feedback company

Ring företaget
Unionens A-Kassa

Strandbergsgatan 61 112 51 STOCKHOLM

www.unionensakassa.se

Unionens A-Kassa finns på Strandbergsgatan 61 i STOCKHOLM och är sökbara på bl.a. A-kassa och Försäkringskassa

Mer funktioner

Vad tycker du om Unionens A-Kassa

Läs vad Recos användare tycker om Unionens A-Kassa

skrev om Unionens A-Kassa:
    Kan inte annat än stämma in i klagokören. Håll er långt, långt borta ifrån Unionens A-kassa. Efter att ha blivit arbetslös och fått ersättning lyckades de hitta en liten detalj som jag gjort fel och tolka paragraferna som de ville, och nu skall jag betala tillbaka 60000 kr. De står inte på den arbetslöses sida utan anstränger sig för att försöka hitta en anledning att en såpass utsatt person inte ska ha rätt till ersättning. De är tjuvar och banditer och borde skämmas.
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Det enda som hjälper är att gå upp och slå näven i receptionsdisken! Det gjorde jag. Sen gav jag dom två damerna i luckan en sån jävla utskällning tills någon snubbe från deras kontor dyk upp och började tjafsa om att han skulle slänga ut mig! ... Prova sa jag åt honom och så spända jag blicken i honom, jag sa åt honom att "jag går inte en jävla meter för en ni hjälper mig att få min utbetalning som jag har rätt till". Tillslut fick jag sitta ner med honom och någon kvinnlig chef.

Efter att ha redovisat allt än en gång och dumförklarat dem i några minuter, hade de slut på försvarsvar. Efter det ställde jag frågan varför jag i hela världen skall stanna som kund hos dom i framtiden?? Efter allt detta besvär... Ingen av dem sa ett ord utan satt bara och glodde på mig som två idioter.

Med det sagt! Vill jag att ni går på riktigt jävla ordentligt! Kom ihåg att det är ni som är deras kunder och inte tvärtom. Så länge ni spelat era kort rätt är det bara att visa musklerna.

I Italien har vi ett ordspråk som lyder: " I BRIST PÅ OXAR FÅR MAN PLÖJA MED ÅSNOR" Det är precis vad som sker på Unionens a-kassa

Lycka till mina vänner!

kenth A gillar detta.
    "Observera att du har gett dem 5/5 i omdöme..."
    03-19 14:41
    "bra gjort aj lajk!! i sverige e vi oftast lite för mesiga å det kan storbanker olika myndigheter etc utnyttja till fullo! säg ifrån!"
    07-09 11:39
    "@http://www.reco.se/profile/profile.seam?profileId=1077701"
    07-09 11:41
    "obs du har nog felaktigt gett unionen 5a i betyg!?"
    07-09 11:41
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Efter 3 månader kommer ett beslut som kommer att överklagas... to be continued. Bytte tidigare från SmåA (där kunde ingen prata eller skriva en förståelig svenska) till Unionen... ur askan in i elden... GE ALDRIG EFTER!!! KÄMPA!!!
    Ernesto G gillar detta.
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Riktigt usla! Väntat i flera månader på att få ersättning/beslut och de sa att det skulle ta TVÅ veckor! De har dessutom slarvat bort papper jag skickat in!! Varje gång jag ringt så säger de även helt olika saker. Sitter de inte på samma arbete? Vet de ens vad de håller på med?
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Jag håller med alla andra här. Välj inte Unionen A-kassa!

Jag har deltagit på en anvisad arbetsmarknadsutbildning, en så kallad förberedande kurs på 2 veckor och fick aktivitetstöd från försäkringskassan. Efter kursen fick man stå i kö för att komma in på utbildningen. Det kom deltagare från hela länet, och platserna är begränsade.

Sen fick jag min andra anvisning med tid när utbildningen startade. Jag behövde också fylla i intyg om studier till A-kassa där jag skrev att jag hade för avsikt att studera (vidare) och jag har garanterat plats i en utbildning. Sen kom beskedet att jag inte får någon ersättning för perioden (när jag stod i kö för att komma in på utbildningen och var anmäld som arbetslös)eftersom jag hade avsikt att studera vidare och mina studier inte är avslutade.

Jag var chockad! Berättade för flera handläggare på ams som också tyckte att det var fel och påstod att detta har inte hänt tidigare. Dessutom fick alla andra deltagare i kursen ersättning för uppehållet, t.o.m. en tjej som är med i samma a-kassa som jag. Hennes intyg var ifyllt på samma sätt som mitt. Jag har även ringt andra a-kassor och frågat om reglera, de sa att man har rätt till ersättning under uppehållet i en Arbetsmarknadsutbildning. På omprövningen fick jag avslag igen, så jag ska vända mig till förvaltningsrätten. Om jag inte får rätt blir ombudsmän nästa steg.

Så funkar sakerna hos Unionen A-kassa. De feltolkar paragraferna och lagar som nån kommenterade tidigare för att man inte ska få pengar som man har rätt till.

• Status: 4
    skrev om Unionens A-Kassa:
    STOR VARNING för Unionens Akassa! De hanterar min ärende i 4 månader just nu. Okunniga, okompetenta i.... som tappar dokument och begär nya gång på gång. De är väldigt snabba på att inkasera pengar men glöm de i fall pengar skall skickas till dig. Väldigt besviken. Jag förstår inte hur en sådant institution kan existera utan någon bevakning från staten. Hoppas att ni försvinner helt å hålet och i.... so jobbar där blir arbetslösa. Det skulle glädja mig väldigt mycket!
    Jakob J gillar detta.
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Varning för att bli medlem i unionens Akassa. Om ni blir medlemmar i unionens Akassa får ni räkna med att dom gör allt för att behandla sina medlemmar uselt. Skall du skicka in intyg m.m så måste du rekommedera alla brev (och det blir dyrt) eftersom deras policy är att påstå att dom aldrig fått dina handlingar. Detta gör dom för att slippa betala ut ersättning till dig som blivit arbetslös även om du har rätt till ersättning.Dom gör allt för att kringå lagen om arbetslöshetsersättning genom att feltolka paragraferna så att dom slipper betala. Detta för att man ska hålla på och överklaga vilket många inte orkar, och då kommer dom undan. Dessutom måste du som arbetslös betala hela försäkringen trots att du endast ska betala en del av den och sen påstår dom att du har det tillgodo vilket inte är sant för dom behåller pengarna och hittar på nåt om att du ska trots att du är arbetslös betala hela ersättningen, försöker du prata med dom i telefon så hånskrattar dom åt dig och påstår att dom minsann är hederliga och skall dra av på nästa månad, vilket aldrig sker. Så gå aldrig med i Unionen om du inte har så mycket pengar sparade så du klarar dig i minst 6 månader för det är minst så lång tid du får vänta på dina pengar från Akassa om du mot all förmodan får några.
    Diana A gillar detta.
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Har aldrig blivit så illa behandlad i hela mitt liv tidigare! De har under ett halvårs tid hållt på att förhala mitt ersättningsärende genom att hela tiden begära in fler intyg eller hävda att något inte är korrekt ifyllt. Slutligen har jag fått beskedet att jag ej är ersättningsberättigad eftersom jag under flera år har studerat deltid vid sidan av mitt heltidsarbete. De anser därför att jag är student i första hand! Det hade ju varit bra om de hade kläckt ur sig det direkt så att jag hade haft möjlighet att hoppa av studierna och sluppit gå miste om 4.5 månads ersättning.
  • Status: 3
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Har fruktansvärd erfarenhet av Unionens A-kassa. Det var betydligt bättre med gamla hederliga HTF. A kassan är skyldig mig 2 1/2 månaders ersättning och jag väntar fortfarande. När man ringer så är det ingen som kan eller vet något, man skickas runt i telefon korridorer och helt obegripliga svar. Jag är så förbannad att jag funderar på att emigrera. Se till och byt ut personal som inte kan sitt jobb. Eller är det så att hela systemet behöver en total översyn. Eller det kanske räcker med att de talar med varandra, kommunicerar mellan kontorsväggarna. Här pratas det om arbetsflöde mm,mm nu i 2000 talet, sen räcker det att man har kontakt med myndigheter då totalhavererar hela härligheten och tanken med effektivisering. Jag förstår er alla som är kokta på allt djävulskap och onödig energi man själv lägger ner och måste hantera. Gör revolt!! Gör din röst hörd. Jag kommer att gå ur allt som har med Unionen att göra!!!

• Status: 10
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Måste komplettera hela tiden,så fort jag skickat in ett papper kommer dom på att jag ska kompletera med ett annat. Skärpning!
  • Status: 189
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Detta är nog de värsta jag haft att göra med. Hoppas ingen blir medlem här frivilligt. Större brist på service får man leta efter. Kan inte minnas sist jag blev så ledsen av en verksamhet som denna. De är mästare på att knäcka sina kunder.
    Fredrik E, Ernesto G gillar detta.
  • Status: 12
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Allt kronglar! jag tror inte jag mött en sådan motvilja att hjälpa någonsin förut ! mycket värre tom än vad CSN är !
  • Status: 3
    skrev om Unionens A-Kassa:
    I dec förra året blev jag arbetslös och under de föregångna tre månader hade en ombudsman från Unionen tjatat sig till att arbetsgivare skulle betala ett avgångsvederlag till oss. När vi frågade om hur detta avgångsvederlag skulle påverka A-kassan fick vi höra då att det inte skulle påverkas mer än att det skulle ta längre handlings tid då de skulle prioritera de andra varslade som inte hade fått avgångsvederlag. Jag mins att jag tänkte då att det var väldig bra att prioritera just de som hade mera behov. Ett par månader efter när A-kassa beslutet skickades till mig fick jag kännedom om att avgångsvederlag räknades som inkomst och med hänvisning till lagen var jag inte berättigad till ersättning under de två fösta månader eftersom avgångsvederlaget motsvarade två månadslöner.

(Fråga: Är det rätt att a-kassan åker snålskjuts på bekostnad av företag som gör gott för sig och att deras ombudsman vilseleder och ljuger till dem de ska representera och försvara?)

Men det här var små potatisar jämför med vad som skulle komma efter. Eftersom jag hade jobbat skift och min inkomst hade en rad olika tillägg var svårare att hitta en smittlig månadsinkomst att basera utbetalningen på och när beslutet kom insåg jag genast att det fanns felaktigheter i deras kalkyler. Tog snarast kontakt med den via mejl (eftersom de som sitter och svarar i telefoner verkar tillhöra ett annat företag och kan sällan svara på mera ingående frågor än när sker nästa utbetalning)

Efter fem intensiva veckor av mejlande och ringande och en total negligerande attityd från deras sida begärde jag att de skulle skicka kopia på alla handlingar och kalkyler så att jag kunde gå igenom de. Det är extrem sörjligt att behöva säga att det tog mig kanske en halv minut och en kopp kaffe att hitta felet i deras kalkylering.

Det jag vill framhäva är deras dåliga attityd och ovilja att lyssna och framför allt att hjälpa. Att man är utlandsfödd och pratar med lätt brytning behöver inte betyda att man saknar akademiska kunskaper och förmåga att räkna. Det hade varit trevligare för alla att bli bemöt på en mer trovärdig sätt, vi för inte glömma att när allt kommer omkring är vi månads givare som håller deras företag levande.

Tre saker att tänka på om du blir uppsagd.

- Om du har du varit pappa/mammaledigt tidigare i år sjunker din ersättning då försäkringskassan utbetalningar inte betraktas som inkomst och därmed blir lägre snitt på månadsinkomsten. - Får du avgångsvederlag rakna med att du inte kommer att få ersättning för den tiden eftersom den betraktas som inkomst. - Om du skulle kunna påverka datumet på din uppsägning se till att du blir uppsagd i månadens andra halva, eftersom om man inte hunnit jobba mins 80 timmar under en och samma månad räknas det bort och man förblir utan ersättning för hela den månad.
  • Status: 2
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Jag har skickat in handlingar per post ett otal gånger och får alltid till svar att de inte kommit in. Jag fick lov att avvara tid och åka till deras kontor, som har mycket begränsade öppettider, och lämna alla underlag. En gång av tio lyckas jag nå Unionens A-kassa via telefon. De ringer heller inte upp mig när jag via E-post ber om det. P.g.a. allt detta blev handläggningstiden flera månader lång. Som tur är hade jag pengar sparade den gång jag blev arbetslös. Tycker synd om de som inte har det och sedan tvingas tampas med denna verksamhet.
    huuga!

andra gången jag försöker få ersättning från unionens akassa som jag varit medlem i och betalat in så mkt pengar till en längre tid nu...

också denna gång verkar det amatörmässigt skött, den segaste byråkrati som tänkas kan och dessutom felaktigt utfört verkar det som. de verkar inte ha koll på vilka papper man skickat in/vilka papper de behöver från en, annars skulle de kunna optimera den begäran och spara in på handläggningstiden, det kan jag nästan svära på. alltså luktar det planerat från deras sida. inget jag kan bevisa men misstanken är stor!

man skall inte behöva handlägga ett ärende 3-6månader år 2010!! detta är dessutom andra gången jag får vänta så länge...så det är ingen slump.

nej ansvarig i regering måste vakna upp nu, många tusentals konsumenter/medlemmar är beroende av denna ersättning (dels beroende på att regering inte kan skaffa jobb åt oss!) många får låna dyrt för att inte tvingas ur hus å hem etc. påinsamt dåligt från både regringens samt unionens akassas håll!

UNDERKÄNT

väj om du måste välja ngn annan akassa!
    skrev om Unionens A-Kassa:
    I maj 2008 fick jag med i unionens fackförbund och försökte även att gå med i unionens a-kassa. Min chef och jag fick fylla i papper som vi sedan skickade till unionens a-kassa. I juli fick jag ett brev ifrån unionen, en påminnelse om att jag skulle gå med i a-kassan, så vi fyllde i papperna en gång till och skickade dem till unionens a-kassa. I september kom en ny påminnelse, om att jag fortfarande inte var med i någon a-kassa. Så en tredje gång skickade vi in papperna till unionen.

I maj 2009 kom nästa brev från unionens a-kassa, att jag ännu inte var medlem i någon a-kassa. Jag ringde dem och frågade varför jag då fått betala en avgift till deras a-kassa varje månad i ett år. De sa att de lagt dem pengarna på medlemsavgiften, vilket borde betyda att jag fått betala dubbel medlemsavgift i ett år. Men efter detta samtal så tog de bort a-kassa avgiften från mina efterföljande fakturor. De skulle titta vad som hade gått snett när jag försökte bli medlem och återkomma om en vecka. När det gått en månad så ringde jag dem, de skulle kolla upp saken och återkomma... I september ringde jag dem igen och frågade hur det gick, de höll fortfarande på att kolla upp mitt ärende sa de. Jag ringde till unionens ombudsman och bad om hjälp, även de skulle kolla upp ärendet och återkomma. I oktober 2009 blev jag då arbetslös, jag ringde till unionens a-kassa och frågade om de var färdiga, för nu behöver jag min a-kassa.. Nu sa de att de aldrig hade hört talas om mitt ärende, det fanns inga noteringar sa de.. Det fanns inget som jag kunde göra för att få några pengar, inte på nått sätt.

I januari 2010 läste jag på nätet att man även som arbetslös hade rätt att gå med i a-kassan och få en grundersättning, jag undrade varför de inte sagt något om det på unionens a-kassa. Jag ringde dem och sa att jag ville söka grundersättningen, killen som svarade denna gång var väldigt hjälpsam (trodde jag) och berättade att i maj 2008 när jag försökte gå med i a-kassan första gången, så hade de problem med inscanningen, så massa papper hade försvunnit. ”Mina kollegor är väldigt fyrkantiga och vill inte erkänna det” sa han. Han skulle genast kolla om det inte gick att fixa, och han skulle återkomma senast dagen efter, det lovade han flera gånger, jag har fortfarande inte hört av honom.. Men jag ville ha den här grundersättningen så jag ringde upp unionens a-kassa igen och frågade vad de behövde för uppgifter för att jag skulle kunna bli medlem och söka den här ersättningen. De berättade att de behövde ett arbetsgivarintyg, intyg från arbetsförmedlingen att jag var inskriven där samt ett personligt brev om förklarade varför jag var arbetslös. Eftersom att de krånglat så mycket med mig tidigare så lovade tjejen på kundtjänsten att det skulle gå väldigt snabbt för mig att få mina pengar. Jag skickade in alla papper, arbetsförmedlingen skickade en signal till unionen att jag var anmäld som arbetssökande. Efter två dagar fick jag ett brev där det stod att de fått en signal från arbetsförmedlingen men att jag inte hörde till deras a-kassa. Jag ringde upp och frågade varför jag fått det brevet, det var tydligen för att jag inte hunnit bli inskriven ännu, men arbetsförmedlingen skulle INTE behöva skicka en ny signal då de skulle kunna se den första sedan. Veckan därpå ringde jag och hörde om de fått alla papper, det hade de sa de, allt såg fint ut och det skulle inte dröja lång tid innan jag fick mina pengar. I slutet av samma vecka ringde jag igen, det såg fortfarande bra ut. Veckan därpå behövde de tydligen ett intyg från försäkringskassan där det skulle stå hur mycket jag fått av dem under året. Jag ringde försäkringskassan och de skickade snabbt ut papperet. Jag väntade tre dagar, sedan ringde jag unionen, de hade nu fått alla papper och jag skulle samma vecka få ett besked om när mina pengar skulle betalas ut. En vecka senare kom det ett brev där det stod att de inte fått något personligt brev utav mig, jag var inte anmäld som arbetssökande och de tyckte att jag skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen samt att de undrade från vilket datum jag sökte ersättning. Arbetsförmedlingen kunde inte skicka någon ny signal utan fick istället skriva ut ett papper, så nu hoppas jag verkligen att unionens a-kassa accepterar det papperet. Jag skickade samtidigt in mitt personliga brev för andra gången, tjejen på kundtjänst sa att det var för att se om man hade ett giltigt skäl till att vara arbetslös. Två dagar efter detta brev kom en faktura, jag ska betala den högsta a-kasse avgiften (256 kr/månad) den högsta avgiften är för dem som tjänar minst 19000:-/mån. Jag hade när jag arbetade 17100:-/mån, nu har jag 0, och borde därför få betala den lägsta a-kasse avgiften.
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Jag kan bara hålla med! Och vad tråkroligt att höra att jag inte är ensam om denna behandling! De är långt ifrån effektiva... jag ska ge ett exempel, som fortfarande, efter 2år, får håret att resa sig på mig, av ilska: Jag var arbetslös för första gången för 3år sedan och skulle skicka in ett intyg av något slag. Jag är dock uppfostrad med att aldrig lämna ifrån mig original, så jag skickade in en kopia på intyget. efter en vecka damp det ner ett brev i brevlådan, där de sa att de godtar endast original... Fine, beginners mistake, det fick jag acceptera, så jag skickar in originalet. Så, ytterligare en vecka senare, kom ett nytt brev, som sa att de nu tagit emot originalet, men att informationen var felaktig och att jag måste skicka in ett nytt (original)...!!! VA??! K-a-n-s-k-e hade de kunnat vara lite effektiva från början och kollat vad det stod på kopian redan och skrivit i det första brevet, att de godkände endast original, men samtidigt var uppgifterna fel, så jag måste skicka in ett nytt etc... Man blir sååå trött på dessa människor!! Hur klarar de överhuvudtaget av att stiga upp på morgnarna?? Denna typ att idiotkommunkation fortskrider hela tiden - och ja, jag är benägen att hålla med "kenneth s" om, att det luktar lite medveten fördröjning, för att slippa betala ut pengar... Fyfan, säger jag!
    kenth A gillar detta.
    "vart vänder man sig för att få hjälp i denna kamp mot jättarna a-kassor? ngn som vet..."
    02-28 10:56
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Jag försökte gå ut förra året, men tydligen har uppsägningspappren inte kommit in som de ska, då får jag en räkning 6 månader senare för retroaktiv akassa för hela perioden.

Ringer då upp först facket, som ser att jag har registrerat mig för uppsägning och skickar nya papper retroaktivt. Men a-kassan vägrar. Det är även så att anledningen att jag går ur a-kassan är för att jag inte är berättigad till ersättning från dem eftersom jag köpt in mig i bolaget jag jobbar på. Men pengar vill de ha endå. Efter ganska många telefonsamtal så fick jag uppgiften att, "ja om du inte betalar så kommer du inte kunna få ersättning". Fine säger jag jag kommer ju endå inte få ersättning förens bolaget har gått i konkurs, vilket troligen skulle vara långt efter att jag fått sluta. nu 7 månader senare dimper det helt plötsligt ned betalningskrav på samma belopp.

Nej, Unionen kan försöka få upp huvudet i sanden och inse att de är till för medlemmarna och inte tvärt om.
    Lennart, kenth A, klas k, Ernesto G gillar detta.
    "Hear-hear!"
    02-10 14:02
    "ja de verkar få göra som de vill medans vi konsumenter sitter fast i fällan"
    04-04 12:41
  • Status: 12
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Fruktansvärt dålig a-kassa. Bytte till ALFA-kassan men det var *ur askan i elden*, lika illa där fast hade lite lägre avgift då i april - vilken höjdes till 450 ganska snabbt :). Dessa två a-kassor har det största antalet arbetslösa hos sig - horribelt att det får gå till så här.
    kenth A, klas k, Ernesto G gillar detta.
    "vart vänder man sig, vem kan kontrollera dessa organ som missbrukas så radikalt?"
    04-04 12:41
  • Status: 2
    skrev om Unionens A-Kassa:
    detta måste vara rekord?! Anslut er INTE till unionens AKASSA för 17! jag anmälde mig deltidsarbetslös i Januari 2009, unionen började handlägga mitt ärende mitten på februari. sedan dess (nu är det snart juni!!) har de haft väääldigt långa handläggningstider och hela tiden gett mig felaktig och olika uppgifter om mitt ärendes status (ja allt är ok du behöver bara vänta på utbetalningen/ uj nej vi behöver nog en komplettering av x/y/z osv.)

---jag är inte ensam om samma behandling---

har jag märkt så det är lurt om de inte satt i system att begära kompletteringar samt ge missvisande information för att på så sätt få mer tid att handlägga fallen samt ev få in mer pengar i kassan av sina medlemmar innan de måste betala ut till de som stämplar!

vart vänder man sig?? jag kan inte byta akassa nu då jag arbetat in ersättningen påunionens akassa... har vi medlemmar ingen rätt som konsument? kan vi anmäla dem eller få rättshjälp? min ekonomi är raserad och lånen växer på hög... självklart skall jag byta efter detta är avslutat dock...

men stor varning till er andra ang unionens akassa!!
    Lennart, klas k, Ernesto G gillar detta.
    "Vet ej vart man vänder sig, kommer du på det, messa mig!"
    02-10 14:03
    "ja vem kan hjälpa oss, det måste ju sitta ngn ansvarig i regeringen som inte sköter sitt jobb..."
    04-04 12:42
    skrev om Unionens A-Kassa:
    Långa handläggningstider. Ingen man pratar med vet något. Har nu väntat två månader på ersättning. Välj något annat eller spar dina pengar.
    Lennart M, kenth A, Lennart, Ernesto G gillar detta.
    "Spara vilka pengar?... Moment 22, man får inga pengar, å har inga att spara... :-("
    02-10 14:03

1 bilder från Unionens A-Kassa