Alla kategorier Ventilation Stockholms län Stockholm Södermalm Ventus Norden Ventus Norden Stockholm

Ventus Norden Stockholm

Rosenlundsgatan 13, 118 53 Stockholm — Visa karta

På Ventus Norden Stockholm jobbar vi med ventilationslösningar för ett nordiskt klimat.

Vi arbetar på ett modernt sätt i vår verksamhet och fokuserar alltid på våra ledord som är: kundservice, kvalitet och kompetens. Dessa ledord står för hela vår verksamhet, vare sig du kontaktar en tekniker eller någon från vår trevliga kundtjänst.

Vi har hela 150 års erfarenhet i branschen, vilket betyder att du som kund kan vara trygg med de tips och råd vi ger dig. Vad du än undrar över kan du alltid fråga oss!

Miljön är något vi har i åtanke under alla våra arbetsprocesser. Vi strävar dagligen efter att använda oss av miljövänliga ventilationslösningar och anpassar även våra bilturer så att de orsakar så lite utsläpp som möjligt.

Ansvarsfullt företagande och nöjda kunder är något vi brinner för. Kontakta oss om du vill veta mer!

Läs vad 245 kunder tycker om Ventus Norden Stockholm

• Patrik L
    Patrik L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Började bra, bokade ett konstnadfritt hembesök. Ngr dagar senare dyker en tekniker upp hemma och vi snackar lite om olika alternativ på lösningar. Får en bra känsla av teknikern som verkar kunnig och inte vill sälja in ngt onödigt. Ngn filmning av kanalerna som utlovas på hemsidan gjordes dock inte. Tänkte ifs inte på att fråga efter det heller. Nåväl, vart utlovad en offert inom ngr dagar men efter att inte hört ngt på en vecka skickade jag ett mejl till dem. Lite senare den dagen ringde då teknikern upp och skyllde på att mitt kundkort inte existerade... Så vi gick igenom allt igen via tele och vart utlovad en offert igen inom ngr dagar. Nu har det gått snart 2 veckor och ingen offert än. Ventus Norden känns inte speciellt seriösa, är man inte intresserad av jobbet är det väl bättre säga det i så fall. Skulle det mot förmodan dyka upp en offert lär jag knappast anlita dem, då hanteringen av mitt ärende känns väldigt bristfälligt.
  • Rene L
    Rene L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Dyrt om man jämför med andra att rensa ventilationen! och lämnad en offert på en anläggning med jobb över telefonen mellan 75 och 120000. Utan att ens komma ut och titta. Oseriöst i min mening
    2017-09-22 Ventus Norden svarar Rene L
    Hej Rene L.

Nu har vi tyvärr ingen info på vem du pratat med och vilket typ av system ni har diskuterat men det du har fått utav oss är inte en offert utan endast en grov prisuppskattning baserat på ett kort samtal via telefon.

På telefon är det svårt att ge en korrekt offert på ett stort arbete såsom installation av FTX eller FX system utan att göra en grundlig undersökning. Beroende på förutsättningarna för dig och din fastighet såsom boarea, antal våningar, typ av vind, byggår, konstruktionsmaterial, önskad placering, funktionalitet(fuktstyrning, tidsstyrning, CO2, VOC, extra värme/kyla), estetik, ljudkrav m.m varierar priset.

Det prisspann på 75 till 120 tusen kronor är vad vår medarbetare uppskattat i samtalet med dig utan att varit på platsbesök eller fått ta del av ritningar. Det är ett spann baserat på tidigare kunder och projekt med liknande förutsättningar för att ge en fingervisning till dig om var vi kan tänkas hamna och för att du ska kunna ta ställning till om du har budget för ett FTX-system alternativt FX. Faller vi under den budgeten är det en diskussion om F-system, FX system som endast betjänar tappvattnet i fastigheten eller endast förbättringar av befintligt system som vi ska ha(service och underhåll, öka fläkthastigheter, sätta in extra friskluft m.m.).

Skickar du in ritningar på din fastighet och en beskrivning av huset samt vad du vill uppnå, eller bokar upp ett platsbesök med oss kan vi ta en vidare diskussion med dig och presentera alla olika typer av lösningar som skulle passa för ditt hus, för och nackdelar med de olika samt vilka prisintervall respektive lösning hamnar inom. Väljer du att gå vidare tar vår konstruktör över och du får en fullständig fastprisoffert med teknisk beskrivning, material och arbetstidsspecifikation, fläkt, ljud och energidata samt bygghandlingar som levereras vid godkännande av offert.

Vi delar din uppfattning om att lämna offerter utan att göra en grundlig behovsanalys och genomgång av förutsättningarna i huset är tämligen oseriöst!

Hoppas du har fått mer klarhet i hur vi arbetar på Ventus och är du intresserad av att få en offert så slå oss en signal eller skicka in ritningar och info via mail så hjälper vi dig mer än gärna!

Får passa på att önska dig en trevlig helg och vi får hoppas på riktigt härligt höstväder nu innan riktiga rusket kommer!

Med vänliga hälsningar
    Ventus Norden
    support@ventusnorden.se
    010 - 330 96 60
  • Klas S
    Klas S skrev om Ventus Norden Stockholm
    Mycket bra service, ventilationskanalerna rengjordes och justerades in perfekt, frånluftsvärmeväxlaren kontrollerades och rengjordes, mycket professionellt och artigt bemötande från teknikern Khalili H.

Tack!
  • Roland L
    Roland L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Vi hade beställt en rengöring av vår ventilation. När man kom för att utföra det så upptäckte montören att vår värmeåtervinning var trasig. Ena motorn hade lagt av.
    Vi beslutade att byta aggregat. Vid resonemang med montören och kom överens om att ta ett aggregat med större motor - en R3, eftersom det var kampanjepris just då. Montören ringde en säljare och vi fick ett pris som vi accepterade.
    Dagen därefter ringde en kvinnlig säljare och bekräftade beställningen och vi bokade in en tid. Man skulle komma i juni.

Någon dag innan utsatt dag ringde en manlig säljare och ville ha uppgifter o mått. Den utsatta tiden för besöket fanns enl. honom inte uppsatt.

Vår överenskommelsen var att vi skulle ha aggregat R3, och till vilket pris vi fått.

Han sa att priset inte stämde - att R3 var dyrare än R2 än de pris vi kommit överens om.

Jag sa att vi ville har kvar vår skåplucka för fläkten och säljaren sa ( efter att jag gett honom alla mått) att det skulle gå bra att montera den över den nya fläkten

Vi fick en ny tid i augusti.

Montören kom på utsatt tid. Problemet var bara det att han fått fel aggregat. Det var en vänster men skulle vara höger.
    Han försökte sätta böjar på rören, men dessa kom så långt ut så vi hade blivit tvungna att bygga ut en "plåthistoria" ovanför fläkten.
    Aggregatet byggde ut 30 cm och inte 28 som säljaren sa vilket innebar att vår skåplucka inte gick att montera.

Vi accepterade inte den lösningen utan bad montören beställa ett nytt aggregat (höger). Han beställde det och två dagar senare kom han och monterade in det. Han beställde även en skyddsplåt som han monterade över den fula plat som Ventus skickat med.

Montörens uppförande var korrekt och han gjorde ett bra jobb som vi till slut blev nöjd med.
    Mycket missnöjd med information från Ventus administration.
  • Johan H
    Johan H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bättre luft efter rengöring. Kom i tid och städade fint efter sig. Dock lovade de i telefon att gå upp på taket och sota köksfläkten. Det blev inte av. Därav en 4:a istället för en 5:a.
  • Eva-lotta H
    Eva-lotta H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Jättebra!!
    Rensning av alla ventilationskanaler.
    Smidigt och proffsigt utfört.
  • Mattias G
    Mattias G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bebmötandet kändes väldigt proffsigt direkt. Det var inga sura kommentarer när jag ville byta tid för rensningen. Inget skitsnack om konkurrenter heller.
    Fick svar på många uppvärmnings- och ventilstionsfrågor som jag passade på att fråga.
  • Anders H
    Anders H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Jag blev uppringd och gick med på att boka in ett hembesök för att besiktiga mina frånluftskanaler. Det flesta som hände var att tidsbokningen blev jättestrulig med flera fel innan det löste sig.
    Hembesöket gick bra, och jag kände fiskens för den person som genomförde det. Vi bestämde att utöver en rensning av frånluftskanaler skulle även tilluftskanalerna rensas. Jag bad även om en offert på att byta vår värmeväxlare som opererar på frånluften, samt byte av en fläkt i en cirkulationspump. Det skulle ge en ökad effekt och komfort.
    När sedan rensningen skulle genomföras hade bara tid för frånluftskanalerna bokats in, och han som utgjorde jobbet menade att tilluftskanalerna behövde sällan rensas. Det gick bra att rensa frånluftskanalerna, men tilluftskanalerna blev inte rensade, och jag valde att boka av det jobbet. Jag fick dock även bestrida fakturan som tog betalt för båda arbetena.
    När det gällde byte av värmeväxlare och fläktmotor strulade det i flera led. Först fick jag flera samtal från en ny säljare som inte riktigt visste var han skulle offerera. När sedan arbetet skulle utföras blev montören först förvånad över utrymmet där värmeväxlaren skulle sitta. Han upplyste mig att det kanske inte skulle bli så bra då den nya växlaren skulle bygga 60cm från vägg istället för 30cm som den gamla. Jag hade hela tiden går informationen att den nya hade samma mått som den gamla. Eftersom jag då blev tveksam till bytet över huvud taget, undersökte vi tillsammans nyttan av att byta. Vi tittade på ritningar och såg att frånluftskanalerna i huset var av för liten dimension och att bytet skulle resultera i ett ökat sus från ventilerna. Det blev droppen för mig, och jag valde att avstå helt från att byta. Fläkten i cirkulationspumpen fick de dock byta.
    Jag är nöjd med det arbete som till slut blev utfört (resning av frånluftskanaler samt byte av en fläktmotor), men jag är mycket missnöjd med hur de kan sälja in en ny värmeväxlare som för det första inte passar in där den ska sitta, och för det andra skulle leda till en ökad ljudvolym (sus från ventilerna) i alla rum.
    Företaget verkar ha mycket problem med internkommunikation, märktes redan vid tidsbokningen för det första besöket till bokningen av rensningen av kanalerna (där bara halva arbetet blev utfört) till offereringen av ny värmeväxlare. Och en del av personalen verkar inte ha rätt kompetens, syntes då personen som gjorde det första hembesöket sålde in en ny värmeväxlare som inte alls var lämplig för mitt hus (fel mått på växlaren och han tog inte reda på kanaldimensionen i mitt hus).
    Jag kommer inte att vända mig till Ventus nästa gång, utan välja någon av konkurrenterna.
  • Per-åke J
    Per-åke J skrev om Ventus Norden Stockholm
    Blev uppringda om gratis koll av ventilationen. Tackade ja. Lite omständiga med tiden många ändringar. Använde kamera för att påvisa att man har skit i ventilationen, filmade så klart där set är som sämst. ( vi hade redan bestämt att vi ville ha en rengöring)
    Rengöring funkade bra . Behövde byta en motor i fläkten. Upplevde att det bytet vart dyrt eftersom vi redan bytt den andra nyligen.
  • Björn W
    Björn W skrev om Ventus Norden Stockholm
    Företaget utförde en genomgång av ventilationssystemet i vår villa. Vi fick en bra presentation av arbetet, som utfördes mycket väl av en tekniker. Han svarade också på våra frågor.
    Vi var mycket nöjda-
  • Birger C
    Birger C skrev om Ventus Norden Stockholm
    Var bra från säljare till tekniker, men enligt säljare skulle mer kontrolleras, rengöras och eventuellt bytas, än vad som gjordes. Protokollet stämde inte riktigt med vad säljare sa och tekniker gjorde.
    Jag var hemma när han var här. När vi fick faktura, så fick vi betala även sådant som inte utförts. Mailade, sms:ade säljare, ingen respons. Efter ca 1 månad fick jag ett svar att säljare slutat, vad det nu hade att göra med att jag inte var nöjd. Efter ca 2 mån ringde man igen från Er och undrade om vi inte ville ha en besiktning av ventilationskanalerna. ??!! PS vad är det för fel när jag ska ange betyg? Vill ha "inte alls bra"
  • Martin A
    Martin A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Anlitade Ventus Norden för ett utbyte av ett FTX-aggregat och har har haft en genomgående dålig upplevelse!

- Fel i projekteringen. Trots att de varit och kollat på den befintliga anläggningen offererades och levererades ett felställt aggregat.
    - Långa väntetider på leveranser från Swegon.
    - Dålig kvalitet på installationen som utfördes! Det slutade med att att två tekniker fick komma ut och göra om hela installationen som andra tekniker tidigare utfört.
    - Offererade och fakturerade en OVK som inte utfördes!
    - När OVK till slut utfördes var den så dåligt dokumenterad att de valde att inte fakturera den!
    - Felaktigt specificerad faktura.
    - Otrevligt bemötande från vissa. Kommer man flera timmar för sent till en avtalad tid kan man åtminstone be om ursäkt!
    - Svårt att få kontakt på både mail och telefon!
    - Fem månader, många telefonsamtal och mail senare är det äntligen klart!

Rekommenderar ingen i Stockholm att anlita Ventus Norden!
  • Johan H
    Johan H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Trevligt bemötande. Kom dock sent (de hade föreslagit tiden) och drog över tiden. Bad om ursäkt för detta.
    + hittade ett fel i huskonstruktionen
    - dröjde länge med att komma med en offert för att åtgärda felet
  • Lars O
    Lars O skrev om Ventus Norden Stockholm
    mycket trevligt och gott bemötande bra utfört arbete
  • Bo J
    Bo J skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande. Ingen kännedom om företaget innan de kontaktade mig. Överenskommet uppdrag utfördes utan några problem.

Denna enda kontakt med Ventus var positiv.
  • Ulf Ä
    Ulf Ä skrev om Ventus Norden Stockholm
    Smidigt och effektivt. Luften i huset, efter Ventus insats, är nu otroligt mycket bättre. I efterhand så inser man hur mycket som blivit bättre i luften/syret samt hur det antagligen hindrar mögel etc., kan starkt rekommenderas
  • Christopher B
    Christopher B skrev om Ventus Norden Stockholm
    Genomgång, rengöring och service av frånluftsystem. Utmärkt bemötande från början till slut.
    Proffsigt genomförande.
  • Agneta B
    Agneta B skrev om Ventus Norden Stockholm
    Utmärkt!

😀🌻
  • George R
    George R skrev om Ventus Norden Stockholm
    Prisvärt. Bra upplägg och kompetent personal. Väldigt rörigt med bokning och planering. Uppföljning och ev förslag på åtgärder oklar.
  • Inger S
    Inger S skrev om Ventus Norden Stockholm
    Alla jag kom i kontakt med var trevliga, men det första telefonsamtalet var kanske lite otydligt vad som skulle göras gratis, jag missuppfattade lite,minns inte vad.
    I efterhand upptäckte jag att priset var bra mycket högre än då en annan firma utförde samma rengöring för tre år sedan.
  • Karin G
    Karin G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande och vi fick hjälp med det som skulle göras och arbetet utfördes dessutom både snabbt och noggrant.
  • Lisa R
    Lisa R skrev om Ventus Norden Stockholm
    En positiv och profsig genomförd service.
  • Kent D
    Kent D skrev om Ventus Norden Stockholm
    Kunnig säljare som dök upp vid dörren en dag. Sedan kom de på utsatt dag något försenade men inget problem. De utförde upppgiften dvs rensa mitt ventilationssystem i huset. Utfördes på ca 1 tim. Visade mig sedan skillnaden före och efter. Bra utfört!
  • Petri E
    Petri E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra säljare och en duktig tekniker. Blev en tydlig skillnad i ventilationen. Jag var mycket nöjd.
  • Nils G
    Nils G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Uppdraget avsåg komplett rengöring och service av villans ventilationssystem. Ett mycket väl utfört arbete och mycket positivt och professionellt uppträdande av alla personer, alltifrån telefonuppringning till e-postkorrespondens, hembesök för att teckna avtal och inte minst ett utmärkt genomfört arbete och tillika teknisk redovisning av resultatet i ett protokoll.
    Jag är helt nöjd i alla avseenden. Högsta betyg.
  • Magnus H
    Magnus H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande! Fläktmotorer bytta till ventilation i huset.
  • Per K
    Per K skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus Norden kom hem till oss och gjorde rent vårt ventilationssytem. De gjorde det de skulle och det blev en påtaglig skillnad efter rengörningen. Personen som gjorde jobbet var trevlig och svarade på de frågor vi hade.
    Det enda som jag kan klaga på är de ringde upp på mobilen, trots att jag kör NIX och inte var kund sedan tidigare.
  • Kristian M
    Kristian M skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande, bra genomförande, ok pris
  • Carl A
    Carl A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Dom anlände på utsatt tid och gjorde ett bra intryck. Förklarade dom olika momenten och gick sedan igenom hela protokollet när rengöringen av ventilationen var klar.
    Kan varmt rekommenderas.
  • Madeleine E
    Madeleine E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Kan ej rekommendera detta företag.

Ärendet blev klart efter åtskilliga kontakter och efter 2 besök på plats. Vi blev tvungna att be om rättelse i protokollet. T ex fick vi (enligt protokollet) ett rör i köket utbytt. Vårt kök har kolfilter och saknar därför detta rör (omöjligt att byta alltså). Dessutom hävdades det i protokollet att vi har två badrum/toaletter, men i verkligheten har vi 3...
    Vid återbesöket kom teknikern 1,5 timme INNAN bokad tid. Precis när vi stod i dörren för att åka iväg på barnens aktivitet. Vi blev försenade och kunde inte delta i aktiviteten.... Det var inte roligt att förklara för en 4 och en 5-åring :(

Säljarens uppgifter om hur omfattande arbetet var, och vilken tidsåtgång som man kunde räkna med, stämmer ej över huvud taget. Därför upplever vi att det är orimligt dyrt. Ventulus fakturerar drygt 5000kr (före ROT) och de var klara på knappt 35 min. Vi förstår att de kan ta olika lång tid och att det är fast pris. Men det är omöjligt att värja sig mot detta när man inte är fackman själv. Hur ska man veta vad som är rimligt (i förväg)!?!

Om man läser Ventulus svar bland rekommendationerna, så ser man att de ofta har ett standardsvar som man klipper in.
    Vi skriver att det är dyrt och Ventulus svarar att de har "marknadsmässiga priser".
    Antalet kronor är inte avgörande för om något är dyrt eller ej. Värdet av produkten/tjänsten ÄR det.
    I vårt fall hade inte ens hälften av kronorna gjort värdet tillräckligt högt.
  • Maggie P
    Maggie P skrev om Ventus Norden Stockholm
    Totalupplevelse från början till slut mycket bra. Trevlig personal. Dammsög luftkanaler och servade värmepanna.
  • Jenny L
    Jenny L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus Norden i Dalarna kan inte få annat än högsta betyg utav oss. Fixade ventilationen och efter rengöring funkar det klockrent! Säljaren som var här gav ett mycket seriöst intryck och likaså han som utförde själva jobbet. Två kanonkillar och Ventus Norden rekommenderas starkt. // Jenny L
  • Sandra M
    Sandra M skrev om Ventus Norden Stockholm
    Killen som utförde själva tjänsten upplevdes som kunnig och professionell .
  • Mats N
    Mats N skrev om Ventus Norden Stockholm
    2017-05-19 var Ventus Norden hos oss och rengjorde ventilationssystemet. Jag har aldrig haft att göra med en mer engagerad och noggrann hantverkare. Utförandet var toppen. Tack Hans-Olov!

Mats, Tumba
  • Erik E
    Erik E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Inte helt nöjd Ville att de skulle ha tagit mera i de långa röret som gick ned till toaletterna Och han tog inte med Dammsugaren där uppe i de långa röret där som går ned den ena änden till det andra genom hela huset
  • Katarina V
    Katarina V skrev om Ventus Norden Stockholm
    Punktlig hantverkare, förklarade vad som skulle göras. Kände mig trygg med detta.
  • Hans H
    Hans H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Minnet sviker, men om det var de som bytte takfläktsmotorn så gjorde de ett utmärkt arbete. Stannade kvar och visade provtagning från samtliga ventiler och förklarade siffror och diagram.
  • Mervi T
    Mervi T skrev om Ventus Norden Stockholm
    Fick ny FTX ventilation installerad igår med fantastiskt resultat. Vårt gamla aggregat gick sönder i höstas så vi har varit utan ventilation sedan dess. Kunde aldrig tro att det skulle vara så påtagligt. Efter att systemet kopplades in kunde vi bokstavligt talat känna hur huset fylldes med ny fräsch luft. Underbart! Tack till teknikerna Felix och Henrik som gjorde ett kanonjobb!
  • Stig G
    Stig G skrev om Ventus Norden Stockholm
    Rengöring av ventilationssystemet och hjälp med att få igång fläkten på vinden.
    Vi var mycket nöjda med både bemötande och utförda arbetet!
  • Fredrik S
    Fredrik S skrev om Ventus Norden Stockholm
    Positivt företag, proffsigt, prisvärt
  • Anne-marie H
    Anne-marie H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventilationsrengöring utfördes.

Är i stort nöjd med allt, dock ett minus. När jag ringde och frågade var han var på morgonen (när tiden för mötet passerat), visade det sig att han inte hade mig i agendan, utan trodde att han skulle till en annan adress. Det hade skett ett byte av tid som han inte hade informerats om.

Hälsningar

Anne-Marie
  • Bo Ö
    Bo Ö skrev om Ventus Norden Stockholm
    Jag har fått hjälp med rengöring av mina vent.kanaler.
    Och det fungerade utan anmärkning
  • Lulin T
    Lulin T skrev om Ventus Norden Stockholm
    Båda säljare och tekniker är trevlig och förklarade tydlig och bra.
    När de hade frågor som han inte kan svara då ringd till annan tekniker eller och bad hjälpen vilken tycker jag som kund kan få en bra förklaring och lättare ta beslut.
  • Marie H
    Marie H skrev om Ventus Norden Stockholm
    Trevlig personal och fixade allt väldigt snyggt och prydligt efter sig
  • Eva T
    Eva T skrev om Ventus Norden Stockholm
    Genomförde rengöring av ventilation. Bra bemötande och väl genomfört arbete.
  • Linda W
    Linda W skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande. Jobbade på bra.
  • Hanna S
    Hanna S skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra service, tydlig information och levererat precis som överenskommet!
  • Jon E
    Jon E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Snabbt och proffsigt! Kom på utsatt tid och fakturerade enligt tidigare lämnat pris!
  • Jonas W
    Jonas W skrev om Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande hela vägen. Uppdraget var översyn och rengöring av ventilation i småhus
  • Emma N
    Emma N skrev om Ventus Norden Stockholm
    Gjorde ett bra jobb. Kändes kunniga och pålitliga.

Rosenlundsgatan 13, 118 53 Stockholm