Alla kategorier Ventilation Stockholms län Stockholm Södermalm Ventus Norden Ventus Norden Stockholm

Ventus Norden Stockholm

Rosenlundsgatan 13, 118 53 Stockholm — Visa karta

På Ventus Norden Stockholm jobbar vi med ventilationslösningar för ett nordiskt klimat.

Vi arbetar på ett modernt sätt i vår verksamhet och fokuserar alltid på våra ledord som är: kundservice, kvalitet och kompetens. Dessa ledord står för hela vår verksamhet, vare sig du kontaktar en tekniker eller någon från vår trevliga kundtjänst.

Vi har hela 150 års erfarenhet i branschen, vilket betyder att du som kund kan vara trygg med de tips och råd vi ger dig. Vad du än undrar över kan du alltid fråga oss!

Miljön är något vi har i åtanke under alla våra arbetsprocesser. Vi strävar dagligen efter att använda oss av miljövänliga ventilationslösningar och anpassar även våra bilturer så att de orsakar så lite utsläpp som möjligt.

Ansvarsfullt företagande och nöjda kunder är något vi brinner för. Kontakta oss om du vill veta mer!

Läs vad 239 kunder tycker om Ventus Norden Stockholm

• Johan H
    Johan H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bättre luft efter rengöring. Kom i tid och städade fint efter sig. Dock lovade de i telefon att gå upp på taket och sota köksfläkten. Det blev inte av. Därav en 4:a istället för en 5:a.
  • Eva-lotta H
    Eva-lotta H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Jättebra!!
    Rensning av alla ventilationskanaler.
    Smidigt och proffsigt utfört.
  • Mattias G
    Mattias G skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bebmötandet kändes väldigt proffsigt direkt. Det var inga sura kommentarer när jag ville byta tid för rensningen. Inget skitsnack om konkurrenter heller.
    Fick svar på många uppvärmnings- och ventilstionsfrågor som jag passade på att fråga.
  • Anders H
    Anders H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Jag blev uppringd och gick med på att boka in ett hembesök för att besiktiga mina frånluftskanaler. Det flesta som hände var att tidsbokningen blev jättestrulig med flera fel innan det löste sig.
    Hembesöket gick bra, och jag kände fiskens för den person som genomförde det. Vi bestämde att utöver en rensning av frånluftskanaler skulle även tilluftskanalerna rensas. Jag bad även om en offert på att byta vår värmeväxlare som opererar på frånluften, samt byte av en fläkt i en cirkulationspump. Det skulle ge en ökad effekt och komfort.
    När sedan rensningen skulle genomföras hade bara tid för frånluftskanalerna bokats in, och han som utgjorde jobbet menade att tilluftskanalerna behövde sällan rensas. Det gick bra att rensa frånluftskanalerna, men tilluftskanalerna blev inte rensade, och jag valde att boka av det jobbet. Jag fick dock även bestrida fakturan som tog betalt för båda arbetena.
    När det gällde byte av värmeväxlare och fläktmotor strulade det i flera led. Först fick jag flera samtal från en ny säljare som inte riktigt visste var han skulle offerera. När sedan arbetet skulle utföras blev montören först förvånad över utrymmet där värmeväxlaren skulle sitta. Han upplyste mig att det kanske inte skulle bli så bra då den nya växlaren skulle bygga 60cm från vägg istället för 30cm som den gamla. Jag hade hela tiden går informationen att den nya hade samma mått som den gamla. Eftersom jag då blev tveksam till bytet över huvud taget, undersökte vi tillsammans nyttan av att byta. Vi tittade på ritningar och såg att frånluftskanalerna i huset var av för liten dimension och att bytet skulle resultera i ett ökat sus från ventilerna. Det blev droppen för mig, och jag valde att avstå helt från att byta. Fläkten i cirkulationspumpen fick de dock byta.
    Jag är nöjd med det arbete som till slut blev utfört (resning av frånluftskanaler samt byte av en fläktmotor), men jag är mycket missnöjd med hur de kan sälja in en ny värmeväxlare som för det första inte passar in där den ska sitta, och för det andra skulle leda till en ökad ljudvolym (sus från ventilerna) i alla rum.
    Företaget verkar ha mycket problem med internkommunikation, märktes redan vid tidsbokningen för det första besöket till bokningen av rensningen av kanalerna (där bara halva arbetet blev utfört) till offereringen av ny värmeväxlare. Och en del av personalen verkar inte ha rätt kompetens, syntes då personen som gjorde det första hembesöket sålde in en ny värmeväxlare som inte alls var lämplig för mitt hus (fel mått på växlaren och han tog inte reda på kanaldimensionen i mitt hus).
    Jag kommer inte att vända mig till Ventus nästa gång, utan välja någon av konkurrenterna.
  • Per-åke J
    Per-åke J skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Blev uppringda om gratis koll av ventilationen. Tackade ja. Lite omständiga med tiden många ändringar. Använde kamera för att påvisa att man har skit i ventilationen, filmade så klart där set är som sämst. ( vi hade redan bestämt att vi ville ha en rengöring)
    Rengöring funkade bra . Behövde byta en motor i fläkten. Upplevde att det bytet vart dyrt eftersom vi redan bytt den andra nyligen.
  • Björn W
    Björn W skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Företaget utförde en genomgång av ventilationssystemet i vår villa. Vi fick en bra presentation av arbetet, som utfördes mycket väl av en tekniker. Han svarade också på våra frågor.
    Vi var mycket nöjda-
  • Birger C
    Birger C skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Var bra från säljare till tekniker, men enligt säljare skulle mer kontrolleras, rengöras och eventuellt bytas, än vad som gjordes. Protokollet stämde inte riktigt med vad säljare sa och tekniker gjorde.
    Jag var hemma när han var här. När vi fick faktura, så fick vi betala även sådant som inte utförts. Mailade, sms:ade säljare, ingen respons. Efter ca 1 månad fick jag ett svar att säljare slutat, vad det nu hade att göra med att jag inte var nöjd. Efter ca 2 mån ringde man igen från Er och undrade om vi inte ville ha en besiktning av ventilationskanalerna. ??!! PS vad är det för fel när jag ska ange betyg? Vill ha "inte alls bra"
  • Martin A
    Martin A skrev om Ventus Norden Stockholm
    Anlitade Ventus Norden för ett utbyte av ett FTX-aggregat och har har haft en genomgående dålig upplevelse!

- Fel i projekteringen. Trots att de varit och kollat på den befintliga anläggningen offererades och levererades ett felställt aggregat.
    - Långa väntetider på leveranser från Swegon.
    - Dålig kvalitet på installationen som utfördes! Det slutade med att att två tekniker fick komma ut och göra om hela installationen som andra tekniker tidigare utfört.
    - Offererade och fakturerade en OVK som inte utfördes!
    - När OVK till slut utfördes var den så dåligt dokumenterad att de valde att inte fakturera den!
    - Felaktigt specificerad faktura.
    - Otrevligt bemötande från vissa. Kommer man flera timmar för sent till en avtalad tid kan man åtminstone be om ursäkt!
    - Svårt att få kontakt på både mail och telefon!
    - Fem månader, många telefonsamtal och mail senare är det äntligen klart!

Rekommenderar ingen i Stockholm att anlita Ventus Norden!
  • Johan H
    Johan H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Trevligt bemötande. Kom dock sent (de hade föreslagit tiden) och drog över tiden. Bad om ursäkt för detta.
    + hittade ett fel i huskonstruktionen
    - dröjde länge med att komma med en offert för att åtgärda felet
  • Lars O
    Lars O skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    mycket trevligt och gott bemötande bra utfört arbete
  • Bo J
    Bo J skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande. Ingen kännedom om företaget innan de kontaktade mig. Överenskommet uppdrag utfördes utan några problem.

Denna enda kontakt med Ventus var positiv.
  • Ulf Ä
    Ulf Ä skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Smidigt och effektivt. Luften i huset, efter Ventus insats, är nu otroligt mycket bättre. I efterhand så inser man hur mycket som blivit bättre i luften/syret samt hur det antagligen hindrar mögel etc., kan starkt rekommenderas
  • Christopher B
    Christopher B skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Genomgång, rengöring och service av frånluftsystem. Utmärkt bemötande från början till slut.
    Proffsigt genomförande.
  • Agneta B
    Agneta B skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Utmärkt!

😀🌻
  • George R
    George R skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Prisvärt. Bra upplägg och kompetent personal. Väldigt rörigt med bokning och planering. Uppföljning och ev förslag på åtgärder oklar.
  • Inger S
    Inger S skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Alla jag kom i kontakt med var trevliga, men det första telefonsamtalet var kanske lite otydligt vad som skulle göras gratis, jag missuppfattade lite,minns inte vad.
    I efterhand upptäckte jag att priset var bra mycket högre än då en annan firma utförde samma rengöring för tre år sedan.
  • Karin G
    Karin G skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande och vi fick hjälp med det som skulle göras och arbetet utfördes dessutom både snabbt och noggrant.
  • Lisa R
    Lisa R skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    En positiv och profsig genomförd service.
  • Kent D
    Kent D skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Kunnig säljare som dök upp vid dörren en dag. Sedan kom de på utsatt dag något försenade men inget problem. De utförde upppgiften dvs rensa mitt ventilationssystem i huset. Utfördes på ca 1 tim. Visade mig sedan skillnaden före och efter. Bra utfört!
  • Petri E
    Petri E skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra säljare och en duktig tekniker. Blev en tydlig skillnad i ventilationen. Jag var mycket nöjd.
  • Nils G
    Nils G skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Uppdraget avsåg komplett rengöring och service av villans ventilationssystem. Ett mycket väl utfört arbete och mycket positivt och professionellt uppträdande av alla personer, alltifrån telefonuppringning till e-postkorrespondens, hembesök för att teckna avtal och inte minst ett utmärkt genomfört arbete och tillika teknisk redovisning av resultatet i ett protokoll.
    Jag är helt nöjd i alla avseenden. Högsta betyg.
  • Magnus H
    Magnus H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande! Fläktmotorer bytta till ventilation i huset.
  • Per K
    Per K skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Ventus Norden kom hem till oss och gjorde rent vårt ventilationssytem. De gjorde det de skulle och det blev en påtaglig skillnad efter rengörningen. Personen som gjorde jobbet var trevlig och svarade på de frågor vi hade.
    Det enda som jag kan klaga på är de ringde upp på mobilen, trots att jag kör NIX och inte var kund sedan tidigare.
  • Kristian M
    Kristian M skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande, bra genomförande, ok pris
  • Carl A
    Carl A skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Dom anlände på utsatt tid och gjorde ett bra intryck. Förklarade dom olika momenten och gick sedan igenom hela protokollet när rengöringen av ventilationen var klar.
    Kan varmt rekommenderas.
  • Madeleine E
    Madeleine E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Kan ej rekommendera detta företag.

Ärendet blev klart efter åtskilliga kontakter och efter 2 besök på plats. Vi blev tvungna att be om rättelse i protokollet. T ex fick vi (enligt protokollet) ett rör i köket utbytt. Vårt kök har kolfilter och saknar därför detta rör (omöjligt att byta alltså). Dessutom hävdades det i protokollet att vi har två badrum/toaletter, men i verkligheten har vi 3...
    Vid återbesöket kom teknikern 1,5 timme INNAN bokad tid. Precis när vi stod i dörren för att åka iväg på barnens aktivitet. Vi blev försenade och kunde inte delta i aktiviteten.... Det var inte roligt att förklara för en 4 och en 5-åring :(

Säljarens uppgifter om hur omfattande arbetet var, och vilken tidsåtgång som man kunde räkna med, stämmer ej över huvud taget. Därför upplever vi att det är orimligt dyrt. Ventulus fakturerar drygt 5000kr (före ROT) och de var klara på knappt 35 min. Vi förstår att de kan ta olika lång tid och att det är fast pris. Men det är omöjligt att värja sig mot detta när man inte är fackman själv. Hur ska man veta vad som är rimligt (i förväg)!?!

Om man läser Ventulus svar bland rekommendationerna, så ser man att de ofta har ett standardsvar som man klipper in.
    Vi skriver att det är dyrt och Ventulus svarar att de har "marknadsmässiga priser".
    Antalet kronor är inte avgörande för om något är dyrt eller ej. Värdet av produkten/tjänsten ÄR det.
    I vårt fall hade inte ens hälften av kronorna gjort värdet tillräckligt högt.
  • Maggie P
    Maggie P skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Totalupplevelse från början till slut mycket bra. Trevlig personal. Dammsög luftkanaler och servade värmepanna.
  • Jenny L
    Jenny L skrev om Ventus Norden Stockholm
    Ventus Norden i Dalarna kan inte få annat än högsta betyg utav oss. Fixade ventilationen och efter rengöring funkar det klockrent! Säljaren som var här gav ett mycket seriöst intryck och likaså han som utförde själva jobbet. Två kanonkillar och Ventus Norden rekommenderas starkt. // Jenny L
  • Sandra M
    Sandra M skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Killen som utförde själva tjänsten upplevdes som kunnig och professionell .
  • Mats N
    Mats N skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    2017-05-19 var Ventus Norden hos oss och rengjorde ventilationssystemet. Jag har aldrig haft att göra med en mer engagerad och noggrann hantverkare. Utförandet var toppen. Tack Hans-Olov!

Mats, Tumba
  • Erik E
    Erik E skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Inte helt nöjd Ville att de skulle ha tagit mera i de långa röret som gick ned till toaletterna Och han tog inte med Dammsugaren där uppe i de långa röret där som går ned den ena änden till det andra genom hela huset
  • Katarina V
    Katarina V skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Punktlig hantverkare, förklarade vad som skulle göras. Kände mig trygg med detta.
  • Hans H
    Hans H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Minnet sviker, men om det var de som bytte takfläktsmotorn så gjorde de ett utmärkt arbete. Stannade kvar och visade provtagning från samtliga ventiler och förklarade siffror och diagram.
  • Mervi T
    Mervi T skrev om Ventus Norden Stockholm
    Fick ny FTX ventilation installerad igår med fantastiskt resultat. Vårt gamla aggregat gick sönder i höstas så vi har varit utan ventilation sedan dess. Kunde aldrig tro att det skulle vara så påtagligt. Efter att systemet kopplades in kunde vi bokstavligt talat känna hur huset fylldes med ny fräsch luft. Underbart! Tack till teknikerna Felix och Henrik som gjorde ett kanonjobb!
  • Stig G
    Stig G skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Rengöring av ventilationssystemet och hjälp med att få igång fläkten på vinden.
    Vi var mycket nöjda med både bemötande och utförda arbetet!
  • Fredrik S
    Fredrik S skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Positivt företag, proffsigt, prisvärt
  • Anne-marie H
    Anne-marie H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Ventilationsrengöring utfördes.

Är i stort nöjd med allt, dock ett minus. När jag ringde och frågade var han var på morgonen (när tiden för mötet passerat), visade det sig att han inte hade mig i agendan, utan trodde att han skulle till en annan adress. Det hade skett ett byte av tid som han inte hade informerats om.

Hälsningar

Anne-Marie
  • Bo Ö
    Bo Ö skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Jag har fått hjälp med rengöring av mina vent.kanaler.
    Och det fungerade utan anmärkning
  • Lulin T
    Lulin T skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Båda säljare och tekniker är trevlig och förklarade tydlig och bra.
    När de hade frågor som han inte kan svara då ringd till annan tekniker eller och bad hjälpen vilken tycker jag som kund kan få en bra förklaring och lättare ta beslut.
  • Marie H
    Marie H skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Trevlig personal och fixade allt väldigt snyggt och prydligt efter sig
  • Eva T
    Eva T skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Genomförde rengöring av ventilation. Bra bemötande och väl genomfört arbete.
  • Linda W
    Linda W skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande. Jobbade på bra.
  • Hanna S
    Hanna S skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra service, tydlig information och levererat precis som överenskommet!
  • Jon E
    Jon E skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Snabbt och proffsigt! Kom på utsatt tid och fakturerade enligt tidigare lämnat pris!
  • Jonas W
    Jonas W skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Bra bemötande hela vägen. Uppdraget var översyn och rengöring av ventilation i småhus
  • Emma N
    Emma N skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Gjorde ett bra jobb. Kändes kunniga och pålitliga.
  • Tommy L
    Tommy L skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Ganska bra firma. Dom hade problem att komma förbi mina 90 graders krökar i spirorören. De borde ha annan utrustning för det.
  • Börje B
    Börje B skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Fungerade väldigt bra trevlig personal verkade duktiga
  • Gunnar E
    Gunnar E skrev om Ventus Norden Stockholm
    Riktigt uselt.
    Blev uppringd av "mötesbokare" som ville komma in i mitt hus och inspektera ventilationen, trots att jag är registrerad i nix. På plats så visar det sig, såklart, att det är väldigt smutsigt enl. säljaren på plats. Dock syntes det inte mycket i rören vad jag kunde se. Jag gick med på att rensa min ventilation då dem lovade att det skulle bli en märkbar skillnad. arbetet utlovades att ta mellan 2-3h men i själva verket va dem klara på runt 1-1,5h. Att jag ska behöva betala 3695:- efter rotavdrag för 1,5h arbete, utan någon märkbar skillnad, är enligt mig ocker och helt oacceptabelt. Jobbet i sig resulterade bara i att jag fick gå och "efterstäda" med min egen dammsugare då dem inte städat upp efter sig. Jag kommer ALDRIG anlita Ventus Norden, eller VentuLUS norden som dem egentligen heter. AKTA ER!
    2017-05-04 Ventus Norden svarar Gunnar E
    Hej Gunnar,
    Det var väldigt tråkigt att du uppfattar oss så! Vi tar alla våra arbeten och alla våra kunder på största möjliga allvar och har alltid för avsikt att lämna alla kunder nöjda. Om en kund upplever att något gått fel så önskar vi att kunden hör av sig till oss och berättar vad missnöjet bottnar i så vi antingen kan åtgärda och ta ansvar för det ev misstag som skett eller förklara varför arbetet är gjort på ett visst sätt. Jag hade såklart önskat att även du hade kontaktat oss - då är jag säker på att uppfattning om oss nu!

Kristina Eriksson. Ventus Norden
  • Lisa E
    Lisa E skrev om Stockholm en del av Ventus Norden Stockholm
    Trevliga, snabba och kompetenta - världsklass!! Har redan rekommenderat dom till alla jag känner! Jag är en mycket nöjd och imponerad kund!

Rosenlundsgatan 13, 118 53 Stockholm