Alla kategorier Hotell Stockholms län Sigtuna 1909 Sigtuna StadsHotell

1909 Sigtuna StadsHotell

Stora Nygatan 3, 193 30 Sigtuna — Visa karta

Sigtuna Stads Hotell har lånat sin glans från många epoker. Här finns arvet från det medeltida Sigtuna. Här finns elegansen från sekelskiftets arkitektur. Här finns värmen från femtiotalets genuina stadshotell. Och här finns tekniken från dagens IT-värld.
Gredelbyleden 138, 74171, KNIVSTA
Nova Park Conference
Magdalena S:
Vi fick ett mycket bra bemötande av personalen på Nova Park och servicen var otroligt bra. Det gjorde att våra konferensdagar blev väldigt l...

Läs vad 5 kunder tycker om 1909 Sigtuna StadsHotell

• annabel  c
    annabel c skrev om 1909 Sigtuna StadsHotell
    Ville bara tacka.
    Hade en undebar vistelse hos er denna helg.
    Fantasrisk frukost buffe.

we will be back
  • Magnus B
    Magnus B skrev om 1909 Sigtuna StadsHotell
    Det finns inte mycket som får mig att lämna Sthlms tullar, som inte innebär medtaget pass och biljett till utrikes destination.
    Men en vänstersväng från Arlanda ligger Sigtuna, och där efter all 1800-talsromatik ligger deras Stadshotell och restaurang 1909 (från samma år).
    Till sagda etablissemang tog jag min fru för lunch med utsikt.
    Efter detta blir inte sommaren 2012 mer sig lik ety vi nu kommer sannolikt åka riket runt sökandes efter samma typ av esprit.
    Tobias B gillar detta
  • Deeped S
    Deeped S skrev om 1909 Sigtuna StadsHotell
    Fantastiskt vackert och sådär rustikt lyxigt. Fantastisk mat och en bra vinlista. Perfekt för konferens.
    Tobias B gillar detta
  • Therese G
    Therese G skrev om 1909 Sigtuna StadsHotell
    Inte bott här eftersom jag bor i Sigtuna.
    Men har ätit middag, julbord och nu senast idag afternoon tea.
    Personalen är trevlig och väldigt proffsig, maten är god, stämningen är lugn å härlig. Skulle gärna stanna en weekend på detta hotell och bara njuta av mat och service.

Det bästa av allt om man inte bor på hotellet! man kan ta take a way det är bara att ringa och beställa, hämta maten och sedan gå hem och njuta av den lyxiga maten.
    Nikke L gillar detta
  • Tobias H
    Tobias H skrev om 1909 Sigtuna StadsHotell
    Jag har under några år haft nöjet att en till två gånger om året besöka Sigtuna Stads Hotell. Senast igår var jag och familjen där.

Det som är tydligt är att ambitionerna kring den mat som serveras skruvats upp ordentligt under denna tid. Igår åt vi 4 rätter men fick till detta 3 extranummer ... och det som serverades var exceptionellt bra. I klass med och i vissa fall bättre än gourmetkrogarna inne i Stockholm. Roligast av allt var den överraskningsrätt som hette "skogspromenad". Tyvärr kan jag inte rättvist återge vad alla små matkonstverk på detta fina upplägg (som såg ut som en slingrande stig) kan ha varit ... men det jag vet är att det både smakade och luktade skog, både björk och barr. Godast var äpple/vanilj-variationen som serverades sist. Vinpaketet som serveras till dessa 4+3 rätter är strålande, med aningens tunga/söta viner på upploppet. Alla komponenterna i rätterna är helt klart åt petite-hållet (en trend som jag tror håller på att vika till fördel för mer rustik och rejäl mat), men man går därifrån både proppmätt, road och smakmässigt utmanad.

Så över till hotellet i övrigt. Servicen är helt oklanderlig. Läget är helt underbart med en fenomenal utsikt över Mälaren (se till att få ett rum som vätter åt detta håll!). I synnerhet på morgonen till frukosten kommer ljuset in med full kraft och blåser nytt liv i dig oavsett hur många glas vin du hade på din vinlista dagen innan.

Det enda som gör att jag väger mellan om det skall bli en 5:a eller en 4:a i betyg är inredningen. Rummen är faktiskt riktigt tråkiga. Kala vita väggar, möjligvis någon liten (som i "alldeles för liten") tavla över sängen. Belysningen kall och oriktad. B&O-produkter i all sin småtråkiga B&O-80-talslook (trots att de naturligtvis är av mycket senare snitt).

Miljön utanför rummen (som i Loungen och matsalen exempelvis) är bättre, men även här är valet av tavlor förvånansvärt. Kanske är det bara jag som inte hajat storheten med "konstverken" på väggarna. Troligen så. Men tja, snyggt tycker jag faktiskt inte att det är.

Det blir en femma ... maten är grym ... men lite ansträngningar vad gäller rummen så kan Signtuna Stads Hotell få till det ännu bättre.

Stora Nygatan 3, 193 30 Sigtuna