Alla kategorier Övrigt Stockholms län Stockholm Norrmalm Dagens Nyheter

Dagens Nyheter

Gjörwellsgatan 30, Stockholm — Visa karta

En av Sveriges största morgontidningar som ägs och drivs av Bonnier.
NYBROKAJEN 7, 11148, STOCKHOLM
Bygg & BadrumsPartner
Olof O:

Övriga företag nära Dagens Nyheter:

Box 6088, Solna
Habtemariam M:
Jag är en jätte nöjd kund och tvekar inte att rekom MTB till andra.

Läs vad 4 kunder tycker om Dagens Nyheter

• Lennart V
    Lennart V skrev om Dagens Nyheter
    DN publicerar beräkningar baserade på PwC's analys, med total brist på kritisk granskning av beräkningen. Jag såg det fatala felet på några minuter, men DN publicerade uppgifterna som fakta utan minsta rimlig granskning.

Här kan alla själva se det fatala felet i artikeln här (sök): "DN Tjänar över en halv miljard på invandringen" .

I artikelns står det.
    "Av Sandvikens då 37.076 invånare var 4.278 utrikesfödda och intäkterna från dessa uppgick till 621 miljoner kronor. Kommunens kostnad för dem var 110 miljoner kronor, enligt rapporten som revisionsbolaget PWC". Kommunens kostnad för utrikesfödda skulle då vara 25000:- per person och år, vilket faller på sin egen orimlighet. Det finns ingen kommun i Sverige som har en kostnad minder än 150000:- per capita och år.

i Sandviken är skattekraften 184000:- per capita. Alla invånare tar naturligtvis del av dessa 184000:- direkt eller indirekt, alltså kommunen har en kostnad av 184000:- per invånare.

PwC's rapport kan se här (sök): "Socioekonomisk analys, invandring - Sandvikens kommun"

I PwC's beräkning av kommunes utgifter för de utrikesfödda finns t ex inte parkförvaltningens kostnad, offentlig investering i infrastruktur etc etc. Men varje utgiftspost är ointressant eftersom summan måste vara lika med skatteunderlaget, vilket skall användas till alla invånarnas nytta och är kommunens kostnad för varje invånare. PwC har alltså bara tagit med 1/7 av kommunens kostnad för utrikesfödda. Däremot intäckterna för utrikesfödda har PwC räknat alla utrikesfödda skatteintäkter och deras egna löner.

Det är ett fatalt avgörande fel i PwC's beräkningar i rapporten. Det är oseriöst av DN att publicera detta som fakta utan att alls granska materialet. DN påstår därmed att utrikesfödda bara utnyttjar 1/7 av kommunens tjänster, service, och anläggningar jämfört med inrikesfödda. Helt utan något belägg.
  • Andreas E
    Andreas E skrev om Dagens Nyheter
    Gång på gång slås jag av hur dålig Dagens Nyheter har blivit. Artiklarna genomlyser aldrig ett ämne ordentligt, allt är kort och illa genomgånget, researchen är obefintlig och inget är objektivt. Tidningen är smockfull av reklam och ibland finns bara en kort artikel i ett hörn på varje sida. Stora nyheter får ett helt uppslag där 75 % är en stor bild. Till det kommer att vissa skribenter tycks använda tidningen till att torgföra sina högst subjektiva åsikter om hur världen skall vara. Det är t ex onekligen konstigt för en rikstidning av rang att Maria Sveland får bre ut sig på sida efter sida utan "en enda jävla motfråga" som Janne Josefsson sa på Gräv 2013.

Det är inte underligt att journalister är en av de samhällsgrupper som har lägst förtroende. Dagens Nyheter har förvandlats till Grönköpings Veckoblad.
  • Jakob J
    Jakob J skrev om Dagens Nyheter
    Min familj har haft Dagens Nyheter i alla år, så när det var dags för mig att skaffa eget tog jag såklart med mig den traditionen. Håller med Nikke att det är något speciellt med en fet DN och en lång frukost. Extra fint är det på söndagar då man kan sitta, sitta, sitta och sitta så länge man vill och plöja sida för sida.

När jag fick reda på att DN skulle lanseras för iPad blev jag otroligt glad och full av förväntan! Genast ringde jag prenumerationservice och frågade hur jag skulle göra som prenumerant av papperstidningen för att få tillgång till iPad formatet. Som svar fick jag att för endast 99 kronor till i månaden kunde få tillgång till tidningen i detta nya medium.

VA??

1200 kronor extra per år! Ibland fattar jag inte hur bolag som DN tänker. Varför tar det betalt för samma sak två gånger. Hur ska man få till en volym och få folk att släppa papperstidningen om man avskräcker prenumeranter på det här sättet? Inte Ok tycker jag.
  • Nikke L
    Nikke L skrev om Dagens Nyheter
    Min familj är papperskramare och jag också vissa dagar. Det är speciellt att ha en fet Dagens Nyheter, gott om tid och en lång frukost framför sig. DN har en hyfsad sportdel (otroligt mycket bättre än morgonkollegan SvD) och ledarsidan höjer inte blodtrycket lika mycket som det fria moderata alternativet.

Men. Vad är det för larv på fredagarna? Det fullständigt dräller in fullkomliga meningslösheter. Bortåt ett halvkilo specialdelar om bostäder, idiotiska papper som bara är till för att trycka bostadsannonser. Bostadsannonser som mäklarna har som bevis på att de verkligen gör någonting för sina kunder.
    Nej tack säger jag! Jag bor och trivs i en hyresrätt, jag har ingen bostadsrätt att sälja och inga som helst planer på att köpa en heller. Skulle jag vilja kolla bostadsmarknaden så finns Booli och Hemnet.
    Jag behöver inte två bostadsdelar som åker direkt till pappersinsamligen.

Att säga upp prenumerationen är heller inget alternativ. Att läsa tidningen i iPad är bara ett löjligt förslag när man är fem i familjen och ofta sex vid frukostbordet. Som sagt. Jag gillar papper. Trots allt.
    Jakob J, Peppe B gillar detta

Gjörwellsgatan 30, Stockholm