För 6 månader sedan köpte jag en Switch-konsol till min 7-åriga dotter. Skapade sedan ett online konto för konsolen och gick på reklamen om att köpa till ett medlemskap för Nintendo Switch Online + Expansion Pack, vilket kostade mig 429 kr för 12 månader.
Borde såklart ha läst på mer noggrant vad man faktiskt fick för dom pengarna, för i efterhand förstår jag att det inte var värt det. Gillar man de klassiska spelen från gamla konsoler så är det säkert värt pengarna men det är väl inte vad en 7-åring kanske tycker är... mest intressant.
Men det var bara början på den sämsta kundupplevelse jag har haft någonsin och bottennivån nåddes när jag köpte "Animal Crossing: New Horizons – Happy Home Paradise" från Nintendos e-butik, i tron om att det var ett spel. Det visade sig att det inte var, men istället en slags "add-on" till själva spelet. Tänkte då att det säkert inte var något problem att vända sig till Nintendos kundservice för att få en återbetalning så att jag kunde köpa det rätta spelet som min dotter ville ha, men så enkelt var det alltså inte!
Svaret jag fick från "Giovanni" var att de inte kunde ge mig någon återbetalning, inte ens efter att jag förklarat att jag skulle använda återbetalningen för att köpa rätt spel. Det faktum att jag kunde använda produkten som jag hade köpt spelar ingen roll enligt "Giovanni" eller de chefer som han säger sig ha tagit upp ärendet med, de är fast beslutna i sin åsikt att deras policy är att inte återbetala några digitala produktköp överhuvudtaget.
Så här står jag med en helt värdelös produkt som jag har betalat 244 kr för och som jag inte kan använda om jag inte betalar ytterligare 599 kr för själva spelet.
Min rekommendation om du funderar på att köpa en spelkonsol till dig själv eller ditt barn. Köp INTE Nintendo-produkter, vare sig hårdvara eller mjukvara. Spendera pengarna på en annan konsol eller ännu hellre en bra PC och köp PC-spelmjukvara istället. Du kommer att få tio gånger värdet du får från Nintendos produkter, minst!