intyget var giltigt och varför lät de mig ens betala kursen när jag kom dit första dagen och de såg att mitt kursintyg inte längre gäller för att få genomföra steg 2?

Enligt boknings- och administrationsansvarige på väktarskolan står det KLART och TYDLIGT på deras hemsida att utbildningen kräver förskunskaper (väktargrundutbildningens del 1) i enlighet med Rikspolisstyrelsens föreskrifter.

Efter att jag och några hjälpsamma vänner har kontrollerat deras hemsid "www.vaktarskolan.se" så finner vi följande text under fliken utbildning:

Fortbildning

Rikspolisstyrelsen har beslutat (RPSFS 579-2) att väktare obligatoriskt fyra år efter genomgången väktargrundutbildning skall genomföra fortbildning.

Utbildningen är främst en repetition av väktargrundutbildningen.

Det står "efter 4 år efter genomgången utbildning". Jag kan inte finna formuleringen INOM 4 år efter genomgången utbildning. Det framgår
    alltså inte tydligt och klart enligt mitt förmenande.

Jag hade dessutom telefonkontakt med en som har hand om administrationen där i början av augusti då jag anmälde mig. På hennes fråga om jag hade genomgått väktarutbildning 1 så berättade jag att jag genomgått den under min värnplikt och samtidigt gjort praktiskt yrkesträning. Hon sade att det lät helt ok och
    frågade aldrig om vid vilken tidpunkt jag hade genomgått denna utbildning. Eftersom det är avgörande enligt väktarskolan så borde det vara en obligatorisk frågeställning till alla som anmäler sig.

Så här i efterhand kan jag också vid en fingranskning av deras hemsida att det under fråga juristen och inskickade frågor och svar på från januari 2009 att det kan komma att införas en maximigräns på 4 år mellan kurstillfällena. Denna sida besökte jag inte och så här efteråt kan
    det väl knappast vara ett villkor att man ska gå in och se vad andra har för frågor?

Jag anser att Väktarskolan har brustit i sin tydlighet och undanhållit viktig och avgörande information då det gäller dessa villkor och emotsåg återbetalning av min kursavgift till mitt konto. Men det kommer ALDRIG att ske enligt väktarskolan :(

Jag rekommenderar er INTE denna skola, särskilt inte om du betalar ur egen plånbok!

Kårbacksgränd 1, 961 43 Boden