Starta 60 dagar kostnadsfritt

Reco-rapporten Hantverkare 2025: Var tionde hantverkare får underkänt – men vissa branscher imponerar stort

Att hitta en bra hantverkare är inte alltid lätt. Och för många konsumenter är valet både kostsamt och avgörande för hur ett hem fungerar och känns.

I Reco-rapporten 2025 har vi analyserat över 22 000 verifierade kundomdömen från hela landet – för att se vilka branscher som levererar, var kunderna är mest nöjda och vad som faktiskt påverkar betyget mest. 

Resultatet av vår senaste rapport om hantverkarbranschen – visar att de flesta hantverkare i Sverige får höga betyg, men också att mer än var tionde företag får underkänt – med ett snittbetyg under 3 på en femgradig skala.

Fakta om Recorapporten 2025 – Hantverkare

Rapporten omfattar alla omdömen från den 1 januari 2024 till den 31 december 2024 på reco.se, vilket motsvarar 22 681 omdömen av 1 137 företag i hela Sverige. 

Omdömena består både av ett betyg och ett utlåtande i fritext från kunder. I rapporten har omdömena i fritext analyserats av en AI-modell (OpenAI) enligt följande: 

  1. Genom en kategorisering av varje omdöme utifrån betyg har de sju vanligaste innehållskategorierna tagits fram och definierats. 
  2. En genomgång av datat har använts för att hitta relevanta exempel utifrån innehållskategorierna.

👉 Läs hela rapporten här: Reco-rapporten 2025 – Hantverkare

Västernorrland i topp – Kalmar i botten

När vi tittar geografiskt sticker vissa regioner ut. Kunderna i Västernorrlands län är de mest nöjda, med ett snittbetyg på 4,81, följt av Gotland (4,79) och Värmland (4,78). Faktorer som kommunikation, punktlighet och service visar sig ha störst påverkan på kundnöjdheten – och där sticker de bäst rankade företagen ut.

I botten ligger Kalmar län (4,31) – där missnöjet ofta handlar om bristande kommunikation och otydliga tidsplaner.

Därför får hantverkare låga betyg

När något går fel handlar det sällan om själva arbetet – utan om hur företaget hanterar kommunikationen.

Nästan var tredje kund som lämnar ett lågt betyg hänvisar till otydlig information, bristande återkoppling eller oväntade kostnader.

Vanligaste orsakerna till missnöje:

  1. Kommunikation & information – 30 %
  2. Pris & värde för pengarna – 22 %
  3. Kvalitet & skicklighet – 17 %

De nöjda kunderna lyfter istället fram bemötande och service (38 %), följt av kvalitet och skicklighet (29 %).

Det är alltså inte bara hantverket i sig – utan hur man bemöter kunderna som avgör helhetsintrycket.

Här är Sveriges bästa hantverkare 2025

Reco-rapporten lyfter också fram Sveriges bästa företag inom sex hantverkskategorier, baserat på verifierade omdömen under hela 2024:

  • Byggföretag: Win Bygg, Brandbergen
  • Elektriker: Laddboxkillarna AB, Mölndal
  • Målare: GBG Tak & Fasad, Göteborg
  • Rörmokare: Solna Relining Service, Färentuna
  • Takläggare: MG Tak & Bygg AB, Bromma
  • Solcellsföretag: Evisol AB, Lidköping

👉 Ta del av alla topplistor här

Kriterier för topplistan

Topplistorna för 2025 baseras på data från hela kalenderåret 1 januari – 31 december 2024. För att kvalificera sig måste företagen uppfylla följande kriterier:

Grundkriterier: 

  • Minst 4.0 i genomsnittsbetyg
  • Minst 10 omdömen under det gångna kalenderåret*
  • Verifierad genom någon av våra påkopplade integrationer mot affärssystem

*25 st gäller för ett par högvolymskategorier

Bedömningspunkter om man uppfyller grundkriterierna:

Om ett företag uppfyller grundkriterierna rankas det sedan baserat på:

  • Antal omdömen
  • Svarsfrekvens
  • Snittbetyg
  • Andel tillfrågade kunder*

Av dessa parametrar finner vi en totalpoäng som i sin tur ställs mot de som tävlar i samma kategori .

* Princip: Andelen tillfrågade kunder måste vara >80% för en chans att kvalificera sig för topplistan.

Vad vi kan lära oss

Årets rapport visar tydligt att förtroende byggs i varje kundkontakt.

Ett gott hantverk är viktigt – men det som verkligen avgör om kunderna blir ambassadörer eller avråder vänner från att anlita dig, är hur du kommunicerar, lyssnar och följer upp.

“De som använder sina kunders röster för att förbättra sina processer – de vinner i längden,” säger Tobias Basilius, VD och grundare av Reco.

Om rapporten

Reco-rapporten 2025 – Hantverkare bygger på 22 681 verifierade kundomdömen från 1 137 företag över hela Sverige.

Analysen har genomförts med stöd av AI-modeller för att identifiera återkommande teman i kundernas kommentarer – både positiva och negativa – och för att lyfta fram insikter som hjälper branschen att växa med hjälp av kundernas röster.

👉 Läs hela rapporten här: Reco-rapporten 2025 – Hantverkare

📈 Vill du att ditt företag ska synas i nästa års topplista? Kontakta oss här för att komma igång med verifierade kundomdömen på Reco. Det ingår alltid en provperiod på 2 månader. 

reco-rapport-hantverkare

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
Så bygger Win Bygg förtroende online – med kundernas ord i fokus
Del 2: AI, omdömen och trovärdighet – därför blir verifierade källor avgörande i nästa sök-era