Ekström & Garay

Ekström & Garay

www.ekstromgaray.se
3.7

Bokförlaget Ekström & Garay har sedan 2019 värnat om det fria ordet. Lejonparten av utgivning är medfinansierad av författaren men vi har även en traditionell utgivning. Vi är ett kvalitetsförlag och antar inte de manus som inte uppfyller våra krav. Bland våra titlar finns allt från internationell litteratur, till spänningsromaner,...

89 omdömen om Ekström & Garay

Sedan starten hos Reco 2024

Alva B
Skrev om Ekström & Garay

Jag fick bra stöd i min bokutgivning med noggrann korrekturläsning. Jag saknade dock stöd i marknadsföring av boken, och var mindre nöjd med alla de avgifter som dök upp längs vägen både rörande bokutgivningen och förlagets novelltävling jag deltog i förra året.

Yngve E
Skrev om Ekström & Garay

Min kontakt med förlaget begränsar sig till en publikation, och jag sände in mitt manuskript utan alltför stora förväntningar. Jag fick emellertid snabbt intrycket att jag och mitt ms blev taget på allvar, och att projektet blev fört i hamn på ett professionellt och för mig tillfredsställande sätt.

Docsiss A
Skrev om Ekström & Garay

Vi blev mycket väl mottagna. Betyget har mer med och göra att Ekström o Garay är ett hybridförlag annars hade blivit en femma 😀 Utformningen av bokomslaget blev väldigt bra, vi skulle vilja ha haft grundfärgen på omslaget rödare då Johanniternas stridsfärg är just röd och vit..nu är omslaget brunt och vitt. Hjälp med redigering av boken av Johan var suverän. Kontakten med Tomas har varit mycket bra och fortsätter…administrativa kontakter har fungerat mycket bra. Problemet har mest varit marknadsföring…lite mer ledning...

Björn A
Skrev om Ekström & Garay

Jag har köpt redaktör, layout, tryckning och lagerhållning/ distribution av en bok. Jag är nöjd med redaktören, tryckning och lagerhållning och mycket nöjd med formgivningen. Men efter detta uppfattar jag förlaget som passivt och dyrt. Kostnaden för tryck och nytryck är så hög att det är svårt att ens få kostnadstäckning även om upplagan säljer slut och jag har inte sett något exempel på aktiv marknadsföring, inte ens i de interna kanalerna.. Det är också trögt att få besked om försäljning och aktuellt lagerststus

Ann-Catrin W
Skrev om Ekström & Garay

Bra och vänligt bemötande. Då de var mycket positiva till min roman trodde jag att det skulle bli "en succé". Men så här i efterhand tror jag att de skulle ha varit mer realistiska och mer kritiska. Borde ha blivit mer informerad om näst intill omöjligheten att sälja sin bok och att inte ha blivit uppmundtrad till annonsering som inte gav någonting alls. Skulle ha blivit mer upplyst om hur marknaden fungerar och vad man kunde ha gjort annorlunda redan från början.

Lena K
Skrev om Ekström & Garay

Alltid blivit bra bemött ! Proffsigt gjorda böcker - men dyra och små upplagor för priset. Har gett ut en poesiöversättning, en novellsamling och strax en diktsamling. Skulle önska aktivitet på Bokmässan.

Olle H
Skrev om Ekström & Garay

Trevligt och professionellt förlag med folk som har god smak för böcker, erbjuder god kommunikation med sina författare, och involverar författaren noggrant genom hela böckernas bearbetning från början till slut. De levde upp till mina förväntningar.

Madelene B
Skrev om Ekström & Garay

Jätte bra. Bra bemötande, trevliga.

Boel W
Skrev om Ekström & Garay

Jag har blivit bra bemött av lektör och formgivare. Det stora problemet är kostnaderna. Förlaget tar betalt för precis allting. Mycket betalt. Och marknadsföringen är inte särskilt imponerande. Om man inte vill betala extra.

Fredrik H
Skrev om Ekström & Garay

Som flera andra är jag nöjd med själva framställningen av boken - språkliga synpunkter, redigering, formgivning med mera. När det sedan gällde att nå ut med boken till läsare hade jag inte räknat med att behöva stå för hela marknadsföringen själv. Är man inget socialt geni på nätet utan lite tillbakadragen av sig, och heller inte har lust att fortsätta betala för dyra annonser, blir man lätt sittande med en hög böcker som man inte vet vad man ska göra av. Men så långt tänkte man inte i yran över att ha blivit antagen. Man tänkte inte alls och fick sig en läxa.

Anders Gunnar N
Skrev om Ekström & Garay

Noggrann kontroll av all text Bra bemötande Trevlig personal Är helt nöjd Anders G. Nord

Gabriella Z
Skrev om Ekström & Garay

Jag har bara upplevt introduktionsfasen, men de jag har varit i kontakt med har varit både vänliga och skojfriska. Deras omdöme om mina små noveller är fantastiskt, så jag känner mig både hedrad och glad. 😍🤩 Jag ser fram mot ett givande arbete och en fortsättning på detta äventyr..👍

Tommy F
Skrev om Ekström & Garay

Själva utgivningen har gått väldigt bra, professionell hjälp av redaktör och grafiker. Även korrekturen var bra, vi var inte överens om allt men författaren har sista ordet vilket är definitivt till belåtenhet. Det som skapar lite smolk i glädjebägaren är affärsupplägget i övrigt. Det kommer gång efter annan förslag till att göra vidareutveckling av verket och olika marknadsföringsaktiviteter. Jag stör mig på att fokus hela tiden hamnar i hur mycket jag ska betala. Jag skulle hellre få känslan att vi tillsammans ska jobba...

Lars V
Skrev om Ekström & Garay

Redigeringen var slarvig. Gick lätt att hitta många enkla fel. Redovisningen av sålda ex bristfällig! Tveksamma resonemang kring prisändring. Bristfällig kontakt med press o rescensenter. Det fick man ordna själv.

Kersti V
Skrev om Ekström & Garay

Jag har gett ut två romaner och köpt grundpaket för detta. Jag har även köpt extra marknadsföring några gånger främst del i annonsplats. Förlaget var tydliga med vad olika avtal med dem innehåller och kostar. Jag kom in i ett tidigt skede av deras tillvaro så mitt första kontrakt var mer förmånligt än när jag skulle ge ut uppföljaren fast även det avtalet innehöll mer för mig än vad de erbjuder numera. Jag ville ha en engagerad redaktör att bolla med för att göra mitt manus så bra som möjligt och det fick jag bägge gångerna....

Eva R
Skrev om Ekström & Garay

Har givit ut en diktsamling hos E&G. Jag är mycket nöjd med den färdiga boken. Jag blev bra bemött av förlaget men det tog lång tid innan jag fick kontakt med en redaktör. Tycker vi hade en bra kommunikation men hade uppskattat mer respons på själva innehållet. Jag är mycket nöjd med samarbetet med formgivaren. Jag förstod ju att jag inte skulle tjäna några pengar på min bok men hade gärna velat ha mer hjälp av förlaget att göra den synlig. Den presenterades på sociala medier och två ex skickades till tidskrifter för recension,...

Hans-Åke L
Skrev om Ekström & Garay

Ekström & Garay har gett ut tre av mina böcker och jag är mycket nöjd med resultatet.

Lena G
Skrev om Ekström & Garay

Bemötande: Respektfullt, proffesionellt och trevligt. Förväntningar: Att Ekström & Garay skulle komma med konstruktiv kritik samtidigt som de skulle ta hänsyn till mina åsikter om slutversionen av mitt verk, vilket de också gjorde. Sammanfattning: Positiv upplevelse i samband av utgivning av min andra bok.

Lockby H
Skrev om Ekström & Garay

Proffsiga och trevliga att samarbeta med

Bengt M
Skrev om Ekström & Garay

Jag är i början av en process och har blivit väl bemött. Har fått snabba svar och mina förslag och önskemål har tagits emot med kommentarer och reaktioner. Det är första gången jag kontaktade ett förlag med ett eget alster och blev glad över den uppmärksamhet som jag fick. Och den positiva respons man givit. Sammanfattningsvis är jag klart positiv. De ekonomiska villkoren (egna utgifter) är inte helt klara än. Det kostar en del men jag tror att jag får en hel del för pengarna. Spridning och uppmärksamhet av mitt alster vore omöjligt utan förlaget. Tack!

Pebe B
Skrev om Ekström & Garay

Bra hjälp av redaktör. Proffsigt omslag. Däremot en för hög kostnad för det som förlaget gjorde. Kommer inte att anlita dem igen då deras kalkyl som de gör inte går ihop för mig som författare. Köpte ett utgivningspaket där jag upplevde att jag stod ensam när väl boken var utgiven. Dåligt stöd med marknadsföring.

Svar från Ekström & Garay

Tack så mycket för omdömet och vad kul att höra att du är så nöjd med det redaktionella arbetet och formgivningen av boken! Förutom de marknadsföringstjänster som ingår i avtalet erbjuder vi en mängd andra marknadsföringsalternativ. Om du är intresserad av att få mer information är du välkommen att kontakta oss på info@ekstromgaray.se. Vi ser fram emot att höra från dig!

Berne O
Skrev om Ekström & Garay

Mycket nöjd i alla avseende,n, men har inte någon erfarenhet att jämföra med!

Sten H
Skrev om Ekström & Garay

Jag har aldrig förstått vad E&G använder de nästan 100.000 jag har betalat in till förutom jobbet som redaktör, designer och nätredaktör gjorde under 4 - 5 månader. Min förväntan var att E&G skulle vara mer aktiv att stötta lansering av min bok tillsammans med mig med ointresset har varit bedövande efter att boken givits ut. Om de agerat så har jag inte fått information om det. Jag har sänt flera förfrågningar om vad som händer från förlagets horisont men det har varit helt tyst i flera månader. Inte heller min förfrågan...

Svar från Ekström & Garay

Hej Sten! Kontakta oss på info@ekstromgaray.se. Vi svarar på alla inkommande mail inom 24 timmar (helgfria dagar). Hör gärna av dig till oss igen så att vi kan prata om de frågor du har kring din bok. Din åsikt och dina frågor är viktiga för oss och vi ser fram emot att kunna hjälpa dig vidare.

Daniel A
Skrev om Ekström & Garay

Hej, vid första gången blev ett mejl kontakt och därefter blev det telefonkontakt och båda sättet var det på ett riktigt trevligt och professionellt sätt. Dem förväntningar vi hade det var att kunna ha framtida samarbete med varandra och det blev på det viset efter överenskommelse. Min upplevelse är att Ekström & Garay är ett bokförlag som på ett professionellt sätt gick igenom manuset och identifierade det potentiella som finns för att utveckla och göra utgivningen av boken, sedan skickade dem till författare det som lektören tyckte om själva läsande på ett utförligt och tydlig sätt.

Ola S
Skrev om Ekström & Garay

Det gäller publicering av diktmanus. Processen har gått mycket snabbt. Det går oftast även mycket fort att få svar på mejl och förlaget har också varit klart uppmuntrande. Jag hade inga särskilda förväntningar tidigare, eftersom jag inte varit i kontakt med den här sortens förlag förut. Jag kan rekommendera Ekström & Garay.

Maria E
Skrev om Ekström & Garay

Jag hade en diktsamling om ca 40 dikter som ni ville ge ut genom ett utgivningspaket. För det första tog det lång tid, 1,5 år, från beskedet att manus antagits till dess att den givits ut. Då och då kom mejl att ni "gått vidare" och lämnat över till nästa ansvarig i processen och då trodde man att det var på gång, men sedan dröjde det många månader till nästa etapp, osv. Med hänsyn till bokens ringa omfång och den insats ni gjorde med manuset (ändrade ett(!) enda ord och centrerade dikterna mitt på sidan samt skickade ett...

Svar från Ekström & Garay

Hej Maria! Tiden från att manus blir antaget till dess att boken ges ut regleras i avtalet. Den kan variera beroende på flera faktorer och målet är alltid en slutprodukt som både förlaget och författaren kan känna sig nöjd med. Det är därför glädjande att höra att du tyckte att boken blev fin och att du är stolt över den. PS! Vi vill bara meddela att det är vår standardpraxis att alla våra böcker läggs upp på Bokus där de finns tillgängliga för beställning. Det måste ha inträffat något fel i den processen och vi beklagar det.

Carola L
Skrev om Ekström & Garay

Jag har haft skriftlig kontakt med bolaget angående att de accepterar mitt manus för publicering, kostnader samt kontraktskrivning..Väntar nu på en fortsättning angående publicering av mitt manus. De jag haft skriftlig kontakt med har varit väldigt tillmötesgående.

Anja S
Skrev om Ekström & Garay

vissa saker varit bra (t ex språkgranskning, layout av boken), men orimligt långa svarstider generellt, inget intresse alls hos företaget av att sprida boken när den kommit ut. Känns som ekonomin är det enda som styr.

Svar från Ekström & Garay

Hej Anja! Det gläder oss att höra att du är belåten med det redaktionella arbetet och formgivningen av din bok. Om du har ytterligare tankar eller önskemål angående bokens spridning är du varmt välkommen att kontakta oss på info@ekstromgaray.se. Vi ser fram emot att höra från dig!

Anders I
Skrev om Ekström & Garay

Proffessionella, men alltför intresserad av mina pengar jmf med den marknadsföring fick som inte var.

Desideria J
Skrev om Ekström & Garay

Jag köpte en bokutgivning som jag blev erbjuden. Summan för att ge ut boken var överkomlig men sedan kom det till väldigt mycket extra kostnader jag inte fått info om tidigare. Jag upplever att det var svårt att få kontakt med rätt person på förlaget och att jag ofta bollades runt. jag upplever inte heller att jag har fått någon nämnvärd hjälp med marknadsföring jag vill ju inte omnämnd i någon av förlagets sociala medier och har inte fått hjälp med några kontakter med media Jag har fått kämpa för att få ut min royalty...

Svar från Ekström & Garay

Hej Desideria! Vi värnar om våra författare och vill självklart att du ska känna dig nöjd med samarbetet kring din bok. Vi beklagar de utmaningar du har upplevt och att du inte fått den hjälp och support du förväntat dig. Vi tackar för din feedback och tar den på största allvar. Hör gärna av dig till oss på info@ekstromgaray.se om du vill diskutera detta vidare. Vi har som policy att svara inom 24 timmar (helgfria dagar).

Linnea R
Skrev om Ekström & Garay

Från signerat bokkontrakt till färdig bok blev jag så vänligt bemött av alla på förlaget. Jag upplever att det funnits en tydlighet genom hela processen, att jag blivit hörd och sedd genom allt och att alla personer som jag haft kontakt med känts varma och hjärtliga. Det har funnits en röd tråd av proffessionalitet och också en grundkänsla av att alla som jag jobbat tillsammans med har trott på mig och min bok.

Öivind Å
Skrev om Ekström & Garay

Välkomnande. Hjälpsamt. Det som var lite tråkigt var den långa processen från idé till färdig bok.

Susanne J
Skrev om Ekström & Garay

Jag förverkligade min dröm, gav ut en barnbok. Detta blev precis som jag tänkt, och hade aldrig kunnat realiseras utan Ekström & Garay. Högsta betyg till dom/förlaget, från början till färdigt resultat. Processen var en fantastisk resa för mig och lärorik.

Lars A
Skrev om Ekström & Garay

Med några undantag för strul med faktureringen är jag mycket nöjd med era handläggare så här långt.

Svar från Ekström & Garay

Hej Lars! Tusen tack för ditt fina omdöme!

Lena E
Skrev om Ekström & Garay

mkt trevlig o kunnig personal underbart samarbete

Lolo P
Skrev om Ekström & Garay

Mitt svar är 2,5 Mer är 2/5 mindre än 3/5 Ok men inte mer. Svåra att få kontakt med, men ok när man väl får kontakt.

Svar från Ekström & Garay

Hej Lolo! Du är varmt välkommen att kontakta oss på info@ekstromgaray.se eller på 046-276 00 76 mellan 10.00-16.00 alla helgfria dagar. Vi svarar på alla inkommande mail inom 24 timmar (helgfria dagar).

Charlotte U
Skrev om Ekström & Garay

Jag tyckte det kändes ganska märkligt att aldrig få träffa någon på förlaget. Jag bor i Lund så det vore väl naturligt istället för att avhandla allt via nätet. Inledningsvis fanns det mycket jag hade velat diskutera när jag skulle ge ut min bok.

Joakim S
Skrev om Ekström & Garay

Proffesionellt bemötande från start till slut.

Britt E
Skrev om Ekström & Garay

Jag är mycket nöjd med Ekström & Garay, deras professionella bemötande och den stora kunskap de samlat runt bokutgivning. Marknadsföringen är exceptionellt bra och mitt bokomslag gavs omsorg som gjorde boken synlig. Jag har redan efter några månader blivit intervjuad i radio och ett stort antal tidningar. Min bok har fått fantastisk respons med många översvallande positiva recensioner och kommer att tilldelas ett prestigefyllt litteraturpris till hösten.. Tack Ekström & Garay som gör författardrömmen möjlig!!!

Towe F
Skrev om Ekström & Garay

Fram till utgivningen fungerade samarbetet bra. Efter publiceringsdatum har de enbart hört av sig för att erbjuda dyra tjänster, och inte alls peppat och uppmuntrat mig som författare när jag hade behövt det. Det ledde till att jag valde annat bokutgivningsföretag nästa gång.

Gunnar O
Skrev om Ekström & Garay

Trevligt och professionellt bemötande, mycket god kvalitet på bokutförandet.

Cecilia G
Skrev om Ekström & Garay

Lektör samt redaktör var suveräna med gedigen känsla/kunskap i skrivande process och litteratur, både i semantik och översikt, hur helheten fungerar. Själva layouten och formgivningen var underbart att arbeta med, detta är den vackraste bok jag gjort, en hyllning till boken som form.

Annika Hälldin L
Skrev om Ekström & Garay

Fick svar på mina frågor och hade en dialog med lektören. Jag hade förväntat mig mer närvaro vid presentationer, release och event (ingen har närvarat. Även inbjudan till E&G:s egna event. Mycket mssnöjd med inläsningen. Fått många negativa reaktioner på den. Se bl.a Storytel. Ingen respons när jag vid ett tidigt skede påpekade detta.

Annika H
Skrev om Ekström & Garay

Vänligt bemötande initialt. Kände mig någorlunda trygg och välkommen. Professionellt bemötande när vi kom till redigeringsfasen. Mycket bra korrekturläsning. Konstruktiva samtal om titel, rubriker och bilder. Det blev en fin bok tyckte både jag och de på förlaget som hade jobbat med den. Men sedan tog det tvärt slut. Ingen marknadsföring alls, ingen uppföljning. Jag fick Bibliotekstjänst positiva recension men det var också det enda jag fick veta om min boks öden och eventuella...

Torbjörn D

Har haft ett gott samarbete under arbetet med min roman som utgavs 2022

Isak S
Skrev om Ekström & Garay

They seem friendly enough Can't speak on their services as I have yet to receive any services The service I have bought is the editing and publishing of my novel.

Svar från Ekström & Garay

Hey Isak! Thank you for your kind words, and we look forward to collaborating with you!

Eva G
Skrev om Ekström & Garay

Utgav en bok. Positivt bemötande. Jag upplevde det som att det blev en stor kostnad.Jag har i efterhand förstått att det går att ge ut en bok till ett billigare pris. Jag är dock väldigt nöjd med resultatet.

Lottie Å
Skrev om Ekström & Garay

Har blivit bemött av Ekström o Garay på ett utmärkt sätt. Ekström o Garay har överträffat mina förväntningar. Har blivi utgiven x antal gånger med ljudboksnoveller och har nu en diktsamling på gång . Vänligen Lottie Ålhed

Jenny J
Skrev om Ekström & Garay

Alltid trevligt bemött. Saknar uppföljande information om försäljning mm.

Svar från Ekström & Garay

Hej Jenny! Vad fint att höra! Kontakta oss gärna på info@ekstromgaray.se så hjälper vi dig vidare. Vi ser fram emot att höra av dig!

Christina M
Skrev om Ekström & Garay

Kommersiellt och knappast litterärt. Är besviken på mig själv som inte lugnade mig tills jag hade ett mer seriöst förlag som hade kunnat hjälpa mig att utveckla min text och även sett till att den syntes i bruset. Nu får jag skylla mig själv men jag gör inte om det. Uppfattar det som mycket hafsverk och obefintligt stöd så snart fakturorna är betalda. Men, felet ligger hos mig och inte hos Ekström & Garay, det var jag som förhastade mig och gick in i avtalet och det får jag ta konsekvenserna av.

Svar från Ekström & Garay

Hej Christina! Våra författare är vår prioritet och vi strävar alltid efter att du som författare ska vara nöjd med din bokupplevelse. Vi beklagar att du inte fått det stöd och hjälp du förväntade dig. Tveka inte att höra av dig till oss på info@ekstromgaray.se om du vill prata vidare eller vill höra mer om våra marknadsföringstjänster. Vi följer en 24-timmarspolicy för att svara på alla meddelanden (helgfria vardagar).