Starta 60 dagar kostnadsfritt

Hur kan kundomdömen öka din synbarhet på Google?

 Varför vill du synas på Google när någon söker på ditt företag och hur kan du göra för att optimera din sökposition? Här delar Björn Widmark, Produktchef på Reco, med sig av sina tips för att öka synbarhet och maximera din sökträff på Google – med hjälp av kundomdömen.
 
 
 
 

Hur kommer det sig att synlighet på Google är så viktigt?

 

Majoriteten av dina potentiella kunder kommer att söka efter dina produkter eller tjänster och ditt varumärke (företagsnamn) när de är i behov av dina produkter eller tjänster. Vilket gör att du som företagare behöver jobba aktivt med ditt innehåll för att synas med så relevant information som möjligt. 

För att placera sig så högt upp som möjligt, behöver du erbjuda innehåll som Google anser är relevant för sökningen, vilket betyder att du behöver luska ut vad dina kunder faktiskt söker på när de är i behov av dina tjänster eller produkter. Det gör du genom att analysera ord och fraser för att sedan sökordsoptimera (SEO) ditt webbplatsinnehåll med dessa relevanta sökord.

Hela nyttan med SEO är helt enkelt att genom synbarhet, få fler klick och besök till din webbplats, vilket i slutändan kan leda till fler affärer.

“Syns man inte, så finns man inte”

Utmaningen idag när många företag har förstått nyttan av att synas, och fler använder sig av sökordsoptimering (SEO) för att nå topplaceringar, är att konkurrensen av innehållet är hård. Det ställer ännu högre krav på dig som företag att du ser till att förse dina besökare med rätt innehåll, så att du kommer upp bland toppen av konkurrerande företag och syns med ditt företag.

 

Hur skapar du relevant innehåll på din webbplats och vad anser Google är trovärdigt?

 

Google älskar användarvänligt innehåll, i det här fallet är kundomdömen en guldgruva. Dina nöjda kunders omdömen kommer bidra till att du får en bättre synlighet på sökmotorerna genom att bli tillgänglig och skapa trovärdighet.

Det som händer är att du genom att samla in omdömen skickar signaler till Google om att nytt innehåll har skapats vilket är något som Google hela tiden letar efter. Google gör heller ingen skillnad på negativa eller positiva omdömen i den mening att det ses som innehåll. Innehåll som dessutom också oftast består av de sökord som är relevanta för dig och din bransch. På så vis hjälper du Google att förstå vad ditt företag erbjuder och du rankas således högre på mer relevanta ord och fraser.

Omdömen är dessutom en trovärdighetssignal gentemot Google som bevisar och förstärker att ditt varumärke faktiskt finns online och hjälper användarna att hitta vad de letar efter.

 

1. Var tillgänglig

En viktig faktor med sökordsoptimering är att göra sig tillgänglig när folk aktivt söker efter dina produkter eller tjänster, samma sak gäller när potentiella kunder söker på ditt varumärke/företagsnamn för att utvärdera om det är dig de skall kontakta eller om det finns andra bättre alternativ.

 

2. Skapa trovärdighet

Nästa steg är att skapa en högre trovärdighet och vara attraktiv, så du inte blir bortvald i det läget när någon har sökt upp dig.

Enligt Google anses kundomdömen från en tredjepartsplattform, skapa högre trovärdighet – såsom Reco. Det betyder alltså att dina kundomdömen på Reco tillgängliggör ditt företag och kommer ranka högre på sökträffarna på ditt företag när någon söker specifikt på din bransch eller ditt företag. Dessutom ger dina aktuella kundomdömen ett trovärdigt intryck.  

Börja samla in omdömen på Reco och se effekten


Med Reco funkar det så att vi skapar en personlig sökordsoptimerad sida åt dig på Reco där alla dina omdömen samlas. Vi sökordsoptimerar sidan genom att lägga till en sökordsoptimerad företagsbeskrivning, lägga till rätt söktaggar för ditt företag, samt se till att ha en uppdaterad postadress och telefonnummer. Adress är framförallt viktigt för dig som har en lokal verksamhet dit dina kunder kommer. För dig som till exempel E-handlare så finns valet att inte visa adressen istället då detta inte är relevant för Google. Din sida på Reco är även kopplad till vår kategorisida som är en stark signal (utöver din egen profilsida på Reco) till Google och där ditt företag syns. Så här kan en av våra kategorisidor se ut.
 

Har du en sida på Reco med många kundomdömen, som uppdateras om inte dagligen, så på veckobasis får du stora fördelar att synas bättre där folk söker på det du säljer eller när företag gör research på just ditt företag – för att se om man vågar lita på att anlita just ditt företag.

Kontakta oss så berättar vi mer

 

Är det så att du har ytterligare frågor, eller vill börja samla in omdömen från dina kunder och på så sätt öka din synbarhet på Google – kontakta oss så ser vi till att du får svar på dina frågor och vi hjälper dig att komma igång.

Hos oss får du alltid två månader som ny kund att testa på vår tjänst – en garanti för att du ska vara helt nöjd – innan du bestämmer dig för att fortsätta.

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
Intervju med Mario Puga, grundare av Eter Ekonomi: En lyckad satsning med omdömen
Intervju med Eddie på El-fast i Göteborg: Vikten av hög service och öppen feedback från sina kunder