Starta 60 dagar kostnadsfritt

Så utbildar du dina takläggarkunder om värdet av att betala mer

 

Känns det ibland som att dina kunder fokuserar alldeles för mycket på priset när de anlitar dig för att lägga tak? Här får du några smarta tips på hur du utbildar dina kunder av värdet att betala lite mer – i utbyte mot värdefull kompetens och erfarenhet.

Stoltsera med din kompetens

 

Ett viktigt vapen i att vinna kunderna är helt enkelt att demonstrera din kompetens och erfarenhet. Ge kunderna förtroende genom att visa att du vet vad du pratar om, kan dina grejer och vad du går för. Du kan till exempel visa, eller prata om, hur du gjort liknande jobb.

Om möjligt, se alltid till att få se jobbet som ska göras på plats. Det är ett ypperligt tillfälle att visa på den kunskap och erfarenhet som finns inom ditt företag.

Håll det enkelt

När du pratar med kunderna, tänk på att hålla det enkelt så att de kan följa med i dina resonemang. Som expert är det lätt att slänga sig med facktermer, vilket kan förvirra många kunder eller få dem att känna sig osäkra.

Lär dig mer: Så kan din takläggarfirma synas mer på nätet

 
 

Var transparent

 

Om du är transparent med tidsåtgång och kostnader blir det också tydligt varför det kostar lite mer att anlita din firma jämfört med en annan. Av erfarenhet kanske du vet att man ofta hittar oförutsedda problem när man lyfter på ett tak – berätta isåfall det för kunden. Du kan även vara transparent med materialkostnader och att du inte föredrar vissa material på grund av marginalen du får – utan för att det helt enkelt blir bättre.

Försök också visualisera och förklara för kunden vilket värde några extra timmars arbete kan resultera i. Kanske är dessa timmar nödvändiga för att jobbet ska bli ordentligt gjort eller för att taket ska hålla i 1, 5 eller 10 år längre. Våga utmana dina kunder genom att prata om att jobbet inte blir bra om ni måste stressa er igenom det.

 

Ge tips och rekommendationer

Du kanske har blivit anlitad för att göra ett visst jobb. Det behöver inte betyda att du inte kan informera kunden om annat som borde göras. Kanske finns det ett annat material som passar bättre till just deras tak, eller något arbete som ni borde passa på att göra i samma veva? Var därför öppen med dina förslag och idéer.
 

Därutöver är det bra om du sätter förväntningarna redan innan ni påbörjar jobbet. Förklara att ni under arbetets gång ofta upptäcker fler saker som behöver göras och att du då kan komma att ge rekommendationer om detta. Kunden är då trygg i att du inte bara agerar och adderar kostnader på fakturan. Istället ser de dig som en trovärdig partner som har en löpande diskussioner med dem och hjälper dem ta rätt beslut.

Var tillgänglig och punktlig

 

Det här kanske är överflödigt att säga, men det är oerhört viktigt att ni inom företaget har tid och möjlighet att svara på kundernas eventuella frågor. Det ökar företagets trovärdighet rejält.

Att hålla tiderna i projektet är också väsentligt. Det låter er inte bara leva upp till, utan många gånger även överträffa, kundernas förväntan. Idag anser nämligen många att det är en regel snarare än ett undantag att ett byggprojekt går över tiden.

 

Skryt med dina nöjda kunder

 

När du jobbar med omdömen kan potentiella kunder bekräfta det du redan vet: att du aldrig vill lämna några missnöjda kunder efter dig. Dessutom ökar verifierade omdömen chanserna till ett köp med hela 15%, jämfört med sajter där det finns risk för fejkade omdömen.

De flesta läser ofta omdömen när de ska göra ett köp. Så det är troligt att takläggarkunder gör just det i ännu större utsträckning. Om du gör ett bra jobb och har nöjda kunder – varför inte låta dem ge dig fina omdömen som du kan skryta med för dina framtida kunder?

 

Visa på lokal förankring

Om du tidigare varit verksam i området där den potentiella kunden finns, ta gärna upp det. För många kunder är det väl värt att betala lite extra för att samarbeta med en känd och etablerad aktör än att låta en firma som aldrig verkat på orten ta jobbet.

Samla in omdömen

 

När potentiella kunder ser att ni samlar in omdömen ser de också att ni inte har något att dölja – att ni värdesätter nöjda kunder och att de har möjlighet att säga sin åsikt. Det blir som en slags säkerhet för kunderna, som även blir ett övertag för dig redan i intagsprocessen. Med omdömen visar du att ni gör allt ni kan för att göra jobbet på bästa sätt, eftersom kunden kommer att få en förfrågan om omdöme. Det minskar oron för kunden att bli lämnad i sticket. Dessutom är det faktiskt en myt att bara missnöjda kunder lämnar omdömen.

Att läsa andras omdömen gör också att kunderna ser att ni fokuserar på rätt saker. Om de läser att din konkurrent ofta blir försenad, och punktlighet är extra viktigt för dem, kommer de nog välja ett annat alternativ. Och vi kan bekräfta att potentiella takläggarkunder i snitt lägger hela 3,5 minuter på att läsa omdömen.

Vill du dra fördelar av att samla in omdömen? Testa Reco kostnadsfritt i 60 dagar.

Har du frågor om hur du kan jobba effektivt med omdömen för att stärka ditt varumärke bland potentiella kunder är du varmt välkommen att boka ett introduktionsmöte. 

Kom igång med kundomdömen  Du får möjlighet att prova helt kostnadsfritt under 60 dagar Starta här

Senaste inlägg

Visa alla
Intervju med Brandfast: 2000 kundomdömen på Reco – vittnar om pålitlighet och hög kvalitet
Rekommenderat företag 9 år i rad - vad är hemligheten? Vi låter en av våra partners svara på hur han jobbar med omdömen