I dagens digitala landskap är kundomdömen mer än bara åsikter; de är en grundpelare för förtroende och ett avgörande verktyg för konsumenter som söker information före ett köpbeslut.
Kundomdömen på nätet är den moderna mun-till-mun-metoden som snabbt kan bygga upp eller rasera ett företags rykte. För seriösa företag är omdömesplattformar en guldgruva av värdefull feedback och ett effektivt sätt att attrahera nya kunder.
Men vad händer när förtroendet undermineras av påhittade omdömen och fusk? Frågan har fått förnyad aktualitet efter uppmärksammade granskningar, såsom Resumés reportage om Trustpilot.
Det är här vikten av att samarbeta med en seriös omdömespartner kommer in. Skillnaden mellan plattformar som, exempelvis, Trustpilot och Reco ur ett trovärdighetsperspektiv blir avgörande. Medan båda strävar efter att säkerställa äkthet i omdömena, har vissa plattformar bättre system för att verifiera både identiteten på omdömeslämnaren och själva kundrelationen.
Till exempel, Recos användning av BankID-verifiering och möjligheten att verifiera att omdömet kommer från en faktiskt kund genom integration med företagets affärssystem, är ett steg i rätt riktning. Det gör det avsevärt mycket svårare att fuska och bidrar till en mer trovärdig helhetsbild. Att företag som samarbetar med Reco även uppmanas att bjuda in alla sina kunder till att ge omdömen, snarare än att välja ut de mest nöjda, skapar dessutom en mer rättvisande bild av företagets prestation.
När ett företag väljer att satsa på att samla in äkta omdömen via en seriös plattform, visar det på transparens och ärlighet mot sina kunder. Men det innebär också att företaget får en ovärderlig insikt i vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.
Vi måste gemensamt höja kraven. Konsumenter behöver bli mer medvetna om hur omdömen kan manipuleras och företag måste ta sitt ansvar. Omdömesplattformarna behöver fortsätta att utveckla och implementera säkrare verifieringsprocesser och att aktivt bekämpa fusk.
Att bygga ett varumärke handlar om långsiktigt förtroende. Att fuska med omdömen är en genväg som snabbt kan bli en återvändsgränd. Låt oss istället uppmuntra företag att fokusera på att leverera exceptionell service och att sedan stolt och ärligt samla in feedback från sina verkliga kunder. Endast då kan kundomdömen fortsätta att vara den kraftfulla, pålitliga resurs de är tänkta att vara i den digitala ekonomin.
Skriven av: Tobias Basilius, VD och Grundare, Reco
Vi tror på transparens och dialog. Om du undrar över något – oavsett om du är kund, företagare eller bara nyfiken – är du alltid välkommen att kontakta oss.