Lexus + Reco

PUBLICERAD: 14:e september 2016 kl 16:21

Lexus + Reco

Lexus Stockholm Malmö har stora planer på hur kunderna ska få mer att säga till om samtidigt som de får ett tydligt kvitto på hur det går i verksamheten. Med hjälp av rekommendationer får säljarna ett sätt att bygga sitt personliga varumärke på. Detta säger Essi Toutounchi, VD för Lexus i Stockholm och Malmö till Dagens Industri.

Toutounchi menar att grunden till de omfattande arbete som ligger bakom ett varumärke bör vara transparens, han menar att det är viktigt med en rak kommunikation och för att kunna ha det krävs det förtroende. För att bygga förtroende behöver man först vara transparent. Han fortsätter med att säga att det egentligen inte finns någon anledning till att inte vara transparent. År 2016 finns informationen överallt ändå.

Lexus Stockholm Malmö har sedan ett år tillbaka använt sig av den oberoende tredjepartssajten Reco för deras kundomdömen. På Reco tillåts Lexus kunder skriva personliga och uppriktiga recensioner om hur de har upplevt servicen på företaget. Det är för tillfället Lexus i Stockholm och i Malmö som använder tjänsten, där ligger den dessutom kopplad till de personliga säljarna på respektive anläggning.

Det hela började med att vissa säljare var lite oroliga över hur omdömen skulle påverka dem. Men efter ett år är alla nöjda. På detta sätt kan de bygga sitt eget varumärke, och när de ser omdömena bidrar detta till en trevlig ego-boost för säljarna.

Varm, glad, tillmötesgående och sympatisk person som gör sitt jobb på ett utomordentligt bra sätt. Branschkunskap och professionalism på hög nivå. Hjälpsam och idérik med en bra touch av humor. Tacksamt att jag fick min bil levererad av henne.Shahrooz A skrev om Jennifer Edwinson en del av Lexus Stockholm Norr

Idag har Lexus uppnått betyget 4,8 av 5, vilket Toutounchi självklart tycker är väldigt kul. Men han menar att det inte bara är betygen som spelar roll. Det viktigaste är att få en oberoende bedömning av verksamheten vilket bidrar till att Lexus i Stockholm och Malmö kan fortsätta utvecklas och bli ännu bättre.

Idag är det första steget framåt att även servicerådgivarna kopplas in i tjänsten och får egna profiler, på den vägen hoppas Toutounchi att de kan nå personerna som väljer att inte bli kund hos Lexus.

- Genom att utvidga vår fokus från kunderna till konsumenterna kan vi ta reda på vad personen som besökte oss men valde att inte köpa bil också tycker, menar Toutounchi.

På detta sätt når Lexus fler personer och kan få en bredare bild över hela verksamheten. Det kanske visar sig att det saknas något i sortimentet vilket leder till att vissa inte vill handla, då kan Toutounchi förmedla detta vidare och införa det som saknas.

Lexus ska även börja be konsumenterna att lämna omdömen efter provkörningar för att få en uppfattning om helheten. Lexus säljer en upplevelse, inte en bil - oavsett om kunden väljer att genomföra köpet eller inte. Men det ligger en bit fram i tiden.

Essi Toutounchi menar att omdömena Lexus får på Reco är ett kvitto på att de gör någonting rätt. Han älskar att gå in och läsa de senaste rekommendationerna på morgonen, och skulle någon ha en svacka i säljet kan man gå in och få en boost.

Boka in en stund med någon av våra rekommendationsexperter så kan vi prata om hur ni kan börja samla in rekommendationer - och hur ni kan använda dem.

Martin Larsson är en mycket kompetent, tillmötesgående och trevlig säljare på Lexus. Jag hade köpt en Lexus av honom tidigare då det var dags för ny bil och jag tvekade inte på att kontakta honom. Han tog fram en fin Lexus, erbjöd ett bra pris och affären gjordes snabbt och smidigt. Är mycket nöjd som kund hos Martin och kommer att kontakta honom igen vid nästa bilköp.Daniel S skrev om Martin Larsson en del av Lexus Stockholm Norr

Källa: Dagens Industri

Intresserad av Reco?