Att hitta en bra hantverkare är inte alltid lätt. Och för många konsumenter är valet både kostsamt och avgörande för hur ett hem fungerar och känns.
I Reco-rapporten 2025 har vi analyserat över 22 000 verifierade kundomdömen från hela landet – för att se vilka branscher som levererar, var kunderna är mest nöjda och vad som faktiskt påverkar betyget mest.
Resultatet av vår senaste rapport om hantverkarbranschen – visar att de flesta hantverkare i Sverige får höga betyg, men också att mer än var tionde företag får underkänt – med ett snittbetyg under 3 på en femgradig skala.
Rapporten omfattar alla omdömen från den 1 januari 2024 till den 31 december 2024 på reco.se, vilket motsvarar 22 681 omdömen av 1 137 företag i hela Sverige.
Omdömena består både av ett betyg och ett utlåtande i fritext från kunder. I rapporten har omdömena i fritext analyserats av en AI-modell (OpenAI) enligt följande:
👉 Läs hela rapporten här: Reco-rapporten 2025 – Hantverkare
När vi tittar geografiskt sticker vissa regioner ut. Kunderna i Västernorrlands län är de mest nöjda, med ett snittbetyg på 4,81, följt av Gotland (4,79) och Värmland (4,78). Faktorer som kommunikation, punktlighet och service visar sig ha störst påverkan på kundnöjdheten – och där sticker de bäst rankade företagen ut.
I botten ligger Kalmar län (4,31) – där missnöjet ofta handlar om bristande kommunikation och otydliga tidsplaner.
När något går fel handlar det sällan om själva arbetet – utan om hur företaget hanterar kommunikationen.
Nästan var tredje kund som lämnar ett lågt betyg hänvisar till otydlig information, bristande återkoppling eller oväntade kostnader.
Vanligaste orsakerna till missnöje:
De nöjda kunderna lyfter istället fram bemötande och service (38 %), följt av kvalitet och skicklighet (29 %).
Det är alltså inte bara hantverket i sig – utan hur man bemöter kunderna som avgör helhetsintrycket.
Reco-rapporten lyfter också fram Sveriges bästa företag inom sex hantverkskategorier, baserat på verifierade omdömen under hela 2024:
👉 Ta del av alla topplistor här
Topplistorna för 2025 baseras på data från hela kalenderåret 1 januari – 31 december 2024. För att kvalificera sig måste företagen uppfylla följande kriterier:
*25 st gäller för ett par högvolymskategorier
Om ett företag uppfyller grundkriterierna rankas det sedan baserat på:
Av dessa parametrar finner vi en totalpoäng som i sin tur ställs mot de som tävlar i samma kategori .
* Princip: Andelen tillfrågade kunder måste vara >80% för en chans att kvalificera sig för topplistan.
Årets rapport visar tydligt att förtroende byggs i varje kundkontakt.
Ett gott hantverk är viktigt – men det som verkligen avgör om kunderna blir ambassadörer eller avråder vänner från att anlita dig, är hur du kommunicerar, lyssnar och följer upp.
“De som använder sina kunders röster för att förbättra sina processer – de vinner i längden,” säger Tobias Basilius, VD och grundare av Reco.
Reco-rapporten 2025 – Hantverkare bygger på 22 681 verifierade kundomdömen från 1 137 företag över hela Sverige.
Analysen har genomförts med stöd av AI-modeller för att identifiera återkommande teman i kundernas kommentarer – både positiva och negativa – och för att lyfta fram insikter som hjälper branschen att växa med hjälp av kundernas röster.
👉 Läs hela rapporten här: Reco-rapporten 2025 – Hantverkare
📈 Vill du att ditt företag ska synas i nästa års topplista? Kontakta oss här för att komma igång med verifierade kundomdömen på Reco. Det ingår alltid en provperiod på 2 månader.