Pressmeddelande: Reco lanserar produktomdömen – nästa steg för transparens och trygghet i kundresan
Datum: 2025-09-16
Reco, Sveriges ledande plattform för kundomdömen, lanserar nu produktomdömen – det ger både företag och konsumenter bättre beslutsunderlag och ökat förtroende i köpresan.
Nästa steg i vår långsiktiga vision
Att utvärdera själva produkten är ett naturligt nästa steg i Recos långsiktiga vision att vara en trygg och transparent källa för kundupplevelser. Med produktomdömen kan företag bygga högre förtroende för sina produkter, samtidigt som konsumenter får ett tydligare beslutsunderlag inför sina köp.
”Produktomdömen efterfrågas alltmer av våra befintliga kunder samtidigt som fler företag vill jobba med Reco. Då förväntar de sig att vi kan hjälpa till även på produktnivå”, säger Tobias Basilius, VD och grundare av Reco.
.png?width=3828&height=2031&name=3%20(1).png)
Starkare position på marknaden
Reco är sedan många år ackrediterad Google Sellers Rating Partner, vilket innebär att kundernas betyg kan synas direkt i Google Ads. Med produktomdömen tar Reco nästa steg: Med en liknande feed kommer stjärnor kunna visas i både Google Shopping och Meta Ads.
”Det här gör oss till en optimal partner för företag som vill växa online. För D2C-varumärken med mindre kända produkter innebär det en unik möjlighet att bygga förtroende och minska osäkerheten inför köpet”, säger Tobias Basilius.
Värdet för e-handlare
Produktomdömen skapar en rad affärsvärden för företag som säljer produkter online, bland annat:
- Ökad trovärdighet: Social proof gör att kunder vågar trycka på köpknappen.
- Högre konverteringsgrad: Produktsidor och annonser med omdömen konverterar bättre, särskilt i Google Shopping och Meta Ads.
- Bättre SEO & organisk trafik: Recensioner genererar unikt innehåll som stärker sökresultaten.
- Ökat snittorderbelopp (AOV): Positiva omdömen om premiumalternativ inspirerar till mer påkostade köp.
- Färre returer: Välinformerade kunder gör färre felköp, vilket ökar lönsamheten.

Värdet för konsumenter
För konsumenter är produktomdömen mer än bara stjärnor på en sida – de är en garanti för trygghet i köpet. När man kan läsa om andra kunders erfarenheter blir valet både enklare och mer realistiskt.
”I snart 20 år har vi sett hur omdömen hjälper människor att välja rätt. När kunder fattar beslut baserat på andras erfarenheter får de mer realistiska förväntningar – och det leder i slutändan till nöjdare kunder”, förklarar Tobias.
Reco som pålitlig aktör
Sedan starten har Reco haft en tydlig mission: att bygga förtroende genom transparens. Att omdömen är äkta och inte går att manipulera är avgörande för att både företag och konsumenter ska kunna lita på oss.
”Vår mission har alltid varit att stå för transparens och förtroende. Det som gör oss unika är att företag aldrig kan manipulera sina omdömen. Vi ser till att processen är öppen och rättvis, så att både företag och konsumenter kan lita på att varje omdöme är äkta”, säger Tobias.
Blicken framåt
Lanseringen av produktomdömen är bara början. Nästa steg blir att utveckla nya format och funktioner tillsammans med våra kunder.
”Våra kunder kommer att sätta agendan för vår produktutveckling. Vi har lärt oss att nyfikenhet och vår förmåga att snabbt bygga efterfrågade funktioner leder till den bästa produkten. Framtiden formas därför i nära samarbete med våra kunder – och det är både en stor glädje för oss och otroligt spännande att få vara med på den resan”, avslutar Tobias.
Om Reco.se
Reco är Sveriges största oberoende plattform för kundomdömen där kunder beskriver sina tidigare erfarenheter av olika företag. Med hög integritet och en ständig strävan efter objektivitet låter Reco.se tidigare kunder berätta vad de verkligen tycker om olika företag utan att censurera eller plocka bort omdömen när de är mindre fördelaktiga.
Varje månad upptäcker och granskar ca 250.000 besökare vilka företag som levererar på kundernas förväntan innan de väljer att kontakta ett företag. Reco.se startade 2007 och har idag över 1 miljon kundomdömen spritt över ett 60-tal branscher.
Kontakt
Johanna Ahlberg
Marknadsansvarig
johanna.a@reco.se
Är du kund och har frågor?
kontakta vår kundtjänst
Är du företag och vill börja samla in kundomdömen?
Be om en gratis rådgivning

