Positiv fakta om negativa recos

PUBLICERAD: 12:e juli 2016 kl 18:27

Positiv fakta om negativa recos

Det är många företag som är rädda för att få negativa rekommendationer utan att inse att de är lätta att hantera och istället kan ge en positiv inverkan på affärerna snarare än tvärt om.

72 procent av användarna litar betydligt mer på sajter som har både negativa och positiva rekommendationer eftersom de annars börjar ana censur. Skulle du få en negativ rekommendation kommer 95 procent av de missnöjda kunderna att anlita dig igen om du bara löser problemet på ett tillfredställande sätt.

Negativa recos är alltså ingenting som är dåligt, de kan snarare vara till hjälp för din verksamhet, så behåll lugnet. På Reco.se går det inte att dölja några rekommendationer eftersom att vi förstår vikten av att visa upp även dessa. Men även om du skulle kunna dölja dem så avråder vi dig starkt till det eftersom det är helt naturligt att ha några missnöjda kunder. Genom att visa upp negativa recos visar du samtidigt att du inte har någonting att dölja. Det här leder faktiskt till att användarna litar på dina positiva rekommendationer ännu mer.

Passa på att visa upp offentligt att du genuint bryr dig om din kunds bekymmer och att du löser problem. Andra potentiella kunder kommer lägga märke till hur du hanterar situationen.

Negativa recos fungerar som feedback, har du lärt dig någonting utifrån det dina kunder skriver? Du kan sätta stopp för dina negativa recos genom att ta lärdom av det kunderna skriver, ibland kan det vara något så enkelt som att ändra dina löften på din egen sajt.

Sist men inte minst är det viktigt att följa upp ordentligt och verkligen se till att kunden är nöjd i slutändan. Detta kommer gynna dina affärer i längden.

Intresserad av Reco?

Bli rekommenderad

Dela den här artikeln:

Artiklar

Success stories