Alla kategorier Övrigt Uppsala Uppsala 55 Plussare i Sverige AB

55 Plussare i Sverige AB

SVAMPVÄGEN 7 A, 756 45 Uppsala — Visa karta

55plussare är ett service och tjänsteföretag som specialiserat sig på att vara leverantör till privatpersoner, företag och kommuner för utförande av RUT/ROT -tjänster, hushållsnära tjänster.
NYBROKAJEN 7, 11148, STOCKHOLM
Bygg & BadrumsPartner
Olof O:

Läs vad 1 kund tycker om 55 Plussare i Sverige AB

• Alice H
    Alice H skrev om 55 Plussare i Sverige AB
    Jag byggde om min etta på Söder (Stockholm) till en mini 2:a och anlitade 55 Plussare för att resa nya väggar och skarva en del av taket.

Redan första dagen upptäckte jag att måttet på ena köksväggen inte stämde. När jag påpekade det blev arbetsledaren irriterad och sa att ”det är ju bara några centimeter”. Han hotade till och med att 55 Plussare skulle dra sig ur projektet, vilket gjorde mig otroligt stressad. Men jag stod på mig angående måtten, för annars skulle inte det nya köket få plats.

Sedan fortsatte cirkusen. Nya fel upptäcktes nästan varje dag. En del var slarvsaker, som att dörröppningen hade gjorts 201 hög istället för 210. Andra var mer obegripliga, som att ventilationen dragits helt fel, trots ritningar och genomgångar. Dessutom höll dörren på att hamna till höger istället för till vänster, som om någon läst ritningen upp och ner. För att nämna några saker.

Arbetsledarens reaktion på felen var att bli arg och irriterad, och ibland skylla ifrån sig på någon av kollegorna som inte var där.

Som tur var hade jag gått igenom alla ritningar med arbetsledaren innan arbetet började. Jag hade också skrivit ut och satt upp ritningarna på väggarna så att alla hantverkarna kunde se. Så det var bara att peka på dem, och så fick arbetet göras om.

Arbetet gick på löpande räkning, och arbetsledaren hade lovat att om 55 Plussare gjorde fel skulle jag inte debiteras för tiden det tog att rätta till felen.

Men på slutfakturan hade inga avdrag gjorts. När jag påpekade det ville arbetsledaren ”kvitta” timmarna det tagit att rätta till fel mot bland annat tiden det tagit att skriva offert, och möten med leverantörer som inte ens varit inblandade i projektet. Han tog också upp 15 "ofakturerade" arbetstimmar som skulle spenderats på tippen, varav några var på tider när det var jag själv som åkt till tippen, på hans begäran.

Dessutom hade han debiterat arbetstid som jag visste att 55 Plussare inte jobbat, eftersom jag själv varit på plats i lägenheten när de gått om dagarna och därför passat på att anteckna tiderna. Även luncherna hade debiterats som arbetstid.

En lustig detalj i sammanhanget är att han även fakturerat för fler parkeringstimmar än antalet timmar han jobbat, och på tider när det inte kostar att parkera i området. Hur nu det går ihop. Och vägtullar på tider när vägtullar inte tas ut.

Så hur slutade det hela?

Jag tog ett möte med arbetsledaren för att reda ut saken. Situationen var extremt jobbig, och han var väldigt nedlåtande. I en del fall, som att de fakturerat för många arbetstimmar, stod ord mot ord. Till slut stod jag inte ut längre, och gick med på avdrag för mindre än hälften av timmarna jag ansåg att jag borde få avdrag för.

Om du trots allt överväger att anlita 55 Plussare har jag följande rekommendationer:

- Se till att skriva ett avtal enligt alla konstens regler. Konsumentverket.se har tips om hur ett hantverkaravtal ska se ut. Om de vägrar eller krånglar, anlita någon annan. Låt ingen övertala dig med argument som ”vi är så ärliga, vi är inte som andra hantverkare”.

- Avtala om hur många timmar per dag de ska arbeta. I mitt fall bodde arbetsledaren flera mil utanför Stockholm och arbetade ofta halvdagar, vilket gör att milersättningen blev oproportionerligt stor i förhållande till antalet arbetade timmar. När jag tog upp det med honom sa han bara att ”det står i avtalet att arbetet utförs 08.00-16.00, men det betyder inte att vi måste jobba heldagar."

- Anlita möjligtvis 55 Plussare för enkla avgränsade uppgifter, inte för projekt där det krävs någon form av ritning.

- Begär att få se kvitton på parkeringsavgifter. Begär också att få kopior på dem så att du kan gå igenom dem i lugn och ro, även om arbetsledaren säger att han inte har någon kopieringsmaskin.

SVAMPVÄGEN 7 A, 756 45 Uppsala