Beställde service på bredband i min lägenhet, Ownit är min BRF:s leverantör. Läste på Skatteverkets hemsida att detta klart och tydligt omfattas av RUT. Ownit visste inte om RUT gällde, återkom aldrig. Nu (efter utfört arbete) visar det sig att de i sin tur anlitar en underentreprenör som gör jobbet. Denne fakturerar Ownit som fakturerar mig. Då gäller inte RUT eftersom själva jobbet utförs mellan två företag och jag får istället betala hela beloppet. Mycket konstigt att de inte hanterar detta på ett rakare sätt, jfr IKEA...
Ownit Broadband AB
13 omdömen om Ownit Broadband AB
Bra kundtjänst som är rak, bytte pga pros men kan komma tillbaka.
Extremt dålig internetleverantör. Utlovar 700–1000 Mbit/s via fiber trådat men vi har aldrig kommit över 100mbit och då under korta perioder på 20-30 sek annars varierar så lågt som 20-30kbit/s. Via Wi-Fi har vi nästan aldrig kommit över 10 Mbit/s, ofta med jitter över 100 ms och paketförluster på flera procent. Har brottats med dessa problem i över ett år så länge vi har bott i nuvarande bostad. Haft kontakt med kundtjänst flera ggr, ingen meningsfull respons. Kundtjänsten medger själva att de ser problem i uppkopplingen...
Ownit fortsatte ta betalt flera månader efter att jag sagt upp abonnemanget. När jag återigen ringde hävdade de att eftersom uppkopplingen varit fortsatt aktiv kunde de inte återbetala mig för dessa månader (479kr/månad).
Ownit säger sig leverera ett snabbt bredband till ett suveränt pris. Sanningen är att Ownit är lågbudgetversionen av Telenor. Visst, dom är billigare, men tyvärr är kvalitén på det man levererar också billigare. Man får nämligen vad man betalar för! Ibland går det så långsamt att man tror att nätet somnat. Att försöka komma i kontakt med dom är inte det lättaste. För att kontakta Ownit måste man identifiera sig genom att logga in på mina sidor. Men det kan man bara göra om man har smartphone! Har man inte det är man helt...
Ignorerar uppsägning – blockerar leverantörsbyte Ownit bekräftat att mitt avtal upphör den 9 maj, men har i en månad ignorerat mina upprepade försök att få dem att registrera avkopplingen hos GlobalConnect. Resultat? Jag kan inte byta leverantör eftersom Ownits slarv blockerar GlobalConnects system – och min nya leverantör kan inte ens planera inkoppling.
Jag önskar verkligen att jag läste recensionerna innan jag tecknade avtal med dom. Jag är nu fast med dom i 6 månader även om jag har flyttat ut. Usch aldrig mer. Deras kundtjänst är också under all kritik.
Helt omöjligt att säga upp tjänsten. Så fort man ska säga upp så är det lättare att boka möte med nån president. Är fortfarande kund då det inte går att få tag i dom och de inte svarar på mail vid uppsägning. Ringer de upp ringer de en signal och sen lägger på. Dyrast på marknaden också
Internet fungerar inte. Det går inte att kontakta
Varit utan internet i en hel vecka , ring dem vid 3 tillfällen och väntat i kön 30 min varje gång. Fortfarande är dem helt otydliga med vad och när problemet ska åtgärdas! Kaos hur kan dem ha Sveriges nöjdaste kunder? Grannen upplevde samma sak! Gör om och gör rätt Ownit!!!!
Det förvånar mig inte att övriga två omdömen i skrivande stund är ettor, Ownit är genomusla. De har inte svarat på mail på över en månad trots upprepade mail till supporten och vägrar leverera en tjänst jag beställt. Kommer aldrig någonsin bli kund där igen och skulle inte råda min värsta fiende att bli det heller.
Så länge tjänsten fungerar så är det inga problem. Men när det blir problem, då hanteras det otroligt dåligt. Vi var utan internet i ganska exakt 1 månad över Jul och Nyår (2023/24) och nu (240405) är vi återigen utan internet sedan över två veckor tillbaka. Hanteringen av dessa ärenden hos Ownit är usel. De skapar mängder av olika ärenden och skickar något till nätägaren men återkopplingen är nästan obefintlig. T.ex. skapade de ett eget separat ärende med det enda innehållet "Kund undrar status på sitt tekniska ärende....
En oseriös aktör. Ownit struntar i sina kunder när bredbandet krånglar. Om kunderna går avbrott i sin tjänst så hör de allt för att skylla över ansvaret på att det är fel på kundens egen utrustning. Undvik detta oseriösa bolag, det finns många andra bredbandsleverantörer som har betydligt bättre attityd gentemot sina slutkunder.