Starta 60 dagar kostnadsfritt

Så får din salong fler och bättre omdömen samtidigt som du sparar tid

2022 inledde Reco gladeligen ett samarbete med Voady, en komplett digital plattform med bokningssystem och kassaregister för frisör och skönhetsbranschen. Genom att koppla ihop Reco med Voady kan dina kunder automatiskt få en förfrågan att lämna ett omdöme. Det leder till fler omdömen och ett högre snittbetyg, mer användbar information för dig och din salong, och inte minst tid över till annat!

När samarbetet inleddes, fick jag möjlighet att bjuda in både My Voady och en av våra gemensamma kunder, Maja på WAU Concept till ett webinar, för att höra mer om hur integrationen funkar mellan Reco och Voady och även hur upplevelsen har varit och vilket värde de för av tjänsten. Här nedan har jag sammanställt vad vi pratade om och du har även möjlighet att ta del och lyssna på samtalet i efterhand.

 
 

Även omdömen har ett bäst före-datum

Maja Wauge, en av grundarna till frisörkedjan WAU Concept, har använt Reco sedan 2015, och sammankopplat med Voady sedan några månader tillbaka. Tack vare automatiseringen har de sett en tydlig ökning i antal omdömen, samtidigt som de sparat tid som tidigare lades på att be om omdömen manuellt.
 

– Efter att vi kopplade ihop Reco med Voady har vi dubblat antalet nya omdömen jämfört med motsvarande period innan. Dessutom har det sparat många timmar av manuellt arbete som vi nu kan lägga på annat. Men framför allt innebär det att kunden nu får frågan om att lämna ett omdöme i lagom tid efter besöket. Tidigare kunde det hända att frågan kom flera månader efteråt, vilket inte känns lika relevant. 

Att kontinuerligt få in aktuella omdömen är viktigare än vad man kanske kan tro. Undersökningar visar nämligen att 84% av potentiella kunder inte tycker att omdömen äldre än 3 månader är relevanta. Dessutom uppger 90% av potentiella kunder att de läser upp till 10 omdömen innan de bildar sig en uppfattning om ett företag. Viktigt att hålla sig aktuell, helt enkelt. Tillägget av integrationen går att beställa direkt från Voady.

Lyssna och lär av dina kunder

Det är förstås inte bara mängden omdömen som spelar roll, innehållet i dem är minst lika viktigt. Maja och hennes kollegor på WAU använder sig av den information kunderna delar med sig av för att utvecklas och hela tiden bli bättre.
 

– En gång i kvartalet samlar vi ihop och analyserar vad våra kunder skrivit om oss i sina omdömen, för att se hur vi kan bli ännu bättre på det vi gör. Vi kunde exempelvis innan pandemin se att våra kunder lyfte hur duktiga de tyckte våra frisörer var och hur snygga de kände sig när de gick därifrån. Men efter pandemin har det helt slagit om till att handla om vårt bemötande. Det ger oss en tydlig bild av vad som är viktigt för kunden och var vi ska lägga fokus framåt.

Ge dina nöjda kunder en megafon

För WAU, som med sina sju salonger nu använt sig av Reco i sju år och samlat på sig över 2300 omdömen och ett snittbetyg på 4,8 av 5, har man verkligen insett värdet av att nöjda kunder delar med sig av sina erfarenheter. Speciellt om potentiella kunder annars skulle ha svårt att hitta rätt, bokstavligt talat.

– Vår allra första salong, på Jakobsbergsplatsen i Västerås, ligger på en plats som inte har några förbipasserande. Jag som själv är född och uppväxt i Västerås visste inte ens att området fanns!, säger Maja.

Så hur skulle man göra för att få alla västeråsare att förstå att stans bästa salong inte låg inne på Storgatan? Det visade sig att svaret fanns hos de kunder som trots allt hade hittat dit.

– I början var vi lite förvånade över hur många kunder som faktiskt hittade till oss, och vi insåg att det var för att de fått tips av andra. Mun mot mun-metoden är fantastisk, men den tar väldigt lång tid. Det går ju desto fortare att göra det på nätet!

Efter att ha börjat hjälpa mun mot mun-metoden på traven med omdömen på Reco tog man för vana att alltid fråga nya kunder de hittat till WAU, och för det mesta var svaret att man googlat och hittat salongens recensioner online. Att man jobbade mycket manuellt med att skicka ut förfrågningar om att lämna omdömen var värt mödan, eftersom det resulterade i nya kunder på sikt. En process som nu sker helt automatiskt tillsammans med Voady!

Vill du också tillfråga dina kunder om att lämna ett omdöme?

Det går givetvis att jobba med kundomdömen i olika syften men den gemensamma nämnaren är förbättrad kundupplevelse. Och har du läst såhär långt, är det garanterat ett kvitto på att du är mån om att göra dina kunder nöjdaen stor drivkraft för många att komma igång att tillfråga sina kunder om att lämna ett omdöme.
 
Reco låter varje företag och i ditt fall, din salong att testa på tjänsten under 60 dagar. Du kan enkelt göra en intresseanmälan så får du möjlighet att komma igång själv eller med hjälp av personlig service.
 
Att kontinuerligt få in aktuella omdömen är viktigare än vad man kanske kan tro, och hjälper din verksamhet att långsiktigt bygga upp både digital synbarhet och ett ökat förtroende på nätet. Vi vet att många av våra anslutna salonger inte har tid eller erfarenhet av digital marknadsföring, därför tipsar jag gärna om detta blogginlägg där min kollega Johanna Ahlberg, Marknadsansvarig på Reco delar med sig om hur du kan spara pengar på dyr marknadsföring, öka din organiska tillväxt och synbarhet på Google samt samtidigt bygga upp din trovärdighet bland nya potentiella kunder – med hjälp av kundomdömen.
 
Hoppas du fick med dig värdefulla insikter om hur kan komma igång med kundomdömen och nyttan av att göra det.
 
Allt gott,
Björn
 
 
Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
Intervju med Eddie på El-fast i Göteborg: Vikten av hög service och öppen feedback från sina kunder
Intervju med Brandfast: 2000 kundomdömen på Reco – vittnar om pålitlighet och hög kvalitet