Starta 60 dagar kostnadsfritt

Google Seller Ratings – vad innebär det egentligen?

 Vad är egentligen Google Seller Ratings och hur kan det hjälpa dig att öka din konvertering? I denna artikel sammanfattar Björn Widmark, Produktchef på Reco, det enda du behöver veta för att komma igång med Google Seller Ratings.
 
 
 
 

Vad är Google Seller Ratings eller Säljaromdömen och vad innebär det egentligen?

 

Kort och gott handlar det om hur du kan få stjärnbetyg i dina Google-annonser. Det vill säga, antal omdömen och snittbetyg att synas i dina Google Ads.

För att sortera ut till vilka det här egentligen vänder sig till och till vem som bör fundera Google Seller Ratings så kommer här två tips.

  1. För att få Seller Ratings behöver du ha tillräckligt många omdömen på årsbasis. Det Google kräver för att du ska kunna kvalificera dig är ungefär 100 omdömen per år, med ett snittbetyg på minst 3,5 av 5. När du uppnått detta kommer dina kundomdömen automatiskt att synas i dina annonser på Google genom Seller Ratings eller Säljaromdömen.

  2. Nästa steg är att börja annonsera med Google Ads och visa upp omdömena i dina annonser. Något som är otroligt effektfullt. Google säger själva att Click Through Rate (CTR), det vill säga antal klick, är 10% högre när man har stjärnor i sina Google Ads. Läs mer hos Googles support här.

 

Varför ska du använda Google Seller Ratings?

 

Vi börjar med att kort reda ut vad Google Ads är. Google Ads handlar om att annonsera på relevanta sökord på Google. Under vårt webinar med Burstit, delade Marcus Lind, annonseringsspecialist, med sig av sina bästa tips för en framgångsrik annonsering på Google.

Han pratade bland annat om 5 viktiga faktorer som styr och hur du skapar så relevant innehåll som möjligt för att lyckas. Här kan du ta del av webinariet och Marcus bästa råd.

Att annonsera på Google kan vara dyrt eftersom konkurrensen är hög, och för att särskilja sig, locka till sig till uppmärksamheten och göra ditt företag så trovärdigt som möjligt, kan du använda dig av Google Seller Ratings. Stjärnbetyget hjälper dig att sticka ut ur mängden. 

Kortfattat handlar det om att få ner kostnaden i dina Google Ads, det vill säga att du vill ha fler klick till lägre kostnad. Det får du om du kan visa upp ditt stjärnbetyg direkt i dina Google Ads, helt enkelt därför att det ger ett förtroendeingivande intryck i förhållande till dina konkurrenter.

Vill du ha ytterligare information hur det funkar? Här kan du djupdyka och lära dig mer om Google Seller Ratings

Kontakta oss så berättar vi mer

 

Är det så att du har ytterligare frågor, vill ha hjälp med att göra analysen om just ditt företag, om ni har förutsättning att få Seller Ratings och vad det skulle innebära – kontakta oss så ser vi till att svara på dina frågor och hjälper dig att komma igång.

Hos oss får du två månader att testa på vår tjänst – en garanti för att du ska vara helt nöjd – innan du bestämmer dig.

Här kan du läsa mer om hur du enkelt kommer igång och under två månader, får testa på helt utan kostnader – för att garantera att du är nöjd

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
Intervju med Mario Puga, grundare av Eter Ekonomi: En lyckad satsning med omdömen
Intervju med Eddie på El-fast i Göteborg: Vikten av hög service och öppen feedback från sina kunder