Fastighetsbyrån: 35 000 recos med toppbetyg!

PUBLICERAD: 15:e september 2016 kl 10:33

Fastighetsbyrån: 35 000 recos med toppbetyg!

Case - Fastighetsbyrån

Fastighetsbyrån arbetar aktivt med digitala rekommendationer, och det har gett resultat. Detta säger mäklaren Anna Wikstrand till Dagens Industri i en artikel. Wikstrand har till och med kunder som ringer upp kontoret och ber om att få henne som mäklare efter att ha läst hennes omdömen.

Fastighetsbyrån genomförde nyligen en undersökning med sina mäklare för att ta reda på hur de använder kundrekommendationer i sitt dagliga arbete. Sedan ett par år tillbaka samarbetar de med Reco.se - Sveriges största oberoende rekommendationssajt.

Fastighetsbyrån insåg att trenden med att man lyssnar till andra när man ska köpa en produkt eller tjänst ökade, därmed blev det också vanligare att läsa omdömen som finns på nätet. Idag litar 88 procent lika mycket på rekommendationer på nätet lika mycket som om de kom från en vän. Fastighetsbyrån vet att de har många nöjda kunder, att samla in rekommendationer från dessa och lyfta dem passade därför Fastighetsbyrån som hand i handske. Detta säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån till Dagens Industri.

Idén visade sig vara en succé, idag har Fastighetsbyrån samlat in över 35 000 rekommendationer från sina kunder, 72% av dessa har lämnat toppbetyget 5. Detta är ett riktigt bra betyg för ett så stort företag som Fastighetsbyrån, de har cirka 250 kontor och drygt 1000 mäklare.

Idag får mäklarna på kontoren själva välja om de vill vara anslutna till Reco eller om det bara är det lokala kontoret de jobbar på som ska ingå. I de fall där mäklarna har egna personprofiler är deras betyg också kopplade till kontorets betyg, på detta sätt får kunderna en bra överblick över just det kontoret, och om de vill ha någon särskild mäklare.

70% av de anslutna mäklarna anser idag att tjänsten ökar chansen för dem att få in nya kunder. 25% menar att chansen ökar avsevärt. Johan Vesterberg säger att majoriteten av de som använder tjänsten också tycker att den gynnar dem. Dessutom brukar mäklarna visa upp deras betyg för att få nya kunder.

Superhärlig & bra mäklare! Han gjorde köpet av lägenheten till en problemfri & härlig upplevelse! 10 av 10! Bauan S skrev om Mattias Lindahl en del av Fastighetsbyrån Uppsala

Anna Wikstrand är en av de mäklare som använder Reco aktivt. Hon finns på fastighetsbyrån Östermalm och har samlat in så mycket som 83 rekommendationer med ett snittbetyg på 4,8 av 5. Wikstrand brukar vara noga med att gå in och besvara alla recos, oavsett om det är en positiv eller mindre positiv reco. Hon menar att det är ett levande arbete att jobba aktivt med kundomdömen. Men samtidigt tycker hon inte att det inneburit något extra arbete.

- Det är bara roligt när mina kunder uppskattar mig och engagerar sig. Jag har personer som ringer upp mig för att de läst omdömen på Reco och vill ha mig som mäklare. För mig är intrycket enbart positivt, säger Anna Wikstrand.

Anna är oerhört professionell. Tuff i förhandling men det är ett gott tecken. Levererat över förväntan och ger "det lilla extra" som gör att man vill vända sig till Anna igen. Det märks att Anna arbetar för långsiktiga kundrelationer, och det funkar!Hanna N skrev om Anna Wikstrand en del av Fastighetsbyrån Östermalm

Vill du också lära dig mer om hur du kan samla in digitala rekommendationer - och hur du kan använda dem? Boka in en gratis demo så berättar vi mer!

Källa: Dagens Industri

Intresserad av Reco?