Alla kategorier Övrigt Stockholms län Stockholm Norrmalm Vasastan Assistans i Balans i Sverige AB

Assistans i Balans i Sverige AB

Sankt Eriksgatan 117, 113 43 Stockholm — Visa karta

Läs vad 5 kunder tycker om Assistans i Balans i Sverige AB

• 2019-02-03

Torbjörn L skrev om Assistans i Balans i Sverige AB
    Varning för företaget Assistans i Balans.
    Anlitar man dom som assistansanordnare så kan det sluta riktigt illa. Läs Dagens Nyheter den 7 januari 2019 om “Fallet Åsa”. Rubrik på första sidan “Assistenter tog över Åsas liv”, reportage i Stockholmsdelen sidor 2-5.
    Anhöriga och den gode mannen förhindrades från att träffa Åsa. Åsa är en mycket social tjej, men hennes sociala nätverk skrotades. Åsa har deltagit i en simklubb för handikappade i över tre decennier, men under 2018 fick Åsa inte vara med en enda gång för att det passade inte hennes assistenter. Assistenterna ansökte om att Åsas skyddsnät (godmannaskapet) skulle tas bort. Tingsrätten förstärkte i stället skyddsnätet. Se DN den 9 januari 2019 i Stockholmsdelen sida 5.

Det som assistenterna gjorde i fallet Åsa var extremt, men ändå så vägrade företaget att lyssna på anhörigas och gode mannens klagomål utan backade helt upp assistenterna.

Tingsrättens särskilda utredare konstaterade::
    “Det är enligt min mening viktigt att assistansbolaget byts bort” (Södertörns tingsrätt Ä 10683-18, aktbilaga 30).
    Trots detta så försvårande bolaget så gott dom kunde bytet till ett nytt assistansbolag åt Åsa.

Överförmyndarförvaltningen i Stockholm gjorde denna kommentar:
    “I sammanhanget ska även belysas att det finns ett stort ekonomiskt intresse för ett assistansbolag att ha en brukare som Åsa xxx. Inkomsterna från hennes assistanstimmar får antas vara betydande för ett bolag som fått henne som brukare, då hon behöver assistans dygnet runt av minst en person.”
    (Södertörns tingsrätt Ä 10683-18, aktbilaga 42) Läs mer
  • Oscar H

2019-01-07

Oscar H skrev om Assistans i Balans i Sverige AB
    Underbart bolag som ser brukaren i första hand!
    Hjälper en med alla problem och svåra frågor.
    Har ställt upp till 110% från första kontakt Och fortfarande lika nöjd 5 år senare! Läs mer
  • Linda L

2017-09-19

Linda L skrev om Assistans i Balans i Sverige AB
    Dom kör över sina brukare TOTALT. En brukare ska bestämma över sin assistans, men det gäller icke i detta företag. Dom bestämmer över huvudet på kunden. Behåller assistenter som t o m misshandlar kunden, bara för att denne gör skitjobb i bolagets ställe (som dom vill slippa). Assistenter med huvudet på skaft och som kan sina rättigheter, avskedas trots vilda protester från BRUKAREN. Måtte detta företag gå i graven, så inte fler utsatta utnyttjas för pengars skull.
    Tyvärr kan jag inte sätta minus i betyg. Läs mer
  • 2015-05-23

tina p skrev om Assistans i Balans i Sverige AB
    Hade ett möte med dem gällande min assistans. Upplevde det hela som att de vill styra och bestämma lite för mycket. Bland annat om budget, fick en känsla att jag hade inte så mycket att bestämma över kring min assitansbudget. Det blev ett annat bolag. Läs mer
  • 2015-02-10

Erika J skrev om Assistans i Balans i Sverige AB
    Valt dem som anordnare för min dotter. Allt var bra i början och det lovade gott. Efter ett tag upplevde jag att kommunikationen blev dålig, fick inte utlovad ekonmisk redovisning och de kunde/ ville inte svar på frågor om ekonomin. Upplevde att det försvann pengar. De hade även en bestämd åsikt om hur assitansen skulel vara, inte för att jag vill bryta mot lagen men jag som föräldrer måste få bestämma hur mitt barn ska leva. Läs mer

Bästa övriga företagen i Stockholm:

David M David M tycker: