Alla kategorier Ventilation Stockholms län Stockholm Södermalm Ventus Norden Ventus Norden Stockholm

Ventus Norden Stockholm

Rosenlundsgatan 13, 118 53 Stockholm — Visa karta

På Ventus Norden Stockholm jobbar vi med ventilationslösningar för ett nordiskt klimat.

Vi arbetar på ett modernt sätt i vår verksamhet och fokuserar alltid på våra ledord som är: kundservice, kvalitet och kompetens. Dessa ledord står för hela vår verksamhet, vare sig du kontaktar en tekniker eller någon från vår trevliga kundtjänst.

Vi har hela 150 års erfarenhet i branschen, vilket betyder att du som kund kan vara trygg med de tips och råd vi ger dig. Vad du än undrar över kan du alltid fråga oss!

Miljön är något vi har i åtanke under alla våra arbetsprocesser. Vi strävar dagligen efter att använda oss av miljövänliga ventilationslösningar och anpassar även våra bilturer så att de orsakar så lite utsläpp som möjligt.

Ansvarsfullt företagande och nöjda kunder är något vi brinner för. Kontakta oss om du vill veta mer!

Läs vad 265 kunder tycker om Ventus Norden Stockholm

• Uljas E
    Uljas E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Kontroll och rensning av ventilationssystem samt rengöring av kanaler, ventiler och bergvärmepump samt köksfläkt! Kunnig och trevlig personal! Läs mer
  • Eric A
    Eric A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Trevlig kille! Gjorde ett bra jobb med dem MESTA... han missade 2 filter i skåpet där fläktarna sitter som blåser ut luften i huset.
    Jag dammsög där men jag tror att dem måste rengöras på djupet... man såg inte att det var filter innan jag dammsög. Vore bra om ni kunde åtgärda det. Med vänlig hälsning, Eric Läs mer
  • Johanna E
    Johanna E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Fick påminna flera gånger om att bli uppringd. Bokade tider ställdes in av flera oberoende företrädare för företaget. Endast återkoppling om offert efter flera påminnelser. Kan inte rekommendera detta företag! Läs mer
  • Mats-erik M
    Mats-erik M skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra och snabb service av ventilationen Läs mer
  • Åke L
    Åke L skrev om Ventus Norden Stockholm
    God information om FTX-aggregat och enkel upphandling av Casa R2. God leveransprecision.

Snabb och god installation av aggregatet av kunnig och sympatisk personal.
    Tyvärr började aggregatet efter två veckor ge ifrån sig ett irriterande, kraftigt dunkande ljud var tionde sek som visserligen har minskat men som stundtals hörs. Jag var till att börja med överens med Johan att avvakta för att se om ljudet skulle upphöra men det har det inte gjort. Även om ljudet inte hörs jämt ska ett nytt aggregat förstås inte föra oljud ifrån sig alls. Den 16 och 28 nov har jag bett honom åtgärda problemet men han har inte hört av sig.
    Det här kunde Ventus ha skött mycket bättre och hade då fått toppbetyg. Läs mer
  • Olle R
    Olle R skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus installerade en kanalfläkt i vår lägenhet. Lite strul med bokningen av projektering men montören som kom var hjälpsam, åkte och bytte fläkten som var fel pga missförstånd och installarade den. Nöjd med utfört arbete. Läs mer
  • Kjell R
    Kjell R skrev om Ventus Norden Stockholm
    Gott bemötande, fick hjälp med ventilationsrengöring.
    Hade också hoppats på att vår värmepanna skulle bli lite tystare men det blev tvärtom. Läs mer
  • Kent E
    Kent E skrev om Ventus Norden Stockholm
    bra. rengjort luftsystemet i mitt hus. Läs mer
  • Sven P
    Sven P skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ett professionellt utfört uppdrag Läs mer
  • Carole B
    Carole B skrev om Ventus Norden Stockholm
    Mycket nöjd med er tjänst. Supertrevlig kille som bytte vår ventilationsfläkt på taket. Bara att rekommendera ert företag! Läs mer
  • Göran H
    Göran H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus genomförde service, rengöring och inställning av frånluftsanläggningen i huset. Mycket bra bemötande och väldigt trevlig tekniker. Läs mer
  • Kerstin L
    Kerstin L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Mycket bra. Byte av fläktventilationsrör. Läs mer
  • Sven Å
    Sven Å skrev om Ventus Norden Stockholm
    i köpte ventilationsrengöring och blev mycket nöjda. Läs mer
  • Gregorio P
    Gregorio P skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus ansträngde sig verkligen för att möta våra önskemål. Läs mer
  • Martin N
    Martin N skrev om Ventus Norden Stockholm
    Mycket trevligt bemötande som vill ta hand om kunden. Lyhörda och hjälpsamma. Läs mer
  • Malin A
    Malin A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra och seriöst företag vi är nöjda Läs mer
  • Tor-björn T
    Tor-björn T skrev om Ventus Norden Stockholm
    Uppringd av telefonförsäljare. Bra att få ventilationen kollad efter ca 5 år sedan senast. Kompetent och noggrann servicekille, som gick igenom hela systemet med utlåtanden.
    Prisvärt. Läs mer
  • Magnus I
    Magnus I skrev om Ventus Norden Stockholm
    Kollade pris med dom och tyckte dom var lite dyre jämte sina konkurrenter. Dock efter ett samtal kom vi överens om prisbilden.
    Dom kom på avtalad tid, var trevliga och gjorde sitt jobb bra.
    Fakturan var enl avtalat pris och fläktanläggningen funkar fin fint efter servicen. Läs mer
  • Jonas E
    Jonas E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Trevlig och förklarande införsäljning av vikten av att ha rena ventilationskanaler i huset. Själva utförandet gick snabbt och enkelt och med en trevlig och kunnig tekniker. Läs mer
  • Pierre M
    Pierre M skrev om Ventus Norden Stockholm
    Har anlitat företaget för att installera FTX-ventilation i en villa, bottenplan och källare. Mycket professionellt i hela processen och lätta att komma i kontakt med. Teknikerna var mycket kunniga och snabba och visade stor kreativitet vid den utmanande rördragningen i källarplanet. Trevliga och konversabla tekniker och administratörer. Klarade installationen inom stipulerad tidsram. Läs mer
    Ventus Norden gillar detta
  • Patrik L
    Patrik L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Började bra, bokade ett konstnadfritt hembesök. Ngr dagar senare dyker en tekniker upp hemma och vi snackar lite om olika alternativ på lösningar. Får en bra känsla av teknikern som verkar kunnig och inte vill sälja in ngt onödigt. Ngn filmning av kanalerna som utlovas på hemsidan gjordes dock inte. Tänkte ifs inte på att fråga efter det heller. Nåväl, vart utlovad en offert inom ngr dagar men efter att inte hört ngt på en vecka skickade jag ett mejl till dem. Lite senare den dagen ringde då teknikern upp och skyllde på att mitt kundkort inte existerade... Så vi gick igenom allt igen via tele och vart utlovad en offert igen inom ngr dagar. Nu har det gått snart 2 veckor och ingen offert än. Ventus Norden känns inte speciellt seriösa, är man inte intresserad av jobbet är det väl bättre säga det i så fall. Skulle det mot förmodan dyka upp en offert lär jag knappast anlita dem, då hanteringen av mitt ärende känns väldigt bristfälligt. Läs mer
  • Rene L
    Rene L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Dyrt om man jämför med andra att rensa ventilationen! och lämnad en offert på en anläggning med jobb över telefonen mellan 75 och 120000. Utan att ens komma ut och titta. Oseriöst i min mening Läs mer
    2017-09-22 Ventus Norden svarar Rene L
    Hej Rene L.

Nu har vi tyvärr ingen info på vem du pratat med och vilket typ av system ni har diskuterat men det du har fått utav oss är inte en offert utan endast en grov prisuppskattning baserat på ett kort samtal via telefon.

På telefon är det svårt att ge en korrekt offert på ett stort arbete såsom installation av FTX eller FX system utan att göra en grundlig undersökning. Beroende på förutsättningarna för dig och din fastighet såsom boarea, antal våningar, typ av vind, byggår, konstruktionsmaterial, önskad placering, funktionalitet(fuktstyrning, tidsstyrning, CO2, VOC, extra värme/kyla), estetik, ljudkrav m.m varierar priset.

Det prisspann på 75 till 120 tusen kronor är vad vår medarbetare uppskattat i samtalet med dig utan att varit på platsbesök eller fått ta del av ritningar. Det är ett spann baserat på tidigare kunder och projekt med liknande förutsättningar för att ge en fingervisning till dig om var vi kan tänkas hamna och för att du ska kunna ta ställning till om du har budget för ett FTX-system alternativt FX. Faller vi under den budgeten är det en diskussion om F-system, FX system som endast betjänar tappvattnet i fastigheten eller endast förbättringar av befintligt system som vi ska ha(service och underhåll, öka fläkthastigheter, sätta in extra friskluft m.m.).

Skickar du in ritningar på din fastighet och en beskrivning av huset samt vad du vill uppnå, eller bokar upp ett platsbesök med oss kan vi ta en vidare diskussion med dig och presentera alla olika typer av lösningar som skulle passa för ditt hus, för och nackdelar med de olika samt vilka prisintervall respektive lösning hamnar inom. Väljer du att gå vidare tar vår konstruktör över och du får en fullständig fastprisoffert med teknisk beskrivning, material och arbetstidsspecifikation, fläkt, ljud och energidata samt bygghandlingar som levereras vid godkännande av offert.

Vi delar din uppfattning om att lämna offerter utan att göra en grundlig behovsanalys och genomgång av förutsättningarna i huset är tämligen oseriöst!

Hoppas du har fått mer klarhet i hur vi arbetar på Ventus och är du intresserad av att få en offert så slå oss en signal eller skicka in ritningar och info via mail så hjälper vi dig mer än gärna!

Får passa på att önska dig en trevlig helg och vi får hoppas på riktigt härligt höstväder nu innan riktiga rusket kommer!

Med vänliga hälsningar
    Ventus Norden
    support@ventusnorden.se
    010 - 330 96 60
  • Klas S
    Klas S skrev om Ventus Norden Stockholm
    Mycket bra service, ventilationskanalerna rengjordes och justerades in perfekt, frånluftsvärmeväxlaren kontrollerades och rengjordes, mycket professionellt och artigt bemötande från teknikern Khalili H.

Tack! Läs mer
  • Roland L
    Roland L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Vi hade beställt en rengöring av vår ventilation. När man kom för att utföra det så upptäckte montören att vår värmeåtervinning var trasig. Ena motorn hade lagt av.
    Vi beslutade att byta aggregat. Vid resonemang med montören och kom överens om att ta ett aggregat med större motor - en R3, eftersom det var kampanjepris just då. Montören ringde en säljare och vi fick ett pris som vi accepterade.
    Dagen därefter ringde en kvinnlig säljare och bekräftade beställningen och vi bokade in en tid. Man skulle komma i juni.

Någon dag innan utsatt dag ringde en manlig säljare och ville ha uppgifter o mått. Den utsatta tiden för besöket fanns enl. honom inte uppsatt.

Vår överenskommelsen var att vi skulle ha aggregat R3, och till vilket pris vi fått.

Han sa att priset inte stämde - att R3 var dyrare än R2 än de pris vi kommit överens om.

Jag sa att vi ville har kvar vår skåplucka för fläkten och säljaren sa ( efter att jag gett honom alla mått) att det skulle gå bra att montera den över den nya fläkten

Vi fick en ny tid i augusti.

Montören kom på utsatt tid. Problemet var bara det att han fått fel aggregat. Det var en vänster men skulle vara höger.
    Han försökte sätta böjar på rören, men dessa kom så långt ut så vi hade blivit tvungna att bygga ut en "plåthistoria" ovanför fläkten.
    Aggregatet byggde ut 30 cm och inte 28 som säljaren sa vilket innebar att vår skåplucka inte gick att montera.

Vi accepterade inte den lösningen utan bad montören beställa ett nytt aggregat (höger). Han beställde det och två dagar senare kom han och monterade in det. Han beställde även en skyddsplåt som han monterade över den fula plat som Ventus skickat med.

Montörens uppförande var korrekt och han gjorde ett bra jobb som vi till slut blev nöjd med.
    Mycket missnöjd med information från Ventus administration. Läs mer
  • Lennart A
    Lennart A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Perfekt bemötande och mycket bra servise! Läs mer
  • Johan H
    Johan H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bättre luft efter rengöring. Kom i tid och städade fint efter sig. Dock lovade de i telefon att gå upp på taket och sota köksfläkten. Det blev inte av. Därav en 4:a istället för en 5:a. Läs mer
  • Eva-lotta H
    Eva-lotta H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Jättebra!!
    Rensning av alla ventilationskanaler.
    Smidigt och proffsigt utfört. Läs mer
  • Mattias G
    Mattias G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bebmötandet kändes väldigt proffsigt direkt. Det var inga sura kommentarer när jag ville byta tid för rensningen. Inget skitsnack om konkurrenter heller.
    Fick svar på många uppvärmnings- och ventilstionsfrågor som jag passade på att fråga. Läs mer
  • Anders H
    Anders H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Jag blev uppringd och gick med på att boka in ett hembesök för att besiktiga mina frånluftskanaler. Det flesta som hände var att tidsbokningen blev jättestrulig med flera fel innan det löste sig.
    Hembesöket gick bra, och jag kände fiskens för den person som genomförde det. Vi bestämde att utöver en rensning av frånluftskanaler skulle även tilluftskanalerna rensas. Jag bad även om en offert på att byta vår värmeväxlare som opererar på frånluften, samt byte av en fläkt i en cirkulationspump. Det skulle ge en ökad effekt och komfort.
    När sedan rensningen skulle genomföras hade bara tid för frånluftskanalerna bokats in, och han som utgjorde jobbet menade att tilluftskanalerna behövde sällan rensas. Det gick bra att rensa frånluftskanalerna, men tilluftskanalerna blev inte rensade, och jag valde att boka av det jobbet. Jag fick dock även bestrida fakturan som tog betalt för båda arbetena.
    När det gällde byte av värmeväxlare och fläktmotor strulade det i flera led. Först fick jag flera samtal från en ny säljare som inte riktigt visste var han skulle offerera. När sedan arbetet skulle utföras blev montören först förvånad över utrymmet där värmeväxlaren skulle sitta. Han upplyste mig att det kanske inte skulle bli så bra då den nya växlaren skulle bygga 60cm från vägg istället för 30cm som den gamla. Jag hade hela tiden går informationen att den nya hade samma mått som den gamla. Eftersom jag då blev tveksam till bytet över huvud taget, undersökte vi tillsammans nyttan av att byta. Vi tittade på ritningar och såg att frånluftskanalerna i huset var av för liten dimension och att bytet skulle resultera i ett ökat sus från ventilerna. Det blev droppen för mig, och jag valde att avstå helt från att byta. Fläkten i cirkulationspumpen fick de dock byta.
    Jag är nöjd med det arbete som till slut blev utfört (resning av frånluftskanaler samt byte av en fläktmotor), men jag är mycket missnöjd med hur de kan sälja in en ny värmeväxlare som för det första inte passar in där den ska sitta, och för det andra skulle leda till en ökad ljudvolym (sus från ventilerna) i alla rum.
    Företaget verkar ha mycket problem med internkommunikation, märktes redan vid tidsbokningen för det första besöket till bokningen av rensningen av kanalerna (där bara halva arbetet blev utfört) till offereringen av ny värmeväxlare. Och en del av personalen verkar inte ha rätt kompetens, syntes då personen som gjorde det första hembesöket sålde in en ny värmeväxlare som inte alls var lämplig för mitt hus (fel mått på växlaren och han tog inte reda på kanaldimensionen i mitt hus).
    Jag kommer inte att vända mig till Ventus nästa gång, utan välja någon av konkurrenterna. Läs mer
  • Per-åke J
    Per-åke J skrev om Ventus Norden Stockholm
    Blev uppringda om gratis koll av ventilationen. Tackade ja. Lite omständiga med tiden många ändringar. Använde kamera för att påvisa att man har skit i ventilationen, filmade så klart där set är som sämst. ( vi hade redan bestämt att vi ville ha en rengöring)
    Rengöring funkade bra . Behövde byta en motor i fläkten. Upplevde att det bytet vart dyrt eftersom vi redan bytt den andra nyligen. Läs mer
  • Björn W
    Björn W skrev om Ventus Norden Stockholm
    Företaget utförde en genomgång av ventilationssystemet i vår villa. Vi fick en bra presentation av arbetet, som utfördes mycket väl av en tekniker. Han svarade också på våra frågor.
    Vi var mycket nöjda- Läs mer
  • Birger C
    Birger C skrev om Ventus Norden Stockholm
    Var bra från säljare till tekniker, men enligt säljare skulle mer kontrolleras, rengöras och eventuellt bytas, än vad som gjordes. Protokollet stämde inte riktigt med vad säljare sa och tekniker gjorde.
    Jag var hemma när han var här. När vi fick faktura, så fick vi betala även sådant som inte utförts. Mailade, sms:ade säljare, ingen respons. Efter ca 1 månad fick jag ett svar att säljare slutat, vad det nu hade att göra med att jag inte var nöjd. Efter ca 2 mån ringde man igen från Er och undrade om vi inte ville ha en besiktning av ventilationskanalerna. ??!! PS vad är det för fel när jag ska ange betyg? Vill ha "inte alls bra" Läs mer
  • Ingela G
    Ingela G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande per telefon och av hantverkaren. Snabbt och bra jobbat. Kan rekommenderas. Läs mer
  • Martin A
    Martin A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Anlitade Ventus Norden för ett utbyte av ett FTX-aggregat och har har haft en genomgående dålig upplevelse!

- Fel i projekteringen. Trots att de varit och kollat på den befintliga anläggningen offererades och levererades ett felställt aggregat.
    - Långa väntetider på leveranser från Swegon.
    - Dålig kvalitet på installationen som utfördes! Det slutade med att att två tekniker fick komma ut och göra om hela installationen som andra tekniker tidigare utfört.
    - Offererade och fakturerade en OVK som inte utfördes!
    - När OVK till slut utfördes var den så dåligt dokumenterad att de valde att inte fakturera den!
    - Felaktigt specificerad faktura.
    - Otrevligt bemötande från vissa. Kommer man flera timmar för sent till en avtalad tid kan man åtminstone be om ursäkt!
    - Svårt att få kontakt på både mail och telefon!
    - Fem månader, många telefonsamtal och mail senare är det äntligen klart!

Rekommenderar ingen i Stockholm att anlita Ventus Norden! Läs mer
  • Johan H
    Johan H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Trevligt bemötande. Kom dock sent (de hade föreslagit tiden) och drog över tiden. Bad om ursäkt för detta.
    + hittade ett fel i huskonstruktionen
    - dröjde länge med att komma med en offert för att åtgärda felet Läs mer
  • Lars O
    Lars O skrev om Ventus Norden Stockholm
    mycket trevligt och gott bemötande bra utfört arbete Läs mer
  • Bo J
    Bo J skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande. Ingen kännedom om företaget innan de kontaktade mig. Överenskommet uppdrag utfördes utan några problem.

Denna enda kontakt med Ventus var positiv. Läs mer
  • Ulf Ä
    Ulf Ä skrev om Ventus Norden Stockholm
    Smidigt och effektivt. Luften i huset, efter Ventus insats, är nu otroligt mycket bättre. I efterhand så inser man hur mycket som blivit bättre i luften/syret samt hur det antagligen hindrar mögel etc., kan starkt rekommenderas Läs mer
  • Christopher B
    Christopher B skrev om Ventus Norden Stockholm
    Genomgång, rengöring och service av frånluftsystem. Utmärkt bemötande från början till slut.
    Proffsigt genomförande. Läs mer
  • Agneta B
    Agneta B skrev om Ventus Norden Stockholm
    Utmärkt!

😀🌻 Läs mer
  • George R
    George R skrev om Ventus Norden Stockholm
    Prisvärt. Bra upplägg och kompetent personal. Väldigt rörigt med bokning och planering. Uppföljning och ev förslag på åtgärder oklar. Läs mer
  • Inger S
    Inger S skrev om Ventus Norden Stockholm
    Alla jag kom i kontakt med var trevliga, men det första telefonsamtalet var kanske lite otydligt vad som skulle göras gratis, jag missuppfattade lite,minns inte vad.
    I efterhand upptäckte jag att priset var bra mycket högre än då en annan firma utförde samma rengöring för tre år sedan. Läs mer
  • Karin G
    Karin G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande och vi fick hjälp med det som skulle göras och arbetet utfördes dessutom både snabbt och noggrant. Läs mer
  • Lisa R
    Lisa R skrev om Ventus Norden Stockholm
    En positiv och profsig genomförd service. Läs mer
  • Kent D
    Kent D skrev om Ventus Norden Stockholm
    Kunnig säljare som dök upp vid dörren en dag. Sedan kom de på utsatt dag något försenade men inget problem. De utförde upppgiften dvs rensa mitt ventilationssystem i huset. Utfördes på ca 1 tim. Visade mig sedan skillnaden före och efter. Bra utfört! Läs mer
  • Petri E
    Petri E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra säljare och en duktig tekniker. Blev en tydlig skillnad i ventilationen. Jag var mycket nöjd. Läs mer
  • Karin G
    Karin G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Både den man som informerade om arbetet och den som gjorde arbetet får högsta beröm! Klar information o smidigt utfört. Läs mer
  • Nils G
    Nils G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Uppdraget avsåg komplett rengöring och service av villans ventilationssystem. Ett mycket väl utfört arbete och mycket positivt och professionellt uppträdande av alla personer, alltifrån telefonuppringning till e-postkorrespondens, hembesök för att teckna avtal och inte minst ett utmärkt genomfört arbete och tillika teknisk redovisning av resultatet i ett protokoll.
    Jag är helt nöjd i alla avseenden. Högsta betyg. Läs mer
  • Magnus H
    Magnus H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande! Fläktmotorer bytta till ventilation i huset. Läs mer
  • Per K
    Per K skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus Norden kom hem till oss och gjorde rent vårt ventilationssytem. De gjorde det de skulle och det blev en påtaglig skillnad efter rengörningen. Personen som gjorde jobbet var trevlig och svarade på de frågor vi hade.
    Det enda som jag kan klaga på är de ringde upp på mobilen, trots att jag kör NIX och inte var kund sedan tidigare. Läs mer

Rosenlundsgatan 13, 118 53 Stockholm