Hur man skriver rekommendationer

Vad är en bra rekommendation?

Rekommendationer är användbara, roliga och relevanta eftersom personer som du tar sig tid att dela med sig av sina intressanta kunskaper om lokala företag och tjänster. De bästa rekommendationerna är personliga, bygger på dina egna erfarenheter och ger användbara förslag, kanske till och med ett par interna tips. De användbaraste rekommendationerna tar ibland upp de unika egenskaper som gör företaget speciellt eller vilken typ av personer som kan tänkas gilla företaget.

Vad ska jag rekommendera?

På Reco är det fritt fram att rekommendera alla företag, tjänster eller platser med en fysisk adress, till exempel restauranger, butiker, barer, skönhetssalonger, spa, tandläkare, verkstäder, barnläkare, golfbanor, parker, museer osv.

Kan jag rekommendera företag som jag har en relation till?

Du får gärna skicka in en rekommendation om ett företag som du har en relation till, antingen på ett personligt eller yrkesmässigt plan, så länge du är öppen med det och uttryckligen förklarar vad du har för relation till företaget du rekommenderar. För att Reco rekommendationer ska vara trovärdiga måste vi försäkra oss om att läsarna alltid vet när en rekommendation kan vara påverkad av sina personliga kontakter.

Vad gäller om företaget jag rekommenderar har gett mig någonting gratis eller med rabatt?

Du bör alltid berätta om du har fått särbehandling, presenter eller rabatter. Reco står för korrekta och ärliga rekommendationer så även om vi är glada att du fick ett exceptionellt bemötande så vill vi att du berättar hela historien för oss (dina läsare).

Men om jag hade dåliga erfarenheter då? Kan jag skriva negativa saker?

Javisst. Vi vill höra både om dina goda samt dina dåliga erfarenheter. Se till att du får med alla relevanta uppgifter och detaljer. Kom ihåg att dina åsikter i allmänhet är skyddade, oavsett om du skriver en positiv eller en negativ rekommendation. Om du skickar in oriktiga uppgifter kan detta dock få rättsliga påföljder. För att veta mer rekommenderar vi att du läser våra användarvillkor.

Tar Reco bort rekommendationer?

Sällan. I vissa fall kan Recos medarbetare dock ta bort en rekommendation (och meddelar i regel den som skrivit rekommendationen om detta per e-post) om vi till exempel får reda på att något av följande föreligger:

Problem med att styrka påståenden. Om du till exempel påstår att en företagare ljuger måste du beskriva hur det kan komma sig att du vet det.

Andrahandsuppgifter och hörsägen. Du får till exempel inte skriva en dålig rekommendation om en delikatessbutik för att din kollega klagat på sin kycklingsallad. Dina rekommendationer måste bygga på dina personliga erfarenheter, inte på saker som du har hört.

Personliga problem med en anställd. Du får till exempel inte såga en restaurang bara för att du hade en dålig dejt med en av servitörerna. Om servitören däremot gav dig dålig service är det naturligtvis fritt fram att skriva rekommendationen.

Personliga påhopp. Berätta gärna om dina dåliga erfarenheter av en försäljare men Reco är inte rätt plats för elaka påhopp eller nedsättande namn.

Undvik att nämna personen vid namn eller beskriv vad personer i företaget ägnar sig åt på dess fritid. Det säger föga om företaget och hjälper knappast våra läsare.

Förtal och fördomar. Det finns tillräckligt med trångsynthet i världen och vi är inte intresserade av att se fördomar om etnicitet, kön eller andra grupper på Reco. Dina kompisar vet förmodligen när du skämtar men det är inte säkert att andra människor som läser dina rekommendationer gör det.

Slutligen har vi valt att plocka bort alla rekommendationer som handlar om personers tidigare anställning i diverse bolag. Anledningen är att Reco primärt är ute efter att hjälpa köpande kunder att välja rätt företag utefter vad andra kunder tycker.

Vad är Recos syn på skillnaden mellan omdöme, kommentar, recension och rekommendation?

Grunden i Reco är att användarna tillsammans hjälper varandra att hitta bra leverantörer i alla branscher. Det handlar alltså om att rekommendera lämpliga företag. Vi tycker att ordet recension är lite för laddat eller kanske pretentiöst, hos oss kan alla skriva rekommendationer. Att kommentera eller lämna ett omdöme känns lite för enkelt, vi vill ju att användare ska bli hjälpta av andra användare därför är det viktigt att man motiverar sin rekommendation, dvs. varför ska man, eller varför ska man inte välja detta företag.